Miksi kukaan rehellinen täysijärkinen ja -ikäinen ihminen maksaisi enää Suomessa käteisellä?
Kun katselee ihmisiä jotka maksavat käteisellä esim. kaupan kassalla, niin poikkeuksetta tulee mieleen vain kaksi syytä miksi toimivat niin:
1) Kognitiivisten toimintojen heikentyminen
Tämä on etenkin vanhusten kohdalla ymmärrettävää, alzheimer ja monet muut sairaudet voivat heikentää ja taannuttaa muistia ja aivotoimintoja ja pakottaa palaamaan vanhoihin toimintatapoihin. Usein käteisellä maksavat ovatkin iäkkäitä ihmisiä.
2) Epärehellisyys
Käteinen on erilaisten sosiaalitukien saajien suosiossa, koska se mahdollistaa Kelan harhauttamisen maksuliikenteen jäädessä näkymättömiin tiliotteissa. Tämä on toki rikosnimikkeenä petos, mutta moni on niin paatunut ettei edes tajua tai välitä syyllistyvänsä vakavaan rikokseen. Usein nämä tyypit tunnistaa hieman nuhjuisesta ulkonäöstä, ns. markettivaatteista jne. mutta ei toki aina. Tänä päivänä sosiaalituilla voi elää leveästi etenkin kusettamalla Kelaa käteisen käytön avulla jolloin rahaa jää myös kalliisiin muotivaatteisiin, lomamatkoihin ja muuhun arjen luksukseen. Tästä kuitenkin yhä useampi jää kiinni, joten en suosittelisi kenellekään.
Kenelläkään rehellisellä normaalit aivotoiminnot omaavalla täysi-ikäisellä ihmisellä ei siis pitäisi olla käytännössä mitään syytä käyttää käteistä Suomessa enää vuonna 2026. Hätävarana sitä toki kannattaa pitää kotona muutama satanen.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekninen vika kassalla niin ettei mikään korttimaksu mene läpi millään kortilla ja silloin käteinen pelastaa tilanteen.
Minulla vielä aika usein Nordean kortti tökkii. Melkein joka viikko tulee tilanne että tarvii käteistä
Joko puhut täyttä potaskaa tai vika on käyttäjässä.
Tää hakkeroija on nyt jumissa nordeassa ja jää siksi kiinni .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on siitä hyvä että ei jää jälkeä mihin se on käytetty.
En näe mitään tarvetta sille että pankki, luottoyhtiö, kauppa tai heidän 380 yhteistyökumppania tietää että juuri minä ostin sen makkaran.
Ja paskat. Sinä et halua että tiliotteelta näkyy että taas on kaljakuppilassa tehty viisi oluenhintaista transaktiota.
Ei mun tiliotteita kukaan tarkista.
Baariin käteistä ei tule juotua liikaa.
Et sä pysty lukemaan sun tiliotetta moneenkin kertaan olet maksanut samassa kaupassa saman summan . Katsos kun myyjä voi huijata myös sua .
Isäni antoi minulle aina käteistä, kun kävin auttamassa häntä tietokoneen kanssa. Äitini tekee samaa. Miten ihmeessä siitä käteisestä pitäisi muka päästä eroon muuten kuin kaupassa maksamalla ostoksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekninen vika kassalla niin ettei mikään korttimaksu mene läpi millään kortilla ja silloin käteinen pelastaa tilanteen.
Minulla vielä aika usein Nordean kortti tökkii. Melkein joka viikko tulee tilanne että tarvii käteistä
Joko puhut täyttä potaskaa tai vika on käyttäjässä.
Tai sussa, etkä lue uutisia. Harva se viikkohan noita palvelunestohyökkäyksiä on ja nettikatkoksia.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on siitä hyvä että ei jää jälkeä mihin se on käytetty.
En näe mitään tarvetta sille että pankki, luottoyhtiö, kauppa tai heidän 380 yhteistyökumppania tietää että juuri minä ostin sen makkaran.
Ja paskat. Sinä et halua että tiliotteelta näkyy että taas on kaljakuppilassa tehty viisi oluenhintaista transaktiota.
Ei mun tiliotteita kukaan tarkista.
Kuule ne sähköisten sivujen tekijät näkee sun tilin ja opiskelijat ja pankissa . Sopii hävetä kun käy pankissa ja tilillä on naurettavan pieni minisumma. Mutta virkailija ei välitä siitä sillä pankkivirkailija saa palkan kk maksuista. Oo vähän reipas ja avaa toinen tili toiseen pankkiin välillä.
Kohtaan 2:
Ainakin pari vuotta sitten kelan asiakkaana ollessani, kela ITSE kannusti tähän!
Kela itse ei ymmärtänyt perheen välisiä tilisiirtoja vaan katsoi ne kaikki tuloiksi!
Esim. puoliso laittoi omalta tililtä minun tilille summan x, että saatiin tankattua auto ja päästiin töihin. Kela katsoi tämän tuloksi minulle, vaikka olimme tietysti (perheenä) molemmat asiakkaita.
Eli jos on kelan tt- asiakas ja haluaa antaa puolisolle rahaa: "käy kaupassa, tässä sinulle meidän yhteinen 20€", pitää se nostaa käteisenä ja antaa puolisolle.
Mut kun käyt Intiassa ota rahan vaihdoimme mukaan oikein kassi . Sillä sä saat Intian RUPEE RAHAA MILJOONIA kun vaihdat Euroja .
Joo ei kelassa pitää huomioida että PANKKITILIT maksaa . Kortit maksaa . Bussiliput maksaa ja ruoka maksaa . Ei ole mitään ilmsistilejä edes S PANKISSA sillä sun täytyy ensin maksaa JÄSENYYS MAKSUT. Eikä tule bonusta ennen kuin olet ensin ostanut jotain. Ei mitään ilmaista .
Älyyttekö miksi Intiassa ja Ukrainassa puhutaan miljoonissa ja biljoonissa. RAHAN ARVO ON AIVAN ERILAINEN . Thaimaassa sä maksat ja Ukrainassa katsos 10 000 kk vuokraa . ( 300€ euroissa) .
Ukrainassa leipä olut vesipullo maksaa 50 cnt ja perunapussi . Meillä 1-2€ . Eestissä ja Ruotsissa tupakka aski 5-6€ ja Suomessa 12€ . Meillä on kaikki puolet kalliimpaa.
Minä maksan rahalla. En saa yhteiskunnan etuja. Olen palkkatyössä. Työvuosia 29. Palkka 4900 €/kk.
Suosittelen aloittajaa tekemään oman elämänsä sen verran mielenkiintoiseksi, että ei jaksa kiinnostua kyttäilemään muita. 😂
Ei meillä ole muuta kuin liikaa rosvoja täällä . Muissa maissa on erikseen Sossu ja erikseen kelat pension.
Se on mielestäni viisasta niin kauan kuin minulla on repullinen seteleitä... in cash. Ja kun jätkien kanssa vedetään esim. venttiä niin on sovittu, että pelataan käteisellä. Kukaan ringistämme ei ole halukas pitämään pankkia ja sählätä niitten pelimerkkien kanssa.
Sitäpaitti lapset tykkäävät laskea " paljonko isillä on täppiä" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustele vähän muuallakin kuin Suomessa, niin huomaat, miten paljon käteistä maailmassa käytetään edelleen.
Aloituksessa puhuttiin Suomesta. Ei täällä shekkejäkään enää ole käytetty vuosikymmeniin vaikka ne ovat monelle amerikkalaiselle vielä arkipäivää.
Sheikh onkin vain väärentäminen huijausväline . Ne saa sun allekirjoituksen . Summia voi sitten kirjoitella mitä huvittaa. Niin se oli ennen höyläkoneella. Ihan sama minkä summan allekirjoitti. Kopion kopioita. Älä nyt allekirjoittele mitä sattuu missä sattuu.
Et ole tainnut koskaan edes käyttää shekkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan rahalla. En saa yhteiskunnan etuja. Olen palkkatyössä. Työvuosia 29. Palkka 4900 €/kk.
Suosittelen aloittajaa tekemään oman elämänsä sen verran mielenkiintoiseksi, että ei jaksa kiinnostua kyttäilemään muita. 😂
Kukaan ei kysellyt sinun tuloistasi, noilla ei kannata edes kehuskella. Eikä tässä ole puhuttu mistään muusta kuin rahalla maksamisesta. Ei perseellä, oravannahoilla, vastapalveluksilla tai suihinotolla vaan rahalla, joko kortti-tai käteismaksuna.
Vierailija kirjoitti:
Älyyttekö miksi Intiassa ja Ukrainassa puhutaan miljoonissa ja biljoonissa. RAHAN ARVO ON AIVAN ERILAINEN . Thaimaassa sä maksat ja Ukrainassa katsos 10 000 kk vuokraa . ( 300€ euroissa) .
Menetkö aina jokaiseen keskusteluun suoltamaan sekalaista tajunnanvirtaa mitä päässäsi sattuu sillä hetkellä pyörimään?
Parasta viihdettä kun laskutaidoton huippuosaaja pyörittelee kolikoita minuutti tolkulla, eikä hommasta tule yhtään mitään.
Ei näille käteiskeijoille kannata edes yrittää kertoa mitään loogisia totuuksia.