Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapnea ja lääkitys painonpudotuksen tueksi

Vierailija
07.05.2025 |

Onko täällä ketään, jolla todettu uniapnea? Millaisia oireet olivat? Saitko lääkäristä apua? Entä oletko saanut lääkitystä painonpudotuksen tueksi?

Lopetin tupakanpolton 7 vuotta sitten paino nousi n. 15kg. Neljä vuotta sitten minua alkoi vaivata järjetön väsymys, jonka takia kävin lääkärissä. Ainoa apu oli verikoe, jossa ei mitään häikkää. Ajattelin, että olen vain tullut laiskaksi yht'äkkiä. Jotenkin olen kitkutellut päivät huonotuulisena haukotellen. En pidä tästä väsymyksestä yhtään. Päivät menee pilalle ja kaikki pitää tehdä väkisin.

Äitini sai juuri uniapnea diagnoosin ja kertoi oireistaan ja minulla on aika paljon samoja oireita. Kuorsaan ja välillä herään siihen että meinaan tukehtua, kuolaan unissani, levottomat jalat, hatara muisti, joka aamu päänsärkyä, kärttyisyys, päivällä ihan kamalaa väsymystä, paino nousee, kun ei ole yhtään energiaa liikkua. Ennen kävin 4 krt viikossa salilla ja lenkkeilin paljon. Itkettää, kun en jaksa mitään ja en keksi sille selvää syytä. 

Varasin ajan lääkäriin, koska epäilen uniapneaa ja lisäksi aion pyytää lääkitystä painonpudotuksen tueksi. Tällä hetkellä minulla on 30 kg ylipainoa. Normaalisti olen aktiivinen arjessa, mutta se on kadonnut johonkin.

Jos täällä olisi joku samassa tilanteessa ollut, niin kuulisin mielelläni kokemuksia. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa on. Mäkin oon saamassa laihdutuslääkkeen. Uniapnea todettu 2016. Mulla samoja oireita eli että heräsin yöllä hapen puutteeseen. Nyt en edes uskalla nukkua ilman cpap laitetta. Mulla oli niin paljon niitä katkoksia tunnissa.

Vierailija
2/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmasti lääkityksen painonpudotusta tukemaan, itse se on tosin maksettava. 

Itse sain paljon pienemmällä ylipainolla, kun on ylipainoon liittyviä sairauksia.

Lääkitystä en ole vielä aloittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Päivä väsymys hävisi cpap laitteen avulla enkä tarvitse enää edes päiväunia. Ennen nukuin helposti vuorokauden ympäri ja enemmänkin. Nykyään nukun noin 9 tuntia cpap laitteen avulla.

Vierailija
4/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hengenahdistusta öisin, näin painajaista etten voi hengittää. En silti ajatellut että olis uniapnea, ennen kuin yksi lääkäri ehdotti. Pyysin lähetteen, tehtiin unitutkimus, todettiin vaikea uniapnea. Nyt nukun APAP-laitteen kanssa. Oli vaikea tottua, mutta nyt on kiva kun ei ahdista henkeä yöllä. 

Ylipainoa on ja siitä pitäs päästä eroon.

Vierailija
5/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa. Sitten otin itseäni niskasta kiinni ja pudotin 30 kiloa, 15:ssä kuukaudessa. Ilman lääkkeitä ja poppakonsteja. Nyt matkaa ns. ihannepainoon, nelisen kiloa.

Vierailija
6/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat nukkumista, uniapneaan paras lääke

Vierailija
7/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla todetaan uniapnea ja saat CPAP-hoidon, niin voit sen myötä virkistys huomattavasti ja painonhallintakin todennäköisesti helpottaa.

Vierailija
8/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hoitamaton uniapnea vuosikausia. Jotenkin koomista oli se, että ollessani 178-82 kävin unipolygrafiassa ja tulos oli karvan alle uniapnean rajan eikä jatkohoitoa saanut.

Öisin hikoilin tyynyn märäksi, raajat oli väsyneet kuin koko yön olisi vuorikiipeillyt, yölläkin piti pissiä kolme kertaa, päiväunia nukuin melkein joka päivä.

Jokunen vuosi myöhemmin painoa oli 10kg enemmän, arvot täyttyivät reilusti, tuloksena vaikea uniapnea ja erikoissairaanhoidosta cpap laite pikana.

Jotenkin en tottunut koneen kanssa nukkumaan, vaikka arvoja säädeltiin useasti hoitajan kanssa. Kuonokoppa ei sopinut mun naamaan ollenkaan, vuoti kovasti vaikka eri kokoja kokeiltiin. Lopulta nenän alle laitettava sieraintyyny havaittiin parhaaksi versioksi.

Uni oli silti katkonaista. Siihen sain mirtazapinia, joka auttoi nukkumaan kyllä. Unen määrä piteni kolmesta tunnista yli kahdeksaan. Lääke kuitenkin toi mukanaan suunnattoman ruokahalun ja pian paino olikin 100kg. Ja koomista sekin, että isompina annoksina tuo on masennuslääke, mutta minun pikkuannoksella se tuntui enemmänkin masentavan.

Uni ongelmani ovat kestäneet varmaan yli viisi vuotta, cpap laitteen saannin jälkeen meni reilusti yli vuosi ennenkuin alkoi tuntua että nyt on hyvää unta ja vireyttä löytyy.

En ole ajatellut laihdutus lääkkeitä ottavani, kun lopetin mirtazapini käytön, mieliala virkistyi ja paino pudonnut noin 5kg reilussa kuukaudessa.

M42

Vierailija
9/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkat nukkumista, uniapneaan paras lääke

Laadukas uni on. Sellainen katkonainen horkkauni jossa sulla on 50 hengityskatkosta tunnissa ei auta vaikka nukkuisit 12h yössä.

Vierailija
10/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette tottuneet nukkumaan laitteen kanssa? Pitääkö se ääntä? Voiko nukkua kyljellään? 

Ap

Vierailija
11/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt nukkumaan cpap-laitteen kanssa. En siis todellakaan nukkunut vaikka yritin.  Pudotin painoa ja nyt nukun ihan hyvin. 

Vierailija
12/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette tottuneet nukkumaan laitteen kanssa? Pitääkö se ääntä? Voiko nukkua kyljellään? 

Ap

Maskeja kehitetään koko ajan paremmiksi. Hurinaan tottuu. Itse sain Mysimbaa laihdutukseen.

Vierailija
13/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sen kanssa voi nukkua.

Vierailija
14/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Maskeja kehitetään koko ajan paremmiksi. Hurinaan tottuu. Itse sain Mysimbaa laihdutukseen.

Onko tuosta lääkityksestä ollut hyötyä? Entä haittavaikutuksia?

Ap

Vierailija
15/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku ei muka pysty nukkumaan cpapin kanssa. Nythän vasta nukkuukin. Minulla on rakenteellinen ongelma ja kuorsaan vaikka seistessä. Ihan super keksintö, en tiedä miten tulisin enää ilman toimeen. Ylipainoa ei juuri ole, joten laihdutus ei minua valitettavasti auta. 

Vierailija
16/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään ymmärrä, miten joku ei totu cpapiin. Itse totuin todella nopeasti ja voin niin hyvin, kun henki kulkee yöllä. Minulla on myös rakenteellinen syy, joka ei lähde laihduttamalla. Uniapnea ei edes ole kovin paha eikä oireillut rajulla väsymyksellä. Maskina minulla on sierainmaski, istuu oikein hyvin eikä vuoda. Laitteen ääni on aivan mitätön (minulla on todella tarkka kuulo). En tiedä, jos pitää olla kova hoitopaine (ei hyvin vaikea tauti) tai jos maski vuotaa, silloin varmasti pitää ääntä. Aivan mitätön ääni minun laitteessani, ilppi puhisee kovempaa.

Vierailija
17/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en myöskään ymmärrä, miten joku ei totu cpapiin. Itse totuin todella nopeasti ja voin niin hyvin, kun henki kulkee yöllä. Minulla on myös rakenteellinen syy, joka ei lähde laihduttamalla. Uniapnea ei edes ole kovin paha eikä oireillut rajulla väsymyksellä. Maskina minulla on sierainmaski, istuu oikein hyvin eikä vuoda. Laitteen ääni on aivan mitätön (minulla on todella tarkka kuulo). En tiedä, jos pitää olla kova hoitopaine (ei hyvin vaikea tauti) tai jos maski vuotaa, silloin varmasti pitää ääntä. Aivan mitätön ääni minun laitteessani, ilppi puhisee kovempaa.

Lopussa piti lukea, että jos tauti on vaikea ja siksi oltava kova hoitopaine, että hengitys onnistuu, pitääkö laite enemmän ääntä. Mutta siinä tapauksessa kyllä ilman laitetta olo on todellakin leikkiä hengellä.

Vierailija
18/39 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla rakenteellinen vika, onko tarjottu jotain toimenpidettä? Esim leikkausta? 

Minulla nenähengitys vaikeaa, tuntuu ettei happi riitä niin hereilläkään. 

Odotan niin kovin, että saisin helpotusta väsymykseen. 

Ap

Vierailija
19/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipailen lisää kokemuksia näistä asioista.

Ap

Vierailija
20/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla rakenteellinen vika, onko tarjottu jotain toimenpidettä? Esim leikkausta? 

Minulla nenähengitys vaikeaa, tuntuu ettei happi riitä niin hereilläkään. 

Odotan niin kovin, että saisin helpotusta väsymykseen. 

Ap

Onko nenääsi tutkittu, siellä voi olla vaikka polyyppejä. Oma nenä leikatttiin noiden johdosta reilu vuosi sitten ja kyllä henki kulkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi