Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin jättää mieheni - hänellä alkava muistisairaus

Vierailija
12.09.2026 |

Äitini on hoitanut dementoitunutta isääni yli 10v. Isälle on etsitty paikkaa hoitokodista, mutta on kuulemma liian hyväkuntoinen. Isää ei kuitenkaan voi jättää yksin ollenkaan, äiti on isän vartija ja koti on äidille vankila. Äidillä ei ole ollut omaa elämää koko sinä aikana, kun isä on sairastanut. Asun 450 km päässä, enkä pysty auttamaan. 

Nyt huomaan 58v miehelläni samoja oireita, kuin isälläni oli, kun hän sairastui dementiaan. 

En kestä ajatusta, että joutuisin itse samaan tilanteeseen kuin missä äitini elää. 

En kestä. 

Kommentit (467)

Vierailija
321/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui sille "kunnes kuolema erottaa"-lupaukselle jonka olet Jumalalle, papille ja saurakunnalle antanut? Toivottavasti sairastut itse pahasti ja koet kivuliaan kuoleman!

Lupaus annetaan papille ja seurakunnalle, ei puolisolle.

Vierailija
322/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota että hän unohtaa sinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue Raamatusta 1. Kirje Korinttilaisille

..mitä on rakkaus..kaiken se kestää..jne

Ei todellakaan tarvitse kaikkea kestää!

Vierailija
324/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisessa vaiheessa mies muistitestiin. Nykyään on hyviä lääkkeitä alkuvaiheeseen. Ajoissa sitten kotihoito paikalle ja lopuksi ajoissa haet paikkaa hoivakotiin. Muuten käy niin että päädyt omaishoitajaksi.

Omaishoitajaksi ei ole pakko ryhtyä.

Vierailija
325/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella on oikeus romantiikkaan ja hyvää seksielämään kuten miehilläkin. Jos miehestä ei tällaiseen enää ole, niin kannattaa vaihtaa nuorempaan. Ei täällä nainenkaan kärsimyksestä kirkkaampaa kruunua itselleen saa. Yksi elämä, elä se hyvin.

Vierailija
326/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisessa vaiheessa mies muistitestiin. Nykyään on hyviä lääkkeitä alkuvaiheeseen. Ajoissa sitten kotihoito paikalle ja lopuksi ajoissa haet paikkaa hoivakotiin. Muuten käy niin että päädyt omaishoitajaksi.

Omaishoitajaksi ei ole pakko ryhtyä.

Lol. Eipä.

Vierailija
327/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla samankaltainen tilanne. Mies omaa vahvoja narsistisia piirteitä ja häneltä en ole saanut, minkäänlaista tukea 25 vuoden avioliiton aikana. Nyt näyttää siltä, että hänen ollessaan lähemmäs 60 vuotta alkaa yläpää pettää. Neuropsykiatrille olen patistanut viiden vuoden ajan, muttei suostu edes keskustelemaan aiheesta. Mies tosissaan kuvittelee, että muutamme tästä omakotitalosta yhteiseen pienempään kotiin. Sitä ei tule tapahtumaan, koska on niin mutkalla tämä suhde ja elämä useastakin eri syystä. 

Sinun olisi pitänyt nostaa kytkintä 25 vuotta sitten. Miksi ofotat yhtäkään päivää enää? 

Vierailija
328/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ehkä sinua lohduta, mutta yleensä noin nuorena alkava muistisairaudet etenevät niin nopeasti, että tulet jäämään leskeksi jo muutamassa vuodessa.

Kenenkään ei ole pakko olla omaishoitaja. Tulen hankkimaan oman elämän siinä vaiheessa, kun miehen dementia etenee niin pitkälle, että käy liian rasittavaksi minulle. Turha höpöttää minulle mitään raamatunlauseita, sillä Jumala on antanut minulla ihan ikioman elämäni ja katson velvollisuudekseni elää sitä enkä toisten elämää.

Vierailija
329/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui sille "kunnes kuolema erottaa"-lupaukselle jonka olet Jumalalle, papille ja saurakunnalle antanut? Toivottavasti sairastut itse pahasti ja koet kivuliaan kuoleman!

Lupaus annetaan papille ja seurakunnalle, ei puolisolle.

Kysymys on muotoa tahdotko, ei lupaatko.

Ap varmasti tahtoi silloin, nyt ei tahdo enää. Moni täällä haluaa pakottaa ap:n elämään, jollaista ei itselleen missään tapauksessa haluaisi.

Vierailija
330/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti teki juuri näin. Ja siitä on nyt yli 10v. Mieheni ei suostu testeihin, kun minä vaan kuvittelen eikä hänen muistissa ole mitään vikaa. 

Silti kadottaa joka päivä kännykän, avaimet, lompakon... Joka päivä. Ei muista, mistä aamulla puhuttiin, ei muista minne laittoi puhtaan paitansa... 

Ap. 

Kannattaa pikeasti selvittää listä on lyse. Muistioireissa voi olla lyse B12-vitamiinin imeytymättömyydestä, kilppariasioista jne. Ei välttämättä varsinaisesta dementiasta - vaan ihan puutostilasta.

Ja kyllä. B12-vitamiinin puutos yleistyy ilääntyneillä ja vaikka vetäidit miten paljon lihaa, se ei auta!!

Vierailija
331/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä mutta ettehän te ajattele kuin itseänne.

Ei se ole itsekästä. 

Jos minä en ajattele itseäni, terveyttäni, hyvinvointiani ja selviytymistäni, niin ei sitä kyllä tee kukaan muukaan!

Vierailija
332/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua hyvin. 

Muistisairaiden kansa eläminen ja hoitaminen ei ole aina varsinaista juhlaa. 

Olen itse työskennellyt muistisairaiden kanssa yli 30 vuotta. Mutta en minäkään haluaisi olla 24 h vuorokaudessa töissä. 

Vierailija
333/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit miehesi kanssa lähteä risteilylle sille laivalle, jossa vartijana on "Steven Seagalin näköinen mies". Tämä mies tuuppaa oman miehesi yli laidan yön pimeydessä ja pääset ongelmasta eroon. Voit sen jälkeen elää omat jäljellä olevat vuotesi ilman hoiva vaivaa toisesta.

Vierailija
334/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa erota ainakin paperilla vaikka yhdessä vielä jatkaisikin.

Vierailija
335/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menettää leskeneläke ja muut edut? Ennemminkin toisinpäin. Lähtee vetämään ja jättää ukkokullan kuolemaan.

Vierailija
336/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistiongelmat voivat johtua monesta syystä. Stressistä, univaikeuksista, masennuksesta, B12-vitamiinin puutteesta, kilpirauhasen vajaatoiminnasta, aivoverenkierron häiriöstä jne.

Puolison voi jättää ilman tekosyitäkin.

Tämä tilanne ei kyllä ole mikään tekosyy ihmiseltä joka on katsonut sivusta 10 vuotta äitinsä kärsimystä. Päinvastoin hänellä on ihan harvinaisen realistinen tilannekuva.

Onhan se tekosyy, koska ei ole edes varmuutta onko miehellä muistisairaus.

Sillä lääkärireissullahan selviää, onko miehellä muistisairaus vai ei. Miehen pitää mennä lääkäriin, joten sinä varmaan osaat kertoa, miten hänet sinne saa?

Miksi minun pitäisi se kertoa? Jos miehellä on muistisairaus, niin se etenee ja huomataan kyllä esim töissä.

Lompakon ja avaimien unohtelu ei ole niin vakava asia, että sen perusteella ketään pitäisi jättää. Tekosyy.

Siksi, koska sinä varmasti tiedät miten aikuisen miehen saa väkisin lääkäriin. Jos ei illalla muista mistä aamulla on puolison kanssa jutellut, on syy sille, että lääkärissä pitää käydä. Jos kyseessä on alkava muistisairaus, siihen on taudin etenemistä hidastavat lääkkeet. Jos jotain muuta, niihinkin löytyy hoito. Mies on itsekäs.

Muistisairaat ON itsekkäitä, ei ole enää kykyä empatiaan. Sekin on aivotoiminto eikä aivot enää toimi.

Vierailija
337/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menettää leskeneläke ja muut edut? Ennemminkin toisinpäin. Lähtee vetämään ja jättää ukkokullan kuolemaan.

Olet oikeassa, en ajatellut loppuun asti. Luulin jostakin syystä, että puolison on pakko alkaa omaishoitajaksi ukolleen, mutta eihän näin tietenkään ole. Kun ukko ei enää pärjää yksinään, muuttaa vaan muualle.

Vierailija
338/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä vasta kristitty!

Vierailija
339/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta aloittajalle vinkki. Äitini oli samassa tilanteessa kuin sinun äitisi. Äitini kävi lääkärillä sanomassa/itkemässä että hänen voimansa ovat nyt loppu. Minä ilmoitin omaishoitokoordinaattorille, että äitini muuttaa luokseni 250 km päähän eikä enää kykene toimimaan omaishoitajana. Ja kas kummaa, hoitokotipaikka isälle löytyi alle viikossa. Suosittelen!

Vierailija
340/467 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä kun kaikilla aikuisilla olisi mahdollisuus helposti päästävään eutanasiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän