Miksi 99% ihmisistä lihovat vanhemmiten?
Siis jo keski-ikään mennessä? Eikö tosiaan onnistu pitää itseään hoikkana tai edes normaalipainossa?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Koska aineenvaihdunta hidastuu rakas lapsukainen.
Sitten pitää mukauttaa syöminen sen mukaan. Ei ole avaruustiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siitä hauska aihe, koska olen ollut aina todella laiha. Minulla on ns. laihan ihmisen identiteetti. Itsetuntoni ei ole siltä kohdin siis sidoksissa yhtään siihen, hyväksyvätkö muut kehoni, koska olen aina ollut ihannemitoissa. Muiden ihmisten mielipiteet eivät kiinnosta yhtään. Kun sitten aloin lihoa keski-iässä, minusta se oli vain hauskaa ja ihailin uudenlaista kehoani ja pyöreyttäni. Samaan aikaan aloin saada ulkopuolelta (miespuolisilta) mielipiteitä ja kommentointia, että nyt pitäisi laihduttaa. Oli melko hämmentävää kuinka kaikenlaiset miehet, eri muodoissaan, kokivat oikeudekseen kommentoida nyt "vääränlaista" kehoani. Vaikken ollut edes ylipainoinen. Aloin ymmärtää kuinka sairas tämä maailma on. Keksikää jokin järkevä harrastus te muiden ihmisten kehojen arvostelijat ja huutelijat, koska kyseinen ilmiö kertoo, että omassa elämässä ei tapahdu tarpeeksi. Koska asia varmasti kiinnostaa valtavasti, laihduin sittemmin, ja olen taas "oikeanlainen". Naurettavaa.
Mutta kuitenkin palasit laihaan kehoon? Myönnä, että laihana on mukavampaa ja helpompi elää.
Laihduin muista syistä, jotka eivät kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Viihdyin ja olin tyytyväinen itseeni molemmissa kehoissa, se oli pointtini, joka meni sinulta viuhahtaen ohi. Se kai on tärkeintä, että ihminen itse on tyytyväinen?
Ei ole tuollainen prosentti kyllä. Tunnen monia hoikkia vanhuksia. Ja myös lähes kaikki keski-ikäiset tuttuni on normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Hidastuu jonkin verran, mutta ei niin paljon, että se ilmiötä selittää. Se on vain yleinen harhaluulo. Monet pysyvät hoikkina keski-iässä ja heillä on ihan sama aineenvaihdunta. Hoikilla keski-ikäisillä on vain parempi syömiskontrolli (tai osalle ei vain maistu ylimääräinen ravinto), terveellisempi ruokavalio tai liikunnallisempi elämäntapa. Joillakin kaikkia noita.
Toinen syy on siinä, että keski-iässä monet - eivät tietenkään kaikki - ovat jo pariutuneet tai lopettaneet parisuhteen etsimisen, joten ulkonäön vuoksi hoikkana pysyminen ei vain ole kaikille niin tärkeää kuin nuorempana oli. Terveellisesti elävät ihmiset kuitenkin pääsääntöisesti pysyvät hoikkana myös parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jos on tyytyväinen ja viihtyy nahoissaan?
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla syynä oli arkiliikunnan väheneminen yli viisikymppisenä. Hevoset lopetettiin vanhuuttaan ja eläinmäärä väheni samasta syystä muutenkin, lihoin vähitellen 6-7 kg. Ikinä ennen ei ole tarvinnut miettiä syömisiä, vaan olen syönyt miettimättä kaloreita (en edes tiennyt ruokien kalorimääriä), vain terveys edellä. Käytin esim. oliiviöljyä reilusti, aamiaisella söin leivän kanssa dipaten ja salaatteihin lisäsin reilusti. Nipistämällä kalorimäärää vähitellen onnistuin palaamaan normaaliin painooni.
Hienoa, että onnistuit! Voit onnitella itseäsi. Olet harvinainen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa enää liikkua. Veikkaan, et ihmiskeho on "suunniteltu" elämään n. 40v.
T: 42v
Aikamoinen luuseri olet, jos nelikymppisenä jo olet luovuttanut.
Luuseri oon valitettavasti monella tavalla, mut en sentään oo luovuttanu vielä! Mut oman hyvinvoinnin ylläpito on ihan eri tasolla verrattuna vaikka 5v sit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hidastuu jonkin verran, mutta ei niin paljon, että se ilmiötä selittää. Se on vain yleinen harhaluulo. Monet pysyvät hoikkina keski-iässä ja heillä on ihan sama aineenvaihdunta. Hoikilla keski-ikäisillä on vain parempi syömiskontrolli (tai osalle ei vain maistu ylimääräinen ravinto), terveellisempi ruokavalio tai liikunnallisempi elämäntapa. Joillakin kaikkia noita.
Toinen syy on siinä, että keski-iässä monet - eivät tietenkään kaikki - ovat jo pariutuneet tai lopettaneet parisuhteen etsimisen, joten ulkonäön vuoksi hoikkana pysyminen ei vain ole kaikille niin tärkeää kuin nuorempana oli. Terveellisesti elävät ihmiset kuitenkin pääsääntöisesti pysyvät hoikkana myös parisuhteessa.
On myös oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ohella kohteliasta ja huomaavaista kumppania kohtaan pitää itsestään huolta ja olla päästämättä itseään lihomaan syöttöporsaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit sen "mutta syödään samaan tapaan, kuin ennenkin" -osan.
Syömishäiriödiagnooseihin pitäisi lisätä mt-ongelma nimeltä "toisten ihmisten kehojen painon vaihtelusta johtuva ahdistuminen ja jatkuva muiden ihmisten kehojen analysoinnin tarve".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jos on tyytyväinen ja viihtyy nahoissaan?
En oikeasti usko, että kukaan viihtyy lihavana.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten suurin ilo tulee syömisestä.
Hyvän ruoan ei tarvitse olla epäterveellistä.
t. Kulinaristi ortorektikko
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuus vähenee, kaikenlaiset kivut ja vaivat vievät halun liikkua.
Liikunta ei ole itse asiassa kovin merkittävää selittäjä hoikkana pysymisessä. Syömistottumkset (ja juomistottumukset) sen sijaan ovat.
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriödiagnooseihin pitäisi lisätä mt-ongelma nimeltä "toisten ihmisten kehojen painon vaihtelusta johtuva ahdistuminen ja jatkuva muiden ihmisten kehojen analysoinnin tarve".
Palstalta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ohella kohteliasta ja huomaavaista kumppania kohtaan pitää itsestään huolta ja olla päästämättä itseään lihomaan syöttöporsaaksi.
Joku jättiperse taas katkerana alapeukuttaa...
Minä taas olen liian laiha. Mieluummin olisi söpön pyöreä.
Ja tarkoitan siis pyöreää terveen rajoissa, tietenkään en sairaalloista ja vaarallista lihavuutta haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Lihavilta ikäsiskoilta tulee aina murhakatsetta, kun on pysynyt hoikkana.
Yleensä se hoikka on jotain 15-20v nuorempi.
Aikamoinen luuseri olet, jos nelikymppisenä jo olet luovuttanut.