Miksi 99% ihmisistä lihovat vanhemmiten?
Siis jo keski-ikään mennessä? Eikö tosiaan onnistu pitää itseään hoikkana tai edes normaalipainossa?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aineenvaihdunta hidastuu rakas lapsukainen.
Ei välttämättä niin paljon hidastu. Itse olen liikkunut koko ikäni säännöllisesti. Olen lähes 50v ja edelleen harrastan liikuntaa päivittäin n. 2h. Syön pääasiassa terveellisesti. Olen saman kokoinen kuin 20 vuotta sitten.
Oletko perheellinen? Oletko nainen vai mies? Minkä ikäiset lapset? Naiset ovat yhä suhteessa ne, joille arjenhallinta usein jää kun miehet pyöräilee, juoksee, rullahiihtelee, käy salilla. Missä välissä lottoat, että perheenäiti vielä liikkuu 2 h /vrk, päivittäin?
Tuossa tohottaessahan naisilta pitäisi kulua kaloreita paljon enemmän, kun ollaan vauhdissa 24/7 eikä varmaan ehdi edes syödä kunnolla välissä saati laiskotella? Painonhallinta EI VAADI TAI EDELLYTÄ salilla käyntiä tai himoliikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä niin paljon hidastu. Itse olen liikkunut koko ikäni säännöllisesti. Olen lähes 50v ja edelleen harrastan liikuntaa päivittäin n. 2h. Syön pääasiassa terveellisesti. Olen saman kokoinen kuin 20 vuotta sitten.
Oletko perheellinen? Oletko nainen vai mies? Minkä ikäiset lapset? Naiset ovat yhä suhteessa ne, joille arjenhallinta usein jää kun miehet pyöräilee, juoksee, rullahiihtelee, käy salilla. Missä välissä lottoat, että perheenäiti vielä liikkuu 2 h /vrk, päivittäin?
Ei sen tarvitse välttämättä olla 2h joka päivä jos muutenkin tulee arkiliikuntaa. Joinain päivinä ei sitten ollenkaan, joinain esim. 0,5-1h, kun kerkeää jne. Ja syöminen ja ravinnon laatu ensiarvoisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimustiedon mukaan aineenvaihdunta rupeaa hidastumaan vasta noin 60 vuotiaana, ja siitäkin eteenpäin vain noin 0.7% vuodessa. Joten kannattaisi ensin ottaa asioista selvää ennen kuin rupeaa pätemään "lapsukainen".
Ei sille näköjään mitään voi. Pitää vain olla alkuelämä niin hoikka, että ei haittaa. Viisikymppisenä tulee vähän ylimääräistä. Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää mukauttaa syöminen sen mukaan. Ei ole avaruustiedettä.
Ei pidä, jos ei halua.
Painovouhottajat ovat kokemuksieni mukaan useimmiten sinkkumiehiä, joilla ei ole lapsia kenenkään kanssa. Tai sinkkumiehiä, jotka ovat ulkoistaneet lastensa hoidon exälle tai exille. On aikaa ihmetellä naisten kehojen muutoksia ja erilaisia painonvaihteluilmiöitä. Urheilla ja rehvastella, pullistella peilin edessä ja tuntea olevansa kingejä. Naisten kehojen analysointi on heille harrastus vähän kuin pilvien tai tähtien tuijottelu. Iltaisin on kiva kirjoitella vauvapalstalle ohjeita naisille painonhallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta perheenäitinä olen liikkunut paljon lasten kanssa, nelivuotiaana tuli lapselle kisaponi ja vietimme tallilla ja kisoissa ym. tosi paljon aikaa. Lisäksi vielä koiraharrastus ja muitakin eläimiä ja kävimme myös jumpassa ja tanssitunnilla, lapsi oli mukana. Kyllähän lastenkin kanssa kannattaa harrastaa liikuntaa, olla ulkona jne. Nykyään vain taitaa olla osassa perheitä hankalaa saada itsensä ja lapset irti kännyköistä ja muista härveleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimustiedon mukaan aineenvaihdunta rupeaa hidastumaan vasta noin 60 vuotiaana, ja siitäkin eteenpäin vain noin 0.7% vuodessa. Joten kannattaisi ensin ottaa asioista selvää ennen kuin rupeaa pätemään "lapsukainen".
