Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK on korkeakoulu – vaikka se kuinka harmittaisi

Vierailija
06.09.2026 |

Faktat eivät muutu mielipiteellä

On hieman huvittavaa, kuinka vaikeaa joidenkin yliopistotaustaisten on hyväksyä, että ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Ei melkein korkeakoulu, ei ”vähän alempi koulu”, vaan toinen Suomen korkeakoulujärjestelmän kahdesta sektorista.

AMK-tutkinto on tutkintojen viitekehyksessä tasolla 6 kuten kandidaatin tutkinto, ja YAMK tasolla 7 kuten maisterin ja diplomi-insinöörin tutkinnot. Se ei tarkoita, että tutkinnot olisivat sisällöltään samoja – eikä niiden kuulukaan olla. Yliopistot ovat tiede- ja tutkimuspainotteisia, ammattikorkeakoulut työelämä- ja käytäntöpainotteisia.

Kaikkein ironisinta on, jos korkeakoulutettu ihminen yrittää kumota tämän omalla mielipiteellään. Luulisi yliopistossa oppineen edes sen verran lähdekriittisyyttä, että oma käsitys tutkinnon arvosta ei määrittele Suomen koulutusjärjestelmää.

AMK:sta saa olla mitä mieltä tahansa. Faktat eivät tarvitse mielipiteen hyväksyntää. 
Yliopistokoulutus ei näköjään takaa faktantarkistusta. Pidän tällaisia ihmisiä vähän ”hölmöinä” jotka väittävät jotain muuta. 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskasta ei saa kakkua vaikka kuinka koristelisi.

Vierailija
62/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opisto on opisto vaikka voissa paistaisi ja korkeakouluksi väittäisi.

Yliopistoako nyt tarkoitat? Olen käynyt seä yliopiston että ammattikorkeakoulun. Ammattikorkeakoulussa oli ainakin silloin aikanaan paljon laadukkaampaa opetusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluja on monen tasoisia, näin se on ollut iät ja ajat. Tein juuri ensimmäiset opintoni AMK:ssa. Pohjalla oli jo kaksi yliopistotutkintoa sekä lyhyempiä opintokokonaisuuksia tiedekorkeakouluissa. Nuo AMK-opinnot (opettajan pedagogiset opinnot) työn ohella olivat ehdottomasti löysin opintokokonaisuus, mitä olen koskaan tehnyt. Jengi teki tekoälyllä esseitä (Ap:kin lienee tämän oppinut), eivätkä opettajat puuttuneet tähän mitenkään.

Tänä syksynä aloitin tekemään uusia opintoja yliopistossa. Ja hups, enää työn ja opintojen yhdistäminen ei oikein sujukaan. Vaatimustaso on aivan hirvittävän paljon kovempi! Muistin taas, miksi niin pidän yliopistoista ja tiedekorkeakouluista. Niissä ei korkeakoulututkinto ole kärsinyt inflaatiota, vaan pitää ihan oikeasti painaa se perse penkkiin ja opiskella!

Vierailija
64/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK-hullun falseflag vihankylvö tekoälyllä.

Couldn't have said it better.

Näköjään faktat on false flag heti kun ne ei sovi omaan mielipiteeseen. Edelleen odottelen sitä kohtaa missä joku oikeesti kumoaa itse asian eikä vaan puhu tekoälystä. Eikö yliopistossa opeteta faktan tarkistusta!!???

Aika noloa olis olla vaikka opettaja ja ei tiedä suomen koulutusjärjestelmää, miten sen virallisesti menee

En tiedä, pitäisikö näille kiukkuisille vastauksillesi itkeä vai nauraa. Lopeta nyt se koulutusjärjestelmästä jauhaminen ja mene nukkumaan tai vaikka pussailemaan sen rakkaan ChatGPT:si kanssa. Olet raskas ja säälittävä.

Ai mä oon raskas ja säälittävä mut silti luet jokasen mun vastauksen ja vielä jaksat vastailla 😂 APUA!!! aika paljon menee energiaa ihmiseen jonka pitäis sun mielestä lopettaa koko asiasta puhuminen. Edelleen voit vaan kertoa mikä mun väitteistä on väärin ja laittaa lähteen perään! Osaatko!? Luulis olevan helppoo jos kerran tiedät paremmin 😅 henkilökohtasuuksiin on tietty helpompi mennä ku ei oo itse asiaan enää mitään sanottavaa ja ei osaa laittaa lähteitä! Tyhmästä päästä kärsii kaikki! 

Vierailija
65/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakouluja on monen tasoisia, näin se on ollut iät ja ajat. Tein juuri ensimmäiset opintoni AMK:ssa. Pohjalla oli jo kaksi yliopistotutkintoa sekä lyhyempiä opintokokonaisuuksia tiedekorkeakouluissa. Nuo AMK-opinnot (opettajan pedagogiset opinnot) työn ohella olivat ehdottomasti löysin opintokokonaisuus, mitä olen koskaan tehnyt. Jengi teki tekoälyllä esseitä (Ap:kin lienee tämän oppinut), eivätkä opettajat puuttuneet tähän mitenkään.

Tänä syksynä aloitin tekemään uusia opintoja yliopistossa. Ja hups, enää työn ja opintojen yhdistäminen ei oikein sujukaan. Vaatimustaso on aivan hirvittävän paljon kovempi! Muistin taas, miksi niin pidän yliopistoista ja tiedekorkeakouluista. Niissä ei korkeakoulututkinto ole kärsinyt inflaatiota, vaan pitää ihan oikeasti painaa se perse penkkiin ja opiskella!

Eli koska sulle joku yks AMkissa tehty opintokokonaisuus oli helppo niin siitä voi päätellä että kaikki AMK opinnot on helppoja?  Aika iso johtopäätös yhden ihmisen kokemuksesta. Eri alat, kurssit ja opettajat on ihan erilaisia. Ja opettajan pedagogiset opinnot ei muutenkaan ole sama asia kun kokonaisen AMK tutkinnon tekeminen. Ei kai kukaan väitä etteikö yliopisto vois olla monessa asiassa teoreettisempi ja vaativampi mutta ei se tee AMK:sta automaattisesti jotain läpihuutojuttua!

Vierailija
66/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat osaavat silti edelleen lukea opinahjon nimen CV:stä.

Sori siitä, amiskorkeakoululaiset.

Vierailija
67/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koska sulle joku yks AMkissa tehty opintokokonaisuus oli helppo niin siitä voi päätellä että kaikki AMK opinnot on helppoja?  Aika iso johtopäätös yhden ihmisen kokemuksesta. Eri alat, kurssit ja opettajat on ihan erilaisia. Ja opettajan pedagogiset opinnot ei muutenkaan ole sama asia kun kokonaisen AMK tutkinnon tekeminen. Ei kai kukaan väitä etteikö yliopisto vois olla monessa asiassa teoreettisempi ja vaativampi mutta ei se tee AMK:sta automaattisesti jotain läpihuutojuttua!

Työelämässä sitä teoreettisuutta ei useikaan  tunnuta kaipaavan. Siksi ihmettelen toisinaan miksi yliopisto-opinnoilla on niin korkea status verrattuna ammattikorkeakoulussa tehtyihin opintoihin.

Jos on nopea lukemaan, niin laajat tietomäärät tenttiä varten voi omaksua hetkessä, mutta kaikenlaisiin ryhmätöihin menee usein on paljon aikaa. Työelämässä ryhmässä toimimisella ja hyvällä esiintymisellä on usein paljon merkitystä.

Vierailija
68/68 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi häpeät opistotasoista tutkintoasi?

Ei ole opistotasoinen tutkinto. Minulla on kolme opistotutkintoa, olen opiskellut sekä yliopistossa, että amk:ssa.