Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelin aina lapsena nuorisotalolla kävijöitä

Vierailija
12.09.2026 |

Mietin, miten heillä voi olla aikaa siihen ja eikö heillä ole tekemistä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisotalo ei ollut normaaleille nuorille vaan  ongelmanuorille

Nimenomaan. Ongelmanuorten kokoontumispaikka, jonka voisi mielestäni lakkauttaa. Nuorisotyöntekijät itse ovat usein vielä vanhoja ongelmanuoria. Eivät ole lainkaan hyviä roolimalleja nuorille. 

No huh, teidän mammojenhan olisi siellä kannattanut käydä, niin ette joutuisi luulemaan, ainakin osaatte hyvin leikkiä rikkinäistä puhelinta. Vai ettekö uskaltaneet?😉😉

Selitä mulle miksi kaupungissa on useampi nuokkarinuorisotyöntekijä ja erikseen useampi koulunuorisotyöntekijä, joita ei oikeasti näy ikinä koululla. 

Vierailija
42/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin siellä. Taisin käydä kokkikerhossa ja ehkä käsityökerhossa. Joskus vietettiin aikaa siellä. :) siellä kävi muitakin kun riehujia ainakin meillä päin. Teininä en enää käynyt. 

Minä kävin koulun kerhossa tekemässä noita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne uskaltanut mennä, se oli kovisten paikka.

Meillä oli 90 luvulla koulussa välituntihuone ja kaupungilla nuorisotalo. Ei sinne tavalliset lapset uskaltaneet mennä, turpaan siellä sai jos uskalsi mennä.

Kuvittelit vain. Nuokkareilla oli aina hyvä meinkinki. Toki ujona ja epävarmana saattoi ottaa hyvää tarkoittavan huulenheiton itseensä.

Vierailija
44/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten määrä vähenee. Nuokkarit voi laittaa kiinni. Turha niitä parille nuorelle on auki pitää.

Vierailija
45/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun nuoruudessani siellä kävivät pahikset jotka kyttäsivät sitten muita kiusatakseen/hakatakseen. Nuorisotalon ohjaajat pelasivat näiden kovisten kanssa biljardia.

Mustamaalaaminen vain jatkuu. Nuokkarilla oli hyvä meininki tyttöjen ja poikien kesken, sisätiloissa oli rauhallista. 

Exäni sanoin (oli eri paikkakunnalta kuin minä): idioottijengit valloitti ne, eivätkä kukkahattuohjaajat ajaneet niitä pois. 

Yritin kerran, kun äitini sai päähänsä, että minun pitää alkaa käydä sellaisessa. Meno oli isoksi osaksi tuota. 

Muuten siellä oli tyyppejä, joita näki koko päivän koulussa. Ei sieltä saanut mitään uutta. Tämä oli seurakunnan tila ja kuuluin eri srk:hon, kävin eri leireillä jne. En siis niveltynyt toimintaan vaikka rippikoulun kautta. 

Jos olisikin kiinnostanut (ehkä yläasteen alussa), en ollut vielä sopivan ikäinen. Niihin -nuorisotoimen järjestämiin- oli ikäraja. 

Vierailija
46/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne uskaltanut mennä, se oli kovisten paikka.

Meillä oli 90 luvulla koulussa välituntihuone ja kaupungilla nuorisotalo. Ei sinne tavalliset lapset uskaltaneet mennä, turpaan siellä sai jos uskalsi mennä.

Kuvittelit vain. Nuokkareilla oli aina hyvä meinkinki. Toki ujona ja epävarmana saattoi ottaa hyvää tarkoittavan huulenheiton itseensä.

Pöhkö. 

Vierailija
47/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nuoruudessani siellä kävivät pahikset jotka kyttäsivät sitten muita kiusatakseen/hakatakseen. Nuorisotalon ohjaajat pelasivat näiden kovisten kanssa biljardia.

TÄMÄ oli yksi syy, miksi en edes kertonut mokomasta nuorisotalosta.

Onneksi sinne oli pitkä matka rasitteena.

Vierailija
48/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisotalo ei ollut normaaleille nuorille vaan  ongelmanuorille

Nimenomaan. Ongelmanuorten kokoontumispaikka, jonka voisi mielestäni lakkauttaa. Nuorisotyöntekijät itse ovat usein vielä vanhoja ongelmanuoria. Eivät ole lainkaan hyviä roolimalleja nuorille. 

No huh, teidän mammojenhan olisi siellä kannattanut käydä, niin ette joutuisi luulemaan, ainakin osaatte hyvin leikkiä rikkinäistä puhelinta. Vai ettekö uskaltaneet?😉😉

Selitä mulle miksi kaupungissa on useampi nuokkarinuorisotyöntekijä ja erikseen useampi koulunuorisotyöntekijä, joita ei oikeasti näy ikinä koululla. 

Meillä oli nuorisotoimisto, joka EHKÄ lähetti jotain lappuja koulun alussa luokissa jaettavaksi. 

Muuten ei kerrottu miksi se oli olemassa. Vähän kuin kunnantalo. Siellähän se vartioi kansaa kirkon vieressä. Saiko sinne mennä ilman lupaa? Mielestäni ei.

Vierailija
49/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei sinne ollut mitään asiaa nynnyillä. Tosi "nuorisotalo", onneksi sitä ei enää ole.

Vierailija
50/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei sinne ollut mitään asiaa nynnyillä. Tosi "nuorisotalo", onneksi sitä ei enää ole.

Minä kävin vaikka olin kynäniska nörtti ja pelasin tietsikalla. Ei minua siellä kiusattu mitenkään, toisin kuin koulussa.

Vierailija
51/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kiireistä on ollut, jos ei ole nuorisotalolla ehtinyt notkumaan.

Me käytiin nuorisotalolla pelaamassa lautapelejä, soittamassa eri instrumenteilla, pelaamassa bilistä sekä pingistä, ja saipa siellä tehdä vaikka erinäisiä taidehommia, jos kerhotilat oli auki. Lisäksi kioskista sai herkkuja. Aivan loistava paikka oli.

En kyllä lapsena ja nuorena koskaan kokenut, ettei koulun jälkeen olisi ollut aikaa, vaikka läksyt tuli tehtyä tunnollisesti ja paperit oli huipputasoa - tai ehkäpä koulun luonnistumisen takia minulla juuri oli sitä aikaa.

Vierailija
52/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin teininä kerran yhden uuden kaverin houkuttelemana. No, siellä oli lähinnä nuoria joiden vanhemmilla ei ollut joko aikaa tai rahaa viettää heidän kanssaan aikaa tai viedä heitä harrastuksiin. Minulla oli kivaa perheen kanssa ja harrastuksissa, niin en oikein ymmärtänyt niiden pointtia. 

Vierailija
53/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

punikit perustivat nuorisotalot kun työväentalot eivät vetäneet. tilasivat politrukkeja aivo pesemään  minä korotin ääneni ja arvostelin 14v heitettiin ulos samalla 22 seurasi minua 5 punikki pentua jäi seuraamaan oli viimeinen heidän järjestämä aivopesu tilaisuus. meidän kylällä

Punikit? Meillä päin niitä pitää seurakunta ja siellä pyörii jotain seurakunnan nuoriso-ohjaajia, eli lähinnä entisiä tai nykyisiä narkkareita höpisemässä jeesuksesta ja myymässä alaikäisille tupakkaa.

Jotta voi olla seurakunnan nuorisoTYÖNohjaaja, täytyy olla Amk-tutkinto. Samalla koulutuksella (sosionomi amk) voi työskennellä esimerkiksi koulukuraattorina (ei johtavana, siihen tarvitaan yliopistokoulutus).

Vierailija
54/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin ihmettelin. Itse olin kavereiden kanssa ulkona, harrastuksissa tai kotona. Oma käsitykseni oli, että nuorisotalolla kävi enemmän pahiksia ja sellaisia oman onnensa nojassa haahuilevia tyyppejä.

Vierailija
55/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lapsena tarvitsekaan ymmärtää, koska se on NUORISOtalo.

Vierailija
56/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin teininä kerran yhden uuden kaverin houkuttelemana. No, siellä oli lähinnä nuoria joiden vanhemmilla ei ollut joko aikaa tai rahaa viettää heidän kanssaan aikaa tai viedä heitä harrastuksiin. Minulla oli kivaa perheen kanssa ja harrastuksissa, niin en oikein ymmärtänyt niiden pointtia. 

Näin se minunkin mielestäni on. Aina välillä on tullut sitä marinaa, että nuorilla ei ole paikkaa, minne mennä. En koskaan ymmärtänyt tuota. Kaikilla pitäisi olla koti ja harrastuksia. Jos ei ole, niin pitää selvittää, miksi ei ole.

Vierailija
57/57 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kiireistä on ollut, jos ei ole nuorisotalolla ehtinyt notkumaan.

Me käytiin nuorisotalolla pelaamassa lautapelejä, soittamassa eri instrumenteilla, pelaamassa bilistä sekä pingistä, ja saipa siellä tehdä vaikka erinäisiä taidehommia, jos kerhotilat oli auki. Lisäksi kioskista sai herkkuja. Aivan loistava paikka oli.

En kyllä lapsena ja nuorena koskaan kokenut, ettei koulun jälkeen olisi ollut aikaa, vaikka läksyt tuli tehtyä tunnollisesti ja paperit oli huipputasoa - tai ehkäpä koulun luonnistumisen takia minulla juuri oli sitä aikaa.

Aika hyvin, jos on ollut soittimia. Niin meillä kuin muuallakin soittotiloja vastustettiin viimeiseen asti. Yleinen juttu 80-luvulla.

Muuten pystyin tekemään kotona tai jonkun ystävän kanssa samoja asioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän