Oletko lapsena säästynyt vanhempiesi fyysiseltä kuritukselta?
Kommentit (157)
Minua ei ole koskaan lyöty. Kun menin naimisiin, sanoin miehelle, että jos yhden kerran lyöt, tulee ero. Ei ole lyönyt.
Säästyin. Kuulemma äiti oli kerran pienesti tukistanut, mutta olin vaan nauranut. Isovanhemmat ja isäkin kyllä uhkailivat piiskaamisella, mutta eivät sentään uskaltaneet toteuttaa, koska äiti oli kieltänyt sellaiset. 1978 olen syntynyt. Ikäisekseni onnekas, tosi paljon tiedän ikäisiäni, jotka koki reippaasti väkivaltaa vanhemmiltaan. Päiväkodissa jo muistan, kun mietittiin näitä juttuja muiden lasten kanssa, että ei se tuhmuudesta ole kiinni vaan siitä, että vanhemmat tekee väärin... kun tosiaan tosi pienistä asioista jotkut lapset sai remmiä.
1970. Muutaman kerran kuritettiin, alle viisi aivan varmasti. Pelkäsin kyllä kuritusta ja sen takia käyttäydyin aika lailla kunnolla. Ihan hyvä malli nykyvanhemmille.
70-luvulla syntynyt ja piestiin kuin vierasta sikaa. Tosin nyt yli 70-v vanhempani on pyytänyt kiertäen anteeksi käytöstään ja todennut, että älä koskaan lyö lasta vihan vallassa joka ei liity lapseen. En oikein tiedä miten tähän pitäisi suhtautua.
1968 olen syntynyt ja selkääni saanut vyöllä. Vieläkin muistan, vaikka aikaa on kulunut.
70 luvulla syntynyt ja vyöllä jalkoihin ja persuksille lyöty kun ehdin sänkyyn kiljumaan mahalleni. syitä en tiedä kun olin ala-asteella. ei muista. Omien lasteni kanssa en ole koskaan edes riidellyt ja ovat kohta aikuisia. Halataan kun nähdään. Iskä 43v
:öön syntynyt -74 ja olen säästänyt. Ei ole edes tukistettu eikä mitään muutakaan
Tukistamista ja luunappia otsaan sain useat kerrat. Nöyryyttäviä kokemuksia. Vm77
Tukistettu ja nahkaremmillä että risulla lyöty sekä myös henkistä väkivaltaa en tiennyt edes mistä syystä. Synnyin v 66
Kyllä olen säästynyt mielestäni. Joltakin läheiseltä olen saanut kerran tukkapöllyä; en muista oliko äiti vai mummo tms.? Ja luunapin ehkä kerran tai kaksi. Lisäksi äitini on kerran teini-iässä napannut olkavarresta vähän tiukemmin kiinni kun olen jotain töheltänyt. Ja 70-luvulla olen syntynyt.
Kumppanini on hieman nuorempi ja on saanut ihan remmistä monta kertaa. Oli hämmästynyt kun minä en ole saanut, piti sitä ns. 'normaalina'.
Lähipiirissä samanikäisiltä naisilta (syntynyt 1970-luvulla) on karumpia kokemuksia. Kaksi naista on lapsena suljettu toinen pimeään vaatehuoneeseen ja toinen maakellariin. Lisäksi erästä naista äiti oli kohdellut aika kovakouraisesti. Itse siis säästynyt pahemmilta. Tosin en henkiseltä pahoinpitelyltä koska isäni oli rappio-alkoholisti ja erittäin väkivaltainen niin fyysisesti kuin henkisestikin, mutta ei lapsia kohtaan vaan äitiäni.
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen monesti todennut, nahkaremmillä takamukselle läpsäytys, leikkaa jopa ADHD lapselta pahimmat menohalut.
70- luvulla ei ollut yhtään ADHD lasta, kun taas nykyään kuulee noita olevan joka toisessa perheessä. Eli tukkapölly, piiska ja luunapit käyttöön niin säästyy miljardeja yhteiskunnan rahoja, eikä synny rötväilevää nuoriso sukupolvea.
Vai onko av mammat nyt taas jotain toista mieltä.
Kumppanini joka on siis saanut remmiä on samaa mieltä että lievä fyysinen kuritus pitäisi ottaa uudelleen käyttöön. En ymmärrä logiikkaa vaikka hän on itse ollut fyysisen väkivallan uhri. Ehkä hänellä se on sitten tehonnut kun on saanut remmistä jos on tehnyt kolttosia jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen monesti todennut, nahkaremmillä takamukselle läpsäytys, leikkaa jopa ADHD lapselta pahimmat menohalut.
70- luvulla ei ollut yhtään ADHD lasta, kun taas nykyään kuulee noita olevan joka toisessa perheessä. Eli tukkapölly, piiska ja luunapit käyttöön niin säästyy miljardeja yhteiskunnan rahoja, eikä synny rötväilevää nuoriso sukupolvea.
Vai onko av mammat nyt taas jotain toista mieltä.
Jos vetelisin sua nahkaremmillä persiille, auttaisikohan se tuohon tyhmyytesi?
Olen, käytännössä, tai no sain ehkä viisi kertaa tukistamista ja kaksi luunappia. Olen syntynyt 70-luvun alussa. En koskaan pelännyt fyysistä kuritusta, nuo tulivat aina jostain ihan salamana ilman ennakkovaroitusta. Se on ihan väärin ja täysin hyödytöntä, enkä ole kurittanut omia lapsiani fyysisesti.
Olen syntynyt vuonna 1991. Tukkapöllyä saatiin joskus sisaruksien kanssa, mutta ei sitä usein tehty.
Olen 1980-luvun puolivälissä syntynyt. Perheesämme oli paljon lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Pelkään yhä ihmisiä.
Ketään ei ole säästetty?