25v mies asuu vielä vanhemmillaan, onko red flag?
Selvisi, että tapailemani 25v mies asuu edelleen vanhemmillaan. Ollaan oltu yhdessä noin 1,5 kk. Mies kertoi alun perin, että hänen asunnossaan on käynnissä putkiremontti ja siksi on hetken vanhemmillaan. Yhteiset yöt ollaan oltu luonnollisesti sitten minun luona. Kysyin hiljattain ohimennen putkiremontin aikataulusta ja mies oli hölmistynyt, että mikä putkiremontti? No siitä asia sitten selvisi, ettei mitään omaa asuntoa ole, eikä ole vielä tuohon ikään mennessä koskaan ollutkaan. Selityksiä oli sitten sitäkin enemmän. Mies vaikutti tosi kivalta ja ihanalta, mutta jotenkin putosi pohja pois koko jutulta. Kavereilleni olen asiasta puhunut ja siellä kyllä on näkemys, että kannattaa lähteä eri teille.
n25
Kommentit (145)
Miksi sillä olisi mitään merkitystä, missä mies asuu? No kertoo aika paljon, asuuko äitikullan helmoissa passattavana vai asuuko itsenäisesti, hoitaen itse oman arkensa. Aikamiespojat keksivät toki hyviä selityksiä, miksi ei ole järkevää muuttaa omilleen. Ei siellä iskän ja äiskän kanssa asuessa se 25v ”mies” ole nähnyt elämää eikä erotiikkaa (kuten laulussa sanotaan), kuin omalta tietokoneeltaan. Nainen haluaa itselleen elämänkumppanin, ei mitään aikamiespoikaa, jonka pyykit äiskä pesee ja varmistaa, että pojun masuliini ei kurni.
Tuttuni asui vielä 25-vuotiaana vanhemmillaan, yhdessä poikaystävänsä kanssa. Heillä oli siis jo vuokrakämppä vuokrattuna, mutta siellä sisustaminen ja kamojen laittaminen kesti ja kesti kuukausi tolkulla. Syyksi paljastui myöhemmissä puheissa voimakas ahdistus omilleen muuttamisesta ja varmaankin myös lapsenomainen takertuminen vanhempiin. Hän on koko ikänsä nysvännyt vanhempiensa kanssa todella paljon, viikoittain jopa useita kertoja, mikä ei todellakaan ole tyypillistä kenelläkään tuntemallani ihmisellä, ellei ole vakavaa mielenterveysongelmaa. Nyt siis jo viisissäkymmenissä ja toinen vanhempi edesmennyt. nOmia lapsia ei koskaan tullut, joten kai se sitten on jättänyt tilaa olla kiinni vanhemmissa.
Vierailija kirjoitti:
"Ajatteletko siis, että ihminen ei voi olla itsenäinen, jos asuu vanhempiensa luona?"
Todellakin.
Kyllä mielestäni esim. vanhemmillaan asuva, mutta töissä käyvä, omaan asuntoon säästävä 25-vuotias on itsenäisempi, kuin vaikka työtön 25-vuotias Kelan maksamassa vuokra-asunnossa asuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ajatteletko siis, että ihminen ei voi olla itsenäinen, jos asuu vanhempiensa luona?"
Todellakin.
Kyllä mielestäni esim. vanhemmillaan asuva, mutta töissä käyvä, omaan asuntoon säästävä 25-vuotias on itsenäisempi, kuin vaikka työtön 25-vuotias Kelan maksamassa vuokra-asunnossa asuva.
Minä en pidä työttömyyttä merkkinä epäitsenäisyydestä, ellei se ole oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Riippuu siitä, mitä se omaan asuntoon säästävä toimii siellä vanhemmillaan. Osallistuuko talouden kustannuksiin, kotitöihin, jne? Vai tuleeko valmiiseen pöytään ja siipeilee vanhemmillaan?
Miten se omillaan asuva ei mielestäsi ole itsenäinen? Mitä, jos on juuri jäänyt työttömäksi ja saa sen vuoksi tukia? Vai eikö vuokra-asuja ole mielestäsi itsenäinen?
Sitten jos on yöelämässä ja onnistuu iskemään naisen. Lähteekö hän mielummin sinun vuokra-asuntoon kuksimaan vai ikiomaan huoneeseesi, jonka seinän takana vanhempasi kuorsaavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Minä kyllä näen sen omilla asuvan itsenäisempänä, kuin vanhemmillaan asuvan.
Älä ainakaan tee sitä virhettä, että muutat yhteen hänen kanssa ilman, että on ensin asunut hyvän tovin itsekseen. Suoraan mamman helmoista naisystävän luo tietää vain ongelmia. Saatat joutua vielä hänen sijaisäidiksi.
Ongelma ei ole vanhempien luona asuminen vaan valehtelu. Mitäköhän muuta se valehtelee? Ikänsä kenties?
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan tee sitä virhettä, että muutat yhteen hänen kanssa ilman, että on ensin asunut hyvän tovin itsekseen. Suoraan mamman helmoista naisystävän luo tietää vain ongelmia. Saatat joutua vielä hänen sijaisäidiksi.
Juuri olin tulossa kirjoittamaan samaa. Läheltä seurannut tällaisen parin elämää ja kyllä on miehen äiti vaihtunut naisystävään. Mies ei osaa edes vaatteitaan pestä saati siivota ja syö lähinnä mikroruokia kun ei osaa laitaa itse mitään ruokaa. Mies osaa lähinnä tissutella autotallissa ja ja rassata joitan mopoja. Menee iah nlukkoo ja alkaa jankata vastaan kuin teini jos naisensa käskee mitään tekemään. Olen todella surullinen sen naisen puolesta ja siitä että läheisriippuvaisena ei osaa ottaa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole vanhempien luona asuminen vaan valehtelu. Mitäköhän muuta se valehtelee? Ikänsä kenties?
No on se vanhempien luona asuminenkin ongelma.
Vanhemmilla asuminen itsessään ei ole red flag, mutta mielestäni on vähän omituista jos mies on valehdellut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erikoista tai huonoa siinä on, jos ihminen asuu vanhemmillaan?
Täällä Suomessa ja muissakin pohjoismaissa arvostetaan aikuisen ihmisen itsenäisyyttä. On se erikoista, jos aikamies ei halua vanhemmistaan eroon ollenkaan.
Se, että asuu yksin ei suoraan kerro itsenäisyydestä.
Tuet leikattu pois ja asunnot ulkomaalaisille. Missä muualla hän silloin asuisi jos ei pääse eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Suomessa ja muissakin pohjoismaissa arvostetaan aikuisen ihmisen itsenäisyyttä. On se erikoista, jos aikamies ei halua vanhemmistaan eroon ollenkaan.
Kertoo se enemmän kuin mamman helmoissa luimistelu.
Kavereilleni olen asiasta puhunut ja siellä kyllä on näkemys, että kannattaa lähteä eri teille.
Kuinka itsenäinen ap on, jos tarvitsee kavereiden päätöksen asiaan? Entä jos asia olisi toisin päin, ja joku hänen ystävistään kysyisi apua? Sanoisiko ap, ettei voi vastata, koska tarvitsee itse aina toisten apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo se enemmän kuin mamman helmoissa luimistelu.
Asuminen =/= luimistelu.
Vanhempiensa luona asuva voi käydä töissä ja hoitaa kaikki asiansa itse. Yksin asuva voi elää pelkillä tuilla ja syödä soluhuoneistossaan joka päivä pizzaa, koska ei osaa eikä viitsi muuta, ja kärrää pyykit äidin luo.
Kaverini asui kolmekymppiseksi vanhemmillaan, jonka jälkeen rakennutti itselleen ison omakotitalon omalle tontille.
Oli hyväpalkkaisessa työssä, eikä harrastanut mitään rahaa nielevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Riippuu siitä, mitä se omaan asuntoon säästävä toimii siellä vanhemmillaan. Osallistuuko talouden kustannuksiin, kotitöihin, jne? Vai tuleeko valmiiseen pöytään ja siipeilee vanhemmillaan?
Miten se omillaan asuva ei mielestäsi ole itsenäinen? Mitä, jos on juuri jäänyt työttömäksi ja saa sen vuoksi tukia? Vai eikö vuokra-asuja ole mielestäsi itsenäinen?
Sitten jos on yöelämässä ja onnistuu iskemään naisen. Lähteekö hän mielummin sinun vuokra-asuntoon kuksimaan vai ikiomaan huoneeseesi, jonka seinän takana vanhempasi kuorsaavat?
"Miten se omillaan asuva ei mielestäsi ole itsenäinen?"
Vastaan kuten sinä itse vastasit: Riippuu monesta asiasta. Ehkä hän ei olekaan juuri jäänyt työttömäksi, vaan on ollut sitä jo 15 vuotta. Ehkä hän ei tee kotitöitä, vaan asuu läävässä. Ehkä hän ei osallistu taloutensa kustannuksiin, vaan saa kaiken tukina. Ehkä ostaa pelkkää makkaraa tai siipeilee vanhempiensa pöydässä.
Eivät nämä ole mitään mustavalkoisia asioista, joissa yksin asuva aina tekee enemmän kuin kotonaan asuva.
No ei tod. Itse en tunne henk. koht. kuin yhden yli 20-vuotiaana vanhemmillaan asuneen ihmisen, ja hänellä taustalla oli addiktio- ja mielenterveysongelmat.