Naisen kehoistahan keskustelimme, koska miesten kehojen muutokset eivät ole yhtä hälyyttävä ja päivänpolttavia ongelma, eiks niin?
Keski-iässä ruumis kerää vararavintoa, joka ehkäisee ettei heti tule hauraaksi vanhukseksi. On hyvä olla sen verran ylimääräistä, ettei ensimmäinen sairastuminen kuihduta. Normaalipainon ylärajalla oleminen on keski-iässä ihan tervettä, etenkin jos painossa on myös lihaksia.
Japanin Okinawassa 100-vuotiaat ovat hyvinkin hoikkia koska syövät itsensä vain 80% täyteen eikä syö mitään teollisia ruokatuotteita vaan tekevät itte ruokansa ja liikkuvatkin, rauhallisesti mutta runsaasti kuitenkin. Eli ihan valintakysymys että haluaako vanhana olla sairas läski vai hoikka ja terve.
Aktiivisuus lopahtaa ja siihen kaikki muut ongelmat mitä ruokitaan syömisellä, plus kaikki olettamukset että joka viikonloppu on tarkoitus vetää överit herkuilla. Siihen tottuu nopeesti, kyse ei oo mistää aineenvaihdunnan muutoksista, vaan yksinkertaisesti siitä, että ihmisen elintavat passivoituu. Mä olin itsekin joskus tossa mielen asettamassa ansassa että mun on pakko herkutella joka vkl, se tapa onneks jäi koska mä aloin rakastua mun kehitykseen niin paljon treenaamisessa ja samalla muuttu ajattelumallit myös kaikkea sitä kohtaa mitä ennen oli pitänyt "normina". Ihmisethän selittelee sitä vaikka millä, oikeasti mikään muu ei pidä paikkaansa kuin se, että ihminen vaan passivoituu. Ihminen joka syö terveellisesti ja pitää liikunnallista aktiviteettia/treenirutiinia yllä ei vaan yksinkertaisesti voi olla itsestään ylipainoinen jos noi asiat on oikeasti hallussa.
Maennuslääkkeet kerääntyy elimistöön ja hidastaa aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää mukauttaa syöminen sen mukaan. Ei ole avaruustiedettä.
Miksi, jos on tyytyväinen ja viihtyy nahoissaan?
En oikeasti usko, että kukaan viihtyy lihavana.
Ei ihminen ole välttämättä lihava, vaikka olisi 5-10 kg painavampi kuin teininä.
Olen 54 enkä lukenut kaikkia vastauksia. Koska laiskuus ja hormonit. Moni ei myöskään enää ole suhteessa eikä jaksa yksin pitää huolta itsestään. Raha.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuus lopahtaa ja siihen kaikki muut ongelmat mitä ruokitaan syömisellä, plus kaikki olettamukset että joka viikonloppu on tarkoitus vetää överit herkuilla. Siihen tottuu nopeesti, kyse ei oo mistää aineenvaihdunnan muutoksista, vaan yksinkertaisesti siitä, että ihmisen elintavat passivoituu. Mä olin itsekin joskus tossa mielen asettamassa ansassa että mun on pakko herkutella joka vkl, se tapa onneks jäi koska mä aloin rakastua mun kehitykseen niin paljon treenaamisessa ja samalla muuttu ajattelumallit myös kaikkea sitä kohtaa mitä ennen oli pitänyt "normina". Ihmisethän selittelee sitä vaikka millä, oikeasti mikään muu ei pidä paikkaansa kuin se, että ihminen vaan passivoituu. Ihminen joka syö terveellisesti ja pitää liikunnallista aktiviteettia/treenirutiinia yllä ei vaan yksinkertaisesti voi olla itsestään ylipainoinen jos noi asiat on oikeasti hallussa.
