Miksi kukaan rehellinen täysijärkinen ja -ikäinen ihminen maksaisi enää Suomessa käteisellä?
Kun katselee ihmisiä jotka maksavat käteisellä esim. kaupan kassalla, niin poikkeuksetta tulee mieleen vain kaksi syytä miksi toimivat niin:
1) Kognitiivisten toimintojen heikentyminen
Tämä on etenkin vanhusten kohdalla ymmärrettävää, alzheimer ja monet muut sairaudet voivat heikentää ja taannuttaa muistia ja aivotoimintoja ja pakottaa palaamaan vanhoihin toimintatapoihin. Usein käteisellä maksavat ovatkin iäkkäitä ihmisiä.
2) Epärehellisyys
Käteinen on erilaisten sosiaalitukien saajien suosiossa, koska se mahdollistaa Kelan harhauttamisen maksuliikenteen jäädessä näkymättömiin tiliotteissa. Tämä on toki rikosnimikkeenä petos, mutta moni on niin paatunut ettei edes tajua tai välitä syyllistyvänsä vakavaan rikokseen. Usein nämä tyypit tunnistaa hieman nuhjuisesta ulkonäöstä, ns. markettivaatteista jne. mutta ei toki aina. Tänä päivänä sosiaalituilla voi elää leveästi etenkin kusettamalla Kelaa käteisen käytön avulla jolloin rahaa jää myös kalliisiin muotivaatteisiin, lomamatkoihin ja muuhun arjen luksukseen. Tästä kuitenkin yhä useampi jää kiinni, joten en suosittelisi kenellekään.
Kenelläkään rehellisellä normaalit aivotoiminnot omaavalla täysi-ikäisellä ihmisellä ei siis pitäisi olla käytännössä mitään syytä käyttää käteistä Suomessa enää vuonna 2026. Hätävarana sitä toki kannattaa pitää kotona muutama satanen.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan käteisalennuksen, ei se sen kummempaa ole
Tätä kutsutaan nykyään harmaaksi taloudeksi. Käteismaksu, ei kuittia, halvempi hinta.
Käteisen käyttö on helppoa arkipäivän menojen budjetointia, jolloin tulee kiiinnitettyä enemmän huomiota siihen miten paljon sitä rahaa menee ruokakauppaan ja muihin menoihin. Jos käy ravintolassa tai kahvilassa, niin sitä voi mielessään ajatella miten paljon siitä lounasta tai kahvista ja pullasta on periaattessa valmis maksamaan. Jos kokee maksavansa liikaa, sitä tuntee tulleensa huijatuksi eikä kyse ole mistään nuukuudesta.
Käteisen käyttäjillä on luultavasti vähemmän mitään maksuhäiriöitä kun he eivät vain huolettomasti vinkuta pankkikorttia joka paikassa. Kun lompakossa on monenlaisia setelejä 5:sta eurosta 50.een euroon, ei se maksaminenkaan ole erityisen hidasta ja mikä kiire ihmisillä on päästä eroon omista rahoistaan. Ne tavalliset pakollliset maksut voi helposti maksaa kuukauden alussa verkkopankissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta lähetetään käteistä rahaa terroristeille.
Kuten Suomen valtio palestiinalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kutsutaan nykyään harmaaksi taloudeksi. Käteismaksu, ei kuittia, halvempi hinta.
Osuit asian ytimeen, se on juuri noin.
En kuitenkaan välitä, koska suomesta lähetetään rahaa terroristeille, ja sitäkään ei poikkaista. Minun rahat menee sentään suomalaisille yrittäjille.
Tuskinpa sitä käteisenä lähetetään? Siis postissa, kirjekuoressa - vaan kyllä se lähettäminen taitaa mennä sähköisesti. Luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Isäni antoi minulle aina käteistä, kun kävin auttamassa häntä tietokoneen kanssa. Äitini tekee samaa. Miten ihmeessä siitä käteisestä pitäisi muka päästä eroon muuten kuin kaupassa maksamalla ostoksia?
Niinpä. Minulla on marjojen poimimisesta saatuja rahoja. Möin naapureille ja iäkkäämmille tutuille, jotka ei enää itse jaksa poimia, ja rahalla maksoivat. Pitäähän ne rahat käyttää. Eikä ne mitään laittomia rahoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustele vähän muuallakin kuin Suomessa, niin huomaat, miten paljon käteistä maailmassa käytetään edelleen.
Luitko edes otsikkoa ennen kuin tulit suu vaahdossa kirjoittamaan? Mainittiinko siinä ulkomaista jotain?
Voi, voi. Olen eri, mutta totean vaan, että rahat on voitu saada ulkomailla, mutta silti niitä voidaan käyttää Suomessa. Ihan ilman laittomuuksia. Minulla on ollut pari kertaa tällainen tilanne. Kun ei Suomi ole mikään irrallinen saare erillään muista maista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on siitä hyvä että ei jää jälkeä mihin se on käytetty.
En näe mitään tarvetta sille että pankki, luottoyhtiö, kauppa tai heidän 380 yhteistyökumppania tietää että juuri minä ostin sen makkaran.
Laiskuutta olen käyttänyt korttia. Pitääkin siirtyä laajemmin takaisin käteiseen, siihen oikeaan rahaan.
Jos ei kukaan käytä rahaa, niin raha häviää. Eikä sekään ole hyvä asia, että oltaisi pelkästään sähköisen maksun varassa. Olen pyrkinyt käyttämään vähän myös ihan vanhanaikaista rahaakin.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas palstan korttivauhko taas vauhdissa. Että voikin olla outo pakkomielle ihmisellä
Ei sen vian iso tarvitse olla kun se on päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta lähetetään käteistä rahaa terroristeille.
Se toki jää jo Postiin ja siellä lajittelijoiden taskuihin, aivan kuten kaikki setelikuoret jouluisin, syntymäpäivinä ja rippilahjaksi.
Ne ei mene postiin, vaan lähetysfirman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisen vastaanottaminen aiheuttaa yrittäjälle usein enemmän lisäkuluja kuin korttimaksujen marginaalit joten ei juuri kannata antaa enää mitään käteisalennuksia.
No ei tässä tapauksessa. Alennus tulee siksi, että ei oteta kuittia. Ei tietenkään missään marketissa käy
Maksan käteisellä kun Lidlin korttipääte ei saa yhteyttä pankkiin. Näin kävi viimeksi eilen. Kassa toimi mut korttimaksulaite ei.
Maksan käteisellä baarissa. Satuin saamaan rahulia kun myin jotain jollekulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on siitä hyvä että ei jää jälkeä mihin se on käytetty.
En näe mitään tarvetta sille että pankki, luottoyhtiö, kauppa tai heidän 380 yhteistyökumppania tietää että juuri minä ostin sen makkaran.
Ja paskat. Sinä et halua että tiliotteelta näkyy että taas on kaljakuppilassa tehty viisi oluenhintaista transaktiota.
Ei mun tiliotteita kukaan tarkista.
Kuule ne sähköisten sivujen tekijät näkee sun tilin ja opiskelijat ja pankissa . Sopii hävetä kun käy pankissa ja tilillä on naurettavan pieni minisumma. Mutta virkailija ei välitä siitä sillä pankkivirkailija saa palkan kk maksuista. Oo vähän reipas ja avaa toinen tili toiseen pankkiin välillä.
Mitävttua hourit? Ota ne psyklääkkeesi nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan pysyä kärryillä mihin kulutan, ei heräteostoksia ja budjetointii tilipäivän jälkeen, säästöä vailla ylivelkaantumista. Käytä vain varoja mitkä konkreettisesti näät ja pidät kädessäis. Tekis hyvää monelle joilla taloustaidot hukassa. Käteisvara muutenkin hyvä olla jos vaikka valtava sähkökatko tulee. Saksassa arkipäivää.
En käsitä tällaisia kommentteja Pankkien verkkopankeista saa hienoja raportteja rahankäytöstäsi, joissa näkyy kaikki jaoteltuna kulutyyppien mukaan ja voit tarkastella eri ajanjaksoja. Saat olla aikamoinen fakiiri ja käyttää helvetisti aikaa jos pidät samanlaista kokonaiskuvaa keräilemällä kuitteja taskuihisi ja pitämällä kirjaa lompakon kautta kulkevista seteleistä ja kolikoista.
Olen eri, mutta vastaan. Mulla on asiat pään sisällä. Siis kaikki olennainen.
Olen kehittänyt siihen tavan, jolla se onnistuu helposti.
Huom, olennainen ei siis kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteistä on oltava kuitenkin . Aina ei koneet toimi. Mutta MONI RIKOLLINEN ISTUU KASSALLA tai hakkeroi muiden kameroita ja koneita . REHELLISET HALUAA RAUHAA USEIMMIN . VAPAUTTA . Kun sä vakoilee ihmisiä älä unohda että sinua samoin vakoillaan .
Ihanaa kuinka kaikki muumit ovat vyöryneet tähän ketjuun
Mitä sitten. Aloitus käsittelee juuri käteistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin tästä lähteä nostamaan käteistä ja maksan loppukuun ostokset niin. Pankithan vetää välistä jokaisesta korttimaksusta, käteisestä jää kaikki firmalle. :)
Itseasiassa käteisen käsittely taitaa monelle kaupalle olla kalliimpaa kuin korttimaksujen. Kassan laskeminen, rahojen turvallinen säilytys ja kuljetus, pankin maksut erityisesti jos laskut on väärin ym.
Ei näille käteiskeijoille kannata edes yrittää kertoa mitään loogisia totuuksia.
Miten niin. Kaupan kulut ei ole mun ongelma. Luuletko että toi on joku suuri salaisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuit asian ytimeen, se on juuri noin.
En kuitenkaan välitä, koska suomesta lähetetään rahaa terroristeille, ja sitäkään ei poikkaista. Minun rahat menee sentään suomalaisille yrittäjille.
Tuskinpa sitä käteisenä lähetetään? Siis postissa, kirjekuoressa - vaan kyllä se lähettäminen taitaa mennä sähköisesti. Luulisin.
En nyt varmaksi sano, mutta käteisen puolesta veikkaan silti.
Kyllä tekoäly ton tietää, jos siltä kysyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekninen vika kassalla niin ettei mikään korttimaksu mene läpi millään kortilla ja silloin käteinen pelastaa tilanteen.
Viimeisen 15 vuoden aikana en ole kertaakaan joutunut tilanteeseen jossa kortti ei olisi toiminut. Suuremmassa häiriötilanteessa kaupan toiminnot lakkaavat joka tapauksessa.
Minä sain kortin, jossa oli viallinen siru, oli ihan uusi ja tilillä rahaa, mutta se ei vain toiminut.
Kortti voi myös kadota tai se varastetaan ja uutta ei ihan samantien saa.
Kassan kortin/mobiililaitteiden lukija jää jumiin tai hukkaa yhteyden pankin serveriin. Maksut eivät mene läpi, mitä teet?
Haluat ostaa lohikäärmedildon yksityisiin pyllyleikkeihisi mutta et halua puolison tietävän, hänhän saattaa nähdä tiliotteen vahingossa, mitä teet?
Sinusta tulee poliittinen toisinajattelija, valtio julistaa sinut hankalaksi ihmiseksi ja pankkitilisi jäädytetään. Mitä teet?
No ei todellakaan ole etenkään siinä mittakaavassa että sillä olisi mitään laajempaa merkitystä. Mene mutuilemaan muualle.