Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruna on nopeaa hiilihydraattia, valkoiseen jauhoon verrattavaa, eikä sisällä juurikaan ravintoaineita.

Vierailija
08.09.2026 |

Syökää vaan sitä hiilaripaskaa ja väittäkää että on terveellistä.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä motiivi tässä nyt on? Tuskin huolenpito tuntemattomien terveydestä. 

Vierailija
22/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla peruna ja puuro nostavat verensokeria niin paljon, että 2 h jälkeen syömisistä arvot on koholla. Ei sovi mulle.

Verensokerin kuuluu nousta ku laitat kehoon hiilareita. Nytkö lääketiede on sitä mieltä että verensokerin ei kuulu nousta? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hiilareita ole mitään syytä vältellä. Itse olen niitä syönyt, vieläpä valkoisia laatuja eikä mitään täysjyväjuttuja, aina, aika paljonkin. Ei ole ylipainoa eikä terveysongelmia näkynyt näin 52-vuotiaaseen mennessä.

Sama, suosin kyllä perunaa vs pasta ja riisiä en syö juuri ollenkaan. Aina hoikka 46v.

Vierailija
24/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna on complete protein -tuote. Erityisen hyvä ja taidokas.

Ainoa miinus on se, että pitää keittää jopa 20 minuuttia.

jos raastat sen niin se paistuu pannulla 5 minuuttiin.

Vierailija
25/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysypäs tekoälyltä perunasta, saat ihan päinvastaisen tuloksen.

Tekoäly tietää paremmin kuin ravitsemuksen asiantuntija?

Vierailija
26/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla peruna ja puuro nostavat verensokeria niin paljon, että 2 h jälkeen syömisistä arvot on koholla. Ei sovi mulle.

No syöt sitten vaikka täytekakkua.

Vierailija
27/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä joutuu syömään 2kg että lähtee nälkä, pastassa riittää 200 grammaa.

Vierailija
28/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilareilla pelottelu sopii ehkä laihaläskille passiiviselle vapaa-ajan kotona nyhjöttävälle toimistotyöläiselle olmille, mutta vähänkin aktiiviseen elämäntapaan hiilarien syönti on hyvän elämän edellytys. 

Vierailija
29/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa voi syödä 

"TerveyshyödytVitamiinit ja kivennäisaineet: Sisältää C-vitamiinia, B6-vitamiinia, kaliumia ja magnesiumia.Kylläisyys: Pitää vatsan täynnä pitkään suhteellisen pienellä energiamäärällä (noin 76 kcal / 100 g keitettynä).Vertailemalla parempi: Sisältää enemmän kuitua, vitamiineja ja vähemmän kaloreita kuin valkoinen riisi tai pasta.Gluteeniton ja rasvaton: Luonnostaan rasvaton, kolesteroliton, gluteeniton ja laktoositon"

Vierailija
30/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunassa on ravintoaineita.

Vierailija
31/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen vehnäjauho on pitkälle jauhettu ja puhdistettu tuote, josta lese ja alkio on poistettu. Peruna taas on kokonainen kasvikudos, jossa on vettä, kuitua, vitamiineja, kivennäisaineita ja bioaktiivisia yhdisteitä.
Pohjoismaisten ravitsemussuositusten taustalla tehdyssä perunakatsauksessa perunan todetaan olevan muun muassa C- ja B6-vitamiinin, kaliumin ja kuidun lähde, ja siinä on myös hyvälaatuista proteiinia sekä erilaisia fytokemikaaleja.

Vierailija
32/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hiilareita ole mitään syytä vältellä. Itse olen niitä syönyt, vieläpä valkoisia laatuja eikä mitään täysjyväjuttuja, aina, aika paljonkin. Ei ole ylipainoa eikä terveysongelmia näkynyt näin 52-vuotiaaseen mennessä.

Muista nyt vaan, että kaikki eivät ole sinä. Monella suomalaisella on insuliiniresistenssi ja hiilarien kanssa on oltava tarkkana.

Moni on syönyt itsensä tuohon pisteeseen ja ihan muulla kuin perunalla ja ruisleivällä. 

Vierailija
33/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pysynyt hengissä syömällä perunaa ja ruisleipää. Ei niitä pidä väheksyä tänä päivänäkään.

Hiilihydraatit ovat energiaa ja polttoainetta ja niitäkin pitää ravinnossa olla. Aika ankeaksi käy, jos syö pelkkiä proteiineja. Viime aikoina on puhuttu myös siitä, saavatko ihmiset jo liikaa proteiinia.

Vierailija
34/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, suosin kyllä perunaa vs pasta ja riisiä en syö juuri ollenkaan. Aina hoikka 46v.

Jostain syystä terveimmät ihmiset syövät vähän, ovat hoikkia, ja syövät sitä mitä sattuu eivätkä koskaan noudata terveyosppeja. 

Mitähän tästä voisi päätellä.

Vierailija
35/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on pysynyt hengissä syömällä perunaa ja ruisleipää. Ei niitä pidä väheksyä tänä päivänäkään.

Hiilihydraatit ovat energiaa ja polttoainetta ja niitäkin pitää ravinnossa olla. Aika ankeaksi käy, jos syö pelkkiä proteiineja. Viime aikoina on puhuttu myös siitä, saavatko ihmiset jo liikaa proteiinia.

Jos syö pelkkää ruisleipää niin jo siitä saa liikaa proteiinia, mistään lihoista puhumattakaan. Peruna JA ruisleipä tai peruna ja vähän papuja ovat optimaalinen proteiinin määrä. Ihmisen ei ole tarkoits rakentaa keho kuin sonni, se on vaan yksi trendi joka on vieläpä erittäin vammainen.

Vierailija
36/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI perunan terveysvaikutuksista:

Vitamiinit ja kivennäisaineet: Sisältää C-vitamiinia, B6-vitamiinia, kaliumia ja magnesiumia.

Kylläisyys: Pitää vatsan täynnä pitkään suhteellisen pienellä energiamäärällä (noin 76 kcal / 100 g keitettynä).

Vertailemalla parempi: Sisältää enemmän kuitua, vitamiineja ja vähemmän kaloreita kuin valkoinen riisi tai pasta.

Gluteeniton ja rasvaton: Luonnostaan rasvaton, kolesteroliton, gluteeniton ja laktoositon.

Jokainen tulee autuaaksi uskollaan. Taisit keksiä tuon aloituksen ihan omasta päästä.

Vierailija
37/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole. Peruna on tuore tuontituote ja tupakansukuinen myrkyllinen kasvi. Muinaissuomalaiset viljelykasvit ovat nauris ja ohra.

Vierailija
38/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna on myrkyllinen tupakansukuinen kasvi. Vasta 1800-luvun lopulla peruna syrjäytti meillä nauriin ruokapöydässä ja sen jälkeen onkin ollut suomalaisille sydänongelmia ja muita kansantauteja tiedossa!

Jaajaa, tomaattikin kuuluu samaan heimoon (tai miksi näitä kasvisukuja kutsutaankaan).

Tomaatti on myös myrkyllinen kasvi.

Vierailija
39/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pilkon lohkoiksi kuin lohkoperynat ja keittoaika lyhenee 10 min,jos jää niin voi paistaa pannulla tai lämmittää jonku lisukkeeksiem viitsi ees kuoria.

Kuorissa ne parhaat ravinteet, ei perunaa tule kuoria.

Vierailija
40/63 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pilkon lohkoiksi kuin lohkoperynat ja keittoaika lyhenee 10 min,jos jää niin voi paistaa pannulla tai lämmittää jonku lisukkeeksiem viitsi ees kuoria.

Kuorissa ne parhaat ravinteet, ei perunaa tule kuoria.

Kuorissa on nimenomaan perunan myrkyt. Niitä ei kannata syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi