Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, pystyisitkö seurustella miehen kanssa, jolla ei ole somea?

Vierailija
09.09.2026 |

Kerroppa

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka arvostankin ihmisiä, jotka ovat irtautuneet somesta, niin itse kiinnostun enemmän ihmisistä, joiden työ ja elämäntyyli ovat omani kaltaisia ja sellaisia, joissa some on aika luonnollinen osa arkea. Esimerkiksi luovilla aloilla, yrittäjyydessä ja monella muullakin alalla some on nykyään varsin olennainen osa näkyvyyttä ja urakehitystä.

Samaa pohdin. Melkein kaikki asiat, joista itse olen kiinnostunut, ovat nykyään todella vahvasti somessa läsnä. Esimerkiksi musiikki- ja kulttuuritapahtumat, keikat, festarit, DJ:t ja artistit, taidenäyttelyt, design, muoti, ravintolat ja uudet kiinnostavat paikat, erilaiset pop-upit, tapahtumat, matkustaminen, hyvinvointi, luovat projektit sekä kaikenlaiset uudet jutut ja ilmiöt. Some toimii myös tärkeänä networking-ympäristönä työelämässä. Aika moni asia, jota itse seuraan tai jonka kautta löydän uusia kokemuksia ja paikkoja, tapahtuu juuri somen kautta. Siksi jos mies ei ole somessa, ensimmäinen mielikuvani on se, ettei hän välttämättä ole kiinnostunut liikkumaan samoissa paikoissa tai että hän viihtyy ehkä yksinkertaisemman elämäntyylin parissa kuin minä. 

Sinulle tiedoksi. Kyllä noista asioista löytyy tietoa paljon ilman someakin. Todennäköisesti jopa enemmän.

"Networking" on taas tärkeää osalle ihmisistä. Itse ole pärjännyt osaamisella aina ja saanut valita työpaikkani ilman somea. 

Toki noista asioista löytyy tietoa ilman someakin. Ei siitä ollutkaan kyse. Some vain kokoaa yhteen paikkaan juuri ne asiat, joista olen kiinnostunut, ja tekee niiden seuraamisesta huomattavasti vaivattomampaa. Ja kyllä some on monissa asioissa ihan konkreettisesti ensimmäinen paikka, jossa tieto tulee. Esimerkiksi artisti voi ilmoittaa konsertin presalesta ensin omissa somekanavissaan, jolloin seuraajat saavat tiedon suoraan lähteestä ennen kuin se leviää muualle. Sama koskee monia tapahtumia, pop-upeja, ravintoloita, näyttelyitä ja uusia projekteja.

Lisäksi somen algoritmi suosittelee jatkuvasti sisältöä ja uusia asioita, joista se arvioi minun todennäköisesti kiinnostuvan. Monesti kyse ei siis ole edes siitä, että yrittäisin aktiivisesti etsiä jotakin tiettyä, vaan löydän jotain uutta ihan sattumalta oman kiinnostusprofiilini kautta. Kaikkia näitä asioita ei välttämättä muuten edes tulisi vastaan.

Samaten artistit saattavat julkaista somessa ensimmäisenä uutta musiikkia, pätkiä tulevista julkaisuista tai muuta sisältöä, jota ei vielä löydy muualta. 

Kyllä minä tiedän miten some toimii ja miksi ihmiset kuplautuvat sekä heidän ajattelunsa kaventuu somen myötä. 

Some voi myös avartaa ajattelua riippuu ihan siitä, miten sitä käyttää. Sen avulla voi löytää kuunneltavakseen vaikka afrikkalaista musiikkia tai seurata tähtitieteen uusimpia löytöjä. 

Harva tutkimus tukee tuota väitettä. Myös omat havainnot ja näköjään myös pisa-tulokset näyttävät toista.

Vierailija
162/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan. Hän lähti facesta 10v sitten. Muita someja ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen oletus mun urasta. Asia on nimenomaan päinvastoin ja olen saanut erinomaisia uramahdollisuuksia nimenomaan somen ansiosta. Asiantuntijaviestintä ei ole väittelemistä, vaan se on työnäyte. Eikä tekeminen ja viestiminen ole toisensa poissulkevia asioita, sillä laadukas sisältö syntyy aina suoraan siitä itse tekemisestä. Kuka tahansa voi väittää olevansa kova tekijä, mutta jakamalla laadukasta sisältöä sinulla on konkreettinen todiste osaamisestasi.

Eli sinulle on elinehto, että mahdollisimman moni on somessa. Ilmankos someton ihminen ärsyttää sinua. 

Someton ihminen ei ärsytä minua lainkaan enkä minä pakota ketää olemaan somessa vasten tahtoaan. Kerron vain oman näkökulmani asiaan ja sen että nykymaailmassa siitä on monelle hyötyä uran suhteen.

Vierailija
164/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä ! miksi ihmeessä tarvitset somen.

Vierailija
165/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen oletus mun urasta. Asia on nimenomaan päinvastoin ja olen saanut erinomaisia uramahdollisuuksia nimenomaan somen ansiosta. Asiantuntijaviestintä ei ole väittelemistä, vaan se on työnäyte. Eikä tekeminen ja viestiminen ole toisensa poissulkevia asioita, sillä laadukas sisältö syntyy aina suoraan siitä itse tekemisestä. Kuka tahansa voi väittää olevansa kova tekijä, mutta jakamalla laadukasta sisältöä sinulla on konkreettinen todiste osaamisestasi.

Et ole selkeästikään tehnyt mitään täysin uudella tavalla. Työkseen kun saa väitellä ihmisten kanssa niin ei sitä enää vapaa-ajalla viitsi. Onneksi tulee tekoäly, niin tarvitsee olla entistä vähemmän ihmisten kanssa kontaktissa.

Suosittelen korjaamaan asennetta, tuollainen viha vahingoittaa vaan sinua itseäsi.

Sinä voit jatkaa suosion kerjäämistä, minä jatkan uusien juttujen kehittämistä.

Vierailija
166/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja riittääkö X?

X-tili on este seurustelulle.

Vierailija
167/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei ole Tinderissä, on valtava plussa.

Vierailija
168/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka arvostankin ihmisiä, jotka ovat irtautuneet somesta, niin itse kiinnostun enemmän ihmisistä, joiden työ ja elämäntyyli ovat omani kaltaisia ja sellaisia, joissa some on aika luonnollinen osa arkea. Esimerkiksi luovilla aloilla, yrittäjyydessä ja monella muullakin alalla some on nykyään varsin olennainen osa näkyvyyttä ja urakehitystä.

Samaa pohdin. Melkein kaikki asiat, joista itse olen kiinnostunut, ovat nykyään todella vahvasti somessa läsnä. Esimerkiksi musiikki- ja kulttuuritapahtumat, keikat, festarit, DJ:t ja artistit, taidenäyttelyt, design, muoti, ravintolat ja uudet kiinnostavat paikat, erilaiset pop-upit, tapahtumat, matkustaminen, hyvinvointi, luovat projektit sekä kaikenlaiset uudet jutut ja ilmiöt. Some toimii myös tärkeänä networking-ympäristönä työelämässä. Aika moni asia, jota itse seuraan tai jonka kautta löydän uusia kokemuksia ja paikkoja, tapahtuu juuri somen kautta. Siksi jos mies ei ole somessa, ensimmäinen mielikuvani on se, ettei hän välttämättä ole kiinnostunut liikkumaan samoissa paikoissa tai että hän viihtyy ehkä yksinkertaisemman elämäntyylin parissa kuin minä. 

Sinulle tiedoksi. Kyllä noista asioista löytyy tietoa paljon ilman someakin. Todennäköisesti jopa enemmän.

"Networking" on taas tärkeää osalle ihmisistä. Itse ole pärjännyt osaamisella aina ja saanut valita työpaikkani ilman somea. 

Toki noista asioista löytyy tietoa ilman someakin. Ei siitä ollutkaan kyse. Some vain kokoaa yhteen paikkaan juuri ne asiat, joista olen kiinnostunut, ja tekee niiden seuraamisesta huomattavasti vaivattomampaa. Ja kyllä some on monissa asioissa ihan konkreettisesti ensimmäinen paikka, jossa tieto tulee. Esimerkiksi artisti voi ilmoittaa konsertin presalesta ensin omissa somekanavissaan, jolloin seuraajat saavat tiedon suoraan lähteestä ennen kuin se leviää muualle. Sama koskee monia tapahtumia, pop-upeja, ravintoloita, näyttelyitä ja uusia projekteja.

Lisäksi somen algoritmi suosittelee jatkuvasti sisältöä ja uusia asioita, joista se arvioi minun todennäköisesti kiinnostuvan. Monesti kyse ei siis ole edes siitä, että yrittäisin aktiivisesti etsiä jotakin tiettyä, vaan löydän jotain uutta ihan sattumalta oman kiinnostusprofiilini kautta. Kaikkia näitä asioita ei välttämättä muuten edes tulisi vastaan.

Samaten artistit saattavat julkaista somessa ensimmäisenä uutta musiikkia, pätkiä tulevista julkaisuista tai muuta sisältöä, jota ei vielä löydy muualta. 

Kyllä minä tiedän miten some toimii ja miksi ihmiset kuplautuvat sekä heidän ajattelunsa kaventuu somen myötä. 

Some voi myös avartaa ajattelua riippuu ihan siitä, miten sitä käyttää. Sen avulla voi löytää kuunneltavakseen vaikka afrikkalaista musiikkia tai seurata tähtitieteen uusimpia löytöjä. 

Harva tutkimus tukee tuota väitettä. Myös omat havainnot ja näköjään myös pisa-tulokset näyttävät toista.

En minä lainkaan kiellä sitä, etteikö some voisi myös passivoida, ja kyllä olen varsin perillä siitä, että liiallisella somen käytöllä on yhteys esimerkiksi keskittymisvaikeuksiin. Vaikka jollain asialla olisi negatiivisia puolia, sillä voi olla myös paljon positiivisia puolia. Some ei itsessään ole yksiselitteisesti hyvä tai huono asia, vaan paljon riippuu siitä, miten sitä käytetään.

Vierailija
169/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentti mitä olen kuullut 

"emme käytä rekrytoinnissa sosiaalista mediaa"/valtio

"En käytä mitään facebookia, instagramia tai Linked'iniä"/ pieni yksityisyrittäjä, suunnittelu-  ja konsultointiala

"Sosiaalisen median tilit eivät anna totuudenmukaista kuvaa"/koulutuspäällikkö

"kävin viimeksi facebookissa kuukausi sitten" (instaa, Linked'iniä tai Tiktokkia ei tämä henkilö käytä)/it-alan ammattilainen, useaan kertaan headhuntattu eri paikkoihin

No itse etsin meille työntekijää parhaillaan, pomon delegoima homma etsiä noin kymmenen tyyppiä, joista voisi puolet kutsua haastatteluun. En etsi sosiaalisesta mediasta. Firmallamme on nettisivut, mutta ei mitään sosiaalisen median tilejä. Hyvin on löytynyt ehdokkaita.  Yhteistyökumppaneiden kautta mm. tulee löytöjä, siihen ei tarvita sosiaalista mediaa välikädeksi. 

Tämä on myös alakohtaista ja jos puhutaan esimerkiksi pienemmästä firmasta, niin siellä somea ei välttämättä tarvita lainkaan, mutta jos olet esimerkiksi teknologia-startupin perustaja, työskentelet muodin, median, markkinoinnin tai viestinnän parissa, sosiaalisen median merkitys voi olla aivan eri luokkaa kuin jollain perinteisellä toimialalla. Samaten mitä pidemmälle urallasi etenet ja mitä menestyvämpiin ja kansainvälisempiin yrityksiin pyrit, sitä merkityksellisemmäksi ammatillinen näkyvyys, verkostot ja henkilöbrändi yleensä muuttuvat.

Vierailija
170/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä huolimatta lähes kaikilla viime vuosikymmenten menestyneimmillä poliitikoilla sosiaalinen media ja muu digitaalinen viestintä ovat olleet keskeinen osa yleisön tavoittamista, kannattajien mobilisointia ja henkilöbrändin rakentamista. Esimerkiksi Barack Obaman vuoden 2008 kampanjaa pidetään yhtenä digitaalisen poliittisen kampanjoinnin merkittävistä käännekohdista ja sosiaalista mediaa, verkkoyhteisöjä, sähköpostia ja verkossa tapahtuvaa ruohonjuuritason organisointia hyödynnettiin valtavassa mittakaavassa.

Ja tämä ei rajoitu edes poliitikkoihin. Jopa Britannian kuninkaallisella perheellä on viralliset Instagram-, X-, Facebook- ja YouTube-kanavat, ja Kensingtonin palatsilla on omat sosiaalisen median kanavansa prinssi Williamin ja prinsessa Catherinen viestintään.

Vierailija
171/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentti mitä olen kuullut 

"En käytä mitään facebookia, instagramia tai Linked'iniä"/ pieni yksityisyrittäjä, suunnittelu-  ja konsultointiala

"Sosiaalisen median tilit eivät anna totuudenmukaista kuvaa"/koulutuspäällikkö

"kävin viimeksi facebookissa kuukausi sitten" (instaa, Linked'iniä tai Tiktokkia ei tämä henkilö käytä)/it-alan ammattilainen, useaan kertaan headhuntattu eri paikkoihin

No itse etsin meille työntekijää parhaillaan, pomon delegoima homma etsiä noin kymmenen tyyppiä, joista voisi puolet kutsua haastatteluun. En etsi sosiaalisesta mediasta. Firmallamme on nettisivut, mutta ei mitään sosiaalisen median tilejä. Hyvin on löytynyt ehdokkaita.  Yhteistyökumppaneiden kautta mm. tulee löytöjä, siihen ei tarvita sosiaalista mediaa välikädeksi. 

Tämä on myös alakohtaista ja jos puhutaan esimerkiksi pienemmästä firmasta, niin siellä somea ei välttämättä tarvita lainkaan, mutta jos olet esimerkiksi teknologia-startupin perustaja, työskentelet muodin, median, markkinoinnin tai viestinnän parissa, sosiaalisen median merkitys voi olla aivan eri luokkaa kuin jollain perinteisellä toimialalla. Samaten mitä pidemmälle urallasi etenet ja mitä menestyvämpiin ja kansainvälisempiin yrityksiin pyrit, sitä merkityksellisemmäksi ammatillinen näkyvyys, verkostot ja henkilöbrändi yleensä muuttuvat.

Jos haet töihin firmaan, joka on itse erittäin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, niin silloin myös sinun on hyvä olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. On ihan eri asia hakea töihin johonkin pieneen perheyritykseen kuin vaikka töihin Spotifylle tai Netflixille.

Vierailija
172/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai deittailisin. Tuohan on vain plussaa.

Vierailija
173/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Nuo ovat kaikki poikkeuksetta psykopaatteja, autisteja tai muita friikkejä.

Eikös ne pahimmat narsistit löydy nimenomaan niistä joilla on some.

Mun tuntema narsisti ei ainakaan ollut somessa. Uskon, että narsisteja löytyy niin somesta kuin somen ulkopuolelta.

Vierailija
174/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AP kysyy tätä?

Vierailija
175/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi AP kysyy tätä?

Koska on Iigor ja hommissa Venäjän tiedustelussa.

Vierailija
176/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty. Nään sen enemmän plussana.

Vierailija
177/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä somea tarvitsee? Se on nykyään mummoja ja lapsia varten. Lapset Tiktokkiin laittaa jotain videoita ja osallistuu haasteisiin. Facebookissa mummot vertailee neulomiaan sukkia ja tekemiään kakkuja. Instassa on valtava määrä vaikuttajia, niin paljon että ihmiset ovat kyllästyneet niiden mainostamisiin. Monella on vielä paljon seuraajia, mutta somevaikuttajien aika alkaa olla jo out. Nyt on nousussa kuvaristikot ja kirjojen lukeminen.   Itsellä on instassa tili, mutta en kirjoita sinne enää mitään enkä seuraa enää ketään. 

Päinvastoin. Some on erityisen tärkeä työkalu ihmisille, jotka haluavat menestyä urallaan. Jos haluaa rakentaa uraa, yrittäjyyttä tai asiantuntijaprofiilia, verkostoitua oikeiden ihmisten kanssa ja löytää uusia mahdollisuuksia, some on siihen yksi tärkeimmistä kanavista. Somessa rakennetaan yrityksiä ja henkilöbrändejä, markkinoidaan tuotteita ja palveluita, verkostoidutaan, rekrytoidaan / tullaan itse rekrytoiduksi, löydetään yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja sijoittajia sekä rakennetaan ammatillisia yhteisöjä. 

ja näin saadaan työelämämään äänekkäitä tyhjäntoimittajia, jotka eivät saa mitään kunnollista aikaan. 

Ovatko seuraavat henkilöt, jotka ovat varsin aktiivisia somessa sinusta tyhjäntoimittajia?

Tiede ja lääketiede:

Neil deGrasse Tyson – astrofyysikko

Brian Cox – fyysikko

Katie Mack – teoreettinen fyysikko ja kosmologi

Adam Rutherford – geneetikko ja tiedeviestijä

Eric Topol – kardiologi ja lääketieteen tutkija

Peter Attia – lääkäri ja lääketieteen popularisoija

Hannah Fry – matemaatikko

David Sinclair – genetiikan ja ikääntymisen tutkija

Carlo Rovelli – teoreettinen fyysikko

Jennifer Doudna – biokemisti ja CRISPR-tutkija

Teknologia ja tietotekniikka:

Bill Gates – Microsoftin perustaja

Satya Nadella – Microsoftin toimitusjohtaja

Jensen Huang – NVIDIAn perustaja ja toimitusjohtaja

Sam Altman – OpenAI

Demis Hassabis – DeepMind

Yann LeCun – tekoälytutkija

Andrew Ng – tekoälytutkija ja yrittäjä

Lex Fridman – tietojenkäsittelytieteilijä ja tutkija

Marques Brownlee – teknologia-alan tunnettu asiantuntija ja sisällöntuottaja

Tim Berners-Lee – World Wide Webin kehittäjä

Liiketoiminta ja talous:

Warren Buffett

Ray Dalio

Mark Cuban

Richard Branson

Reid Hoffman

Naval Ravikant

Gary Vaynerchuk

Seth Godin

Simon Sinek

Adam Grant

Kirjallisuus ja ajattelu:

Stephen King

Neil Gaiman

Salman Rushdie

Margaret Atwood

Paulo Coelho

John Green

Yuval Noah Harari

Steven Pinker

Alain de Botton

Musiikki:

Taylor Swift

Beyoncé

Kendrick Lamar

Drake

Ed Sheeran

Billie Eilish

The Weeknd

Dua Lipa

Lady Gaga

Rihanna

Hans Zimmer

Pharrell Williams

Finneas

Deadmau5

Skrillex

Urheilu:

Cristiano Ronaldo

Lionel Messi

LeBron James

Serena Williams

Novak Djokovic

Rafael Nadal

Roger Federer

Lewis Hamilton

Max Verstappen

Simone Biles

Stephen Curry

Kylian Mbappé

Neymar

Conor McGregor

Michael Phelps

Muotoilu, taide ja luovat alat:

Virgil Abloh

Banksy

David Hockney

Ai Weiwei

Yayoi Kusama

Takashi Murakami

Shepard Fairey

Pharrell Williams

Marc Jacobs

Donatella Versace

Onko ihan itse aktiivisia somettajia vai tuottaako joku maksua vastaan heille sisältöä?

Monesti kyse on yhdistelmästä molempia. Julkkiksilla ja yritysjohtajilla on hyvin tavallista, että PR-, viestintä- tai someammattilaiset auttavat sisällön tekemisessä ja julkaisemisessa, mutta he myös itse tuottavat sisältöä, antavat ideoita ja näkökulmia sekä osallistuvat keskusteluun. Olennaista tässä on mielestäni se, että he ymmärtävät, miksi somea on tärkeää käyttää aktiivisesti oman työnsä, uransa ja näkyvyytensä edistämiseen, ei niinkään se, kuka teknisesti kirjoittaa tai julkaisee jokaisen yksittäisen sisällön.

Vierailija
178/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi että joku sinulle täysin tuntematon taho truuttaa sulle sisältöä oman intressinsä mukaan? Olet sopivasti pimennossa, uskot kaiken sen tuuban mitä sulle syötetään tajuamatta sitä itse. 

Tämä on tämän ajan pelottava ilmiö. Keino hallita maailmaa.

Vierailija
179/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä somea tarvitsee? Se on nykyään mummoja ja lapsia varten. Lapset Tiktokkiin laittaa jotain videoita ja osallistuu haasteisiin. Facebookissa mummot vertailee neulomiaan sukkia ja tekemiään kakkuja. Instassa on valtava määrä vaikuttajia, niin paljon että ihmiset ovat kyllästyneet niiden mainostamisiin. Monella on vielä paljon seuraajia, mutta somevaikuttajien aika alkaa olla jo out. Nyt on nousussa kuvaristikot ja kirjojen lukeminen.   Itsellä on instassa tili, mutta en kirjoita sinne enää mitään enkä seuraa enää ketään. 

Päinvastoin. Some on erityisen tärkeä työkalu ihmisille, jotka haluavat menestyä urallaan. Jos haluaa rakentaa uraa, yrittäjyyttä tai asiantuntijaprofiilia, verkostoitua oikeiden ihmisten kanssa ja löytää uusia mahdollisuuksia, some on siihen yksi tärkeimmistä kanavista. Somessa rakennetaan yrityksiä ja henkilöbrändejä, markkinoidaan tuotteita ja palveluita, verkostoidutaan, rekrytoidaan / tullaan itse rekrytoiduksi, löydetään yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja sijoittajia sekä rakennetaan ammatillisia yhteisöjä. 

ja näin saadaan työelämämään äänekkäitä tyhjäntoimittajia, jotka eivät saa mitään kunnollista aikaan. 

Ovatko seuraavat henkilöt, jotka ovat varsin aktiivisia somessa sinusta tyhjäntoimittajia?

Tiede ja lääketiede:

Neil deGrasse Tyson – astrofyysikko

Brian Cox – fyysikko

Katie Mack – teoreettinen fyysikko ja kosmologi

Adam Rutherford – geneetikko ja tiedeviestijä

Eric Topol – kardiologi ja lääketieteen tutkija

Peter Attia – lääkäri ja lääketieteen popularisoija

Hannah Fry – matemaatikko

David Sinclair – genetiikan ja ikääntymisen tutkija

Carlo Rovelli – teoreettinen fyysikko

Jennifer Doudna – biokemisti ja CRISPR-tutkija

Teknologia ja tietotekniikka:

Bill Gates – Microsoftin perustaja

Satya Nadella – Microsoftin toimitusjohtaja

Jensen Huang – NVIDIAn perustaja ja toimitusjohtaja

Sam Altman – OpenAI

Demis Hassabis – DeepMind

Yann LeCun – tekoälytutkija

Andrew Ng – tekoälytutkija ja yrittäjä

Lex Fridman – tietojenkäsittelytieteilijä ja tutkija

Marques Brownlee – teknologia-alan tunnettu asiantuntija ja sisällöntuottaja

Tim Berners-Lee – World Wide Webin kehittäjä

Liiketoiminta ja talous:

Warren Buffett

Ray Dalio

Mark Cuban

Richard Branson

Reid Hoffman

Naval Ravikant

Gary Vaynerchuk

Seth Godin

Simon Sinek

Adam Grant

Kirjallisuus ja ajattelu:

Stephen King

Neil Gaiman

Salman Rushdie

Margaret Atwood

Paulo Coelho

John Green

Yuval Noah Harari

Steven Pinker

Alain de Botton

Musiikki:

Taylor Swift

Beyoncé

Kendrick Lamar

Drake

Ed Sheeran

Billie Eilish

The Weeknd

Dua Lipa

Lady Gaga

Rihanna

Hans Zimmer

Pharrell Williams

Finneas

Deadmau5

Skrillex

Urheilu:

Cristiano Ronaldo

Lionel Messi

LeBron James

Serena Williams

Novak Djokovic

Rafael Nadal

Roger Federer

Lewis Hamilton

Max Verstappen

Simone Biles

Stephen Curry

Kylian Mbappé

Neymar

Conor McGregor

Michael Phelps

Muotoilu, taide ja luovat alat:

Virgil Abloh

Banksy

David Hockney

Ai Weiwei

Yayoi Kusama

Takashi Murakami

Shepard Fairey

Pharrell Williams

Marc Jacobs

Donatella Versace

Onko ihan itse aktiivisia somettajia vai tuottaako joku maksua vastaan heille sisältöä?

Monesti kyse on yhdistelmästä molempia. Julkkiksilla ja yritysjohtajilla on hyvin tavallista, että PR-, viestintä- tai someammattilaiset auttavat sisällön tekemisessä ja julkaisemisessa, mutta he myös itse tuottavat sisältöä, antavat ideoita ja näkökulmia sekä osallistuvat keskusteluun. Olennaista tässä on mielestäni se, että he ymmärtävät, miksi somea on tärkeää käyttää aktiivisesti oman työnsä, uransa ja näkyvyytensä edistämiseen, ei niinkään se, kuka teknisesti kirjoittaa tai julkaisee jokaisen yksittäisen sisällön.

Ja jos on uransa alkuvaiheilla, niin harvalla tietenkään on varaa tai edes tarvetta palkata kokonaista tiimiä hoitamaan somea. Siksi onkin tärkeää olla itse aktiivinen, rakentaa omaa näkyvyyttä ja verkostoja ja oppia käyttämään somea oman uran tukena. Sitten kun ura ja resurssit kasvavat, voi osan hommista ulkoistaa muillekin. Kaikilla aloilla näkyvyydellä ei ole samalla tavalla merkitystä, mutta joillain aloilla se on ihan olennainen osa sitä, miten omaa uraa rakennetaan.

Vierailija
180/181 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö keskustella miehen kanssa joka osaa suomea? Mietippä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän