Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä toimeentulotuen päätös oikein?

Vierailija
10.09.2026 |

Hain siis syyskuulle toimeentulotuen. Luki, että koska minulle on maksettu ELOKUUSSA yleistuki 3.8 sekä 31.8, nuo kaksi kertymää on otettu mukaan ilmeisesti syyskuulle ja en voi saada toimeentulotukea? mietin miksi jotkut elokuun yleistuet edes vaikuttaa syyskuun tuloihin? Luki et tuon takia muka "ylijäämää" reilusti 400e, eli vaikka tulisi 400e edestä laskuja,en voisi edes hakea toimeenlotukea? Olen siis ollut kauan yleistuella ja muuten saan vain asumistuen.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 21.5 kerroin käytössä

Mikä se on???

Miten voit olla noin pihalla toimeentulotuen asioista!!!???? Hommaa itsellesi edunvalvoja mitä pikinmiten!

Vierailija
22/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuun viimeinen päivä maksettu tulo huomioidaan seuraavalle kuukaudelle. 

Mutta mikä ihme tuo 400e ylijäämä on? Jos mulle tulis esim yhtäkkiä 200e edestä laskuja, millä maksaisin ne työttömänä?

Niillä yleistuilla jotka sait viime kuussa tietenkin.

Siitä yleistuesta meni 170e vuokraan. Saan asumistukea 299 ja vuokrani on 470

2 yleistukea on yhteensä melkein 1200€ verojen jälkeen, mihin ne meni?        

Ei ne ole vielä mennyt. mietin vain miten "ylijäämä" voi olla 400e. koska mulle tuli just nyt 80e lasku. Elokuun yleistuki minkä sain 3.8 meni tietty elämiseen. Eikä siitäkään jäänyt kun 400e kun maksoin siitä vuokran osuuden.

Maksat sen laskun siitä yleistuesta jos et saa toimeentulotukea.

Mutta vaikka tulisi 400e edestä laskuja, en saisi tt-tukea. Väärin tuo päätös sori nyt vaan. Olen työtön ja saan ainoastaan asumistuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet sen 13kk työtön ja saat kaksi työmarkkinatukea kuukauden sisälle niin kyllä se lasketaan tuloiksi perustoimeentulossa

Vierailija
24/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä ihme tuo 400e ylijäämä on? Jos mulle tulis esim yhtäkkiä 200e edestä laskuja, millä maksaisin ne työttömänä?

Ei ne ole vielä mennyt. mietin vain miten "ylijäämä" voi olla 400e. koska mulle tuli just nyt 80e lasku. Elokuun yleistuki minkä sain 3.8 meni tietty elämiseen. Eikä siitäkään jäänyt kun 400e kun maksoin siitä vuokran osuuden.

Mutta vaikka tulisi 400e edestä laskuja, en saisi tt-tukea. Väärin tuo päätös sori nyt vaan. Olen työtön ja saan ainoastaan asumistuen.

Ja mitä sinun yleistuelle nyt ehti tapahtumaan!?

Vierailija
25/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 21.5 kerroin käytössä

Mikä se on???

Katso Kelan sivuilta ja tekoälyllä. Mikäli sulla on kerroin niin ei mennyt oikein, mikäli ei ole niin meni. Kyllä se lukee päätöksissä. 

Vierailija
26/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis hakemassa ensimmäistä kertaa ttt? Tai ollut taukoa hakemisessa? Silloin ottavat huomioon kk viimeisenä päivänä tulleen yleistuen srv kk laskelmaan plussana. Jatkossa kun haet, ttt lasketaan yleistuki 21,5 kertoimella(eli 640,01 e tuloksi laskettavaa)juuri siksi, kun jossain vaiheessa vuotta tulee kk kun se yleistuki tulee kaksi kertaa. Tällä tasataan se asia. Ja kun pidät hakemuksen voimassa joka kk, vaikka saisitkin kielteisen päätöksen joinain kuukausina niin ei taas tule tilannetta että aletaan laskea kk viimeisen päivän tuloa srv kk tuloksi.

Vierailija
27/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet sen 13kk työtön ja saat kaksi työmarkkinatukea kuukauden sisälle niin kyllä se lasketaan tuloiksi perustoimeentulossa

Eli elokuun tulot lasketaan tuloiksi syyskuulle? Okke.... Aiankin 3.8 rahat meni jo elämiseen. 31.8 rahoja on vielä jäljellä mutta en tiedä paljonko tulee laskuja.

Vierailija
28/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sinun yleistuelle nyt ehti tapahtumaan!?

Se 400e on ruokaan. En minä siitä pystyisi jotain laskuja maksamaan.

Vierailija
29/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli elokuun tulot lasketaan tuloiksi syyskuulle? Okke.... Aiankin 3.8 rahat meni jo elämiseen. 31.8 rahoja on vielä jäljellä mutta en tiedä paljonko tulee laskuja.

Kaikki edellisen kuun tulot lasketaan tuloiksi toimeentulotuessa.             

Vierailija
30/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko jättänyt hakematta toimeentulotuen jos olisitkin saanut 1.9 vasta rahat?

Vierailija
31/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulona otetaan huomioon yleensä kaikki hakijan ja toimeentulotukiperheen tulot. Tulot huomioidaan nettona eli verojen jälkeen sen kuukauden tulona, jona niiden voidaan katsoa olevan käytettävissä. Jos tulo on maksettu viimeisenä pankkipäivänä se otetaan huomioon seuraavan kuukauden tulona, koska sen katsotaan olevan tosiasiallisesti käytettävissä vasta silloin, pois lukien tilanne, jossa siirrytään työttömyysetuuden jaksottamiseen.

Työttömyysetuutesi on otettu huomioon tulona kertoimella 21,5. Kertoimen käyttäminen tarkoittaa sitä, että yhdeltä päivältä maksettava työttömyysetuuden määrä kerrotaan 21,5:lla. Kun tulona käytetään tätä kertoimen avulla saatua rahamäärää, vuoden aikana maksettavat 13 maksujaksoa jakautuvat tasaisesti koko vuoden ajalle. Kun toimitaan näin, yhdenkään kuukauden tulona ei oteta huomioon kahta saman kuukauden aikana maksettavaa 20 työttömyysetuuspäivän jaksoa. Mahdollista työttömyysetuuden kulukorvausta ei oteta huomioon tulona. Jos maksettavien työttömyysetuuspäivien lukumäärä vaihtelee kuukausittain, voit hakea tarkistusta päätökseen. Tällöin tulot voidaan ottaa huomioon tosiasiallisen suuruisina. Kertoimen käyttöön palataan taas, kun työttömyysetuuspäivien lukumäärä vakiintuu.

Vierailija
32/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laskuja? Ei kela tommoisia summia laskuja muutenkaan maksaisi toimeentulotuessa.                     

Vierailija
33/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki edellisen kuun tulot lasketaan tuloiksi toimeentulotuessa.             

Ei lasketa. 

Ota asioista selvää ennenkuin länkytät paskaa. 

T. Ap

Vierailija
34/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kävi jo 2000 luvun alussa, että kerran vuodessa osui 2 kelan rahaa samalle kuukaudelle, vaikkamiten olisi venyttänyt. Silloinkin ne laskettiin sen yhden kuun tuloksi. Sitten vaikka ei tulisi penniäkään seuraavalle kuukaudelle, niin kuitenkin lasketaan, että yksi on tullut. Tållaista se on olla yhteiskunnan armoilla. 

Vierailija
35/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kävi jo 2000 luvun alussa, että kerran vuodessa osui 2 kelan rahaa samalle kuukaudelle, vaikkamiten olisi venyttänyt. Silloinkin ne laskettiin sen yhden kuun tuloksi. Sitten vaikka ei tulisi penniäkään seuraavalle kuukaudelle, niin kuitenkin lasketaan, että yksi on tullut. Tållaista se on olla yhteiskunnan armoilla. 

Niin minustakin hullu päätös ja sen takia mietin miksi oikein. moni ei tajua että tuosta yleistuesta jää mulle oikeasti 400e, koska siitä menee myös vuokran osuus

Vierailija
36/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, ja sen laskelma tehdään yleensä kalenterikuukaudelle. Kela kuitenkin huomioi tulot maksupäivän mukaan

Koska sait elokuussa kaksi maksatusta (3.8. ja 31.8.), Kela laski molemmat elokuun tuloksi. Kun elokuun tulot olivat näiden kahden maksun takia huomattavasti suuremmat kuin elokuun hyväksytyt menot (vuokra, perusosa jne.), elokuun laskelmaan syntyi tuloylijäämää

Kelan sääntöjen mukaan edellisen kuukauden ylijäämä vyörytetään eli siirretään tuloksi seuraavalle kuukaudelle. Siksi tuo reilu 400 euron ylijäämä näkyy nyt syyskuun laskelmassa tuloeränä, mikä estää tuen saamisen.

Vierailija
37/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja saan ainoastaan asumistuen.

Itse hän kerroit saavasi yleistukeakin.

Vierailija
38/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, ja sen laskelma tehdään yleensä kalenterikuukaudelle. Kela kuitenkin huomioi tulot maksupäivän mukaan

Koska sait elokuussa kaksi maksatusta (3.8. ja 31.8.), Kela laski molemmat elokuun tuloksi. Kun elokuun tulot olivat näiden kahden maksun takia huomattavasti suuremmat kuin elokuun hyväksytyt menot (vuokra, perusosa jne.), elokuun laskelmaan syntyi tuloylijäämää

Kelan sääntöjen mukaan edellisen kuukauden ylijäämä vyörytetään eli siirretään tuloksi seuraavalle kuukaudelle. Siksi tuo reilu 400 euron ylijäämä näkyy nyt syyskuun laskelmassa tuloeränä, mikä estää tuen saamisen.

Mutta haiin syyskuulle

Vierailija
39/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kauanko tuota 400e sitten vyöretetään?

Vierailija
40/73 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe. Jos yleistuen kaksi maksuerää osuu samalle kuukaudelle siirrytään käyttämään kerrointa toimeentulotuen laskennassa. Tämä pienentää toimeentulotuen määrää hieman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan