Autismidiagnosointi mennyt överiksi?
Laitoinpa mahdollisimman neutraalin otsikon.
Mutta siis, onko teistäkin tuo autismi-tms diagnosointi mennyt överiksi? Ittellä sitä epäiltiin ollessani lapsi 2010-luvulla mm. koska olen ujo ja tyypit kiusasivat mua! Ja ei mikään naapurin Maija tai Matti vaan ihan koulutuksen käynyt lastenneurologi tms (ammattinimikkeistä olen pihalla, sori!) Ja omassa suvussa jos kaikki tutkittais, varmaan 99% sais sen diagnosin. Vaan ei tietääkseni kukaan ole saanut. Ja nykyisin enemmän kuulee et on "AUDHD"/"AUDD" (Autismi+Adhd/Add).
Ja epäiltiinpä mulla fragilex-syndromaakin ( olen nainen). Testejä ei tehneet koska sen nyt tajusi ettei sitä ole jo varmaan pikkulapsikin. Mutta tämähän ei nyt liity otsikoitavaan aiheeseen vaan se että onko diagnosoinnit teistä mennyt överiksi?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No ei sitä diagnoosia saa sillä että pääsee uhriutumaan. Sä mut vaan koet asian noin."
Tai ehkä saakin.
Alkoholin liiallinen käyttö on paitsi erotusdiagnostinen asia ADHDn diagnosoinnissa, myös usein este diagnoosille ja lääkitykselle. Taitaa olla niin, että sinä et tiedä hänestä riittävästi. Jos olet huolissasi hänen alkoholin käytöstään, ota puheeksi äläkä väitä että hän ei tunne itseään ja tarpeitaan tai lääkäri ei osaa työtään.
No ei ole ainakaan tuolle lääkitykselle este, tai sitten lääkäri ei tiedä kuinka paljon ukko ryyppää. Tai että vetää ne pillerit alkoholilla kurkusta alas.
Ei ole minun tehtäväni kertoa keski-ikäiselle miehelle hänen alkoholismistaan.
No sehän sun ongelmasi oli? Nyt et sitten halua siihen muutosta vaan hänelle määrätyt lääkkeet pois. Erityisen fiksua.
Ei ole minun ongelmani, en halua häneltä mitään pois. Toki toivon että hän saisi elämänsä kuntoon, mutta ei vaikuta minun elämääni vaikkei saisikaan. Hautaan hän itseään tuolla tahdilla sekakäyttää, mutta aikuinen tekee omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niin. Että saapa odotella.
Mikä helpotu! Sen aikaa voidaan sitten uhriutua/voivotella ja larpata autisteja/voimaantua/itkeä somessa. Huoh.Mistä sä edes puhut? 😂 Onko sut oikein diagnosoitu? Vähän vaikuttaa että ei.
On. Valitettavasti. Mutta kuten sanottua; en enää usko noihin diagnooseihin tämän diagnosointipolitiikan vuoksi. Ihan höpö höpöä. Samat oireet voi olla monenlaisella pohjalla.
Ja oireita ei sitten saa diagnosoida ja hoitaa, jos sulle ei sovi? Eiköhän se ole parempi ettei lähdetä keksimään lisää diagnooseja asioihin, joita hoidetaan parhaillaankin jos mut ei aina, usein oikein. Vai minkä muun nimen sä haluaisit ja mille oireille?
Kerrotko vielä millaista hoitoa tarkoitat? Millaista hoitoa saa Suomessa aikuiseen Aspergeriin? Minulla on ollut kieltämättä oireita lapsuudesta saakka, ei sitä diagnoosia muutoin ainakaan julkiselta saa, mutta ottamatta sen enempää kantaa niihin, en ole saanut minkään valtakunnan hoitoa. Ja nyt, keski-ikäisenä, mitäpä ehdotat? En keksi edes itse ainuttakaan. (Ja nyt en tarkoita mitään tukihenkilöä tai muuta lööperiä, niitä ei tule kukaan saamaan ilman vahvempaa vammaisprofiilia.) Lapsille varmasti saattaakin löytyä tukitoimia, enkä tiedä onko sillä väliä saako niitä autismipohjaiseen vaiko tunne-elämän häiriintymisestä johtuviin käytöshäiriöihin - kunhan saa. Mutta aikuisten diagnosointia kritisoin rankasti, juurikin sen epävarman pohjan vuoksi.
