Kelan kysely: Suomessa ihmiset näkevät jo nälkää
"Jo ennen vuoden 2026 leikkauksia kaksi kolmesta oli vakavasti huolissaan taloudellisesta tulevaisuudestaan.
Kelan vuoden 2025 lopussa toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan sosiaaliturvaleikkaukset ovat heikentäneet erityisesti toimeentulotukea saavien ihmisten arkea.
Lähes yhdeksän kymmenestä perustoimeentulotukea saaneesta koki asumistuen, toimeentulotuen ja työttömyysturvan muutosten heikentäneen omaa toimeentuloaan, ja noin puolet arvioi vaikutusten olleen merkittäviä.
Yli puolet vastaajista kertoi joutuneensa tinkimään ruoasta tai hakemaan ruoka-apua. Lisäksi moni on vetäytynyt sosiaalisista kontakteista ja kokenut lisääntynyttä ahdistusta ja stressiä.
Lähes kaksi kolmesta ilmoitti, ettei heillä ole enää varaa lomaan tai vapaa-ajan viettoon kodin ulkopuolella. Myös ulkovaatteiden, kenkien, hygieniatarvikkeiden ja lääkkeiden hankinta on vaikeutunut.
Leikkaukset ovat osuneet erityisesti pienituloisiin ja näkyvät arjen perustarpeista tinkimisenä sekä psyykkisenä kuormituksena, toteaa Kelan tutkija Hanna-Mari Heinonen tiedotteessa.
Toimeentulotuen saajat arvioivat omaa taloudellista tulevaisuuttaan huomattavasti synkemmin kuin muut etuuksien saajat. Jo ennen vuoden 2026 leikkauksia kaksi kolmesta oli vakavasti huolissaan taloudellisesta tulevaisuudestaan."
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/9752663
Hienosti menee. Meillä on vahva ja välittävä Suomi. (huom. sarkasmia)
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Jotta kela maksaa sulle lääkärit ja lääkkeet niin sulla ei saa olla mitään kesämökkiä tai asuntovaunua tai perheellä kahta autoa. Lainat ei ole menoja eli et saa sitä tt-tukea. Tajutkaa jo.
Näinhän sen pitää ollakin. Tuollaisen omaisuuden lisäksi pitäisi vielä saada ilmaista rahaa????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella jää toimeentulolain mukaan noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen käteen, kyllä tuolla summalla ruokaa saa ostettua.
Vaan kun ei jää. Ja tiedät sen varsin hyvin.
Miten niin ei jää? Mihin ne rahat sitten menee? Vai onko niin, että ihmisillä on kuitenkin jotain omaisuuksia, jotka estää toimeentulotuen saamisen, mutta eivät niitä halua myydä?
Juurihan sinulle kerrottiin että iso osa suomalaisista elää nykyään 285e/kk eli pätkityllä tuella. Mistä teitä hitaita oikein ilmestyy, mitään ei muka tiedetä mistä ollaan jo puhuttu aikaisemmin ja jos yhtään seuraa uutisia niin kaikki tukien pätkimiset ovat kyllä tiedossa.
Se, että elää 285€/kk, on täysin oma valinta. Jos ei suostu noudattamaan sääntöjä, niin siitä yleensä rangaistaan.
Silloin jos puolitetaan toimeentulotuki niin on kyllä oma valinta, voi olla että ei ole vaikka hakenut töitä 4x kuukaudessa ja jos siinä on haasteita lähetellä joku työhakemus niin ei se muutenkaan ole mitenkään työkykyinen, jotain mielenterveys, elämänhallinta-, päihdeongelmia, jotain noista tai kaikkia. Sellainen nyt tarvitsisi muuta apua kuin että pakotetaan hakemaan töitä, en ihmittelisi että jollain kuuppa pimenee lopullisesti, siitä voi kärsiä sitten rehelliset veronmaksajatkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma teini tienaa 300-500€ kuussa lastenvahtina. Itse on asiakkaat hankkinut ja homman hoitaa. On se ihmeellistä ettei aikuiset kykene itseään elättämään ja mitään luovuutta käyttämään.
Asuuko omassaan vai vielä kotonasi?
Työttömältä aikuiselta moni asia kielletty.
Ansiotyön tekemistä ei ole missään kielletty!
Jos teet 300-500 mk kk lastenhoitoa, lasketaan yrittäjäksi. Suojaosuus poistettu.
Saathan sinä sen saman summan itse tienaamalla. Onko se itse tiennattu raha jotenkin arvottompaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella jää toimeentulolain mukaan noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen käteen, kyllä tuolla summalla ruokaa saa ostettua.
Miten niin ei jää? Mihin ne rahat sitten menee? Vai onko niin, että ihmisillä on kuitenkin jotain omaisuuksia, jotka estää toimeentulotuen saamisen, mutta eivät niitä halua myydä?
Ihmiset asuvat liian kalliisti, ja ostelevat osamaksulla kaikkea turhaa, mistä syntyy niitä mystisiä "laskuja", joita maksellaan tt-tuen perusosasta. Ainoat pakolliset perusosasta laskut ovat puhelinliittymä, ja mahdolliset käsikauppalääkkeet.
Mikä on turhaa? Nyt on tyhjä asunto, jossa sänky ja pöytä.
Jos sinulla on matto ja sohva, ovatko turhia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma teini tienaa 300-500€ kuussa lastenvahtina. Itse on asiakkaat hankkinut ja homman hoitaa. On se ihmeellistä ettei aikuiset kykene itseään elättämään ja mitään luovuutta käyttämään.
Asuuko omassaan vai vielä kotonasi?
Työttömältä aikuiselta moni asia kielletty.
Ansiotyön tekemistä ei ole missään kielletty!
Jos teet 300-500 mk kk lastenhoitoa, lasketaan yrittäjäksi. Suojaosuus poistettu.
Saathan sinä sen saman summan itse tienaamalla. Onko se itse tiennattu raha jotenkin arvottompaa?
Olen työkyvytön. Mutta elin tuossa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkoon jokainen tekemään edullista ruokaa itse. Tarvitsee vain kattilan ja paistinpannun.
Wolttaus- ja pikaruokakielto näille uusavuttomille tuhlareille. Ei lounaita "ulkona".
Näin, perunat, juurekset kuoritaan ja pilkotaan kotona.
Kyllä se on täällä todistettu miten ihmiset tyhmistyy nykyään.Huh huh.Empatia sanaa ei edes tunneta vaan käydään lyömässä vielä lyötyjä.HÄVETKÄÄ!!!
Kai nyt kun ne tuet käytetään aivan muuhun kuin siihen mihin ne on tarkoitettu eli viihteeseen ja elämyksiin. Kaikki minun tuntemat tukien nostelijat valittaa tukien pienuutta ja tuhlaa rahansa baareihin ja suoratoistopalveluihin ja kiertelee kaupoissa shoppailemassa aina kun saa tukensa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset asuvat liian kalliisti, ja ostelevat osamaksulla kaikkea turhaa, mistä syntyy niitä mystisiä "laskuja", joita maksellaan tt-tuen perusosasta. Ainoat pakolliset perusosasta laskut ovat puhelinliittymä, ja mahdolliset käsikauppalääkkeet.
Mikä on turhaa? Nyt on tyhjä asunto, jossa sänky ja pöytä.
Jos sinulla on matto ja sohva, ovatko turhia?
Maton ja sohvan saat ilmaiseksi kierrätyskeskuksesta tai facen roskalava/annetaan ilmaiseksi ryhmästä.
Tuolta minä hain, vaikka olen työssäkäyvä ja paikkakin aivan kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt kun ne tuet käytetään aivan muuhun kuin siihen mihin ne on tarkoitettu eli viihteeseen ja elämyksiin. Kaikki minun tuntemat tukien nostelijat valittaa tukien pienuutta ja tuhlaa rahansa baareihin ja suoratoistopalveluihin ja kiertelee kaupoissa shoppailemassa aina kun saa tukensa
Spin, spin, spin around the bin...
Hyvin kliseinen spinnaus taas..."kaikki minun tuntemat" just joo.
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuet on tarkoitettu viihteeseen ja elämyksiin? Jotenkin epäilen, ettet tarkoita, mitä kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt tyhmälle: Näissä keskusteluissa kaikilla pienituloisilla menee aina valtavasti rahaa kuukausittain lääkkeisiin ja lääkäreihin. Siis mitä ihmettä; jos jengi on niin sairasta, niin johan maksukatto tulee täyteen muutamassa kuukaudessa eikä sen jälkeen tartte maksaa mistään enää itse. Jos taas kyse on jostain verenpainelääkkeesstä, minkä hinta on noin viisi euroa, niin en kyllä tajua.
Niille, jotka joutuvat käyttämään esimerkiksi Pegorionia divertikkelitautiin, elämä on kallista. Kymmenen päivän satsi maksaa 10,45€, eikä lääkettä uskalla jättää ottamatta, sillä seurauksena lääkkeettömyydestä olisi hengenvaarallinen suolitukos. Pegorion ei kuulu lääkekorvauksen piiriin, eikä sitä lasketa lääkekattoon.
Onneksi muuhan maattajat kuitenkin saavat kaiken mitä keksivätkään vaatia ja vielä lisärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet elävät yli varojensa ja ostelevat kaikkea turhaa. Jätä ne Temu tilaukset tekemättä, nuuskat ja röökit pois ja irtoripset ottamatta, niin rahaa riittää ruokaakin.
Oletpa fasisti, kai jotain pitää jäädä ihan käyttöönkin. Jos ostaa jotain, menee raha kiertoon ja jouduttaa taloutta. Tietysti omalla vastuulla jos kaiken tuhlaa tarpeettomuuksiin. Rööki, viina yms päihteet ovat turhia. Terve ruokavalio välttämättömyys, johon kaikilla ei raha tietysti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt tyhmälle: Näissä keskusteluissa kaikilla pienituloisilla menee aina valtavasti rahaa kuukausittain lääkkeisiin ja lääkäreihin. Siis mitä ihmettä; jos jengi on niin sairasta, niin johan maksukatto tulee täyteen muutamassa kuukaudessa eikä sen jälkeen tartte maksaa mistään enää itse. Jos taas kyse on jostain verenpainelääkkeesstä, minkä hinta on noin viisi euroa, niin en kyllä tajua.
Niille, jotka joutuvat käyttämään esimerkiksi Pegorionia divertikkelitautiin, elämä on kallista. Kymmenen päivän satsi maksaa 10,45€, eikä lääkettä uskalla jättää ottamatta, sillä seurauksena lääkkeettömyydestä olisi hengenvaarallinen suolitukos. Pegorion ei kuulu lääkekorvauksen piiriin, eikä sitä lasketa lääkekattoon.
Ite olen toimeentulotuella ja ei mua nyt kaataisi euron päivässä maksava lääke muutama kymppi kuussa
Järjettömintä on se, jos Wolttaa velaksi. Why? Eikö perunoita osata keittää, vihanneksia pilkkoa ja lihaa paistaa pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ihmisellä on usein muitakin kuluja kuin ravinto. Itselläni ei ole mitään osamaksuja, mutta minulla on vanha mutta vielä useita vuosia elävä koira, jota en kuitenkaan ole raaskinut myydä saati lopettaa.
Ja sitten nämä perus eli pesuaineet (koti, vaatteet, minä), hygienia (vessapaperi, hammastahna, hammasväliharjat, deodorantti), vaatetus... ajoittaiset kodin ostokset. Joskus on myös pakko liikkua johonkin ja siihen menee rahaa.
Minulla ei esimerkiksi ole olemassakaan mitään järkeviä ulkovaatteita, ehjiä kenkiä yms. Jouduin ostamaan työhaastattelua varten kuudentoista euron alennustennarit, että olisi edes kengät joista ei repsota varpaat näkyvillä. Ne on siitä asti olleet kaikkea "edustusta" varten.
Työttömyyden pitkittyessä ja sairaseläkkeestä tullessa pelkkää hylkyä ei tällaisella täysin vailla tukiverkkoa olevalla ole lopulta mitään kampausta, harrastusmahdollisuuksia, uutta puhelinta jos vanha hajoaa jne.
Me ( yh äiti ja yksi lapsi) ei nähdä nälkää, mutta ruoka on yksipuolisempaa, kuin ennen. Nyt vuoden verran tuntunut säästöt. Hajonnut esim. paahdin ja vedenkeitin, enkä ole voinut uusia. Silloin kun pitää ostaa lapselle vaatteita ( jatkuvasti) tingin omasta syömisestäkin. Polkupyörää ei ole ollut vara ostaa lapselle, käytetytkin liian kalliita. Kuukautissuojia ei ole aina varaa ostaa, se on kyllä ollut nöyryyttävää. Olen ollut tänä aikana työtön ja pienipalkkaisessa työssä. En polta, juo, leikkaan itse meidän molempien tukat ja teen ihan peruskotiruokaa. Ei ole ikinä ennen ollut näin pelottavaa ja tiukkaa.
Myy se mökkisi, niin saat rahaa lääkäriin ja lääkkeisiin.
Meidän työssäkäyvienkö pitäisi sinun mökkiä ylläpitää.