Kaveri tulee usein pihalle pyörähtää ohikulkumatkalla etukäteen ilmoittamatta
Eräs ei kovin läheinen ihminen monesti kääntyy pihaamme ohiajaessaan, kun huomaa että kotiväki pihalla. Hommat jää sitten kesken joskus kokonaan, kun menee aikaa jonninjoutavissa kuulumisten vaihtamisissa. Joskus tullut monta kertaa päivässä pihallemme. Joskus viikon välein. Itse en pidä vieraista, ja haluan että etukäteen sovitaan jos halutaan kylään tulla. Mies taas ei voi ymmärtää antisosiaalisuuttani. Vitutttaa olla koko ajan "varautunut" tuleeko tåmä ihminen pihaan jos sattuu meitä näkemään pihahommissa.
Miten muut kokee vastaavat tilanteet ja miten voi hienovaraisesti kertoa ettei aina ole hyvä hetki tulla mielivaltaisesti kylään, kun itseä huvittaa? Muutettiin vastikää tähän maaseudulle olevinaan oman rauhan perässä, mutta sitä joutuu enemmän vaan olemaan ihmisten kanssa tekemisissä kuin kaupungissa. Huoh.
Turha urputtaa mulle et "koita ny vaa kestää". Kotona pitäs olla oikeus kotirauhaan, vieraat on mukavia jopa viikonlopun yli jos se on etukäteen sovittu. Turhanpäiväset yliuteliaat ne vitutttaa.
Kommentit (43)
Kannattaa kokeilla suunsa avaamista. Niin minäkin tein samanlaisessa tilanteessa. Nyt on rauhallista, eikä kukaan tule soittamatta ensin.
Meillä taas kaupungissa ok-talossa asuessa oli noita ylisosiaalisia naapureita jotka tuli pihaan aina kun näki että itse oltiin siellä. Olivat ihan mukavia ihmisiä, ei siinä mitään, mutta minäkin viihdyn paremmin omassa rauhassa.
Muutettiin maalle ja ollaan tutustuttu mukaviin naapureihin, mutta ei ne täällä tule ohikulkiessaan pihaan vaan soittavat ensin jos on jotain asiaa. Nyt on aivan ihanaa kun saa kulkea vaikka alasti pihalla kun voi luottaa siihen että kukaan ei tule yllättäen kylään.
"Sori nyt ei ehdi jutustella. Laita viestiä niin sovitaan parempi aika, moikka."
Laitat haravan käteen tai mitä olettekin milloinkin tekemässä.
Alat antamaan sille jotain hommia joka kerran kun tulee kutsumatta. Harava käteen, jotain painavaa pitää just silloin kantaa, rännit putsata, auton renkaat vaihtaa. Älä pysähdy siihen, että ukko tulee tontille, koska sehän haluaa vain jonkun viihdyttämään itseään. Ota hyöty irti tunkeilusta. Jos ei muuta, niin sano että hyvä kun tulit, mulla oliskin tässä kaatopaikalle vietävää, sun autoon varmaan mahtuu?
Joo tiedän ihmistyypin ja kokemusta on, heti alkaa nousta v käyrä kun luulenkin tällaista. En tiedä ratkaisua, itse muutin pois.
Törkeää tunkeilla toisten pihoille.
Ihanaa kiitos teille kanssa-ajattelijat. <3 Ja joo, portti on tulossa, mut eihän se sitä moukkaa estäis. Se vaa ajais auton portin etee ja kävelis pihalle.
Täytyy vaan sit avata suu ens kerralla, koska tää on muuten loppuelämän riesa ja "pahenee" vaan, kun välit ns. syvenee. En jaksa tuhlata elämääni, et joutuu sietämään paskoja tilanteita ja ihmissuhteita. Niitä ollu liikaa tähän ikää mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla suunsa avaamista. Niin minäkin tein samanlaisessa tilanteessa. Nyt on rauhallista, eikä kukaan tule soittamatta ensin.
Noin minäkin tein ja vaihdoin numeronkin, enkä sitä tunkeilijoille kerro. Nyt on tosi rauhallista.
Kyllä vituttaisi. Asuin aikoinaan omakotitalossa kovin tuttavallisen ekäkeläispariskunnan naapurissa ja vaikka olivat ihan mukavia niin ärsytti heidän tapansa jäädä johonkin siihen tontin rajalle hoveroimaan ja tekemään tikusta asiaa.
Eräs tuttuni kertoi että hän meni käymään extempore jollain tutullaaan kun oli sielläpäin ajelemassa, niin tuttunsa oli käynyt moittimaan ettei voi tulla yllättäen niin tuttuni oli lähtenyt itkien pois. Ennenvanhaan oli ihan normaalia mennä ilmoittamatta mutta nykyään ei ja harvemmin kyläillään.
Ihmistyyppi joka tunkee kutsumatta on minulle tuttu. Menee vaatehuoneeseen, hei ootko tätä pitänyt, siis et tää joutaa siis mulle. Kun tuli yökylään kolusi kaikki kaapit, kertoi järjestelevänsä kun on niin sekaisin kaikki? Tavallaan kiva ihminen, mutta saamarin röyhkeä, pakko ottaa nyt etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni kertoi että hän meni käymään extempore jollain tutullaaan kun oli sielläpäin ajelemassa, niin tuttunsa oli käynyt moittimaan ettei voi tulla yllättäen niin tuttuni oli lähtenyt itkien pois. Ennenvanhaan oli ihan normaalia mennä ilmoittamatta mutta nykyään ei ja harvemmin kyläillään.
Eiköhän touhu ole moukkamaista uteliaisuutta ja röyhkeyttä?
Vierailija kirjoitti:
Aikana ennen puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vituttaisi. Asuin aikoinaan omakotitalossa kovin tuttavallisen ekäkeläispariskunnan naapurissa ja vaikka olivat ihan mukavia niin ärsytti heidän tapansa jäädä johonkin siihen tontin rajalle hoveroimaan ja tekemään tikusta asiaa.
Mun naapuri, eläkeläismummo, leipoi meille joka pvä leipää tai pullaa tms. Ihana mummo oli.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistyyppi joka tunkee kutsumatta on minulle tuttu. Menee vaatehuoneeseen, hei ootko tätä pitänyt, siis et tää joutaa siis mulle. Kun tuli yökylään kolusi kaikki kaapit, kertoi järjestelevänsä kun on niin sekaisin kaikki? Tavallaan kiva ihminen, mutta saamarin röyhkeä, pakko ottaa nyt etäisyyttä.
Katkaisisin välit moiseen tyyppiin.
Mun isovanhemmilla ollut aina tapana tulla sunnuntaina kylään etukäteen ilmoittamatta vanhempani luo. Minä ja mieheni muutettiin omaan ensimmäiseen ok-taloon ja kuukausi muuton jälkeen kuului eteisestä "huhuu" keskellä sunnuntaipäivää. Mun luona eivät olleet kyläilleet aikuisiälläni kun ehkä 2 kertaa aiemmin sovitusti, eli en todellakaan odottanut heitä meille.
Mitä jos ois oltu vaikka olkkarin sohvalla panemassa just ku he pamahtaa sisään? Tai oisin ollu ilkosillaan kuulokkeet päåssä? En voi käsittää, et vaikka ois miten entisajan tapa pistäytyä kylään ilmottamatta, nii ohan se jo saata nan riskiäkin, kun ei tiiä mitä talon väki touhuaa just sillä hetkellä.
Lisäksi: WHATSAPP ON KEKSITTY ja vanhat ihmisetkin käyttää sitä päivittäin! Mihin se puhelimen käyttö unohtuu ku lähdetään kotoa toisen luokse kylään?
Milloin meistä suomalaisista tuli näin töykeitä ja epäsosiaalisia? Olen pitempään asunut eteläisessä Euroopassa ja kyllä jatkuvaa kanssakäymistä pidetään naapuruston kesken. Esim vanhuksia ei jätetä yksin vaan päivittäinen juttelu on myös välittämistä.
Ei tarvitse olla erityisen hienovarainen. Sanot kiltisti mutta suoraan että et tykkää kun pihalle ryykätään sopimatta.