Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia

Vierailija
07.09.2026 |

Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani.  Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen.  Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.

Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.

Olen asiallisesti  pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä

Kellään vastaavasta kokemusta?

Kommentit (197)

Vierailija
181/197 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisen lapun pysty helposti väärentämään? Todella epätodennäköistä, että jostain ulkomailta aletaan soittelemaan ulkomaanpuheluita eksäsi kännykkään, tai sovi jonkun luotettavan läheisen kanssa, että tarvittaessa esittävät eksääsi ja laitat siihen lappuun tämän läheisesi puhelinnumeron. Sitten kun lentokenttävirkailija soittaa (mitä ei siis oikeasti tapahdu, mutta kuvitellaan niin), läheisesi sanoo "Ai dont spiik inklis very vell, bat it's oukei bai mii", ja "jees, jees aim tö faather".

Noh, oikeasti lupalappua ei kysellä ja jos kyseltäisiinkin, voisit antaa sen väärennetyn lapun, ja he vain vilkaisisivat sitä ja se siitä.

Onko sulla sama sukunimi lastesi kanssa? Olen ymmärtänyt, että näitä ongelmia, joita siis muutenkin tulee harvoin, tulee lähinnä, jos lapsilla on eri sukunimi.

Onko sinulla tapana ratkaista muutkin elämäsi ongelmatilanteet valehtelemalla saadaksesi itsellesi hyötyä? Onhan sinulla, epärehellinen kun olet.

Tarvittaessa. Kuten joka ikinen tekisi. Ei kukaan ole aina ja joka asiassa 100% rehellinen, se olisi suoranaista tyhmyyttä. 

Vierailija
182/197 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä.

Ymmärrän että yhteishuoltajuudessa tulisi olla molempien vanhempien suostumus ulkomaan matkaan. Toinen vanhempi perusteli lapselle matkan kieltämistä sillä että ulkomailla on vaarallista, paljon mahatautia, jos joutuu sairaalahoitoon siellä kuolee. Tämä vanhempi on kova kontrolloimaan. Hän on myös joissakin asioissa erittäin tarkka ja erittäin varovainen. Suoraan sanottuna omasta mielestäni hän kasvattaa lasta pumpulissa pelkää kaikkea pahinta mitä voisi tapahtua. Hän ei halua päästää lasta ulkomaan lomamatkalle ja siksi ei anna passia. Jos minä onnistun hankkimaan lapselle uuden passin, ja en saa toiselta vanhemmalta lupaa mutta jos onnistun jotakin kautta sen hankkimaan ja lähtisin lapsen kanssa lomamatkalle ulkomaille, niin joudunko ongelmiin? Voiko toinen vanhempi haastaa minut oikeuteen tai tehdä rikosilmoitusta tms. Lupalappua en tule saamaan. Mutta enaijo tätä pelleilyä katsella seuraavaa 7vuotta.

Ei ulkomaanmatkoille sinänsä tarvita molempien vanhempien suostumusta. Ja jos siitä joku tekisi rikosilmoituksen, että lapsi on ollut mukana perheen lomamatkalla, niin ei siitä mitään seuraamuksia tulisi. Tuskin poliisi lähtisi edes tutkimaan asiaa, kun ei tuossa ole mitään rikokseen viittaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/197 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustaa kaukomaihin ja menew passin tarkastukseen, siellä kysytään toisen puoliskon lupa. Schengen alueella ei. 

Vierailija
184/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa kokemuksesta, että kyllä saattavat kysyä, joten en lähtisi matkaan riskillä. Todella ikävä tilanne, mutta tuossa tapauksessa matkustaisin kotimaassa.

Mitä ihmettä? El lapsen kanssa ei saisi ilman lappuja matkustaa ilman molempia vanhempia? En ole kuullutkaan, eikä koskaan olla kysytty. Vai koskeeko vai eroperheitä? Tämähän ei tietty suorilta näy päälle.

Voisiko kyse olla kiusanteosta, eli se ilkeä soittaa kentälle, et tsekatkaa?

Vierailija
185/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä.

Ymmärrän että yhteishuoltajuudessa tulisi olla molempien vanhempien suostumus ulkomaan matkaan. Toinen vanhempi perusteli lapselle matkan kieltämistä sillä että ulkomailla on vaarallista, paljon mahatautia, jos joutuu sairaalahoitoon siellä kuolee. Tämä vanhempi on kova kontrolloimaan. Hän on myös joissakin asioissa erittäin tarkka ja erittäin varovainen. Suoraan sanottuna omasta mielestäni hän kasvattaa lasta pumpulissa pelkää kaikkea pahinta mitä voisi tapahtua. Hän ei halua päästää lasta ulkomaan lomamatkalle ja siksi ei anna passia. Jos minä onnistun hankkimaan lapselle uuden passin, ja en saa toiselta vanhemmalta lupaa mutta jos onnistun jotakin kautta sen hankkimaan ja lähtisin lapsen kanssa lomamatkalle ulkomaille, niin joudunko ongelmiin? Voiko toinen vanhempi haastaa minut oikeuteen tai tehdä rikosilmoitusta tms. Lupalappua en tule saamaan. Mutta enaijo tätä pelleilyä katsella seuraavaa 7vuotta.

Miksi joutuisit ongelmiin normaalista lomamatkasta. Sillä passin panttaajalla on se vaara joutua ongelmiin, koska tuollainen kiusanteko katsotaan oikeudessa hyväksi perusteeksi määrätä sinulle yksinhuoltajuus. Yhteishuoltajuudessa lapsen asioiden hoidon lapsen etu edellä tulee sujua, teillä ei suju johtuen siitä toisesta huoltajasta. Ja koukerokirjaimin kirjoitetut lippulaput sikseen, passi tai henkkari on ainoa dokumentti, jonka tarvitset ja jolla on merkitystä. 

Mielestäni pelkäät nyt liikaa jotain rangaistusta tai rikosilmoitusta tai konfliktia. Lapsen etu pitäisi olla ainoa johtotähti. Joskus lapsen puolustaminen vaatii sen taistelun ja oikeudenkäynnin. Haluatko, että sinun lapsesi kököttää lomat kotona ja elää pullossa täysi-ikäiseksi asti siinä missä muut lapset matkustelevat ja näkevät maailmaa, historiallisia paikkoja ja nähtävyyksiä, huvipuistoja, turkoosin meren, saa huikeita muistoja ja kokemuksia, kun joku narsistiukko estää? Vauhtia nyt persuuksiin nainen, tai lapsesi lapsuus sujahtaa ohi, ja hän ei ole myöhemmin katkera pelkäästään isälleen vaan myös sinulle äitinä, että annoit sen tapahtua.

Minusta kuulosti, et ap on mies. Jos toinen vanhempi kieltää reissun potentiaalisten vatsatautien takia, niin naisethan tuollaisia enemmän miettii.

Vierailija
186/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet varmasti niin ystävällinen ja mukava ja ymmärtäväinen toista kohtaan eli olet kaikella tapaa täydellinen ex miestä kohtaan ihan niin kuin muutkin äidit ja kaikki vika on aina pelkästään miehessä etkä sinä olet koskaan aiheuttanut mitään riitoja etkä ole koskaan aiheuttanut miehelle ongelmia?

Vaikka vanhempien välit olisivat kuinka ikävät tahansa, niin onko mielestäsi oikein, että toinen vanhempi kiusaa lasta? Siitähän tässä on kyse vaikka lupalapun kanssa venkoileva vanhempi kuvittelee kiusaavansa exäänsä.

Vastaavassa tilanteessa sanoisin lapselle, että pyytäisi itse tuon lupalapun.

Vierailija
187/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups. Olen ydinperheen äitinä matkustanut vaikka kuinka monta kertaa lasteni kanssa ulkomaille ilman reissaamista inhoavaa miestäni, enkä koskaan ole tajunnut pyytää häneltä kirjallisesti lupaa.

Vierailija
188/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että 12v saa itse päättää kumman vanhemman luona haluaa itse asua. Eli jos toinen vanhempi haluaa tietoisesti olla hankala niin lapsi voi muuttaa pois.

Vierailija
189/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta tuollaisesta eksästä, mutta olen lukuisia kertoja matkustanut lasten kanssa eikä mitään lupalappuja ole kukaan kysellyt. Olen toki noita tarinoita kuullut itsekin.

En oo ikinä kirjoittanut lupalappua ja miers matkusti lähes joka vuosi ulkomaille. Toki tiesin ja hyväksyin. 

Vierailija
190/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa kokemuksesta, että kyllä saattavat kysyä, joten en lähtisi matkaan riskillä. Todella ikävä tilanne, mutta tuossa tapauksessa matkustaisin kotimaassa.

Mitä ihmettä? El lapsen kanssa ei saisi ilman lappuja matkustaa ilman molempia vanhempia? En ole kuullutkaan, eikä koskaan olla kysytty. Vai koskeeko vai eroperheitä? Tämähän ei tietty suorilta näy päälle.

Voisiko kyse olla kiusanteosta, eli se ilkeä soittaa kentälle, et tsekatkaa?

Ei ollut kysymys erotilanteesta. Olin itse asiassa itse paikalla, mutta virkailija ei huomannut, että oltiin samaa porukkaa. Kysyi siis toiselta vanhemmalta, onko toisen vanhemman lupa matkaan. Tämä tapahtui Suomen päässä. 

Vierailija
191/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisen lapun pysty helposti väärentämään? Todella epätodennäköistä, että jostain ulkomailta aletaan soittelemaan ulkomaanpuheluita eksäsi kännykkään, tai sovi jonkun luotettavan läheisen kanssa, että tarvittaessa esittävät eksääsi ja laitat siihen lappuun tämän läheisesi puhelinnumeron. Sitten kun lentokenttävirkailija soittaa (mitä ei siis oikeasti tapahdu, mutta kuvitellaan niin), läheisesi sanoo "Ai dont spiik inklis very vell, bat it's oukei bai mii", ja "jees, jees aim tö faather".

Noh, oikeasti lupalappua ei kysellä ja jos kyseltäisiinkin, voisit antaa sen väärennetyn lapun, ja he vain vilkaisisivat sitä ja se siitä.

Onko sulla sama sukunimi lastesi kanssa? Olen ymmärtänyt, että näitä ongelmia, joita siis muutenkin tulee harvoin, tulee lähinnä, jos lapsilla on eri sukunimi.

Minulla on lapseni kanssa eri sukunimi. Ikinä ei ole mitään kysytty. Ollaan matkusteltu Euroopassa, Aasiassa, Lähi-idässä ja Amerikassa. 

Pärstäkerroin auttanut? Että on niin samannäköinen, ettei epäilystä ainakaan siitä, ettei olisi oikeasti vanhempi. Jossain vaiheessa kun mediassa oli paljon juttuja lentokentällä käännytetyistä, aloin kantamaan väärennettyä lupalappua mukana. Hankala olisi oikeaa allekirjoitusta ollut saadakin kun ei tiennyt edes missä toinen "huoltaja" milloinkin  asui ja puhelinnumerotkin vaihtuivat säännöllisesti.

Yksinhuoltajajuutta aikoinaan hakiessani oikeus "pyrki hyvään kompromissiin" ja toinen sai pitää paperille huoltajuuden, mutta päätäntä valtaa siirrettiin muutoin minulle. Kokemuksesta sanon, että tähän ei kannata kenenkään suostua. Hankaloittaa  viranomaisasiointia hyvin paljon.

Vierailija
192/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapseni kanssa eri sukunimi. Ikinä ei ole mitään kysytty. Ollaan matkusteltu Euroopassa, Aasiassa, Lähi-idässä ja Amerikassa. 

Pärstäkerroin auttanut? Että on niin samannäköinen, ettei epäilystä ainakaan siitä, ettei olisi oikeasti vanhempi. Jossain vaiheessa kun mediassa oli paljon juttuja lentokentällä käännytetyistä, aloin kantamaan väärennettyä lupalappua mukana. Hankala olisi oikeaa allekirjoitusta ollut saadakin kun ei tiennyt edes missä toinen "huoltaja" milloinkin  asui ja puhelinnumerotkin vaihtuivat säännöllisesti.

Yksinhuoltajajuutta aikoinaan hakiessani oikeus "pyrki hyvään kompromissiin" ja toinen sai pitää paperille huoltajuuden, mutta päätäntä valtaa siirrettiin muutoin minulle. Kokemuksesta sanon, että tähän ei kannata kenenkään suostua. Hankaloittaa  viranomaisasiointia hyvin paljon.

Lisään vielä, että kun hain passia eikä toisen allekirjoitusta saatu, olivat poliisilaitokselta pyytäneet lausunnon sosiaalitoimelta. Olivat sitten lausuneet ettei ole lapsikaappauksen vaaraa, passi voidaan myöntää. 

Aloittajan tilannetta mietin, että mitä jos ap hakisi lapselle passin rinnalle henkilökorttia? Voisi matkustaa Schengen alueella. 

Lainaus poliisin sivuilta:

"Jos suostumusta ei anneta: Passi voidaan myöntää ilman toisen huoltajan suostumusta vain erityisestä syystä, jos joltakin huoltajalta ei matkan, sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi voida saada suostumusta.

Passi voidaan myöntää alaikäiselle, vaikka huoltaja ei antaisi suostumustaan, jos passin antamatta jättäminen olisi selvästi vastoin lapsen etua ja voidaan pitää ilmeisenä, ettei lasta vastoin huoltajan suostumusta viedä toiseen valtioon muutoin kuin tilapäisesti"

Vierailija
193/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka kysyy ? Lentoyhtiö ? 

Ulkomailla portilla esim tai satunnaistarkastus ja mitä näitä on

Ulkomailla portilla? Millä portilla? Ai koneeseennousun yhteydessä? Kai ne nyt kotiin päästää lähtemään. Iso lapsi osaa myös itse sanoa, että oltiin äidin/isän kanssa lomalla ja nyt mennään takas kotiin.

Vierailija
194/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee kun homppelit  ja lessut sikiää.

Vierailija
195/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mille sosiaalitapauksille te oikein porsitte? 

Vierailija
196/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap jätti kertomatta, että jätti ex-miehen toisen ukon takia ja nyt ihmettelee, kun se on vihainen ja hankala. Persaukinenkin ap näyttää olevan kun pelkää jotain oikeudenkäyntikuluja.

Vierailija
197/197 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi lähteä ulkomaille? Eiköhän noin pienen lapsen kanssa ihan kotimaan reissut riitä. En ihmettele jos isä on tuollaisia vastaan. On jo turvallisuuskysymyskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi