Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia

Vierailija
07.09.2026 |

Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani.  Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen.  Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.

Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.

Olen asiallisesti  pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä

Kellään vastaavasta kokemusta?

Kommentit (197)

Vierailija
141/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluikäinen varmaan löytää sen passin toisen vanhemman luota. 

Vierailija
142/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupalappua tarvii vain jos lapsen sukunimi passissa on eri kuin sinulla. Ja silloin riittää käytännössä maistraatin todistus, että olet lapsen vanhempi.

Erosta kahdeksan vuotta ja et ole asiaa selviytänyt. Huoh.

Ei kyllä lapsen sukunimi liity tähän mitenkään. Sukunimi voi olla sama tai eri ihan sukulaisuuhteesta riippumatta.

No, nimi nimenomaan liittyy tähän. Jos lapsen passissa eri nimi kuin vanhemmalla lentokentällä saatetaan kysyä maistraatista saatavaa virkatodistusta. Mediassakin on ollut näitä tapauksia kun matka on tyssännyt tähän.

Höpö höpö. Kenenkään tavallinen lomamatka ei tyssää vaikka muutama kysymys kysyttäisiin. En tiedä kuka ne kysyisi ja missä, kun lähtiessä Suomesta on kovin itsenäistä kaikki toiminta. Perillä taas kävellään putkia ja liukuportaita pitkin matkalaukkuja hakemaan. Sieltä ulos. Missä ne virkailijat on, jotka pysäyttää ja miksi ne meidät kaksi pellavapäätä pysäyttäisi?

Satunnaistarkastuksia jos on, niin siinäkin sitten kerrottaisiin, että lomalla ollaan ja lapsikin osaisi sanoa, että mutsihan se siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko lastenvalvojan avulla jotenkin passin luovutuksen. Vaikka poliisin kanssa noudettuna(en tiedä onko mitenkään mahdollista). Pitäisi olla olla osoittaa että vanhempi on vaaraksi. Eiköhän lasta olla kaappaamassa ulkomaille passin kanssa vaan loma lapsellekin. Lapsen hyväksihän  olisi. Tuhoahan hän vaan aiheuttaa lapsisuhteeseen. Muttei tietysti tajua vihoissaan sitä.

Vierailija
144/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä horiset lupalapusta kun se passi on ainoa oikea ongelma. Jos lapsi löytää passin exäsi luota niin sen kun lähdette matkaan.

Vierailija
145/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voisi itse ottaa passinsa mukaan sieltä. Jos ei millään löydä sitä, kysyy sitten isältään tai ehkä ensin siltä uudelta puolisolta. 

Tai sitten haet lapselle henkilökortin, toki siihenkin tarvitaan isän lupa. Mutta sanot että pitäähän lapsella henkkarit olla, myös sinun luonasi. Lähde nyt heti selvittämään tätä, kun siinä saattaa aikaa mennä. Ekana tuo, että lapsi itse ottaa sen passinsa sieltä, jos löytää, vaikka sillä aikaa kun isä on töissä tms. 

Vierailija
146/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lupalappu vaaditaan jos ei ole lainkaan vanhempaa mukana. Esim. pelireissulle joukkueen mukana tai sukulaisten kanssa. Olen minäkin ollut lapsen kanssa reissussa eikä toiselta vanhemmalta ole mitään paperia tarvittu.

Vierailija
147/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoiseni on matkustanut ulkomaille ilman meitä kumpaakaan vanhempaa isovanhempien ja kaverin perheen kanssa. Ei koskaan ole mitään lupalappuja pyydetty. Olen myös matkustanut molempien lasten kanssa ilman miestä, eikä ikinä ole kysytty mitään toisen huoltajan lupia. 

Varmaan matkakohteellakin on joku vaikutus. 

Ollaan siis käyty Italiassa, saksassa, Kanarialla, manner-espanjassa ja ranskassa. Esikoinen on käynyt ilman meitä vanhempia norjassa, puolassa, prahassa, virossa ja latviassa.  

Kyselisivät varmaan enemmän jos menisi jonnekin thaimaahan, jenkkeihin tai esim jonnekin Jemeniin tms.

Minä, eronnut äiti, olen ollut lapsen kanssa reissussa ympäri Eurooppaa, Jenkeissä, Thaimaassa kahdesti sekä Dubaissa. Koskaan ei ole kyselty lupalappua. 

Vierailija
148/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen itse että vielä enemmän väärin on peitellä lapselta toisen vanhemman perseilyjä. Jos lapsi näe aidosti molempien vanhempien toimintaa. Myös lapsen aidot reaktiot vanhempien tekemisiin puuttuu, jolloin tässä tapauksessa eksä ei joudu kohtaamaan valintojensa seurausta. Väitän että hänen tarpeensa hankaloittaa elämää vähenee kun saa suorat palautteet antaa tekijälle. Jos lapselle ei edes paljastu se kuinka hankalaksi isänsä tekee asioita. 

Minusta todella järkevä idea mennä ovelle pyytämään allekirjoitusta. Ap varmasti osaa tilanteen hoitaa omalta osaltaan hyvin ja kunnioittavasti. Hän ei tietenkään voi vaikuttaa siihen, mitä lapsen isä päättää tilanteessa tehdä. Mut tämä paljastaisi lapselle ja lapsen isälle myös sen että mikä on oikeasti halu toimia ja onko isä oikeasti lapse silmiin katsoen valmis torppaamaan mukavaa reissua. 

Tsemppiä ap

Todella järkevä idea mennä isän ovelle? Tuollainen narsistinen isä todennäköisesti vain eskaloi riidan asiasta. Saattaa käydä käsiksi, voi käydä huonosti. En suosittele. 

Vierailija
149/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukutteleva mieslapsi ei ansaitse olla "isä" kenellekään. Ei edes omalle biologiselle lapselleen.

Jos oma mies alkaisi  kiukutella, niin vaatisin yksinhuoltajuutta. Jos mies yrittäisi leimata minut huonoksi äidiksi tai "kiukuttelijaksi" (kömpelö yritys projisoida mieslapsen oma typeryys naiseen) niin minä hylkäisin lapseni. Soittaisin sosiaalityöntekijälle ja sanoisin, että en "jaksa enää tuota miehen henkistä väkivaltaa". Lapsi lähtee huostaan. 

Hylkäisit lapsesi, jos mies kiukuttelisi? Kaikkea sitä. Sinä itse et ansaitse olla äiti tuollaisilla puheilla.

Vierailija
150/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ajattelit matkustaa lapsen kanssa? Schengen-alueella ei matkustamiseen tarvita passia. Hae lapselle poliisilta henkilötodistus ja mars matkaan.

Ei sitä noin vain haeta. Siihen henkkariin tarvii ihan yhtä lailla sen toisen vanhemman luvan. Eikö nyt jo mene perille yksinkertaisimmallekin palstalaiselle?

Vierailija
151/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä horiset lupalapusta kun se passi on ainoa oikea ongelma. Jos lapsi löytää passin exäsi luota niin sen kun lähdette matkaan.

Mielenrauhan vuoksi kannattaa lupalappu hankkia. En ota riskiä että kyselevät lupalappua ja sitä ei ole, eikä päästäkään matkaan. Minua ei lohduta se että moni kertoo että on matkustanut monta kertaa vaikka minne eikä koskaan lappujen perään kukaan kysellyt. Mutta sen harva se kerta kun se osuukin onalle kohdalle eikä lupalappua ole..lapsen matka jää siihen

Vierailija
152/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää ap:ta hakemasta lapselle henkkarin ja matkustaa sillä? 

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/inde…

EU-kansalaisena sinulla on oikeus matkustaa vapaasti EU:n 27 jäsenmaassa sekä Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä (jotka kuuluvat Schengen-alueeseen), jos sinulla on voimassa oleva passi tai kansallinen henkilökortti. Matkustusasiakirjan on oltava voimassa matkustuspäivänä. Lapsilla ja alaikäisillä on oltava oma passi tai henkilökortti.

Kaikkeen tarvitaan sen toisen huoltajan lupa, ihan yhtä lailla passiin kuin henkkariinkin. Miten tämä ei mene perille? Luullaan, että kaikki on niin helppoa eronneille, sen kun hakee. No eipä mene ihan niin, jos toinen huoltaja kiusaa kaikessa mahdollisessa. 

No miten ihmeessä se passi on saatu lapselle hankittua? 

Hae henkkaria ja sano, että sinä säilytät sitä kun exä säilyttää passia.

Se toinen vanhempi on varmaan just siksi suostunut passiin, että voi sen jemmaamalla estää toisen matkat lapsen kanssa. Juuri näin toimii kontrolloiva vanhempi. Se, että suostuu henkkariin ei ole ollenkaan sanottua. Et ilmeisesti tunne narsistin ajattelutapaa.

Vierailija
153/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa, että moni pitää jotenkin selvänä, että kiusaaja on lapsen isä. Minäpä luulen, että se on äiti.

Vierailija
154/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kertoisin lapselle suorasn, miksei päästä reissuun. Turha tpisen vanhemman k_sipäisyyttä on yrittää peitellä. Lapsi on jo kohta sen ikäinenkin, että saa itse päättää, haluaako olla isänsä kanssa edes tekemisissä. Itse en olisi päivääkään (mulla oli samantyyppinen isä, äiti ei suostunut edes harkitsemaan eroa, vaikka pyysin ja äijä oli häntä kohtaan vielä paskamaisempi kuin minua). 

Vierailija
155/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, kun valtakunnan ykkös-minä schwein-Tauski teki samaa kiusaa Virpi Kätkälle. Muistelen, että Virpi oli lähdössä lastensa kanssa Thaimaahan, kun juuri ennen matkaa poliisi oli soittanut, että Tauski oli mitätöinyt lasten passit. Virpi sai juuri ja juuri hommattua uudet passit ilmeisesti ilman toisen lupaa ja pääsivät sittenkin matkaan. 

Mitenköhän, olisiko ap:n mahdollista saada se nykyinen passi mitätöityä ja poliisin avustuksella saada uusi passi hommattua ilman kiusaajavanhemman lupaa? Ja sitten matkan jälkeen pistää prosessit tulille yksinhuoltajuuden saamiseksi? Tai riittäisikö, jos saisi poliisin soittamaan iskälle, että paas poika antaen se passi kun polliiisi käskee.

Vierailija
156/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lupa vaaditaan, asia pitää ratkaista käräjäoikeudessa. KO päättää lapsen edun mukaisesti.

Vierailija
157/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden passin hakuun tarvitaan molempien allekirjoitusko? Tai voisko hanea vaan henkilökortin jolla vois matkustaa EU:ssa?

Vierailija
158/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupaisaa, että moni pitää jotenkin selvänä, että kiusaaja on lapsen isä. Minäpä luulen, että se on äiti.

Onpa hupaisaa ja luule sinä vaan, kun ketjussa on käynyt kyllä selväksi, että kiusaaja on isä. 

Vierailija
159/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden passin hakuun tarvitaan molempien allekirjoitusko? Tai voisko hanea vaan henkilökortin jolla vois matkustaa EU:ssa?

Ei helevetti, taasko joku tulee ehdottamaan henkkaria, ikään kuin siihen ei tarvitsisi molempien vanhempien suostumusta. KYLLÄ TARVITAAN.

Vierailija
160/197 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kertoisin lapselle suorasn, miksei päästä reissuun. Turha tpisen vanhemman k_sipäisyyttä on yrittää peitellä. Lapsi on jo kohta sen ikäinenkin, että saa itse päättää, haluaako olla isänsä kanssa edes tekemisissä. Itse en olisi päivääkään (mulla oli samantyyppinen isä, äiti ei suostunut edes harkitsemaan eroa, vaikka pyysin ja äijä oli häntä kohtaan vielä paskamaisempi kuin minua). 

Tietenkin pitää kertoa, miksei päästä. Sehän nyt on selvä, ja kuka nyt tällaista peittelisi ja miksi. Mutta eipä se auta reissuun pääsyyn, paitsi ehkä sitten kun lapsi on 12v. ja päättää, ettei halua enää isälleen mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi