Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruna on nopeaa hiilihydraattia, valkoiseen jauhoon verrattavaa, eikä sisällä juurikaan ravintoaineita.

Vierailija
08.09.2026 |

Syökää vaan sitä hiilaripaskaa ja väittäkää että on terveellistä.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hiilareita ole mitään syytä vältellä. Itse olen niitä syönyt, vieläpä valkoisia laatuja eikä mitään täysjyväjuttuja, aina, aika paljonkin. Ei ole ylipainoa eikä terveysongelmia näkynyt näin 52-vuotiaaseen mennessä.

Muista nyt vaan, että kaikki eivät ole sinä. Monella suomalaisella on insuliiniresistenssi ja hiilarien kanssa on oltava tarkkana.

Kuitenkaan suurimmalla osalla ei ole insuliiniresistenssiä.

Totta! Clauden mukaan arviolta vain 25 prosentilla. Eihän se tee edes kahta miljoonaa!

Metabolisesta oireyhtymästä (kohonnut verenpaine, esidiabetes, korkea kolesteroli, runsas viskeraalinen rasva, ym) löytyy  tarkempaa tutkimustietoa:

Eräässä tuoreemmassa tutkimuksessa on esitetty, että metabolinen oireyhtymä saattaa löytyä jopa 43 prosentilta yli 25-vuotiaista suomalaisista aikuisista. Tämä 43 %:n luku koskee siis jo 25 vuotta täyttäneitä, joten yli 45-vuotiaiden joukossa osuus on todennäköisesti tätäkin korkeampi, koska eniten metabolista oireyhtymää ja sen eri osatekijöitä esiintyy keski-ikäisillä ja vanhemmilla ikäryhmillä. 

------------------

Ainakin lihansyöntiä ja eläinrasvojen käyttöä pitäisi ilmeisesti vähentää radikaalisti, ja vaihtaa se mm. perunaan, pastaan, riisiin ja kaurapuuroon sekä rasvattomiin maitotuotteisiin.

Metabolinen oireyhtymä syntyy ravinnon liian korkeasta sokerikuormasta, kun maksalla ei ole enää paikkaa, mihin se sen kaiken sisääntulevan sokeri rynttäisi. Lihakset eivät sitä suostu enää ottamaan vastaan, koska glukoosivarastot ovat täynnä ja insuliinitasot koholla. Jos tähän lisätään vielä lisää sokeria (perunaa, pastaa, riisiä ja puuroa), elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta menee vielä enemmän sekaisin. Tähän vaivaan suositellaan joka puolella muualla maailmaa hiilareiden vähentämistä, se tieto perustuu tutkimuksiin, ei mutuiluun. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6629108/

Hyvin harva tekee nykyään koko päivää ruumillista työtä, mikä poltti entisaikaan ne suuret hiilarimäärät. Polttoaine pitää valita nykyisen elämänmenon mukaan, eikä sen mukaan, mitä entisajan maanviljelijät ja metsurit söivät.

Vierailija
62/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hiilareita ole mitään syytä vältellä. Itse olen niitä syönyt, vieläpä valkoisia laatuja eikä mitään täysjyväjuttuja, aina, aika paljonkin. Ei ole ylipainoa eikä terveysongelmia näkynyt näin 52-vuotiaaseen mennessä.

Sama, suosin kyllä perunaa vs pasta ja riisiä en syö juuri ollenkaan. Aina hoikka 46v.

Jostain syystä terveimmät ihmiset syövät vähän, ovat hoikkia, ja syövät sitä mitä sattuu eivätkä koskaan noudata terveyosppeja. 

Mitähän tästä voisi päätellä.

No minä en kyllä syö vähän vaan yhtä paljon kuin raavas mies ja 4 tunnin välein. Syön lähes kaikkea monipuolisesti. Voi olla että lihomiselta minut pelastaa kasvikset, olen aina tykännyt niistä ja syön paljon vihanneksia ja marjoja, toisaalta en pelkää pizzaa ja karkkia. Voi olla että lihomiselta minut pelastaa se että syön rasvan rasvana, sokerin sokerina jne, ei mitään keinomakeutettua eikä luonnottomasti rasvatonta. Tai voi olla että geenit pelastaa. Tai kaikkien näiden yhteisvaikutus, ehkä syön niinkuin minun geeneilläni on hyvä. Pitkästä iästä ei vielä tietoa. Aina hoikka 46v.

Olisin voinut sanoa samaa 46-vuotiaana. Sitten täytin 50v.

Olenkin miettinyt että milloin se alkaa, ehkä vaihdevuodet saa lihomaan. Aikani kuullut että kun teet lapsia niin se alkaa, lapsetkin jo aikuisia, että sitä odotellessa... Aina hoikka 46v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreessa perunassa on 85% vettä.

Kun pitää kuoriakin niin on kohtuullisen kallista ruokaa kun laskee kilohinnan kuivapainolle.

Onhan peruna usein ihan hyvän makuistakin. Kokojyväpasta ja palkokasvit ovat kumminkin siinä mielessä parempia kun niissä on proteiinejäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi