Nainen, pystyisitkö seurustella miehen kanssa, jolla ei ole somea?
Kommentit (181)
Miehen, joka kirjoittaa "kerroppa" lemppaan oitis.
Ei minullakaan ole. Miksi helvetissä pitäisi olla?
Aika erikoinen oletus mun urasta. Asia on nimenomaan päinvastoin ja olen saanut erinomaisia uramahdollisuuksia nimenomaan somen ansiosta. Asiantuntijaviestintä ei ole väittelemistä, vaan se on työnäyte. Eikä tekeminen ja viestiminen ole toisensa poissulkevia asioita, sillä laadukas sisältö syntyy aina suoraan siitä itse tekemisestä. Kuka tahansa voi väittää olevansa kova tekijä, mutta jakamalla laadukasta sisältöä sinulla on konkreettinen todiste osaamisestasi.
Juu. Ei minullakaan ole ollut somea pitkään aikaan. Voisi joku olla kommunikointiin itsellä, jos tulee joku tilanne että tarvitsee. Ei FB.
Vain kullittomuus estäisi. Eihän somettomuus panemista haittaa, eikä sitä baarissa tarvita. Aina joku lähtee mukaan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä somea tarvitsee? Se on nykyään mummoja ja lapsia varten. Lapset Tiktokkiin laittaa jotain videoita ja osallistuu haasteisiin. Facebookissa mummot vertailee neulomiaan sukkia ja tekemiään kakkuja. Instassa on valtava määrä vaikuttajia, niin paljon että ihmiset ovat kyllästyneet niiden mainostamisiin. Monella on vielä paljon seuraajia, mutta somevaikuttajien aika alkaa olla jo out. Nyt on nousussa kuvaristikot ja kirjojen lukeminen. Itsellä on instassa tili, mutta en kirjoita sinne enää mitään enkä seuraa enää ketään.
Päinvastoin. Some on erityisen tärkeä työkalu ihmisille, jotka haluavat menestyä urallaan. Jos haluaa rakentaa uraa, yrittäjyyttä tai asiantuntijaprofiilia, verkostoitua oikeiden ihmisten kanssa ja löytää uusia mahdollisuuksia, some on siihen yksi tärkeimmistä kanavista. Somessa rakennetaan yrityksiä ja henkilöbrändejä, markkinoidaan tuotteita ja palveluita, verkostoidutaan, rekrytoidaan / tullaan itse rekrytoiduksi, löydetään yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja sijoittajia sekä rakennetaan ammatillisia yhteisöjä.
ja näin saadaan työelämämään äänekkäitä tyhjäntoimittajia, jotka eivät saa mitään kunnollista aikaan.
Ovatko seuraavat henkilöt, jotka ovat varsin aktiivisia somessa sinusta tyhjäntoimittajia?
Tiede ja lääketiede:
Neil deGrasse Tyson – astrofyysikko
Brian Cox – fyysikko
Katie Mack – teoreettinen fyysikko ja kosmologi
Adam Rutherford – geneetikko ja tiedeviestijä
Eric Topol – kardiologi ja lääketieteen tutkija
Peter Attia – lääkäri ja lääketieteen popularisoija
Hannah Fry – matemaatikko
David Sinclair – genetiikan ja ikääntymisen tutkija
Carlo Rovelli – teoreettinen fyysikko
Jennifer Doudna – biokemisti ja CRISPR-tutkija
Teknologia ja tietotekniikka:
Bill Gates – Microsoftin perustaja
Satya Nadella – Microsoftin toimitusjohtaja
Jensen Huang – NVIDIAn perustaja ja toimitusjohtaja
Sam Altman – OpenAI
Demis Hassabis – DeepMind
Yann LeCun – tekoälytutkija
Andrew Ng – tekoälytutkija ja yrittäjä
Lex Fridman – tietojenkäsittelytieteilijä ja tutkija
Marques Brownlee – teknologia-alan tunnettu asiantuntija ja sisällöntuottaja
Tim Berners-Lee – World Wide Webin kehittäjä
Liiketoiminta ja talous:
Warren Buffett
Ray Dalio
Mark Cuban
Richard Branson
Reid Hoffman
Naval Ravikant
Gary Vaynerchuk
Seth Godin
Simon Sinek
Adam Grant
Kirjallisuus ja ajattelu:
Stephen King
Neil Gaiman
Salman Rushdie
Margaret Atwood
Paulo Coelho
John Green
Yuval Noah Harari
Steven Pinker
Alain de Botton
Musiikki:
Taylor Swift
Beyoncé
Kendrick Lamar
Drake
Ed Sheeran
Billie Eilish
The Weeknd
Dua Lipa
Lady Gaga
Rihanna
Hans Zimmer
Pharrell Williams
Finneas
Deadmau5
Skrillex
Urheilu:
Cristiano Ronaldo
Lionel Messi
LeBron James
Serena Williams
Novak Djokovic
Rafael Nadal
Roger Federer
Lewis Hamilton
Max Verstappen
Simone Biles
Stephen Curry
Kylian Mbappé
Neymar
Conor McGregor
Michael Phelps
Muotoilu, taide ja luovat alat:
Virgil Abloh
Banksy
David Hockney
Ai Weiwei
Yayoi Kusama
Takashi Murakami
Shepard Fairey
Pharrell Williams
Marc Jacobs
Donatella Versace
Vierailija kirjoitti:
Olen naimisissa sellaisen miehen kanssa.
Minunkin vaimo on naimisissa sellaisen miehen kanssa.
Muutama kommentti mitä olen kuullut
"emme käytä rekrytoinnissa sosiaalista mediaa"/valtio
"En käytä mitään facebookia, instagramia tai Linked'iniä"/ pieni yksityisyrittäjä, suunnittelu- ja konsultointiala
"Sosiaalisen median tilit eivät anna totuudenmukaista kuvaa"/koulutuspäällikkö
"kävin viimeksi facebookissa kuukausi sitten" (instaa, Linked'iniä tai Tiktokkia ei tämä henkilö käytä)/it-alan ammattilainen, useaan kertaan headhuntattu eri paikkoihin
No itse etsin meille työntekijää parhaillaan, pomon delegoima homma etsiä noin kymmenen tyyppiä, joista voisi puolet kutsua haastatteluun. En etsi sosiaalisesta mediasta. Firmallamme on nettisivut, mutta ei mitään sosiaalisen median tilejä. Hyvin on löytynyt ehdokkaita. Yhteistyökumppaneiden kautta mm. tulee löytöjä, siihen ei tarvita sosiaalista mediaa välikädeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä somea tarvitsee? Se on nykyään mummoja ja lapsia varten. Lapset Tiktokkiin laittaa jotain videoita ja osallistuu haasteisiin. Facebookissa mummot vertailee neulomiaan sukkia ja tekemiään kakkuja. Instassa on valtava määrä vaikuttajia, niin paljon että ihmiset ovat kyllästyneet niiden mainostamisiin. Monella on vielä paljon seuraajia, mutta somevaikuttajien aika alkaa olla jo out. Nyt on nousussa kuvaristikot ja kirjojen lukeminen. Itsellä on instassa tili, mutta en kirjoita sinne enää mitään enkä seuraa enää ketään.
Päinvastoin. Some on erityisen tärkeä työkalu ihmisille, jotka haluavat menestyä urallaan. Jos haluaa rakentaa uraa, yrittäjyyttä tai asiantuntijaprofiilia, verkostoitua oikeiden ihmisten kanssa ja löytää uusia mahdollisuuksia, some on siihen yksi tärkeimmistä kanavista. Somessa rakennetaan yrityksiä ja henkilöbrändejä, markkinoidaan tuotteita ja palveluita, verkostoidutaan, rekrytoidaan / tullaan itse rekrytoiduksi, löydetään yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja sijoittajia sekä rakennetaan ammatillisia yhteisöjä.
ja näin saadaan työelämämään äänekkäitä tyhjäntoimittajia, jotka eivät saa mitään kunnollista aikaan.
Ovatko seuraavat henkilöt, jotka ovat varsin aktiivisia somessa sinusta tyhjäntoimittajia?
Tiede ja lääketiede:
Brian Cox – fyysikko
Sam Altman – OpenAI
Liiketoiminta ja talous:
Warren Buffett
Ray Dalio
Mark Cuban
Richard Branson
Reid Hoffman
Naval Ravikant
Gary Vaynerchuk
Seth Godin
Simon Sinek
Adam Grant
Stephen King
Neil Gaiman
Salman Rushdie
Margaret Atwood
Paulo Coelho
John Green
Yuval Noah Harari
Steven Pinker
Alain de Botton
Musiikki:
Taylor Swift
Beyoncé
Kendrick Lamar
Drake
Ed Sheeran
Billie Eilish
The Weeknd
Dua Lipa
Lady Gaga
Rihanna
Hans Zimmer
Pharrell Williams
Finneas
Deadmau5
Skrillex
Urheilu:
Cristiano Ronaldo
Lionel Messi
LeBron James
Serena Williams
Novak Djokovic
Rafael Nadal
Roger Federer
Lewis Hamilton
Max Verstappen
Simone Biles
Stephen Curry
Kylian Mbappé
Neymar
Conor McGregor
Michael Phelps
Virgil Abloh
Banksy
David Hockney
Ai Weiwei
Yayoi Kusama
Takashi Murakami
Shepard Fairey
Pharrell Williams
Marc Jacobs
Donatella Versace
Onko ihan itse aktiivisia somettajia vai tuottaako joku maksua vastaan heille sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen oletus mun urasta. Asia on nimenomaan päinvastoin ja olen saanut erinomaisia uramahdollisuuksia nimenomaan somen ansiosta. Asiantuntijaviestintä ei ole väittelemistä, vaan se on työnäyte. Eikä tekeminen ja viestiminen ole toisensa poissulkevia asioita, sillä laadukas sisältö syntyy aina suoraan siitä itse tekemisestä. Kuka tahansa voi väittää olevansa kova tekijä, mutta jakamalla laadukasta sisältöä sinulla on konkreettinen todiste osaamisestasi.
Eli sinulle on elinehto, että mahdollisimman moni on somessa. Ilmankos someton ihminen ärsyttää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Et ole selkeästikään tehnyt mitään täysin uudella tavalla. Työkseen kun saa väitellä ihmisten kanssa niin ei sitä enää vapaa-ajalla viitsi. Onneksi tulee tekoäly, niin tarvitsee olla entistä vähemmän ihmisten kanssa kontaktissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiede ja lääketiede:
Brian Cox – fyysikko
Sam Altman – OpenAI
Liiketoiminta ja talous:
Warren Buffett
Ray Dalio
Mark Cuban
Richard Branson
Reid Hoffman
Naval Ravikant
Gary Vaynerchuk
Seth Godin
Simon Sinek
Adam Grant
Stephen King
Neil Gaiman
Salman Rushdie
Margaret Atwood
Paulo Coelho
John Green
Yuval Noah Harari
Steven Pinker
Alain de Botton
Musiikki:
Taylor Swift
Beyoncé
Kendrick Lamar
Drake
Ed Sheeran
Billie Eilish
The Weeknd
Dua Lipa
Lady Gaga
Rihanna
Hans Zimmer
Pharrell Williams
Finneas
Deadmau5
Skrillex
Urheilu:
Cristiano Ronaldo
Lionel Messi
LeBron James
Serena Williams
Novak Djokovic
Rafael Nadal
Roger Federer
Lewis Hamilton
Max Verstappen
Simone Biles
Stephen Curry
Kylian Mbappé
Neymar
Conor McGregor
Michael Phelps
Virgil Abloh
Banksy
David Hockney
Ai Weiwei
Yayoi Kusama
Takashi Murakami
Shepard Fairey
Pharrell Williams
Marc Jacobs
Donatella Versace
Onko ihan itse aktiivisia somettajia vai tuottaako joku maksua vastaan heille sisältöä?
Esimerksi Stephen Kingin some-postaukset ovat sitä tasoa että minulla ei ainakaan riitä kiinnostus niiden lukemiseen ilman maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi ei pidä paikkaansa. Influencer Marketing Hubin vuoden 2026 raportin mukaan vaikuttajamarkkinointi ei ole hiipumassa, vaan päinvastoin muuttumassa yhä keskeisemmäksi osaksi yritysten markkinointia. Vuonna 2026 peräti 87,5 % kyselyyn vastanneista markkinoijista ilmoitti aikovansa kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin budjettia, ja 72,2 % odotti budjetin kasvavan yli 50 prosenttia. Influencer Marketing Hub arvioi globaalin vaikuttajamarkkinoinnin markkinan kasvaneen noin 1,4 miljardista dollarista vuonna 2014 peräti 32,55 miljardiin dollariin vuonna 2025. Kyse ei siis ole kuolevasta ilmiöstä vaan nopeasti kasvaneesta markkinasta. Lisäksi yli 80 % markkinoijista arvioi vaikuttajamarkkinoinnin tehokkaaksi markkinointikeinoksi. Vuoden 2024 raportissa vastaava luku oli jo 85 %, ja 60 % vaikuttajamarkkinointia budjetoivista yrityksistä ilmoitti aikovansa kasvattaa budjettiaan.
Ihmiset saattavat olla kyllästyneitä huonosti tehtyihin mainoksiin tai tiettyihin Instagram-vaikuttajiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että vaikuttajamarkkinointi olisi menossa pois. Päinvastoin yritykset käyttävät yhä enemmän rahaa juuri sisällöntuottajiin, koska heidän kauttaan voidaan tavoittaa tarkasti rajattuja yleisöjä, rakentaa luottamusta, tuottaa sisältöä ja ohjata asiakkaita suoraan tuotteiden ja palveluiden pariin. Vaikuttaja ei myöskään nykyään tarkoita vain miljoonien seuraajien julkkista: yritykset käyttävät yhä enemmän nano- ja mikrovaikuttajia, joiden vahvuus on nimenomaan pienemmässä mutta sitoutuneemmassa yleisössä.
Huvittaa tämä vaikuttaja-termin käyttö. Todellisuudessa nämä ns. vaikuttajat ovat myyjiä ja markkinoija, joiden ainoa tehtävä on vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen.
Todelliset vaikuttajat ihmisten elämiin ja yhteiskuntaan löytyy ihan muista ammateista kuin näistä somen kaupparatsuista.
somettajatar ap kuvittelee että kaikki muut ovat yhtä tyhmiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka arvostankin ihmisiä, jotka ovat irtautuneet somesta, niin itse kiinnostun enemmän ihmisistä, joiden työ ja elämäntyyli ovat omani kaltaisia ja sellaisia, joissa some on aika luonnollinen osa arkea. Esimerkiksi luovilla aloilla, yrittäjyydessä ja monella muullakin alalla some on nykyään varsin olennainen osa näkyvyyttä ja urakehitystä.
Samaa pohdin. Melkein kaikki asiat, joista itse olen kiinnostunut, ovat nykyään todella vahvasti somessa läsnä. Esimerkiksi musiikki- ja kulttuuritapahtumat, keikat, festarit, DJ:t ja artistit, taidenäyttelyt, design, muoti, ravintolat ja uudet kiinnostavat paikat, erilaiset pop-upit, tapahtumat, matkustaminen, hyvinvointi, luovat projektit sekä kaikenlaiset uudet jutut ja ilmiöt. Some toimii myös tärkeänä networking-ympäristönä työelämässä. Aika moni asia, jota itse seuraan tai jonka kautta löydän uusia kokemuksia ja paikkoja, tapahtuu juuri somen kautta. Siksi jos mies ei ole somessa, ensimmäinen mielikuvani on se, ettei hän välttämättä ole kiinnostunut liikkumaan samoissa paikoissa tai että hän viihtyy ehkä yksinkertaisemman elämäntyylin parissa kuin minä.
Sinulle tiedoksi. Kyllä noista asioista löytyy tietoa paljon ilman someakin. Todennäköisesti jopa enemmän.
"Networking" on taas tärkeää osalle ihmisistä. Itse ole pärjännyt osaamisella aina ja saanut valita työpaikkani ilman somea.
Toki noista asioista löytyy tietoa ilman someakin. Ei siitä ollutkaan kyse. Some vain kokoaa yhteen paikkaan juuri ne asiat, joista olen kiinnostunut, ja tekee niiden seuraamisesta huomattavasti vaivattomampaa. Ja kyllä some on monissa asioissa ihan konkreettisesti ensimmäinen paikka, jossa tieto tulee. Esimerkiksi artisti voi ilmoittaa konsertin presalesta ensin omissa somekanavissaan, jolloin seuraajat saavat tiedon suoraan lähteestä ennen kuin se leviää muualle. Sama koskee monia tapahtumia, pop-upeja, ravintoloita, näyttelyitä ja uusia projekteja.
Lisäksi somen algoritmi suosittelee jatkuvasti sisältöä ja uusia asioita, joista se arvioi minun todennäköisesti kiinnostuvan. Monesti kyse ei siis ole edes siitä, että yrittäisin aktiivisesti etsiä jotakin tiettyä, vaan löydän jotain uutta ihan sattumalta oman kiinnostusprofiilini kautta. Kaikkia näitä asioita ei välttämättä muuten edes tulisi vastaan.
Samaten artistit saattavat julkaista somessa ensimmäisenä uutta musiikkia, pätkiä tulevista julkaisuista tai muuta sisältöä, jota ei vielä löydy muualta.
Kyllä minä tiedän miten some toimii ja miksi ihmiset kuplautuvat sekä heidän ajattelunsa kaventuu somen myötä.
Some voi myös avartaa ajattelua riippuu ihan siitä, miten sitä käyttää. Sen avulla voi löytää kuunneltavakseen vaikka afrikkalaista musiikkia tai seurata tähtitieteen uusimpia löytöjä.
Vierailija kirjoitti:
somettajatar ap kuvittelee että kaikki muut ovat yhtä tyhmiä
Mistä tiedät, että AP on somettaja nainen? Voihan AP olla vaikka se somettamaton mies.
En seurustelisi, olen kiinnostunut vain avioliitosta. Mutta some ei ole välttämättömyys avioliitolle, ei kiinnosta käyttääkö mies somea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole selkeästikään tehnyt mitään täysin uudella tavalla. Työkseen kun saa väitellä ihmisten kanssa niin ei sitä enää vapaa-ajalla viitsi. Onneksi tulee tekoäly, niin tarvitsee olla entistä vähemmän ihmisten kanssa kontaktissa.
Suosittelen korjaamaan asennetta, tuollainen viha vahingoittaa vaan sinua itseäsi.
Voihan se noinkin olla, mutta väitän kyllä että valtaosa käyttää somea ihan muihin tarkoituksiin kuin työnhakuun ja uransa edistämiseen.