Ja joo, kyllä minua ainakin kiinnostaa saada varmuus mistä erikoisuuteni johtuu. Sain sitten apua tai en (eli en). Ei tulisi mieleenkään identifioitua autismiin tällä näytöllä. Hädin tuskin tunnistaudun edes ihmiseksi!
Kurjaa ettet ole saanut kuntoutusta. Voit hakea sitä Kelasta kunnes täytät 65.
Mihin minua kuntoutettaisiin ja miten?
Etkö sanonut näin Minulla on ollut kieltämättä oireita lapsuudesta saakka, ei sitä diagnoosia muutoin ainakaan julkiselta saa, mutta ottamatta sen enempää kantaa niihin, en ole saanut minkään valtakunnan hoitoa.
Itsehän sen tiedät mihin kuntoutusta tarvitsisit.
En usko että oireisiini - jotka ovat synnynnäisiä, valuvikoja, tai vähintäänkin (jos oletetaan traumapohjaa) synnytyksen aikaisia - löytyvän kuntoutusta. Onko tarkoitus sopeuttaa minua paremmin yhteiskuntaan? Myöhäistä. Nepsyvalmennus taas kuulostaa siltä, että ensin pitäisi omaksua nepsy-asenne ja -identiteetti. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Muoti-ilmiö.
Autismin väittäminen muoti-ilmiöksi tuntuu olevan se nykyinen muoti-ilmiö 🤔.
Vierailija kirjoitti:
Muoti-ilmiö.
Syvempi autismi on ainakin täyttä totta: mene vaikka hoitolaitoksiin katsomaan. Voi mieli muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Harva tosissaan autisti jaksaa noita tutkimuksia ja parpereiden haalimista hoitaa, just sayin.
Itse yritin mutta eipä tuo johda mihinkään. En ole ollut päivähoidossa eikä kouluajan oapereita juuri ole olemassa. Luovutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muoti-ilmiö.
Minusta se ei ole muotia, eikä trendikään. Se on Liian Helppo Ratkaisu erilaisten ongelmien niputtamiseen ja leimaamiseen. Sen jälkeen kaikille vain sama nepsykarsina ja tukitoimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No ei sitä diagnoosia saa sillä että pääsee uhriutumaan. Sä mut vaan koet asian noin."
Tai ehkä saakin.
Alkoholin liiallinen käyttö on paitsi erotusdiagnostinen asia ADHDn diagnosoinnissa, myös usein este diagnoosille ja lääkitykselle. Taitaa olla niin, että sinä et tiedä hänestä riittävästi. Jos olet huolissasi hänen alkoholin käytöstään, ota puheeksi äläkä väitä että hän ei tunne itseään ja tarpeitaan tai lääkäri ei osaa työtään.
No ei ole ainakaan tuolle lääkitykselle este, tai sitten lääkäri ei tiedä kuinka paljon ukko ryyppää. Tai että vetää ne pillerit alkoholilla kurkusta alas.
No sehän sun ongelmasi oli? Nyt et sitten halua siihen muutosta vaan hänelle määrätyt lääkkeet pois. Erityisen fiksua.
Ei ole minun ongelmani, en halua häneltä mitään pois. Toki toivon että hän saisi elämänsä kuntoon, mutta ei vaikuta minun elämääni vaikkei saisikaan. Hautaan hän itseään tuolla tahdilla sekakäyttää, mutta aikuinen tekee omat valintansa.
Ja sitten tulit ketjuun tämän toteamaan?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tieto lisääntyy.
Ennen vanhaanhan ei ollut olemassa ADHD:ta, autismia, allergioita, keliakiaa...
Keliakia nyt sentään on ollut olemassa, ei ole mikään liiallisen ruudun tuijottamisen aiheuttama levottomuus :D
Suurin osa diagnoosilla identifiovaksi on vain katsonut pari tiktokia, että onko näitä piirteitä, ja heti luulee, että on autisti jos joskus ei jaksa ihmisiä tai on omituinen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muoti-ilmiö.
Minusta se ei ole muotia, eikä trendikään. Se on Liian Helppo Ratkaisu erilaisten ongelmien niputtamiseen ja leimaamiseen. Sen jälkeen kaikille vain sama nepsykarsina ja tukitoimet.
Eli ei tukitoimia on sitten parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä saakin.
Juu, tulin keskustelemaan aiheesta keskustelupalstalla aihetta sivuavaan keskusteluun.
Pahoittelen jos mielesi pahoittui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muoti-ilmiö.
Vaikeitako niiden ratkaisujen pitäisi olla? Mikä vika toimivissa tukitoimissa on?
Vierailija kirjoitti:
medikalisaatio. Jos lapsi ei ole halutunlainen, niin sille hommataan joku diagnoosi. Ihan oikeita autisteja on, mutta ihmisiä myös diagnosoidaan täysin turhaan varsinkin ADHD:lla, jos persoonallisuudenpiirteet ovat väärät tai kasvatus on epäonnistunut. Jokaiselle lumihiutaleelle pitää hommata joku diagnoosi joka selittää koulun ja sos. toimiston tantoille käytöksen.
Kasvatus on epäonnistunut? No nimenomaan juuri se. Kuria ei enää pidetä, koska tarttee olla lapsen kaveri, ettei se saa raivokohtausta. Se kun ottaa niin hermoon eikä äityli eikä isipappa jaksa diilaa sen kanssa.
Siinä teille aadeehoodeen perussyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
medikalisaatio. Jos lapsi ei ole halutunlainen, niin sille hommataan joku diagnoosi. Ihan oikeita autisteja on, mutta ihmisiä myös diagnosoidaan täysin turhaan varsinkin ADHD:lla, jos persoonallisuudenpiirteet ovat väärät tai kasvatus on epäonnistunut. Jokaiselle lumihiutaleelle pitää hommata joku diagnoosi joka selittää koulun ja sos. toimiston tantoille käytöksen.
Kasvatus on epäonnistunut? No nimenomaan juuri se. Kuria ei enää pidetä, koska tarttee olla lapsen kaveri, ettei se saa raivokohtausta. Se kun ottaa niin hermoon eikä äityli eikä isipappa jaksa diilaa sen kanssa.
Mites kaikki ne jo eläkeikäiset ADHD:t? Luuletko, että niiden lapsuudessa ei pidetty kuria?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa diagnoosilla identifiovaksi on vain katsonut pari tiktokia, että onko näitä piirteitä, ja heti luulee, että on autisti jos joskus ei jaksa ihmisiä tai on omituinen tapa.
No tiktokkia katsomalla ei kukaan saa yhtään diagnoosia.
Se on tietenkin hyvä, jos tuollaiset videot saa jonkun autistin tunnistamaan oman autisminsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä saakin.
Juu, tulin keskustelemaan aiheesta keskustelupalstalla aihetta sivuavaan keskusteluun.
Pahoittelen jos mielesi pahoittui.
Ei keskustelu koskenut millään tavalla sitä oletko huolissasi jonkun päihteidenkäytöstä. Jos et sano itse asiasta mitään, se ei sivua yhtään mitään.
Oletko siis sitä mieltä, että henkilö, joka juo sun mielestä liikaa, ei saa saada diagnoosia tai ainakaan lääkehoitoa? Vai mikä oli pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sieltä 😃 Minä olen tuo, joka ei usko diagnooseihinsa. Tähän kuitenkin kerron, että 70-luvulla syntyneenä sain sekä huutoa että selkääni raivokohtauksistani lapsena. Meillä oli myös junalaton kuri. Ei auttanut, raivosin kahta kauheammin. Johonkin se toki auttoi kurikin, mutta jostakin syystä ei tuohon mainitsemaasi raivoamiseen. Raivoan yhä edelleen ajoittain.
Etkö sanonut näin Minulla on ollut kieltämättä oireita lapsuudesta saakka, ei sitä diagnoosia muutoin ainakaan julkiselta saa, mutta ottamatta sen enempää kantaa niihin, en ole saanut minkään valtakunnan hoitoa.
Itsehän sen tiedät mihin kuntoutusta tarvitsisit.