Pääsin asumaan senioritaloon
Ainut kriteeri oli yli 55 vuoden ikä. Olen vielä tervejalkainen ja normaalisti liikkuva, mutta kai se on tulevaisuuden kannalta hyvä jo nyt muuttaa esteettömään kämppään. Vessa on invavessa ja katossa on automaattiset tulipalon sammuttimet, eli niistä alkaa vettä suihkuamaan jos tulee tulipalo. Uskaltaakohan edes kynttilää polttaa…tarkistettiin tulorekisteri ja ennakonpidätystodistus. Vielä kun pääsisin kalustamaan kunnolla yksiöni. Olin minä ihmeissäni tästä onnenpotkusta. T.61 v.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen mummokommuunista maalla. Mielellään vesistön rannalla.
niin minäkin, voi kun löytäisin semmoisen
Vierailija kirjoitti:
Yhdistän tuon sanan seniortalo hintaviin yksityisiin tahoihin. Heidän tarvitsee mainostaa ja markkinoida.
Ei kunnallisen vuokratalon vaikka sekin olisi vanhustentalo. Vaikkei palvelutalo.
Yhdistä ihan mihin haluat mutta ota asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistän tuon sanan seniortalo hintaviin yksityisiin tahoihin. Heidän tarvitsee mainostaa ja markkinoida.
Ei kunnallisen vuokratalon vaikka sekin olisi vanhustentalo. Vaikkei palvelutalo.
Olen ottanut koska myyn asuntoani. Nuo hinnat hirvittää mitä noista loppusijoitusasunnoista pyydetään vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa?
Vuokra samaa tasoa kuin kaikille haettavissa olevissa kunnan vuokrataloyhtiön asunnoissa. Täällä meillä uuden talon 30-32 neliötä kokoisen asunnon vuokra 630 e luokkaa, vesimaksu siihen päälle, laajakaista sis. vuokraan, sähkösopimus tehtävä itse.
Uusissa yksiöissä huonoa se, ettei alkovin tapaista ja keittiö suoraan asunnon sisäänkäynnissä. Olis edes se alkovi.
On täällä myös vanhempia ikäryhmälle tarkoitettuja asuntoja, en tiedä mikä vuorayhtiön taustalla on, mutta vuokra hyvän kokoisesta (yli 30 m2 ja isompi kuin noissa uusissa kunnan taloissa) yksiöstä 300 e ja jotain päälle. Ilmeisesti näissä vuokrataso sitä luokkaa mitä jää maksettavaksi kun olisi hakenut eläkeläisen asumistukea - ovat siis tarkoitettuja vähävaraisille eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa?
Vuokra samaa tasoa kuin kaikille haettavissa olevissa kunnan vuokrataloyhtiön asunnoissa. Täällä meillä uuden talon 30-32 neliötä kokoisen asunnon vuokra 630 e luokkaa, vesimaksu siihen päälle, laajakaista sis. vuokraan, sähkösopimus tehtävä itse.
Uusissa yksiöissä huonoa se, ettei alkovin tapaista ja keittiö suoraan asunnon sisäänkäynnissä. Olis edes se alkovi.
Ei täällä Helsingissä. Esim. Kampin Helmen senioritalossa yksiön vuokra on yli 900e ja kaksion toista tonnia.
Tuota olin kirjoittamassa mutta ei julkaistu.
Täälläkin kaksion, pienen, hinta tuota. Niissä on asuntoja tarjolla.
Kunnallisiin taloihin joissa vuokra kohtuullinen mutta korkeampi kuin vapailla vuokramarkninoilla on taas jonotusta kunnes joku kämpästään kuukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
No, jotkut tykkää näköjään elää noinkin varovaisesti. Itse kannatan enemmän sitä vanhempieni linjaa, että niin kauan eletään täysillä ja himmailematta kun terveys ja kunto kestää. Vielä 78- ja 80-vuotiainakin heillä on meno päällä. Asuvat omakotitalossa saaristossa, matkailevat, purjehtivat. Samoin aion itsekin elää kun noin 10 vuoden päästä eläkkeelle pääsen, jos vaan terveyttä riittää.
Mutta eipä siinä mitään pahaa ole, jos joku tykkää senioritalossa asustella nuorempana ja hyväkuntoisenakin jo. Ihmiset on erilaisia.
Kovan rahan senioritaloissa on paljon 70+ ikäisiä pariskuntia jotka ovat myyneet syrjässä sijaitsevan omakotitalonsa tai hissittömässä kerrostalossa olevan omistusasuntonsa ja muuttaneet palvelujen äärelle esteettömään senioritaloon vuokralle JO ENNEN KUIN kaatuvat tai iskee muistisairaus. Se on monien mielestä viisasta vanhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa?
Ei täällä Helsingissä. Esim. Kampin Helmen senioritalossa yksiön vuokra on yli 900e ja kaksion toista tonnia.
No, nämä mistä minä kirjoitin ovat yli 55- vuotiaille tarkoitettuja kunnallisen vuokrataloyhtiön vuokrataloja, eivät mitään yksityisten tahojen rakennuttamia kalliita luksusasuntoja!
Kirjoituksessani sanoinkin että meillä päin.
Seniorikoteina mainostetaan palvelutaloja laidasta laitaan. Sitten ovat nämä yli 55v tarkoitetut normaalit omistus- ja vuokratalot, jotka kulkevat yleensä nimellä senioritalot.
Helsingissä on myös yhteisöllisiä omistusasuntotaloja, jotka kulkevat mm.nimellä Loppukiri. Kts vaikka Kalasatama ja Arabianranta. Niissä on ikäraja ja useimmar hommat tehdään itse. Siivotaan käytävät, hissit, yhteiset tilat ja piha, on yhteiskeittiö, jossa vuorossa oleva tiimi tekee päivällisen. Ovat hyvin suosittuja. Muuten ovat normaaleita asuntoja, mutta tosiaan yhteisöllisiä ja omatoimisia. Tämä on Tanskassa seniori-ikäisten suosittu asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa?
Tuota olin kirjoittamassa mutta ei julkaistu.
Täälläkin kaksion, pienen, hinta tuota. Niissä on asuntoja tarjolla.
Kunnallisiin taloihin joissa vuokra kohtuullinen mutta korkeampi kuin vapailla vuokramarkninoilla on taas jonotusta kunnes joku kämpästään kuukahtaa.
Kyseisessä Kampin Helmessä, Saton ja Lumon omistamissa senioritaloissa asuu vuokralla vain hyvätuloisia eläkeläisiä, mutta meitäkin on, ja meilläkin on oikeus olla olemassa.
Kävin katsomassa hissitalosta kaksiota 510 euroa, kaapeli sisältyy, vesi ja sähköt päälle. Ihan yksityisiltä vuokramarkkinoilta.
Asumistukia en sa, olen tarkistanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulot tarkistettiin, jos ikä on ainoa kriteeri?
Joissakin on tuloraja.
Kyllä, mutta ap sanoi, että hänellä ikä ainoa kriteeri.
Ei sitten ollut kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut koska myyn asuntoani. Nuo hinnat hirvittää mitä noista loppusijoitusasunnoista pyydetään vuokraa.
Senioritalo ei ole loppusijoitusasunto, koska se edellyttää asukkailta omatoimisuutta, ja sitten kun toimintakyky sakkaa, lähdetään yleensä palvelutaloon tai sairaalaan, jotkut tosin jalat edellä niin kuin kaikista muistakin asuintaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa senioritaloissa oikeasti hiljaista? Muutan heti kun mahdollista jos on. Muutenkin kaipaisin sellaista taloyhtiötä jossa painotettaisiin kaikkien oikeutta omaan rauhaan ja hiljaisuuteen. Lisäksi rakennuksessa olisi muutenkin kiinnitetty huomiota siihen, että äänieristys olisi parhain mahdollinen.
On. Senioritaloissa ei ole lapsiperheitä eikä opiskelijaelämää, mutta äitini asui Töölössä Saton senioritalossa, ja siellä yksi dementoinut mummeli häiriköi muita asukkaita yökaudet kulkemalla käytävissä soittelemassa ovikelloja, ennen kuin hänet saatiin dumpattua palvelutaloon.
Kirjoititpa rumasti muistisairaasta vanhuksesta. Muista ettei sille voi mitään ja vanhenet myös itse..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa?
No, nämä mistä minä kirjoitin ovat yli 55- vuotiaille tarkoitettuja kunnallisen vuokrataloyhtiön vuokrataloja, eivät mitään yksityisten tahojen rakennuttamia kalliita luksusasuntoja!
Kirjoituksessani sanoinkin että meillä päin.
Eivät nämä mitään luksusasuntoja ole. Niissä ei ole edes ilmastointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen mummokommuunista maalla. Mielellään vesistön rannalla.
niin minäkin, voi kun löytäisin semmoisen
Ottakaa toisiinne yhteyttä jotenkin. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa hissitalosta kaksiota 510 euroa, kaapeli sisältyy, vesi ja sähköt päälle. Ihan yksityisiltä vuokramarkkinoilta.
Asumistukia en sa, olen tarkistanut sen.
Niin no sillä on väliä missäpäin suomea asunto sijaitsee ja missä kunnossa on ym.
Pukinmäessä on ollut myytävänä seniori +55 osakkeita 90 000€ . Kerrostalo. Halvempia vuokra asuntoja löytyy Sipoosta ja kirkkonummelta kuin Vihti ja Espoon sivukylät. Uusimmat talot on puoliksi lastulevyä. Viikissä on vanhuksille oma vuokratalo VVO. Yksiöitä. Vantaalla on paljonkin sellaisia seniori ja +55 . Vantaalla ehkä löytää kaksion yksiön vuokralla mitä Helsingissä. Sipoossa löytää 500€ kk .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senioritalo ei ole loppusijoitusasunto, koska se edellyttää asukkailta omatoimisuutta, ja sitten kun toimintakyky sakkaa, lähdetään yleensä palvelutaloon tai sairaalaan, jotkut tosin jalat edellä niin kuin kaikista muistakin asuintaloista.
Voi se olla. Kaikki eivät joudu hoidettaviksi.
Senioritaloon muutto on ihmisen oma päätös vanhemmalla iällä mahdollisesti viimeiseksi kodikseen. Muuttopäätöksen tekijä huomioi jo ikänsä ja vanhenemisensa.
Kuopiossa ja Oulussa on uudempia seniori vuokra asuntoja kivoja ja hyviä 500-600€ kk .