Peruna on nopeaa hiilihydraattia, valkoiseen jauhoon verrattavaa, eikä sisällä juurikaan ravintoaineita.
Syökää vaan sitä hiilaripaskaa ja väittäkää että on terveellistä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Perunassa on kaikkia ravintoaineita tasapainoisessa suhteessa. On vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja ja energiaa. Siis täydellinen terveysruoka. Ja mikä parasta, peruna on hyvää kaikilla tavoin valmistettuna. 🥔.
Perunaa pitää syödä monta kiloa päivässä, että noista vitamiineista sun muista olisi mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Peruna on myrkyllinen tupakansukuinen kasvi. Vasta 1800-luvun lopulla peruna syrjäytti meillä nauriin ruokapöydässä ja sen jälkeen onkin ollut suomalaisille sydänongelmia ja muita kansantauteja tiedossa!
Oletko noin vajaa vai mitä meinaat?
Peruna on erinomainen kaliumin lähde, sillä se sisältää kaliumia noin 340–500 milligrammaa 100 grammaa kohden. [1, 2]
Kaliumin hyödyt perunassa
Verenpaine: Kalium auttaa pitämään verenpaineen normaalina.
Sydän: Mineraali tukee sydämen ja hermoston toimintaa.
Vertaalu banaanit: Perunassa on kaliumia grammamääräisesti vähintään yhtä paljon tai enemmän kuin banaanissa. [1, 2, 3]
Haluatko tietää tarkemmin:
Perunan muista ravintoaineista ja vitamiineista?
Miten peruna vaikuttaa verenpaineeseen tai sydämen terveyteen?
Fineli
Peruna, kuorittu, keitetty, suolaton Solanum tuberosum - Fineli
Ravintoarvot per 100 g. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei vastaa tiedoissa mahdollisesti esiintyvistä virheistä tai niistä aiheu...
Näytä kaikki
En ole vuosiin syönyt perunaa muuta kuin kylässä. Ihmettelen tätä suomalaisten perunan palvontaa. Peruna on mielestäni pahaa ja koostumus on ällöttävä. Lapsena oli pakko syödä ja sain kyllä tarpeekseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hiilareita ole mitään syytä vältellä. Itse olen niitä syönyt, vieläpä valkoisia laatuja eikä mitään täysjyväjuttuja, aina, aika paljonkin. Ei ole ylipainoa eikä terveysongelmia näkynyt näin 52-vuotiaaseen mennessä.
Sama, suosin kyllä perunaa vs pasta ja riisiä en syö juuri ollenkaan. Aina hoikka 46v.
Jostain syystä terveimmät ihmiset syövät vähän, ovat hoikkia, ja syövät sitä mitä sattuu eivätkä koskaan noudata terveyosppeja.
Mitähän tästä voisi päätellä.
No minä en kyllä syö vähän vaan yhtä paljon kuin raavas mies ja 4 tunnin välein. Syön lähes kaikkea monipuolisesti. Voi olla että lihomiselta minut pelastaa kasvikset, olen aina tykännyt niistä ja syön paljon vihanneksia ja marjoja, toisaalta en pelkää pizzaa ja karkkia. Voi olla että lihomiselta minut pelastaa se että syön rasvan rasvana, sokerin sokerina jne, ei mitään keinomakeutettua eikä luonnottomasti rasvatonta. Tai voi olla että geenit pelastaa. Tai kaikkien näiden yhteisvaikutus, ehkä syön niinkuin minun geeneilläni on hyvä. Pitkästä iästä ei vielä tietoa. Aina hoikka 46v.
Höpö höpö. Peruna on perusruokaa. Just parasta ja myös terveellistä. Itse kärsin alhaisesta kaliumista ja syön perunaa senkin takia.
Perunassa on paljon mm C-vitamiinia. Ennen perunanviljelyn aloittamista Suomessa esiintyi varsin paljon keripukkia. Perunan syöjillä sitä ei esiinny, sillä perunan säilyttää vitamiininsa keitettynäkin. Peruna on parantanut paljon kansamme ravitsemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hiilareita ole mitään syytä vältellä. Itse olen niitä syönyt, vieläpä valkoisia laatuja eikä mitään täysjyväjuttuja, aina, aika paljonkin. Ei ole ylipainoa eikä terveysongelmia näkynyt näin 52-vuotiaaseen mennessä.
Sama, suosin kyllä perunaa vs pasta ja riisiä en syö juuri ollenkaan. Aina hoikka 46v.
Jostain syystä terveimmät ihmiset syövät vähän, ovat hoikkia, ja syövät sitä mitä sattuu eivätkä koskaan noudata terveyosppeja.
Mitähän tästä voisi päätellä.
No minä en kyllä syö vähän vaan yhtä paljon kuin raavas mies ja 4 tunnin välein. Syön lähes kaikkea monipuolisesti. Voi olla että lihomiselta minut pelastaa kasvikset, olen aina tykännyt niistä ja syön paljon vihanneksia ja marjoja, toisaalta en pelkää pizzaa ja karkkia. Voi olla että lihomiselta minut pelastaa se että syön rasvan rasvana, sokerin sokerina jne, ei mitään keinomakeutettua eikä luonnottomasti rasvatonta. Tai voi olla että geenit pelastaa. Tai kaikkien näiden yhteisvaikutus, ehkä syön niinkuin minun geeneilläni on hyvä. Pitkästä iästä ei vielä tietoa. Aina hoikka 46v.
Olisin voinut sanoa samaa 46-vuotiaana. Sitten täytin 50v.
Peruna on hyvä ja halpa energian lähde. Huomattavasti parempi kuin apn vehnäjauho. Näin köyhänä käytän sitä paljon. Jostain mun on saatava energiaa, koska olen normaalipainoinen ja varaa laihtua ei juurikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista nyt vaan, että kaikki eivät ole sinä. Monella suomalaisella on insuliiniresistenssi ja hiilarien kanssa on oltava tarkkana.
Kuitenkaan suurimmalla osalla ei ole insuliiniresistenssiä.
Totta! Clauden mukaan arviolta vain 25 prosentilla. Eihän se tee edes kahta miljoonaa!
Metabolisesta oireyhtymästä (kohonnut verenpaine, esidiabetes, korkea kolesteroli, runsas viskeraalinen rasva, ym) löytyy tarkempaa tutkimustietoa:
Eräässä tuoreemmassa tutkimuksessa on esitetty, että metabolinen oireyhtymä saattaa löytyä jopa 43 prosentilta yli 25-vuotiaista suomalaisista aikuisista. Tämä 43 %:n luku koskee siis jo 25 vuotta täyttäneitä, joten yli 45-vuotiaiden joukossa osuus on todennäköisesti tätäkin korkeampi, koska eniten metabolista oireyhtymää ja sen eri osatekijöitä esiintyy keski-ikäisillä ja vanhemmilla ikäryhmillä.
------------------
Ainakin lihansyöntiä ja eläinrasvojen käyttöä pitäisi ilmeisesti vähentää radikaalisti, ja vaihtaa se mm. perunaan, pastaan, riisiin ja kaurapuuroon sekä rasvattomiin maitotuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään peruna kuorineen
Meillä heitetään peruna pois ja syödään pelkkiä kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on complete protein -tuote. Erityisen hyvä ja taidokas.
Ainoa miinus on se, että pitää keittää jopa 20 minuuttia.
Ja sitä joutuu syömään 2kg että lähtee nälkä, pastassa riittää 200 grammaa.
Ei joudu. Mun normaaliannos on 4-5 perunaa. Sillä lähtee nälkä todella hyvin. Annokseen kuuluu toki myös kasviksia ja 100 grammaa kalaa/ lihaa, mutta noilla ei lähde nälkä ilman perunoita. Testattu on.
Suora vertailu: Peruna vs. Valkoinen jauho
OminaisuusKeitetty peruna (100 g)Valkoinen vehnäjauho (100 g)
Energia
~75–80 kcal (keveä, täyttävä) ~350 kcal (erittäin energiatiheä)
Vesi
~80 % (auttaa kylläisyydessä) ~12 %
Hiilihydraatit
~15 g ~72 g
C-vitamiini
On (merkittävä kotimainen lähde Ei ole
Kalium
Runsaasti (hyväksi verenpaineelle) Erittäin vähän
Vierailija kirjoitti:
Kysypäs tekoälyltä perunasta, saat ihan päinvastaisen tuloksen.
Tekoäly ei tiedä mitään mitä se tuottaa sillä se ei ole älykäs, päätöksiin kykenevä toimija/mieli. Sen käyttäminen lähteenä on hölmöläisen hommaa. Se on vain erittäin kehittynyt ennustavan tekstinsyötön ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pysynyt hengissä syömällä perunaa ja ruisleipää. Ei niitä pidä väheksyä tänä päivänäkään.
Hiilihydraatit ovat energiaa ja polttoainetta ja niitäkin pitää ravinnossa olla. Aika ankeaksi käy, jos syö pelkkiä proteiineja. Viime aikoina on puhuttu myös siitä, saavatko ihmiset jo liikaa proteiinia.
Minä en suinkaan vaihtanut perunaa proteiiniin, vaan täytän sen kohdan lautasesta höyrytetyillä vihanneksilla. Paljon monipuolisempaa kuin pelkän perunan syöminen, vitamiinipitoisuudesta puhumattakaan. Söin minä vihanneksia ennen perunanpoistoakin, sen jälkeen niitä mahtuu ruokavalioon vieläkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Suora vertailu: Peruna vs. Valkoinen jauho
OminaisuusKeitetty peruna (100 g)Valkoinen vehnäjauho (100 g)
Energia
~75–80 kcal (keveä, täyttävä) ~350 kcal (erittäin energiatiheä)
Vesi
~80 % (auttaa kylläisyydessä) ~12 %
Hiilihydraatit
~15 g ~72 g
C-vitamiini
On (merkittävä kotimainen lähde Ei ole
Kalium
Runsaasti (hyväksi verenpaineelle) Erittäin vähän
Glykeeminen indeksi puuttuu vertailusta.
Totta! Clauden mukaan arviolta vain 25 prosentilla. Eihän se tee edes kahta miljoonaa!