Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat työkaverini ovat kuusikymppisinä jo pulassa työelämän muutoksissa

Vierailija
17.09.2026 |

Miten eläkeikää voidaan muka nostaa jatkuvasti, kun työelämässä pitäisi jaksaa yhä pidempään, mutta kuusikymppisissä työkavereissa näkyy jo monenlaista hidastumista?

Meillä esimerkiksi tietotekniikka tuottaa osalle jatkuvasti vaikeuksia, mutta sama näkyy myös uusien asioiden oppimisessa, muutoksiin sopeutumisessa ja ihan työn tekemisen tahdissa. Nuoremmat tuntuvat omaksuvan uudet järjestelmät ja toimintatavat paljon nopeammin, kun taas osa vanhemmista työntekijöistä tarvitsee jatkuvasti apua ja ohjausta. Ja eivät siltikään tee "uudella tavalla", vaan itsepäisesti tekevät sillä vanhalla tavalla, "näin on aina tehty". Ja puhun nyt vaikkapa lainsäädännön aiheuttamista muutoksista, en esimiesten omista keksinnöistä.

En siis väitä, etteivätkö kuusikymppiset osaisi työtään. Monella on valtavasti tärkeää kokemusta. Mutta kokemuksesta huolimatta ihmisen toimintakyky, oppimisnopeus ja työskentelytahti eivät välttämättä pysy samanlaisina vuosikymmeniä.

Silti yhteiskunnassa puhutaan siitä, että pitäisi vain nostaa eläkeikää ja olla työelämässä entistä pidempään.

Onko muilla sama havainto työpaikoilta? Missä vaiheessa tulee raja vastaan, jos ihminen ei enää yksinkertaisesti pysy työelämän muuttuvien vaatimusten tahdissa? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet ollut 40 vuotta töissä, niin olet ollut koko ajan jatkuvassa muutoksessa, se on normi eikä mikään uusi asia. Jollekin pari vuotta työssä olleelle muutos tulee yllätyksenä ja sitten sitä oletetaan, että nyt meni kaikkien elämä sekaisin eikäö vanhat sopeudu. Miksi ei sopeutuisi, kun on kokenut saman jo moneen kertaan ja huomannut, että oikeastaan mikään ei muutu, tulee joku uusi ohjelma/appi/toimintatapa käyttöön, mutta se ei toimi kunnolla, jos et tiedä taustoja.

Teams ja Slack ovat vain erilaisia tapoja tehdä vanha asia ja valitettavasti molemmissa katoaa jotain sen alkuperäisen tekemisen ideasta.

Tämähän se kiteyttää homman aika lailla täydellisesti. Kun elää jatkuvassa muutoksessa ei toimitapamuutokset tai jonkun uuden työkalun/softan/jne. käyttöönotto ja omaksuminen ole mikään "juttu". Nuoremmille, vasta työelämän aloittaneille muutokset on selvästi isompi juttu. Vanhempana ehkä tulee kyseenalaistettua herkemmin muutosta muutoksen vuoksi jollei sitä voida perustella selkeillä hyödyillä.

Vierailija
42/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli kuusikymppinen eikä ole mitään ongelmia sopeutua muutoksiin. Tosin olen IT-alalla, joten se on pakko, koska alan luonteeseen kuuluu jatkuva muutos

Niin minäkin olin it-alalla, mutta 65-vuotiaana alkoi tuntua, että pitäkäähän ....

Ei niinkään it-alaan tai uuden oppimiseen, vaan kaikkeen muuhun työpaikan hörinään.

Samalla alalla, ja nyt jo 52-vuotiaana alkaa nuo tökkiä. Oppiminen ei ole mitenkään vaikeaa, eikä muutoksiin sopeutuminen sinänsä, mutta tarpeettomiin ja typeriin muutoksiin kyllä. Esim. jos ilman mitään oikeaa perusteltua tarvetta yritettäisiin pakottaa toimistotöihin, ilmoittaisin että pitäkää tunkkinne, minä irtisanoudun. Nuorempien on ehkä pakko vaan sopeutua, kun on perhe elätettävänä, asuntolainat yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työpöydälleni nostettiin ensimmäinen PC (IBM) ja virta napautettiin päälle, tuli mustaan monitoriin

C:/>

Siitä vain sitten selvittämään, mitä tuokin tarkoittaa ja miten siitä eteenpäin. Sen jälkeen kaikki tietotekiikan kehitys on ollut vain helpottavaa.

Oi niitä aikoja

Itse asiassa siitä lähtien kun selainpohjaiset käyttöliittymät tuli joka ohjelmaan, menee kaikessa ikuisuus ja se joko toimii tai ei, etkä tiedä, toimiko se vai ei. Muistathan odotella, kun päivitetään joka #%&% päivä.

Vierailija
44/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 20v töitä takana ja 30v matkaa eläkeikään eikä ole rehellisesti mitään erityisintoa kehittyä ja uudistua koko ajan. Käytän mieluusti ylimääräisen energian henkilökohtaisiin asioihin. Työ tulee tehdyksi ja palkka tilille, se riittää minulle

Vierailija
45/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla 4 eläkkeelle jäävää. Mitään hidastumista en 65-vuotiailla huomannut. 

Vierailija
46/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitten kuusikymppisten pitäisi jo olla eläkkeellä? 

Vierailija
47/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja w_tut. Nuoret eivät osaa tehdä järjellistä Excel-laskelmaa koska ovat aina vain tottuneet käyttämään appeja mutta eivät edes ymmärrä, mitä niiden appien sisällä tapahtuu.

Vanhukset eivät osaa käyttää Exceliä, ehkä perus summafunktio onnistuu. Ja puhun ihmisistä, jotka ovat tehneet elämänsä töitä tietotekniikan parissa.

höpöhöpö. Excelin 1. versio on juuri tehty vanhusten ollessa nuoria opiskelijoita tai työntekijöitä.

Vierailija
48/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin taas. Vanhempi sukupulvi sentään ymmärtää MIKSI tehdään niin tai näin, nuoremmilla menee usein pakka sekaisin kun olisi tarve tajuta jotain eikä vain sokeasti näpytellä menemään. Muistakaa, että teidän äidit on koodannu teidän ohjelmat.

Vai äidit? 🤭

Vierailija
49/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei! En ota Teamsia tai Slackia käyttöön, olen jo melkein eläkkeellä enkä halua oppia enää uutta!" on tuttu lause tällä toimistolla. Sanojilla melkein vuosikymmen aikaa eläkkeeseen...

Ei tuollaista ole missään. Teamssit ja slackit on olleet melkein vuosikymmenen verran käytössä, ennen niitä oli ainakin Skype. 

Sitä ennen se oli Lync.

Vierailija
50/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, koska eläkeikää nostettiin.

:(

Vierailija
51/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 60 ja opetan yliopistolla yhtä ja toista, ihan on käytössä digitaaliset oppimisympäristöt sun muut niinkuin muillakin. Minun työyhteisössäni tuntuu olevan niin, että nuoremmat kollegat eivät uskalla ottaa käyttöön uusia juttuja ja syynä on se, että opiskelijat ahdistuvat uudesta teknologiasta eivätkä osaa käyttää. Olen luvannut auttaa, jos kovin vaikealta tuntuu.

Vierailija
52/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, koska eläkeikää nostettiin.

:(

Mä täytän just 60 ja mun eläkeikä on 67. Silloinkin eläke jää ihan surkeaksi, pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi, että saisi kohtuueläkettä.

Vierailija
53/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei! En ota Teamsia tai Slackia käyttöön, olen jo melkein eläkkeellä enkä halua oppia enää uutta!" on tuttu lause tällä toimistolla. Sanojilla melkein vuosikymmen aikaa eläkkeeseen...

Mä aikoinaan (kaksvitosena vastavalmistuneena) olin opettamassa tietotekniikkaa niin 40 vuotias kitisi vastaan ja 50 vuotiaat opetteli innoissaan. Eli on kiinni luonteesta tuo, ei iästä.

Vierailija
54/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja w_tut. Nuoret eivät osaa tehdä järjellistä Excel-laskelmaa koska ovat aina vain tottuneet käyttämään appeja mutta eivät edes ymmärrä, mitä niiden appien sisällä tapahtuu.

Vanhukset eivät osaa käyttää Exceliä, ehkä perus summafunktio onnistuu. Ja puhun ihmisistä, jotka ovat tehneet elämänsä töitä tietotekniikan parissa.

Sinulta ei onnistu edes tavalliset yhdyssanat, joten en kyllä sinuna kommentoisi.....

Vierailija
55/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vaan vanhoja ja viisaita ja ymmärtävät hyödyntää tilaisuudet joilla saa omaa työtaakkaa vähemmäksi. Yllättävän tyhmäksi voi työelämässä heittäytyä ja päästä paljon vähemmällä vaivalla, kuin jos haluaa esiintyä oikein osaavana ihmisenä.

Vierailija
56/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, mitä kukkua tuo aloitus :D Nykyiset kuusikymppiset ovat tehneet koko työelämänsä tietokoneiden ja ohjelmien kanssa, ja nykyiset viisikymppiset aloittivat jo koulussa.

Itse asiassa juuri juttelin tutun it-asiantuntijan kanssa, joka siinä ynnäili, kuinka monta kollegaa on siinä iässä, että jää eläkkeelle parin-kolmen seuraavan vuoden aikana. Tahtoo sanoa, että nuo kuusikymppiset ovat niitä, jotka ovat jääneet jäljelle, kun useammat kymmenet yyteet on käyty ja aina parhaimmat jäljelle jätetty.

Vierailija
57/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, mitä kukkua tuo aloitus :D Nykyiset kuusikymppiset ovat tehneet koko työelämänsä tietokoneiden ja ohjelmien kanssa, ja nykyiset viisikymppiset aloittivat jo koulussa.

Itse asiassa juuri juttelin tutun it-asiantuntijan kanssa, joka siinä ynnäili, kuinka monta kollegaa on siinä iässä, että jää eläkkeelle parin-kolmen seuraavan vuoden aikana. Tahtoo sanoa, että nuo kuusikymppiset ovat niitä, jotka ovat jääneet jäljelle, kun useammat kymmenet yyteet on käyty ja aina parhaimmat jäljelle jätetty.

Nimenomaan, tämän vuoksi se onkin tyhmäksi tarkoituksella heittäytymistä.

Vierailija
58/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä palvelutalossa sä olet töissä? Just tänään päivitin makroa kun oli vanhentunut laskukaava. N62

Vierailija
59/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen koodia tehnyt ja mulla on aikuisia lapsia. Mieheni tekee koko ajan. Itse olen nykyään eri insinöörialalla, mutta koodiosaamisesta on hyötyä ja ohjelmien sisään tehdään omia sovelluksia. N62, mies 63. 

Vierailija
60/70 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tietotekniikan osaamisesta uhurtaessa mainitaan Excel ja Teams, ei sitä osaamista ole. Nuohan on nykyään sama apua kuin joku kunä. Perustyökaluja. Jos Excelissä mennään makroihin sitten ehkä älyää jotain. Itsellä on Excel kyllä käytössä, mutta vain aputyökaluna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi