Autismidiagnosointi mennyt överiksi?
Laitoinpa mahdollisimman neutraalin otsikon.
Mutta siis, onko teistäkin tuo autismi-tms diagnosointi mennyt överiksi? Ittellä sitä epäiltiin ollessani lapsi 2010-luvulla mm. koska olen ujo ja tyypit kiusasivat mua! Ja ei mikään naapurin Maija tai Matti vaan ihan koulutuksen käynyt lastenneurologi tms (ammattinimikkeistä olen pihalla, sori!) Ja omassa suvussa jos kaikki tutkittais, varmaan 99% sais sen diagnosin. Vaan ei tietääkseni kukaan ole saanut. Ja nykyisin enemmän kuulee et on "AUDHD"/"AUDD" (Autismi+Adhd/Add).
Ja epäiltiinpä mulla fragilex-syndromaakin ( olen nainen). Testejä ei tehneet koska sen nyt tajusi ettei sitä ole jo varmaan pikkulapsikin. Mutta tämähän ei nyt liity otsikoitavaan aiheeseen vaan se että onko diagnosoinnit teistä mennyt överiksi?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No siitä, että lääkäri on hänet diagnosoinut. Et siis selvästi tiedä hänen haasteistaan, jotka hän on lääkärilleen kertonut."
Tiedän, kun hän on ne kertonut minullekin sata kertaa. Ei paljon nykyään muusta puhukaan.
Eli hänellä on sittenkin haasteita? Ja silti ei olisi saanut sun mielestä saada diagnoosia?
Siis suahan nyt vain ärsyttää tämä ihminen.Totta kai on haasteita, valtaosalla ihmisiä on. Se nyt vaan on hänen kohdallaan aika selvää että ADHD:ta ei ole, mutta sillä saatiin nyt lääkitys vauhtiin ja potilas ulos odotustilasta.
Sä vaikutat jotenkin tosi empaattiselta ja lämpimältä, tukea antavalta ihmiseltä. Tiedätkö tulee oikein hyvä fiilis kun lukee näitä sun kommentteja.
#sarkasmia
Arvaa mitä? Vaikka yrittäisin, en pysty kiinnostumaan siitä, millaisena ihmisenä tuntematon anonyymi netissä minua pitää. :D #eisarkasmia
Minun siskotytölläkin diagnosoitiin ADHD aikanaan, sai lääkityksen joka hänen mielestään tehosi. Sitten joskus myöhemmin sanoi, ettei hänellä enää ole sitä, että se oli diagnosoitu murrosiän vuoksi. Ihmettelin, että miten ne lääkkeet sitten tehosi? Hän ei osannut sanoa, eikä vanhempansakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun siskotytölläkin diagnosoitiin ADHD aikanaan, sai lääkityksen joka hänen mielestään tehosi. Sitten joskus myöhemmin sanoi, ettei hänellä enää ole sitä, että se oli diagnosoitu murrosiän vuoksi. Ihmettelin, että miten ne lääkkeet sitten tehosi? Hän ei osannut sanoa, eikä vanhempansakaan.
Ja tämä perhe valittaa, että mitään muuta ei tarjottu, kuin ADHD syyksi levottomuudelle.
Vierailija kirjoitti:
medikalisaatio. Jos lapsi ei ole halutunlainen, niin sille hommataan joku diagnoosi. Ihan oikeita autisteja on, mutta ihmisiä myös diagnosoidaan täysin turhaan varsinkin ADHD:lla, jos persoonallisuudenpiirteet ovat väärät tai kasvatus on epäonnistunut. Jokaiselle lumihiutaleelle pitää hommata joku diagnoosi joka selittää koulun ja sos. toimiston tantoille käytöksen.
Tämähän on sitten jo vanhemman sairaus tai tukien väärinkäyttöä. Tällaiset tapaukset ovat tietenkin väärin ja jos menevät lääkärille läpi, surullista on, mutta ei noiden vuoksi voi koko diagnoosi-järjestelmää huonoksi sanoa. Jos joku vanhempi haluaa lapselleen diagnoosin turhaan, toivottavasti istuvat oikeudessa ennemmin tai myöhemmin.
Just tää. Mun jo kuollut vaari olis nykymittapuulla kun oppikirjaesimerkki aspergersta (rauhallinen, oikeudenmukanen, rehellinen, täsmällinen ym.) Olis varmaan käärmeissään jos tietäs et hänenlaiset diagnosoidaan nykyisin aspergereiks.
ap
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei ole sairaus tai vamma. Se on tapa olla ihminen.
Sitten ei pidä odottaa erityiskohtelua eikä sitä että muut aina joustaa ja myötäilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
medikalisaatio. Jos lapsi ei ole halutunlainen, niin sille hommataan joku diagnoosi. Ihan oikeita autisteja on, mutta ihmisiä myös diagnosoidaan täysin turhaan varsinkin ADHD:lla, jos persoonallisuudenpiirteet ovat väärät tai kasvatus on epäonnistunut. Jokaiselle lumihiutaleelle pitää hommata joku diagnoosi joka selittää koulun ja sos. toimiston tantoille käytöksen.
Tämähän on sitten jo vanhemman sairaus tai tukien väärinkäyttöä. Tällaiset tapaukset ovat tietenkin väärin ja jos menevät lääkärille läpi, surullista on, mutta ei noiden vuoksi voi koko diagnoosi-järjestelmää huonoksi sanoa. Jos joku vanhempi haluaa lapselleen diagnoosin turhaan, toivottavasti istuvat oikeudessa ennemmin tai myöhemmin.Just tää. Mun jo kuollut vaari olis nykymittapuulla kun oppikirjaesimerkki aspergersta (rauhallinen, oikeudenmukanen, rehellinen, täsmällinen ym.) Olis varmaan käärmeissään jos tietäs et hänenlaiset diagnosoidaan nykyisin aspergereiks.
ap
Sä nyt jumitat noihin luonteenpiirteisiin ymmärtämättä että Aspergerin diagnosointiin tarvitaan todella paljon muitakin piirteitä, ja ne ei kuulostaa enää yhtään niin kivoilta kuin nää sun luettelemat.
Aika moni autistinen ihminen ennen muinoin diagnosoitiin skitsofreeniseksi, pahasti masentuneeksi ja paljon muuta, tuupattiin hullulaan ja jätettiin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No siitä, että lääkäri on hänet diagnosoinut. Et siis selvästi tiedä hänen haasteistaan, jotka hän on lääkärilleen kertonut."
Tiedän, kun hän on ne kertonut minullekin sata kertaa. Ei paljon nykyään muusta puhukaan.
Eli hänellä on sittenkin haasteita? Ja silti ei olisi saanut sun mielestä saada diagnoosia?
Siis suahan nyt vain ärsyttää tämä ihminen.Totta kai on haasteita, valtaosalla ihmisiä on. Se nyt vaan on hänen kohdallaan aika selvää että ADHD:ta ei ole, mutta sillä saatiin nyt lääkitys vauhtiin ja potilas ulos odotustilasta.
Sä vaikutat jotenkin tosi empaattiselta ja lämpimältä, tukea antavalta ihmiseltä. Tiedätkö tulee oikein hyvä fiilis kun lukee näitä sun kommentteja.
#sarkasmia
Arvaa mitä? Vaikka yrittäisin, en pysty kiinnostumaan siitä, millaisena ihmisenä tuntematon anonyymi netissä minua pitää. :D #eisarkasmia
Arvaa mitä, ei yhtään yllätä. XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on sitten jo vanhemman sairaus tai tukien väärinkäyttöä. Tällaiset tapaukset ovat tietenkin väärin ja jos menevät lääkärille läpi, surullista on, mutta ei noiden vuoksi voi koko diagnoosi-järjestelmää huonoksi sanoa. Jos joku vanhempi haluaa lapselleen diagnoosin turhaan, toivottavasti istuvat oikeudessa ennemmin tai myöhemmin.Just tää. Mun jo kuollut vaari olis nykymittapuulla kun oppikirjaesimerkki aspergersta (rauhallinen, oikeudenmukanen, rehellinen, täsmällinen ym.) Olis varmaan käärmeissään jos tietäs et hänenlaiset diagnosoidaan nykyisin aspergereiks.
ap
Sä nyt jumitat noihin luonteenpiirteisiin ymmärtämättä että Aspergerin diagnosointiin tarvitaan todella paljon muitakin piirteitä, ja ne ei kuulostaa enää yhtään niin kivoilta kuin nää sun luettelemat.
Aika moni autistinen ihminen ennen muinoin diagnosoitiin skitsofreeniseksi, pahasti masentuneeksi ja paljon muuta, tuupattiin hullulaan ja jätettiin sinne.
Tämä. Ko vaarin tyyppinen ihminen ei edes hakeutuisi testeihin koska miksi ihmeessä? Diagnoosi asetetaan toivottavasti vain silloin, kun ihminen tarvitsee tukitoimia. Muutoinhan se on aivan yhtä tyhjän kanssa.
Diagnoosi asetetaan vain jos siitä on todistettavasti haittaa ihmiselle.
Se jos sinun on epäilty olevan neurokirjolla ei johdu ujoudesta tai siitä että sinua on kiusattu. Maailma on täynnä sellaisia ihmisiä, mutta jostain syystä juuri sinä olet joutunut haaviin eli on ollut syytä epäillä olevan jotain ns. häikkää.
Enemmän on ihmisiä jotka ovat eläneet koko elämänsä tai liian pitkään diagnoositta, koska diagnosointi ja tuki itsessään on suht uusi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No kerroppa ne ei-niin-kivat luonteenpiirteet. Kuuntelen mielenkiinnolla.
Ja toki naisilla ja miehillä jotain eroavaisuuksia näissäkin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämä. Ko vaarin tyyppinen ihminen ei edes hakeutuisi testeihin koska miksi ihmeessä? Diagnoosi asetetaan toivottavasti vain silloin, kun ihminen tarvitsee tukitoimia. Muutoinhan se on aivan yhtä tyhjän kanssa.
Joo, tuskin hakeutuisi ja olisi varmaan samaa mieltä kun minäkin. Mutta meinasin vaan että olis varmaan aika ihmeissään jos tietäis nää nykykriteerit sellaiselle diagnoosille kun autismi..
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#sarkasmia
Semmoista se elämäm koulussa on. Miksihän sä arvioit tämän ”läheisesi” diagnoosia tai lääkitystä ylipäätään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#sarkasmia
Semmoista se elämäm koulussa on. Miksihän sä arvioit tämän ”läheisesi” diagnoosia tai lääkitystä ylipäätään?
Ennen elämänkoululaisia oli laiskat. Nykyisin niitä on tällasta hömppää vastustavat ihmiset.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#sarkasmia
Ennen elämänkoululaisia oli laiskat. Nykyisin niitä on tällasta hömppää vastustavat ihmiset.
-eri
Mitähän hömppää tarkoitat?
Jos merkittävällä osalla on jokin neuroepätyypillisyys niin sittenhän se neuroepätyypillisyys on se normaali eikä sitä tarvitse huomioida mitenkään. Eli voidaan unohtaa koko juttu ja vaatia kaikilta lapsilta samaa jos ei kehitysvammainen. Eli kun leuto epätyypillisten määrä saavuttaa tietyn pisteen niin ongelma ratkaisee itsensä. Suomessa nyt vielä yritetään jotenkin erityishuomioida neuroepätyypillisyys mutta sen voisi kokonaan lopettaa. Kun ei se kerran ole harvinaista tai erityistä vaan peräti alidiagnisoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa tutkimuksissa on tarkat kriteerit, älä huoli. Naiset varsinkin hyvin alidiagnosoituja.
Ja tähän jotkut "nerot" inttää, että naisella ei voi olla autismia, koska ei käyttäydy kuin autistinen pikkupoika, tai kuin autistinen mies. Tietenkään autistinen nainen ei käyttäydy samalla tavoin, eivätkä edes kaikki miesautistit käyttäydy samalla tavoin.
Tämähän ei ole ainakaan aloituksen aihe. Nainen voi olla autisti. Mies voi olla autisti. Nainen voi olla ylidiagnosoitu. Myös mies voi olla ylidiagnosoitu. En tiedä, miksi miesten ylidiagnosointi on vieläkin vähemmällä huomiolla kun naisten, vaikka oletettavasti sitäkin tapahtuu. Ehkä miehet ei niistä niin paljon puhu.
Ylidiagnosoinnin pitäis loppua. Se on mun toive. Psykologeille siis paremmat koulutukset jne. Ja lääkäreille.
Ap
Mutta kun ei ole mitään yligiagnosointia. Naisten ja tyttöjen autismi on yhä voimakkaasti alidiagnosoitua. Jos sä toivot diagnosoinnin vähentämistä, niin siitä seuraisi ainoastaan se, että vielä nykyistä useampi autisti jäisi diagnosoimatta.
Tämä! Nämä ylidiagnosoinnista valittavat vähän häiritsee tälläistä ihmistä, joka ei saanut adhd-diagnoosia, koska olin tarpeeksi kiltti tyttö lapsena enkä riehuva poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No ei sitä diagnoosia saa sillä että pääsee uhriutumaan. Sä mut vaan koet asian noin."
Tai ehkä saakin.
Alkoholin liiallinen käyttö on paitsi erotusdiagnostinen asia ADHDn diagnosoinnissa, myös usein este diagnoosille ja lääkitykselle. Taitaa olla niin, että sinä et tiedä hänestä riittävästi. Jos olet huolissasi hänen alkoholin käytöstään, ota puheeksi äläkä väitä että hän ei tunne itseään ja tarpeitaan tai lääkäri ei osaa työtään.
No ei ole ainakaan tuolle lääkitykselle este, tai sitten lääkäri ei tiedä kuinka paljon ukko ryyppää. Tai että vetää ne pillerit alkoholilla kurkusta alas.
Ei ole minun tehtäväni kertoa keski-ikäiselle miehelle hänen alkoholismistaan.
No sehän sun ongelmasi oli? Nyt et sitten halua siihen muutosta vaan hänelle määrätyt lääkkeet pois. Erityisen fiksua.
Ei ole minun ongelmani, en halua häneltä mitään pois. Toki toivon että hän saisi elämänsä kuntoon, mutta ei vaikuta minun elämääni vaikkei saisikaan. Hautaan hän itseään tuolla tahdilla sekakäyttää, mutta aikuinen tekee omat valintansa.
Ja sitten tulit ketjuun tämän toteamaan?
Juu, tulin keskustelemaan aiheesta keskustelupalstalla aihetta sivuavaan keskusteluun.
Pahoittelen jos mielesi pahoittui.
Ei keskustelu koskenut millään tavalla sitä oletko huolissasi jonkun päihteidenkäytöstä. Jos et sano itse asiasta mitään, se ei sivua yhtään mitään.
Oletko siis sitä mieltä, että henkilö, joka juo sun mielestä liikaa, ei saa saada diagnoosia tai ainakaan lääkehoitoa? Vai mikä oli pointtisi?Miten se pointti voikin mennä noin ohi?
No, rautalangasta:
En usko että mieheni veljellä on ADHD, eikä sitä usko kukaan muukaan. On hänellä se tai ei, hänelle diagnoosista ja lääkityksestä on ollut yksinomaan haittaa.
Sinulle siitä nyt tuntuu olevan haittaa. Ethän sä tiedä hänen elämästään yhtään mitään.
Millä kumman perusteella en tiedä hänen elämästään mitään? Sen lisäksi että olemme melko paljon tekemisissä tämän lankoni kanssa vapaa-ajalla, olemme olleet myös työakavereita jo 15 vuoden ajan. Hän puhuu hyvin avoimesti asioistaan minulle ja miehelleni. Olen itseasiassa tuntenut hänet kauemmin kuin mieheni.
No selvästi et tiedä, kun et tiedä miksi hän tarvitsi ja sai diagnoosin.
Mistä sait sellaisen käsityksen?
itse kerroit: "... hänelle diagnoosista ja lääkityksestä on ollut yksinomaan haittaa."
Puhut ihan sekavia. Huooh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa tutkimuksissa on tarkat kriteerit, älä huoli. Naiset varsinkin hyvin alidiagnosoituja.
Ja tähän jotkut "nerot" inttää, että naisella ei voi olla autismia, koska ei käyttäydy kuin autistinen pikkupoika, tai kuin autistinen mies. Tietenkään autistinen nainen ei käyttäydy samalla tavoin, eivätkä edes kaikki miesautistit käyttäydy samalla tavoin.
Tämähän ei ole ainakaan aloituksen aihe. Nainen voi olla autisti. Mies voi olla autisti. Nainen voi olla ylidiagnosoitu. Myös mies voi olla ylidiagnosoitu. En tiedä, miksi miesten ylidiagnosointi on vieläkin vähemmällä huomiolla kun naisten, vaikka oletettavasti sitäkin tapahtuu. Ehkä miehet ei niistä niin paljon puhu.
Ylidiagnosoinnin pitäis loppua. Se on mun toive. Psykologeille siis paremmat koulutukset jne. Ja lääkäreille.
Ap
Mutta kun ei ole mitään yligiagnosointia. Naisten ja tyttöjen autismi on yhä voimakkaasti alidiagnosoitua. Jos sä toivot diagnosoinnin vähentämistä, niin siitä seuraisi ainoastaan se, että vielä nykyistä useampi autisti jäisi diagnosoimatta.
Tämä! Nämä ylidiagnosoinnista valittavat vähän häiritsee tälläistä ihmistä, joka ei saanut adhd-diagnoosia, koska olin tarpeeksi kiltti tyttö lapsena enkä riehuva poika.
Ehkä sinulla ei vain ole adhd:ta? Ei, vaikka kuinka siitä fantasioit ja haluaisit sellaiseksi identifioitua?
#sarkasmia