Se on juuri näin. Itsensä muuttaminen, omien virheidensä näkeminen ja myöntäminen, ja pitkäjänteiseen muutokseen sitoutuminen on useimmille aivan ylitsepääsemätön urakka. Siksi keksitään erilaisia syitä, ettei tarvitse muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta perheenäitinä olen liikkunut paljon lasten kanssa, nelivuotiaana tuli lapselle kisaponi ja vietimme tallilla ja kisoissa ym. tosi paljon aikaa. Lisäksi vielä koiraharrastus ja muitakin eläimiä ja kävimme myös jumpassa ja tanssitunnilla, lapsi oli mukana. Kyllähän lastenkin kanssa kannattaa harrastaa liikuntaa, olla ulkona jne. Nykyään vain taitaa olla osassa perheitä hankalaa saada itsensä ja lapset irti kännyköistä ja muista härveleistä.
Toki itsekin olen liikkunut yhdessä lapsen kanssa ja harrastanut arkiliikuntaa, kannustanut lapseni liikkumaan. Mutta tämä ei ole mitenkään verrattavissa siihen, kun miehellä, sinkku tai perheellinen, on omaa aikaa vaikka vetää yksi maratonjuoksu illassa 2 h ja palautua siitä sitten rauhassa. Miehillä nuo lasten kanssa urheilut tai ylipäätään perhe-elämään osallistumiset tuppaa jäämään sen oman ajan ja urheilun kohdalla kakkoseksi. Joten se, että naiselta vaadittaisiin uran, kodinhoidon ja lasten päävastuun jälkeen vielä uhraamaan osa lepoajastaan urheiluun ja siitä palautumiseen on melko narsistinen vaatimus. Jotkut näin toki tekevät, usein näkee naislenkkeilijöitä aamulla klo 5-6, mutta kuinka kauan sellaista jaksaa, en tiedä. Miehet ovat usein siipeilijöitä omassa perheessään, ei tietenkään onneksi kaikki.
Lihasmassan väheneminen selittää kyllä aika paljon. Itse lihon aina kun en harrasta voimaharjoittelua, jos en yhtään katso mitä suuhuni pistän. Puntteja jos nostaa säännöllisesti ja progressiivisesti, ei vaan pääse lihomaan. Paino voi toki nousta jonkun verran kun lihasmassa kasvaa. Mutta rasvaprosentti pienenee.
Toinen juttu on se jos makaa vain sohvalla tai nukkuu huonosti. Nekään eivät suorastaan helpota normaalipainoisena pysymistä. Enkä kannata myöskään yliprosessoitia ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki itsekin olen liikkunut yhdessä lapsen kanssa ja harrastanut arkiliikuntaa, kannustanut lapseni liikkumaan. Mutta tämä ei ole mitenkään verrattavissa siihen, kun miehellä, sinkku tai perheellinen, on omaa aikaa vaikka vetää yksi maratonjuoksu illassa 2 h ja palautua siitä sitten rauhassa. Miehillä nuo lasten kanssa urheilut tai ylipäätään perhe-elämään osallistumiset tuppaa jäämään sen oman ajan ja urheilun kohdalla kakkoseksi. Joten se, että naiselta vaadittaisiin uran, kodinhoidon ja lasten päävastuun jälkeen vielä uhraamaan osa lepoajastaan urheiluun ja siitä palautumiseen on melko narsistinen vaatimus. Jotkut näin toki tekevät, usein näkee naislenkkeilijöitä aamulla klo 5-6, mutta kuinka kauan sellaista jaksaa, en tiedä. Miehet ovat usein siipeilijöitä omassa perheessään, ei tietenkään onneksi kaikki.
En kyllä ymmärrä, miksi kaikkien pitäisi olla samaan aikaan perheenä koossa joka päivä esim. klo 16 eteenpäin aina nukkumaan menoon asti. Esim. molemmat vanhemmat voivat vuorotella, milloin harrastavat. Joinain päivinä vuorotellen, joinain päivinä vain toinen, joinain päivinä ei kumpikaan jne. Kyllä se onnistuu. Kokemusta on.
Kieltämättä on hyvä lähteä, jos toinen ei arvosta ja kunnioita kumppaniaan tarpeeksi huolehtiakseen vähänkään omasta ulkonäöstään. Jos aiemmin itsestään huolehtinut ihminen lakkaa huolehtimasta, se on merkki siitä, ettei enää välitä kumppaninsa hyvinvoinnista. Ja etenkin sairaiden ja manipulatiivisten "testien" tekeminen on merkki siitä, ettei tuollaisen ihmisen kanssa voi olla.