Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri tulee usein pihalle pyörähtää ohikulkumatkalla etukäteen ilmoittamatta

Vierailija
16.09.2026 |

Eräs ei kovin läheinen ihminen monesti kääntyy pihaamme ohiajaessaan, kun huomaa että kotiväki pihalla. Hommat jää sitten kesken joskus kokonaan, kun menee aikaa jonninjoutavissa kuulumisten vaihtamisissa. Joskus tullut monta kertaa päivässä pihallemme. Joskus viikon välein. Itse en pidä vieraista, ja haluan että etukäteen sovitaan jos halutaan kylään tulla. Mies taas ei voi ymmärtää antisosiaalisuuttani. Vitutttaa olla koko ajan "varautunut" tuleeko tåmä ihminen pihaan jos sattuu meitä näkemään pihahommissa.

Miten muut kokee vastaavat tilanteet ja miten voi hienovaraisesti kertoa ettei aina ole hyvä hetki tulla mielivaltaisesti kylään, kun itseä huvittaa? Muutettiin vastikää tähän maaseudulle olevinaan oman rauhan perässä, mutta sitä joutuu enemmän vaan olemaan ihmisten kanssa tekemisissä kuin kaupungissa. Huoh.

Turha urputtaa mulle et "koita ny vaa kestää". Kotona pitäs olla oikeus kotirauhaan, vieraat on mukavia jopa viikonlopun yli jos se on etukäteen sovittu. Turhanpäiväset yliuteliaat ne vitutttaa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa eikä ole lainkaan tavatonta, että tuttu ohikulkija pysähtyy pihamaalle, jos olemme siellä. Tai sitten soittaa ovikelloa, jos ketään ei ole ulkona. Minusta se on vain mukavaa. Jos jokin homma kesken, niin sitä jatketaan siinä jutellessa. Joskus olen ollut suorastaan kiitollinen, kun tuttu  yllättäen piipahti meille juuri, kun olin tekemässä pientä remppaa ja hän tarjoutui auttamaan siinä.

Ei aina tarvitse soittaa ja sopia etukäteen. Meillä ainakin kysytään tulijalta poikkeuksetta, että maistuuko kahvi tai tee ja vierasvarana kaapissa aina korppuja tai muuta tarjottavaa.

Vierailija
22/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumattomat vieraat ovat sitten niin mukavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni kertoi että hän meni käymään extempore jollain tutullaaan kun oli sielläpäin ajelemassa, niin tuttunsa oli käynyt moittimaan ettei voi tulla yllättäen niin tuttuni oli lähtenyt itkien pois. Ennenvanhaan oli ihan normaalia mennä ilmoittamatta mutta nykyään ei ja harvemmin kyläillään.

Eiköhän touhu ole moukkamaista uteliaisuutta ja röyhkeyttä? 

Ei välttämättä. Mutta ihmisillä oli samaan aikaan vapaata päivärytmin myötä ja 'viettivät' aikaa yhdessä. Ei sitä aina pahana pidetty. Tylsää jaarittelua, muistan kun silloin olin lapsi.

Vierailija
24/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas kaupungissa ok-talossa asuessa oli noita ylisosiaalisia naapureita jotka tuli pihaan aina kun näki että itse oltiin siellä. Olivat ihan mukavia ihmisiä, ei siinä mitään, mutta minäkin viihdyn paremmin omassa rauhassa. 

Muutettiin maalle ja ollaan tutustuttu mukaviin naapureihin, mutta ei ne täällä tule ohikulkiessaan pihaan vaan soittavat ensin jos on jotain asiaa. Nyt on aivan ihanaa kun saa kulkea vaikka alasti pihalla kun voi luottaa siihen että kukaan ei tule yllättäen kylään.

Niille yllätysvieraille voi aivan ystävällisesti näyttää, minne voivat vaatteensa riisua. Ongelma häviää.

Vierailija
25/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin meistä suomalaisista tuli näin töykeitä ja epäsosiaalisia?  Olen pitempään asunut eteläisessä Euroopassa ja kyllä jatkuvaa kanssakäymistä pidetään naapuruston kesken.  Esim vanhuksia ei jätetä yksin vaan päivittäinen juttelu on myös välittämistä.  

Ihme yleistystä. Mulla ainakin lähipiiri hyvä ja siitä pidän kiinni. En kaipaa jatkuvaa viikon kuulumisten vaihtelua jonkun epäkiinnostavan tyypin kanssa. Ihan ajanhukkaa ja turhaa vitutusta. Sit on sosiaalisia ihmisiä, ml. sinä ja nämä vitttumaiset tunkeutujamoukat.

Vierailija
26/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme omakotitalossa eikä ole lainkaan tavatonta, että tuttu ohikulkija pysähtyy pihamaalle, jos olemme siellä. Tai sitten soittaa ovikelloa, jos ketään ei ole ulkona. Minusta se on vain mukavaa. Jos jokin homma kesken, niin sitä jatketaan siinä jutellessa. Joskus olen ollut suorastaan kiitollinen, kun tuttu  yllättäen piipahti meille juuri, kun olin tekemässä pientä remppaa ja hän tarjoutui auttamaan siinä.

Ei aina tarvitse soittaa ja sopia etukäteen. Meillä ainakin kysytään tulijalta poikkeuksetta, että maistuuko kahvi tai tee ja vierasvarana kaapissa aina korppuja tai muuta tarjottavaa.

No sinä olet sitten erilainen ihmistyyppi, jolta ei neuvoja tullut minun tilanteeseeni. Hyvää päivänjatkoa. Ap

Vierailija
27/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vituttaisi. Asuin aikoinaan omakotitalossa kovin tuttavallisen ekäkeläispariskunnan naapurissa ja vaikka olivat ihan mukavia niin ärsytti heidän tapansa jäädä johonkin siihen tontin rajalle hoveroimaan ja tekemään tikusta asiaa.  

Minua taas ärsyttää sellaiset naapurit, jotka eivät koskaan ala juttelemaan mistään, tai jos pitää aina itse väkisin kehittää jotain jutun juurta. Eihän sitä ole mikään pakko tuntikaupaulla jutella, kunhan nyt edes vähän jotain. Sellainen kuuluu normaaliin ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja naapurien kanssa kannattaa aina pysyä hyvissä väleissä. Meillä on kaikkien rajanaapureiden kanssa hyvät välit ja jutellaan paljonkin keskenään silloin kun törmätään. Samalla kadulla on joitakin perheitä, jotka eivät oikein koskaan juttele kenenkään kanssa ja osa ei edes moikkaa muita. Outoa käytöstä.

Vierailija
28/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni kertoi että hän meni käymään extempore jollain tutullaaan kun oli sielläpäin ajelemassa, niin tuttunsa oli käynyt moittimaan ettei voi tulla yllättäen niin tuttuni oli lähtenyt itkien pois. Ennenvanhaan oli ihan normaalia mennä ilmoittamatta mutta nykyään ei ja harvemmin kyläillään.

Eiköhän touhu ole moukkamaista uteliaisuutta ja röyhkeyttä? 

Ei mielestäni , oli entisillä kotikulmillaan ajelemassa ja ajatteli samalla käväistä lapsuuden kaveriaan tervehtimässä. Hän ei ole utelias, käy mulla kahvilla melko säännöllisesti.

Vierailija
29/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vituttaisi. Asuin aikoinaan omakotitalossa kovin tuttavallisen ekäkeläispariskunnan naapurissa ja vaikka olivat ihan mukavia niin ärsytti heidän tapansa jäädä johonkin siihen tontin rajalle hoveroimaan ja tekemään tikusta asiaa.  

Minua taas ärsyttää sellaiset naapurit, jotka eivät koskaan ala juttelemaan mistään, tai jos pitää aina itse väkisin kehittää jotain jutun juurta. Eihän sitä ole mikään pakko tuntikaupaulla jutella, kunhan nyt edes vähän jotain. Sellainen kuuluu normaaliin ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja naapurien kanssa kannattaa aina pysyä hyvissä väleissä. Meillä on kaikkien rajanaapureiden kanssa hyvät välit ja jutellaan paljonkin keskenään silloin kun törmätään. Samalla kadulla on joitakin perheitä, jotka eivät oikein koskaan juttele kenenkään kanssa ja osa ei edes moikkaa muita. Outoa käytöstä.

No rajanaapuri on taas asia erikseen. Meillä ei niitä ole, just siks että saa olla rauhassa. On se saata na ku selvästi erilainen ihmistyyppi sättii toista erilaisuudesta. Mitään hyötyä sun vastauksesta ei ollut alkukysymykseen. Ap

Vierailija
30/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikana ennen puhelimia.

Vaikka oli puhelimet niin emme soittaneet kaverille että tulen käymään vaan mentiin ovelle koputtamaan.

Vierailija
31/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä yllätysvieraista.

Yhdellä miehen tuttavalla on tapana paukata pihaan koska oli ihan ohikulkumatkalla. Asuu kuitenkin 60km päässä, olisiko niin vaikeaa soittaa ja kysyä ollaanko kotona. Varsin vähän arvostan tapaa jos olen yksin kotona, ei kiinnostele seurustella.

Vierailija
32/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan yllätysvieraita, kunhan niitä ei ole liikaa. Olen sanonut tästä ystäväpiirilleni: tervetuloa yllättäenkin! 

Olen kotoisin maalta, eikä siellä koskaan soiteltu kun tultiin. Kukin tavallaan. 

Yllätysvieraiden vihaaminen ei siis ole mikään yleispätevä sääntö vaan yhdenlaisen luonteen reaktio. 

Vierailija
33/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan yllätysvieraita, kunhan niitä ei ole liikaa. Olen sanonut tästä ystäväpiirilleni: tervetuloa yllättäenkin! 

Olen kotoisin maalta, eikä siellä koskaan soiteltu kun tultiin. Kukin tavallaan. 

Yllätysvieraiden vihaaminen ei siis ole mikään yleispätevä sääntö vaan yhdenlaisen luonteen reaktio. 

Lisäisin vielä, että minulla on niin kivat ystävät ja kiinnostavat jutut heidän kanssaan, että ei harmita  kun joku ystävä ajaa pihaan. Pitää osata kerätä hauskoja ystäviä, joiden kanssa on jotain pointtia olla! :)

Vierailija
34/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistyyppi joka tunkee kutsumatta on minulle tuttu. Menee vaatehuoneeseen, hei ootko tätä pitänyt, siis et tää joutaa siis mulle. Kun tuli yökylään kolusi kaikki kaapit, kertoi järjestelevänsä kun on niin sekaisin kaikki? Tavallaan kiva ihminen,  mutta saamarin  röyhkeä, pakko ottaa nyt etäisyyttä. 

Mun luona sais kaapin oven sormilleen. 

Vierailija
35/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratkaisin ongelman rakentamalla aidan tontin ympäri. Portti on korkea ja kiinni. Sitä ei voi avata ulkopuolelta. Suosittelen! Koirakin saa juosta omalla tontilla onnessaan. Laumanvartijarotu ja loistava ystävä.

Vierailija
36/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ratkaisin ongelman rakentamalla aidan tontin ympäri. Portti on korkea ja kiinni. Sitä ei voi avata ulkopuolelta. Suosittelen! Koirakin saa juosta omalla tontilla onnessaan. Laumanvartijarotu ja loistava ystävä.

En mä mitään teollisuusverkkoaitaa halua tänne pilaamaan kaunista peltomaisemaa. Ja luuletko ettei ne moukat tuu portin taa kuikuilee. Ap

Vierailija
37/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin meistä suomalaisista tuli näin töykeitä ja epäsosiaalisia?  Olen pitempään asunut eteläisessä Euroopassa ja kyllä jatkuvaa kanssakäymistä pidetään naapuruston kesken.  Esim vanhuksia ei jätetä yksin vaan päivittäinen juttelu on myös välittämistä.  

Onko siellä eteläisessä Euroopassa tapana tervehtiä kaduilla jokaista vastaantulijaa?

Vierailija
38/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on joku työ pihalla kesken, niin antaa lapion tai haravan käteen, ja sanoo, että kiva tulit, voit samalla auttaa näissä töissä.

Vierailija
39/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä mitään teollisuusverkkoaitaa halua tänne pilaamaan kaunista peltomaisemaa. Ja luuletko ettei ne moukat tuu portin taa kuikuilee. Ap

Joo ei minullakaan ole teollisuusverkkoaitaa. Kutsumattomat joutuu peruuttelemaan autonsa takaisin päätielle. En mene portille, jos en ole kutsunut.

Ei ne kauan kuikuile. Kaupparatsutkaan eivät pääse enää häiriköimään.

Aiemmin oli oveen koputtelijoina kutsumattomia tyyppejä usein. Osa lompsutteli sisään koputtamatta kuin hollitupaan. Yks sai tuomion kotirauhan rikkomisesta.

Vierailija
40/43 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistyyppi joka tunkee kutsumatta on minulle tuttu. Menee vaatehuoneeseen, hei ootko tätä pitänyt, siis et tää joutaa siis mulle. Kun tuli yökylään kolusi kaikki kaapit, kertoi järjestelevänsä kun on niin sekaisin kaikki? Tavallaan kiva ihminen,  mutta saamarin  röyhkeä, pakko ottaa nyt etäisyyttä. 

Joo siis voi helvetti, mulla oli parikymppisenä tällainen kaveri. Kerran kävin suihkussa hänen ollessa etkoilla luonani, ja kylppäristä tullessani se ihmetteli mun sähkölaskua, joka oli ollut kirjoituspöydällä, eikä edes päällimmäisenä näkyvillä, että oho onpa paljon vaikka asut yksin. Ei selvästikään edes miettinyt että toisen henkilökohtaisten papereiden tutkiminen vois olla jotenkin röyhkeää. En tiedä, mikä päävika tuo on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi