Pääsin asumaan senioritaloon
Ainut kriteeri oli yli 55 vuoden ikä. Olen vielä tervejalkainen ja normaalisti liikkuva, mutta kai se on tulevaisuuden kannalta hyvä jo nyt muuttaa esteettömään kämppään. Vessa on invavessa ja katossa on automaattiset tulipalon sammuttimet, eli niistä alkaa vettä suihkuamaan jos tulee tulipalo. Uskaltaakohan edes kynttilää polttaa…tarkistettiin tulorekisteri ja ennakonpidätystodistus. Vielä kun pääsisin kalustamaan kunnolla yksiöni. Olin minä ihmeissäni tästä onnenpotkusta. T.61 v.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti naapureina ei ole muistisairaita, joilla jää hellaan levyt päälle ja sytyttelevät kynttilöitä ja menevät nukkumaan. Nykyrakentamisen tuntien yhden kämpän palo tarkoittaa koko talon palamista.
Ei muuten jää. Niillä on seniorihellat. Anoppi asuu tuollaisessa, vuokra 400/kk.
Missä muka? Kunnallisessa palvelutalossa ja tuo asumistuen jälkeen?
Olen täällä katsellut, mielettömän hintaisia vuokrat.
Palvelutalo Pohjanmaalla, 40 neliötä. Asunto myytiin ja jäi muutama kymppitonni rahaa.
Kyllä sillä 85 vuotias vähän aikaa pärjää. Jonkinlaiset kriteerit siihen asumiseen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti naapureina ei ole muistisairaita, joilla jää hellaan levyt päälle ja sytyttelevät kynttilöitä ja menevät nukkumaan. Nykyrakentamisen tuntien yhden kämpän palo tarkoittaa koko talon palamista.
Ei muuten jää. Niillä on seniorihellat. Anoppi asuu tuollaisessa, vuokra 400/kk.
Palvelutalo Pohjanmaalla, 40 neliötä. Asunto myytiin ja jäi muutama kymppitonni rahaa.
Kyllä sillä 85 vuotias vähän aikaa pärjää. Jonkinlaiset kriteerit siihen asumiseen oli.
On siis varmaan hyvinvointislyuun, entinen kunnallinen joissa kuitenkin kohtuuhinnat.
Ainskin täällä on noissa senior ym tule taloomme asumaan yksityisissä huikeat hinnat. Se olis melkein hoitokodin hintaa 3000 euroa pieni kaksio + palvelupaketti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa?
Kyllä yleensä ainakin aika paljon.
Hirvittävän paljon. Jo pelkkä vuokra saati jos tarvitsee sieltä ostettuja palveluja.
Senioritalossa ei myydä mitään palveluja.
Eihän siinä olis mitään mieltä muuttaa jos ei olisi sitä palvelupakettia tarjolla myös.
Missään nimessä en näihin yksityisiin tai yhdistysten pitämiin muuttaisi. Kunnalluset palvelutalot, joissa myös voi itsenäisesti asua jos ei tarvitse apua, ovat sentään halvempia.
Ota selvää mikä on senioritalo. Se ei ole palvelutalo eikä hoivakoti. Toki senioritaloonkin voit tilata palveluja, kuten tilata kaupasta ruokaa, tilata jalkahoitajan tai hierojan joka tekee kotikäyntejä, tilata siivouspalvelut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä senioritalot ovat kalliita. Kyllä niistä saa palvelut ostaa, siksihän sinne "varalta" muutetaan.
Senioritaloissa ei ole maksullisia palveluja tarjolla. Ovat tavallisia vuokra- tai omistusasuntoja. Taloihin muuttaville on ikärajoitus ja asukkaan pitää olla yleensä yli 55-vuotias.
Kyllä täällä yleensä on. Vaikka itsenäisesti voi asua niin kauan kuin kykenee. Ainakin täällä nuo kaikki yksityiset markkinoi tyyliin vuokra ja tarvittaessa voit ostaa palvelut.
Tulevaisuutta ajatellenhan aloittajakin kertoi muuttaneensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siis varmaan hyvinvointislyuun, entinen kunnallinen joissa kuitenkin kohtuuhinnat.
Ainskin täällä on noissa senior ym tule taloomme asumaan yksityisissä huikeat hinnat. Se olis melkein hoitokodin hintaa 3000 euroa pieni kaksio + palvelupaketti
Palvelutalo on ihan eri asia kuin senioritalo.
Haaveilen mummokommuunista maalla. Mielellään vesistön rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä senioritalot ovat kalliita. Kyllä niistä saa palvelut ostaa, siksihän sinne "varalta" muutetaan.
Senioritaloissa ei ole maksullisia palveluja tarjolla. Ovat tavallisia vuokra- tai omistusasuntoja. Taloihin muuttaville on ikärajoitus ja asukkaan pitää olla yleensä yli 55-vuotias.
Kyllä täällä yleensä on. Vaikka itsenäisesti voi asua niin kauan kuin kykenee. Ainakin täällä nuo kaikki yksityiset markkinoi tyyliin vuokra ja tarvittaessa voit ostaa palvelut.
Tulevaisuutta ajatellenhan aloittajakin kertoi muuttaneensa.
Ei ole. Senioritalo on 55+ ikäisille tarkoitettu asuintalo.
En ikinä muuttaisi senioritaloon. N. 70v.
Googlaa vaikka Saga talot. Tutustu vuokraan ja palveluihin
Tottakai jokainen saa asua miten tahtoo, vaikka ostaa sen oikeuden senior-taloon.
Itse olen niin köyhä että kyllä mun pitäis jonottaa kunnalliseen palvelutaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalo on ihan eri asia kuin senioritalo.
Palvelutalot ovat yhteiskunnan tarjoamia asuntoja. Aika usein voivat olla hoitokodin yhteydessäkin jo.
Seniortalot ainakin täällä ovat yksityisiä. Samoin niissä, vaikka ovat itsenäisesti asuttavia on se palvelupuoli ostettavissa yhdistykseltä.
Senioritalo ei ole mikään palvelutalo vaan ihan tavallinen vuokra- tai omistustalo, jossa on esteettömät asunnot ja vaatimuksena on vähintään 55 vuoden ikä. Tai oikeastaan voi siellä olla lapsiakin, jos vain yksi asunnon henkilöistä on yli 55v.
Kärsitkö peräsuolen laskeumasta?
Googlasin seniortalo, lahti.
Kaikissa palvelutarjonta myös.
Vierailija kirjoitti:
Senioritalot on hyvä keksintö, asunnot esteettömiä ja helppo tarvittaessa ostaa palveluja kotiin. Miksi tarkistivat tulorekisterin ym. jos ainoa vaatimus asukkaalle on ikä?
On varallisuusraja. Äiti asuu 55+ talossa. Eikä ole mitään muita palveluja, vaan ihan vuokratalo, mihin ikäraja ja varallisuusraja. Joku asukasyhdistys on.
Palvelutalot ovat eri asia.
Ainakin olen hintoja päivitellyt kun saga talot laittaa jostain syystä mulle mainoksia.
Se on kyllä niin kallis ettei ihme jos ei kysyntää ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senioritalot on hyvä keksintö, asunnot esteettömiä ja helppo tarvittaessa ostaa palveluja kotiin. Miksi tarkistivat tulorekisterin ym. jos ainoa vaatimus asukkaalle on ikä?
On varallisuusraja. Äiti asuu 55+ talossa. Eikä ole mitään muita palveluja, vaan ihan vuokratalo, mihin ikäraja ja varallisuusraja. Joku asukasyhdistys on.
Tarkoittaako varallisuusraja sitä että pitää olla tietty summa varallisuutta tilillä? Nykyään uudehkot kerrostalot on kaikki esteettömiä, kuten miten nämä eroaa tälllaisesta muuta kuin ikärajan puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuusraja on todennäköisesti senioritaloon, johon voi hakea vuokralle. Yleensä senioritalo on Asunto-osakeyhtiö, joissa siis omistusasuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olen hintoja päivitellyt kun saga talot laittaa jostain syystä mulle mainoksia.
Se on kyllä niin kallis ettei ihme jos ei kysyntää ole
Ovat palvelutaloja.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa vessapaperirullan vaihto jos sellaisen palvelun joutuu ostamaan? Toivottavasti ei 15 euroa.
Nyt pitäis sitten vielä ymmärtää mikä on senioritalo ja mikä on hoivakoti/palvelutalo tai joku tuetun asumisen yksikkö.