Onko tämä toimeentulotuen päätös oikein?
Hain siis syyskuulle toimeentulotuen. Luki, että koska minulle on maksettu ELOKUUSSA yleistuki 3.8 sekä 31.8, nuo kaksi kertymää on otettu mukaan ilmeisesti syyskuulle ja en voi saada toimeentulotukea? mietin miksi jotkut elokuun yleistuet edes vaikuttaa syyskuun tuloihin? Luki et tuon takia muka "ylijäämää" reilusti 400e, eli vaikka tulisi 400e edestä laskuja,en voisi edes hakea toimeenlotukea? Olen siis ollut kauan yleistuella ja muuten saan vain asumistuen.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se hienoo kun tukia sais joka kuun alussa ja lopussa. Vau.
Ja jos sattuu niin ikävästi, että "tuli lasku". Ihan kuin niitä jaettaisiin sattuman varaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Virhe. Jos yleistuen kaksi maksuerää osuu samalle kuukaudelle siirrytään käyttämään kerrointa toimeentulotuen laskennassa. Tämä pienentää toimeentulotuen määrää hieman.
Kysyin tekoälyltä, ja sanoi että virhe mutta moni väittää täällä että tuo on oikein.
Vastaa nyt olisitko hakenut tt tukea jos olisitkin saanut yleistuen vasta 1.9?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, ja sen laskelma tehdään yleensä kalenterikuukaudelle. Kela kuitenkin huomioi tulot maksupäivän mukaan.
Koska sait elokuussa kaksi maksatusta (3.8. ja 31.8.), Kela laski molemmat elokuun tuloksi. Kun elokuun tulot olivat näiden kahden maksun takia huomattavasti suuremmat kuin elokuun hyväksytyt menot (vuokra, perusosa jne.), elokuun laskelmaan syntyi tuloylijäämää.
Kelan sääntöjen mukaan edellisen kuukauden ylijäämä vyörytetään eli siirretään tuloksi seuraavalle kuukaudelle. Siksi tuo reilu 400 euron ylijäämä näkyy nyt syyskuun laskelmassa tuloeränä, mikä estää tuen saamisen.
Eli kauanko tuota 400e sitten vyöretetään?
Syyskuulle
Vierailija kirjoitti:
3.8. maksettu yleistuki on elokuun tuloa, 31.8. maksettu on taas syyskuun tuloa.
Ihan ilman 21,5 kerrointakin. Kuun viimeisenä päivänä maksettu tuki on seuraavan kuun tuloa.
Sitä 21,5 päivän kerrointa sovelletaan tuota eteenpäin, mikäli tämä oli ensimmäinen kerta kun on 2 suoritusta samalle kuulle.
Että ei mennyt oikein, jos tuo 3.8. maksu oli mukana tulona syyskuullekin.
Pyydä itseoikaisua. Selvä virhe.
Näin luki päätöksessä: Työttömyysetuutesi on otettu huomioon tulona todellisten maksupäivien (20 päivää) mukaan. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun sinulle maksetaan saman kuukauden aikana kaksi 20 työttömyysetuuspäivän maksujaksoa, otetaan työttömyysetuuden määrä kyseisestä kuusta alkaen huomioon kertoimella 21,5. Jos kertoimen käyttöön ei siirrytä kyseisessä kuussa, kerroin otetaan käyttöön viimeistään, kun toimeentulotukioikeus seuraavan kerran ratkaistaan. Kertoimen käyttäminen tarkoittaa sitä, että yhdeltä päivältä maksettava työttömyysetuuden määrä kerrotaan 21,5:lla.
???
Vierailija kirjoitti:
Vastaa nyt olisitko hakenut tt tukea jos olisitkin saanut yleistuen vasta 1.9?
Tietenkin. Ei mulle jää yleistuesta kuin 400e johan sanoin.
Ei pitäisi laskea kahta yleistukea tuloksi vaan käyttää kerrointa 21,5 jolloin kuukausituloksi tulee jatkossa se n. 640 euroa. Eli tuloina pitäisi olla asumistuki ja yleistuki kertoimella 21,5 eikä mitään muuta.
Mene töihin ja lopeta eläminen toisten rahoilla. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuun viimeinen päivä maksettu tulo huomioidaan seuraavalle kuukaudelle.
Tyhmä kysymys. Tietenkin viimeisen päivön palkka on seuraavalle kuulle.
Olen siis tuo joka sanoi, että tietenkin viimeinen päivö on seuraavalle kuulle.
Mutta mitäs sanotte tästä: Hlö saa yleistäen kuun 1. Päivä, kuten myös asumistuen. Maksaa tietenkin sen kuun vuokran.
Henkilön tukimuodot muuttuu ja Kela antaa seuraavsn laskelman ja rahat vasta seuraavan kuun 22.päivö. Miten olisi pitänyt maksaa vuokra 5. Päivö. Säästöjä ei ollut. Vuokra tuolloin 1400€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virhe. Jos yleistuen kaksi maksuerää osuu samalle kuukaudelle siirrytään käyttämään kerrointa toimeentulotuen laskennassa. Tämä pienentää toimeentulotuen määrää hieman.
Kysyin tekoälyltä, ja sanoi että virhe mutta moni väittää täällä että tuo on oikein.
Älä ikinä kysy vauva.fi sivustolla mitään koska vastaus voi olla mitä tahansa. Tekoäly oli ihan oikeassa ja kela.fi kertoo aivan saman asian. Eli pyydä oikaisu päätökseen vaikka soittamalla koska tuo on niin ilmeinen virhe.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja lopeta eläminen toisten rahoilla. Kiitos.
Varmasti kysyjä menisi jos hän olis saanut työpaikan. Lopeta sinä typerä spämmääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet sen 13kk työtön ja saat kaksi työmarkkinatukea kuukauden sisälle niin kyllä se lasketaan tuloiksi perustoimeentulossa
Eli elokuun tulot lasketaan tuloiksi syyskuulle? Okke.... Aiankin 3.8 rahat meni jo elämiseen. 31.8 rahoja on vielä jäljellä mutta en tiedä paljonko tulee laskuja.
Ei, kun vain kuun viimeisenä päivänä tuleva yleistuki on ens kuun rahaa. Toiseksi viimesenä tulevaa ei lasketa ens kuulle eli ens kuussa saat pitää toisen yleistuistasi "ylimääräisemä". Se puolestaan kompensoidaan toimeentulotuessa niin, että saat joka kuu noin 50e pienempää perusosaa.
On virhe huomioida molemmat maksut syyskuun tuloksi jos ne olivat kumpikin täysiä 20 päivän maksuja. Pitäisi laskea vain toinen niistä syyskuun tulolle ja siirtyä 21,5 kertoimeen. Jos olivat vajaita maksuja niin päätös on todnäk oikein.
Vierailija kirjoitti:
On virhe huomioida molemmat maksut syyskuun tuloksi jos ne olivat kumpikin täysiä 20 päivän maksuja. Pitäisi laskea vain toinen niistä syyskuun tulolle ja siirtyä 21,5 kertoimeen. Jos olivat vajaita maksuja niin päätös on todnäk oikein.
Oli se 595 jotain kumpikin. ja tämä luki: Mitä perustoimeentulotuen päätös tarkoittaa: Työttömyysetuutesi on otettu huomioon tulona todellisten maksupäivien (20 päivää) mukaan. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun sinulle maksetaan saman kuukauden aikana kaksi 20 työttömyysetuuspäivän maksujaksoa, otetaan työttömyysetuuden määrä kyseisestä kuusta alkaen huomioon kertoimella 21,5. Jos kertoimen käyttöön ei siirrytä kyseisessä kuussa, kerroin otetaan käyttöön viimeistään, kun toimeentulotukioikeus seuraavan kerran ratkaistaan. Kertoimen käyttäminen tarkoittaa sitä, että yhdeltä päivältä maksettava työttömyysetuuden määrä kerrotaan 21,5:lla. Mahdollista työttömyysetuuden kulukorvausta ei oteta huomioon tulona.
Ootko monta kuukautta hakenut jo putkeen sitten tt tukea? ja saitko esim veronpalautuksia myös elokuussa? Sinänsä pitäisi ottaa toi 21,5 kerroin huomioon tuossa laskelmassa mutta jos oot nyt vasta aloittanut tuon tt tuen tai jättänyt jotain kuukausia välistä niin sitten ne voi laskea sen noin.
Juoksuttavat ihmisiä lippujen ja lappujen hakemiseen. Turhaa byrokratiaa vaan. Näkevät veronpalautukset koneelta. Mutta silti pitää selvittää samat asiat toiseen kertaan.
No jos ap saa yleistukea 800e/kk ja asuntotuki oli 300e/kk niin sehän tekee 1200e/kk. Minä olen ollut työelämässä vuodesta 1978 ja kun nyt vuosi sitten jäin eläkkeelle, on eläke ruhtinaalliset 1200e/kk ja en saa asumistukia, koska oma talo. Olin muuten aina töissä, mutta minulla on 4 lasta ja näköjään se nyt näkyy eläkkeessä. Mutta kyllä tuolla pärjää. Toki on se etu, että kun on tehnyt töitä (vaikkakin huonolla palkalla sote-alalla) vuosikymmeniä niin omaisuutta on kertynyt. Moni meinaa, että ei kannata käydä töissä, joista tienaa vähän (kun lähes saman tienaa työttömänä kotona), kun eläkettä kertyy nii huonosti, mutta minä olen eri mieltä. Töissä kuitenkin aina tienaa paremmin ja ehtii sitä huonollakin palkalla omaisuutta kerryttää. Pankkitilillä on kuitenkin ihan hyvä summa ja asunto on oma. Ei kaadu talous 80e laskuun.
Onpas Kelalla eri käytäntöjä. Minulta Kela leikkasi pysyvästi kuukausittaisen toimeentulotuen määrää kun tuo 21,5 kerroin otettiin käyttöön. Eli se ylimääräinen työmarkkinatuki/yleistuki jaettiin 12:lla. Sinänsä hyvä, koska sitten ei tule tällaista tilannetta kuin ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
No jos ap saa yleistukea 800e/kk ja asuntotuki oli 300e/kk niin sehän tekee 1200e/kk. Minä olen ollut työelämässä vuodesta 1978 ja kun nyt vuosi sitten jäin eläkkeelle, on eläke ruhtinaalliset 1200e/kk ja en saa asumistukia, koska oma talo. Olin muuten aina töissä, mutta minulla on 4 lasta ja näköjään se nyt näkyy eläkkeessä. Mutta kyllä tuolla pärjää. Toki on se etu, että kun on tehnyt töitä (vaikkakin huonolla palkalla sote-alalla) vuosikymmeniä niin omaisuutta on kertynyt. Moni meinaa, että ei kannata käydä töissä, joista tienaa vähän (kun lähes saman tienaa työttömänä kotona), kun eläkettä kertyy nii huonosti, mutta minä olen eri mieltä. Töissä kuitenkin aina tienaa paremmin ja ehtii sitä huonollakin palkalla omaisuutta kerryttää. Pankkitilillä on kuitenkin ihan hyvä summa ja asunto on oma. Ei kaadu talous 80e laskuun.
Kyllä siitä lähtee verot että jotain 595 e tärähtää tilille ja siitä vuokran osuus makstaan myös itse
3.8. maksettu yleistuki on elokuun tuloa, 31.8. maksettu on taas syyskuun tuloa.
Ihan ilman 21,5 kerrointakin. Kuun viimeisenä päivänä maksettu tuki on seuraavan kuun tuloa.
Sitä 21,5 päivän kerrointa sovelletaan tuota eteenpäin, mikäli tämä oli ensimmäinen kerta kun on 2 suoritusta samalle kuulle.
Että ei mennyt oikein, jos tuo 3.8. maksu oli mukana tulona syyskuullekin.
Pyydä itseoikaisua. Selvä virhe.