Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelin aina lapsena nuorisotalolla kävijöitä

Vierailija
12.09.2026 |

Mietin, miten heillä voi olla aikaa siihen ja eikö heillä ole tekemistä.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohdannut työssäni paljon nuorisotyöntekijöitä. Ne on sellaisia 50 v. Lippispäisiä miehiä. Se lippis on päässä ruokapöydässäkin, koska ollaan muka jotenkin rentoja.

He eivät vaikuta kovin älykkäiltä, mistään yhteiskunnallisesta keskusteleminen heidän kanssaan on ihan hirveää. Mutta he pärjäävät varmaan ihan hyvin asiakaskuntansa kanssa, eli niiden 'kovisten', jotka on oikeasti aika reppanoita ja joista osalla tulevaisuus lienee ikävä kyllä aika heikko. 

Vierailija
62/65 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa oli kai kyse paikasta jonne mentiin iltaisin näkemään kavereita ja olemaan. Nää työpajat ja lataamot on eri asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notkuin ysärin alun vuodet lähes joka ilta nuokkarilla. Läksyjen ja harrastusten jälkeen siellä näki kavereita, juteltiin, vedettiin röökiä, pelattiin korttia, biljardia ja tetristä, tehtiin videoita, kokattiin, järkättiin bändi-iltoja ja diskoja, kateltiin ketkä pilisteli kylillä, järkättiin hakijoita viikonloppuviineille. Kaikkee sellasta.

Vierailija
64/65 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt, oli enemmän kaupungissa asuvien juttu. En tuntenut oikeastaan ketään, joka olisi käynyt. Nykyäänkään ei taida kovin moni käydä niissä, paitsi pienet lapset ilmeisesti kesäisin leireillä. Vähän itsekin ihmettelen miten paljon nuorisotyöntekijöitä onkaan kunnalla ja kouluilla.

Vierailija
65/65 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut vapaa-ajalla käytyä muuten kuin nuorisovaltuuston kokouksissa, jotka yleensä pidettiin nuokkareilla. Seiskaluokalla nuorisotyöntekijät ryhmäyttivät luokkia ja silloin käytiin myös jollain nuorisotilalla pari päivää ryhmäytymässä koulupäivän ohessa.

Jotain diskoja ja muita järjestettiin, mutta en itse koskaan käynyt niissä.

Nuorisovaltuuston toimintaa ohjasi kaupungin nuorisotyöntekijä ja hän oli kyllä ihana, ei yhtään sellainen kuin tässä ketjussa kuvatut Peter Pan-syndroomaiset ohjaajat, vaikka niitäkin on tullut nähtyä.

Etsivästä nuorisotyöstä sain itse apua omille muutettuani kun opettelin hoitamaan virastoasioita. 

Nuokkareita on minunkin kotikaupungissani jonkin verran ja mietin usein, ketkä siellä käy oikeasti nykyään. Ilmeisesti kävijöistä enemmistö jollain tapaa "koviksia" ja sitten niitä yksinäisiä.

Itse pidän hyvänä asiana, että on joku sisätila, missä saa vapaasti viettää aikaa ja joka on nuorille osoitettu ja aikuisia on paikalla, ettei nuoret notku kaikkea aikaa kauppojen auloissa ja muualla ihmisten ilmoilla häiritsemässä.