4 vuotias lapsi jäi auton alle suojatiellä, äiti käveli EDELLÄ
Akka ylitti suojatien ja 4 vuotias tuli perässä ja jäi auton alle, melkoinen "äiti".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75d05528-0860-4efb-9445-373a755ce5c7
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turvallista lapselle suojatietä ylittäessä pitää 4-vuotiasta lastaan kädestä kiinni.
Ikinä en ole lapsiani päästänyt suojatielle pitämättä kädestä, jos ovat niin nuoria, että kulkevat kanssani😍
Jokainen tien ylitys on myös elävää oppimateriaalia, lasten on osattava varoa, kun aikuiset ei osaa. Lapsille ei saa antaa valheellista kuvaa turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ma mu äiti ja lapsi? Ne ei yleensä yhtään katso lastensa perään.
Ei uimarannalla, ei liikenteessä, eikä missään muuallakaan.
Se, että lapsi kulkee vanhempansa perässä ei kyllä täytä minkäänlaisen "peräänkatsomattomuuden" kriteereitä.
Ei kenelläkään ole silmiä selässä.
Noin yleisesti minun lapseni seuraa minua. Itse en laita häntä edeltä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus kuitenkin tuomitsi miehen joka ajoi lapsen päälle joten hän se syyllinen on. Turha syyttää äitiä.
Jos autoilija on niin sokea, ettei edes nää suojatietä yrittävää lasta, niin pitäisikö tuollaiselta ottaa ajolupa pois.
Moni yliajaja on sanonut oikeudessä, ettei nähnyt suojatiellä olevaa ihmistä.
Ja järjestään ovat ajaneet katumaastureilla. Miksi nämä sallitaan kaupunkialueilla?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien loputon tehtävä on turvata lapsen selusta!
Anteeksi ohis, mutta nyt on jo illalla pimeää. Ajaessani kaupungissa bussilla tai ratikalla näen jalkakäytävällä käveleviä ihmisiä, joilla on tummat vaatteet. On vaikea nähdä heitä. Hyvät ihmiset, käyttäkää isoja, leveitä heijastimia ja mielellään vaaleita reppuja ja pipoja. Yksi heiluva pieni heijastin ei kaupunkioloissa näy tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin on jotain tuollaisia väsyneitä äitejä jotka kulkevat samalla kadulla pienten lastensa kanssa, mutta tyypillisesti vähintään kymmenen metrin päässä lapsestaan.
En voi käsittää miten joku menee nelivuotiaan kanssa kadun yli huolehtimasta että lapsi pääsee tien yli turvallisesti. Varmaan tuossakin autoilija keskittynyt äitiin eikä huomannut ajoissa, että perässä tulee polvenkorkuinen napero yksin.Onnettomuuden todennäköisyys on ehkä yksi kymmenestä miljoonasta, eivätkä ihmiset yleensä kiinnitä huomiota niin pieniin riskeihin. Varsinkaan jos lapsi on rauhallinen luonteeltaan eikä omaa taipumusta säntäilyyn.
Lapset ovat aina arvaamattomia. Vanhempi lapseni oli hyvin rauhallinen. Hän seisoi pysäkillä vieressäni, kun vierailtiin maaseututaajamassa asuvan tätni luona. Tiellä ei ollut paljon autoja, mutta ne harvat ajoivat kovaa. Tätini käski pitää lasta kädestä kiinni koko ajan ja sanoi nähneensä useita vaaratilanteita.
Mua pidettiin aikoinaan valjaissa, nyt siitä tehdään lasu. Mikään sosiaalinen normisto ei saa enää rajoittaa ja lapsi kuolleisuus on lähtenyt kasvuun.
Mäkin laitoin lapselleni valjaat rattaisiin. Oli niin vilkas tapus, ettei malttanut pysyä aloillaan yhtään. Valjaat on ihan hyvä keksintö vilkkaille lapsille.
"Mua pidettiin aikoinaan valjaissa, nyt siitä tehdään lasu. Mikään sosiaalinen normisto ei saa enää rajoittaa ja lapsi kuolleisuus on lähtenyt kasvuun."
Jos turvaat lapsesi niin siitä tehdään lasu. Ja jos et turvaa lastasi ja tulee onnettomuus niin taas tehdään lasu. Vanhempien asema on aika mahdoton nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
"Mua pidettiin aikoinaan valjaissa, nyt siitä tehdään lasu. Mikään sosiaalinen normisto ei saa enää rajoittaa ja lapsi kuolleisuus on lähtenyt kasvuun."
Jos turvaat lapsesi niin siitä tehdään lasu. Ja jos et turvaa lastasi ja tulee onnettomuus niin taas tehdään lasu. Vanhempien asema on aika mahdoton nykypäivänä.
Mua ei kiinnosta pätkääkään joku lasu. Se tulee jos tullakseen ja sitä mietitään sitten. Sosiaalinen media ja asiantuntijaoppaat luovat kuvan siitä, millaista on "täydellinen" vanhemmuus. Pitäisi tarjota luomuruokaa, kehittävää tekemistä, lempeää kasvatusta ja rajattomasti aikaa, mikä johtaa jatkuvaan huonoon omatuntoon ihan turhaan. Lapselle riittää kyllin hyvä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta pätkääkään joku lasu. Se tulee jos tullakseen ja sitä mietitään sitten. Sosiaalinen media ja asiantuntijaoppaat luovat kuvan siitä, millaista on "täydellinen" vanhemmuus. Pitäisi tarjota luomuruokaa, kehittävää tekemistä, lempeää kasvatusta ja rajattomasti aikaa, mikä johtaa jatkuvaan huonoon omatuntoon ihan turhaan. Lapselle riittää kyllin hyvä vanhempi.
Mikään ei riitä, kun ei kelpaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
On turvallista lapselle suojatietä ylittäessä pitää 4-vuotiasta lastaan kädestä kiinni.
Tää. Jos lähtee juoksee ns. alta pois, ku näk ee ettei auto edes ehi pysähtyä, ni miks lapsi jää alle, etkä sä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on paniikki nappula pohjassa jonkun lasun takia ikään kuin se tarkottaisi että heti tulee joku paha paha täti joka vie lapsen pois.
Talvella vedetään pulkassa sitä 1-vuotiasta suojatien yli. Ei edes katsota, pysyykö se siinä. Kai sen sit painosta huomaa, jos se kierähtää ajoradalle...
Jotkut vanhemmat niin luottavat siihen, että liikenne on turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tekevät lasun, jos tuo pitää paikkansa. 4-vuotiasta pidetään kädestä liikenteen keskellä. Jos ei sitä tajua, niin lapsi on kyllä vaarassa tuollaisen vanhemman kanssa.
Pitäisikö päiväkodistakin sitten tehdä lasu, kun päiväkodin retkillä ei todellakaan riitä kädestä kiinni pitävää aikuista jokaiselle lapselle?
Kotimme lähellä on kolme päiväkotia ja lapset kulkevat nätisti jonossa ja pitävät kiinni lenkillisestä narusta. Edessä yksi täti, keskellä toinen ja perässä kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on paniikki nappula pohjassa jonkun lasun takia ikään kuin se tarkottaisi että heti tulee joku paha paha täti joka vie lapsen pois.
Lastensuojelulla on keinonsa rangaista perhettä myös vaikka lasta ei lopulta vietäisi pois. Jatkuvat kotitarkastukset, kuulustelut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tekevät lasun, jos tuo pitää paikkansa. 4-vuotiasta pidetään kädestä liikenteen keskellä. Jos ei sitä tajua, niin lapsi on kyllä vaarassa tuollaisen vanhemman kanssa.
Pitäisikö päiväkodistakin sitten tehdä lasu, kun päiväkodin retkillä ei todellakaan riitä kädestä kiinni pitävää aikuista jokaiselle lapselle?
Kotimme lähellä on kolme päiväkotia ja lapset kulkevat nätisti jonossa ja pitävät kiinni lenkillisestä narusta. Edessä yksi täti, keskellä toinen ja perässä kolmas.
Mikä takaa, että lapsi ei päästä narusta irti? Yleensä niin ei tietenkään tapahdu, mutta eipä lapsi yleensä jää auton allekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus kuitenkin tuomitsi miehen joka ajoi lapsen päälle joten hän se syyllinen on. Turha syyttää äitiä.
Jos autoilija on niin sokea, ettei edes nää suojatietä yrittävää lasta, niin pitäisikö tuollaiselta ottaa ajolupa pois.
Moni yliajaja on sanonut oikeudessä, ettei nähnyt suojatiellä olevaa ihmistä.
Ja järjestään ovat ajaneet katumaastureilla. Miksi nämä sallitaan kaupunkialueilla?
Katumaasturissa näkee tosi hyvin eteenpäin. Ihan paras ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ma mu äiti ja lapsi? Ne ei yleensä yhtään katso lastensa perään.
Ei uimarannalla, ei liikenteessä, eikä missään muuallakaan.
Se, että lapsi kulkee vanhempansa perässä ei kyllä täytä minkäänlaisen "peräänkatsomattomuuden" kriteereitä.
Ei kenelläkään ole silmiä selässä.
Noin yleisesti minun lapseni seuraa minua. Itse en laita häntä edeltä mihinkään.
Minä olen saanut kaikki 4 lastani säilymään hengissä mm. siksi, etten ikinä päästänyt heitä silmistäni kun teitä ja katuja ylitettiin. Joko olivat rattaissa tai pitivät kädestä/rattaista kiinni. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä ylittämään ajorataa tietämättä seuraako lapsi ehkä perässä vai jääkö tuijottamaan lähestyviä autoja.
Bussissa pitää päästää lapsi ensin. Luin jpskus sellaisen ohjeen, joka jäi mieleeni: jos pieni lapsi poistuu aikuisen perässä, kuljettaja ei ehkä näe peileistä pientä poistujaa.
Vierailija kirjoitti:
"Hän sanoi nähneensä tilanteen jo kaukaa, ainakin yli sadan metrin päästä. Hän oli havainnut naisen, mutta ei poikaa.
"Mies ei kertomansa mukaan ollut ”mistään voinut päätellä”, että lapsi seuraa perässä: äidillä ei ollut rattaita, pyörää tai potkulautaa."
"Alue oli miehelle tuttu. Hän tiesi, että lähistöllä sijaitsee päiväkoti ja koulu. Ei ole lainkaan tavatonta, että lapsi säntää pallon perässä tielle, mies selitteli."
"Tämän takia hän ajoi hyvin hiljaa, kuin ”ohi lipuen”. Mies väitti noudattaneensa tilanteessa ”äärimmäistä varovaisuutta”. Kyse oli onnettomuudesta."
Miksi jokin ei nyt täsmää?
Jos itse törmäisin lapseen suojatiellä, ei olisi pokkaa mennä oikeuteen asti väittämään tuollaista sontaa.
Kävi hiukan samanlainen keissi kun pysähdyin suojatien eteen, jota ylitti äiti lastenvaunujen kanssa. Perääni ajoi toinen nainen, joka keskittyi puhelimeen sen liikenteen sijasta. Alkoi väittää kaikkea paskaa, että jarrut ei toimi, jne., ja vierittää syytä niskoilleni kun kehtasin pysähtyä (ilmeisesti hänen maailmassaan jalankulkijoiden päälle kuuluu ajaa, ettei tarvitsisi katsoa eteen tai painaa jarrua). Onneksi oma auto oli jalankulkijoiden ja tämän auton välissä. Muuten olisi voinut käydä pahasti, ja tuo rouva olisi tuskin jäänyt paikan päälle selvittämään asiaa...
Yritti se muutenkin lähteä ajamaan, vaikka turvatyynyt olivat lauenneet ja auto vuoti jäähdytysnestettä... Onneksi ymmärsi, ettei ehkä kannata kun liikennepako tulee myös videolle.
Nää "minulla on oikeus"-ihmiset on todella raskaita aivan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinun houre maailmassasi kyseisen henkilön pitää antaa lapsensa ajaa edellä, että saa sitten yrittää hölkätä tämän kiinni, kun lapsi ei huomaa pysähtyä valoihin. Ihan mitä vain, että lapsi ei tule vanhempansa perässä! Se on kiellettyä!
Ihmeellistä selittelyä! Eli edellä lapsi ajaa niin kovaa että äiti ei jaksa hölkätä perässä, mutta takana tuleekin sitten niin hiljaa että pysyy perässä..? Kyllä se todellakin on vanhemman tehtävä pitää huolta 4-vuotiaasta ja paljon isommastakin liikenteessä.Oletko botti.
Joskus lapset seuravat vanhempiaan (ihan nyt tämän käsitellyn keissin ohi), kulkevat vanhempiensa perässä. Vanhemmat pitävät silmällä ja odottavat tarvittaessa.
Pidätkö sinä lapsiasi aina kädestä kun he ovat ulkona? Vai varmistatko niin että kävelet aina lastesi takana? He eivät ikinä seuraa sinua: " no niin tulkaas Mirjami ja Pipsa tänne, seuratkaa mamipamia." Ei?
Mikä sulta jäi ymmärtämättä ? Keskustelun aihe on kadun ylittämisestä. Huoh🤯
En yllättyisi jos tämä taaperokin tuijotti ruutua ylittäessään tietää.