Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia

Vierailija
07.09.2026 |

Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani.  Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen.  Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.

Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.

Olen asiallisesti  pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä

Kellään vastaavasta kokemusta?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse hankaloitti elämäänsä kun teki lapsen tuollaisen ihmisen kanssa. Miksi? Missä oli ne kuuluisat red flagit?

Hirveää sotkua tulee näistä avioeroon päätyneistä liitoista, joissa on lapsia. Missä harkinta? Missä ihmistuntemus? Miksi ne vaaleanpunaiset lasit aina seurusteluvaiheessa naisilla ainakin?

Samaa tapahtuu kummallekin sukupuolelle. Voi olla että puolison ikävät piirteet tulevat esille vasta vuosien kuluttua. On kokemusta kahdesta liitosta. Noin puolet solmituista avioliitoista päätyy eroon joten ongelma on yleinen. Ja lisäksi moni roikkuu vielä huonossa liitossa. Mummoni sanoi että olisi se elämä helppoa jos aina tekisi oikean valinnan. Joskus tulee väistämättä huteja, ei voi mitään ja kun siihen valssiin tarvitaan kaksi niin onnistuminen on aika epätodennäköistä. Mut aina kannattaa yrittää. Ja onhan ne lapset aina olemassa.

Kiitos hyvästä vastauksesta, olen tuo jota kommentoit. Nykyään erotaan eniten kun lapset ovat pieniä. Juuri yksi tuttu pariskunta, 30+, erosi vuoden vanhan lapsen vanhempina, olivat jo kahdeksan vuotta seurustelleet ja asuneet yhdessä. Mikä liitto se on, joka ei kestä vanhempien rakkauden hedelmää? Joskus sanottiin lapsia sellaisiksi, mutta aborttien yleistyttyä sanonta on jäänyt pois käytöstä.

Vierailija
102/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää ap:ta hakemasta lapselle henkkarin ja matkustaa sillä? 

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/inde…

EU-kansalaisena sinulla on oikeus matkustaa vapaasti EU:n 27 jäsenmaassa sekä Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä (jotka kuuluvat Schengen-alueeseen), jos sinulla on voimassa oleva passi tai kansallinen henkilökortti. Matkustusasiakirjan on oltava voimassa matkustuspäivänä. Lapsilla ja alaikäisillä on oltava oma passi tai henkilökortti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämän yksi ikävimmistä hetkistä on ollut, kun parhaat kaverit erosivat. Ensin ero näytti sopuisalta, mutta pikkuhiljaa tilanne kärjistyi niin, etteivät voi enää olla missään tekemisissä. Nuorin lapsi oli erotessa vielä teini, muut nuoria aikuisia. Nyt vielä usean vuoden jälkeenkään ei voi kuvitellakaan, että molemmat olisivat yhtä aikaa vaikkapa lapsen häissä tai lapsenlapsen ristiäisissä. Ennen eroa heistä kummastakaan ei olisi voinut kuvitella mitään tällaista. Ja vikaa on todellakin molemmissa ihan yhtä paljon vaikka toinen yrittääkin esittää, että vika on vain toisessa. Minä olen ottanut etäisyyttä molempiin, koska en hyväksy, miten he suhtautuvat toisiinsa ja mikä sillä on vaikutus lapsiin vaikka he kaikki ovatkin jo aikuisia. 

Vierailija
104/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkarilla voi matkustaa. 

Tai menee lentokentälle ja hakee pikapassin lapselle kun passi oli kotona hukassa.

Vierailija
105/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse hankaloitti elämäänsä kun teki lapsen tuollaisen ihmisen kanssa. Miksi? Missä oli ne kuuluisat red flagit?

Hirveää sotkua tulee näistä avioeroon päätyneistä liitoista, joissa on lapsia. Missä harkinta? Missä ihmistuntemus? Miksi ne vaaleanpunaiset lasit aina seurusteluvaiheessa naisilla ainakin?

Samaa tapahtuu kummallekin sukupuolelle. Voi olla että puolison ikävät piirteet tulevat esille vasta vuosien kuluttua. On kokemusta kahdesta liitosta. Noin puolet solmituista avioliitoista päätyy eroon joten ongelma on yleinen. Ja lisäksi moni roikkuu vielä huonossa liitossa. Mummoni sanoi että olisi se elämä helppoa jos aina tekisi oikean valinnan. Joskus tulee väistämättä huteja, ei voi mitään ja kun siihen valssiin tarvitaan kaksi niin onnistuminen on aika epätodennäköistä. Mut aina kannattaa yrittää. Ja onhan ne lapset aina olemassa.

Kiitos hyvästä vastauksesta, olen tuo jota kommentoit. Nykyään erotaan eniten kun lapset ovat pieniä. Juuri yksi tuttu pariskunta, 30+, erosi vuoden vanhan lapsen vanhempina, olivat jo kahdeksan vuotta seurustelleet ja asuneet yhdessä. Mikä liitto se on, joka ei kestä vanhempien rakkauden hedelmää? Joskus sanottiin lapsia sellaisiksi, mutta aborttien yleistyttyä sanonta on jäänyt pois käytöstä.

Ei se lapsi ole ongelma vaan se, että toinen ei kykene muuttumaan vastuulliseksi vanhemmaksi vaan taantuu itsekin pikkulapseksi tai teiniksi.

Vierailija
106/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? Eikö tässä ap ole nyt ihan tärkeintä se, että lapsesi pääsee reissuun ja tuollainen purkkielämä isän kiusaamisen takia loppuu? Nimität ylisuojelevuudeksi jotain mikä on sairasta ja se tarvitsee aikuisen katkaista. Ihan yhtä lailla olet oudon kärsivällinen ja siirrät ja siirrät asiaa, kuten miehen nykyinen outo vaimo. Lasta ja lapsuutta pitää suojella silloinkin kun toinen on enemmän ääliö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä