Kelan kysely: Suomessa ihmiset näkevät jo nälkää
"Jo ennen vuoden 2026 leikkauksia kaksi kolmesta oli vakavasti huolissaan taloudellisesta tulevaisuudestaan.
Kelan vuoden 2025 lopussa toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan sosiaaliturvaleikkaukset ovat heikentäneet erityisesti toimeentulotukea saavien ihmisten arkea.
Lähes yhdeksän kymmenestä perustoimeentulotukea saaneesta koki asumistuen, toimeentulotuen ja työttömyysturvan muutosten heikentäneen omaa toimeentuloaan, ja noin puolet arvioi vaikutusten olleen merkittäviä.
Yli puolet vastaajista kertoi joutuneensa tinkimään ruoasta tai hakemaan ruoka-apua. Lisäksi moni on vetäytynyt sosiaalisista kontakteista ja kokenut lisääntynyttä ahdistusta ja stressiä.
Lähes kaksi kolmesta ilmoitti, ettei heillä ole enää varaa lomaan tai vapaa-ajan viettoon kodin ulkopuolella. Myös ulkovaatteiden, kenkien, hygieniatarvikkeiden ja lääkkeiden hankinta on vaikeutunut.
Leikkaukset ovat osuneet erityisesti pienituloisiin ja näkyvät arjen perustarpeista tinkimisenä sekä psyykkisenä kuormituksena, toteaa Kelan tutkija Hanna-Mari Heinonen tiedotteessa.
Toimeentulotuen saajat arvioivat omaa taloudellista tulevaisuuttaan huomattavasti synkemmin kuin muut etuuksien saajat. Jo ennen vuoden 2026 leikkauksia kaksi kolmesta oli vakavasti huolissaan taloudellisesta tulevaisuudestaan."
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/9752663
Hienosti menee. Meillä on vahva ja välittävä Suomi. (huom. sarkasmia)
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Kela ei korvaa kaikkia lääkkeitä tai eivät kuulu maksukattoon.
Korvaavat halvimmat tarpeelliset lääkkeet. Lähes kaikista lääkkeistä on halvempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu myy nyt jo toista vuotta perintöosaketta sisarensa kanssa. Perintöasuntoja ei saa myytyä, jäävät eläkeläisten aikuisten lasten riesaksi.
"Tuttu" 😂😆🤣
🤡👮
Sen siitä saa, kun haukkuu persuja. Potut pottuina. Mitäs puolustitte Marinin jauhosekoilua. Olisin muuten äänestänyt ehkä jopa vasemmistoa, mutta se vaan olisi ollut liian noloa, kun Marin mokaili aivan liian paljon. Onneksi se sai kuitenkin potkut
Oli tosi lokoisaa, mutta kun pikkasen kiristettiin rahanjakoa alkoi ulvominen. Vielä on varaa kiristää, kun ruokajonojen antimia plokataan roskikseen. Töitä on, mutta ei tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet elävät yli varojensa ja ostelevat kaikkea turhaa. Jätä ne Temu tilaukset tekemättä, nuuskat ja röökit pois ja irtoripset ottamatta, niin rahaa riittää ruokaakin.
Ja erityisesti älä hanki lemmikkejä tai hankkiudu niistä eroon, jos niitä on. Aivan käsittämätön kallis ja kuukausittainen rahareikä. Tuntuu, että aina kun tv:stä tulee joku ohjelma pienituloisista, niin kodista löytyy kolme koiraa, pari kissaa ja papukaija olkapäällä. Yllätys, että rahat ei riitä mihinkään.
Ymmärrän hyvin ettei sinulla ole lemmikkejä.Sääliksi käy lasta ,jos sellainen on.
Ellei lemmikit ole olleet teillä pitkään, niin on kyllä lemmikinkin kannalta törkeää pitää lemmikit, jos niihin ei ole varaa.
Tuollaiset omistajat kun eivät käytä aktiivisesti lemmikkejään eläinlääkärissä, ja jos lemmikille tapahtuu jotain niin eivät varmasti saa tarvittavia hoitoja, koska ei ole varaa.
Taas yksi luulija,lemmikin omistaja on vaikka syömättä hoitaakseen lemmikkinsä mutta siitähän sinä et tiedä yhtään mitään.Menepäs nyt taas ``vaikuttamaan`` sinne nettiin niin saat rahasi.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet elävät yli varojensa ja ostelevat kaikkea turhaa. Jätä ne Temu tilaukset tekemättä, nuuskat ja röökit pois ja irtoripset ottamatta, niin rahaa riittää ruokaakin.
Ja erityisesti älä hanki lemmikkejä tai hankkiudu niistä eroon, jos niitä on. Aivan käsittämätön kallis ja kuukausittainen rahareikä. Tuntuu, että aina kun tv:stä tulee joku ohjelma pienituloisista, niin kodista löytyy kolme koiraa, pari kissaa ja papukaija olkapäällä. Yllätys, että rahat ei riitä mihinkään.
Saman olen huomannut, vähintään nyt yksi koira tai pari kissaa. Itelle ei tulisi mieleenkään ottaa lemmikkejä taakakseni kun olen köyhä. Silloin kun vähän paremmin meni niin ennakoin sen että jossain vaiheessa voin olla köyhä. Jotkut vissiin pitää lemmikkiä jonain perusoikeutena, ilmastomuutoksenkin kannalta olisi parempi ettei lemmikkejä olisi.
Kaiken kannalta olisi hyvä ettei sinunlaisia olisi..missään.
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Vierailija kirjoitti:
"Jokaisella jää toimeentulolain mukaan noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen käteen, kyllä tuolla summalla ruokaa saa ostettua.
"
Mistä näitä ääliöitä valehtelijoita koko ajan riittää.
Minä olin 4 vuotta pelkällä Työmarkkinatuella 595€/kk ei euroakaan mitään muita tuloja tai tukia.
Toimeentulotuki ja työmarkkinatuki ovat eri asioita. Aloituksen tutkimuksessa toimeentulotukea saavat olivat niitä, jotka näkivät nälkää, vaikka heidän rahatulonsa on lähes sama kuin mediaanituloisella palkansaajalla. Työmarkkinatuella, yleistuella, ansiosidonnaisella, tai pienellä palkalla elävillä ei valitettavasti ole koskaan ollut yhtä suuria etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkoon jokainen tekemään edullista ruokaa itse. Tarvitsee vain kattilan ja paistinpannun.
Wolttaus- ja pikaruokakielto näille uusavuttomille tuhlareille. Ei lounaita "ulkona".
Näin, perunat, juurekset kuoritaan ja pilkotaan kotona.
Nyt on syksyn kasvis- ja juuressato parhaimmillaan.
Tänään keitin ison kattilallisen perunakasviskeittoa johon pilkoin tarjousnakkeja. Ruisleipää sen kanssa ja kyllä oli hyvää! Leipiä on aina alessa.
T. Köyhä ja hoikka
Just tollasta höttöhiilariruokaa mitä köyhät ahtaa kupuihinsa.
Olen nähnyt kuinka lihava köyhä mättää kaksin käsin kilon karkkipusseja kärryyn, tarjous suklaalevyt lisäksi ja muutamat lihapiirakat ja hampurilaiset. Pakan painikkeeksi sokerilimua tai siideriä. Että semmosta on köyhän elämä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työssäkäyvät voivat nähdä nälkää jos on matala palkka alan töissä vaikka tunnit olisivat sen 37,5 h/vko mut palkka menee mm vuokraan ja laskuihin niin ei se ole kannattavaa, työnteko Suomessa ei kannata koska palkat raahaavat jäljessä muita Euroopan maita, meillä on myös ennätyskorkea työttömyys.
Totta, että moni työssäkäyvä, ansiosidonnaisella tai yleistuella sinnittelevä saattaa nähdä nälkää, mutta tässä tutkimuksessa tt-tukea saavat olivat niitä nälästä kärsiviä, ja kuitenkin heidän rahatulonsa vastaa lähes mediaanipalkkaa. Muilla ryhmillä asiat ovat paljon huonommin.
Ei kai kukaan saa tt-tukea 3300€ kk?
Itse saan 180€ kk.
Tässä on tietoa, mitä kuuluu Hussin maksukattoon ja mitä ei.
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin ettei sinulla ole lemmikkejä.Sääliksi käy lasta ,jos sellainen on.
Ellei lemmikit ole olleet teillä pitkään, niin on kyllä lemmikinkin kannalta törkeää pitää lemmikit, jos niihin ei ole varaa.
Tuollaiset omistajat kun eivät käytä aktiivisesti lemmikkejään eläinlääkärissä, ja jos lemmikille tapahtuu jotain niin eivät varmasti saa tarvittavia hoitoja, koska ei ole varaa.
Taas yksi luulija,lemmikin omistaja on vaikka syömättä hoitaakseen lemmikkinsä mutta siitähän sinä et tiedä yhtään mitään.Menepäs nyt taas ``vaikuttamaan`` sinne nettiin niin saat rahasi.😁
Siinä ei sun "olisi syömättä" mitään tehdä, kun esimerkiksi kissan hampaanpoisto maksaa enemmän, kuin sun kuukauden toimeentulotuki. Saatikka leikkaukset ja verikokeet maksaa vielä enemmän.
Ei kenelläkään toimeentulotuella asuvalla ole noihin varaa tai mahdollisuuksia niitä maksaa.
Aina nämä niin kovasti rakkaat lemmikit viedään piikille, koska ei ole varaa maksaa hoitoja. Mielummin siis piikki, kuin että annettaisiin kotiin, missä hoitoihin on varaa.
Ps. Olen lemmikin omistaja. Kuulostaa, että olet itse vain "vaikuttaja"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt tyhmälle: Näissä keskusteluissa kaikilla pienituloisilla menee aina valtavasti rahaa kuukausittain lääkkeisiin ja lääkäreihin. Siis mitä ihmettä; jos jengi on niin sairasta, niin johan maksukatto tulee täyteen muutamassa kuukaudessa eikä sen jälkeen tartte maksaa mistään enää itse. Jos taas kyse on jostain verenpainelääkkeesstä, minkä hinta on noin viisi euroa, niin en kyllä tajua.
Niille, jotka joutuvat käyttämään esimerkiksi Pegorionia divertikkelitautiin, elämä on kallista. Kymmenen päivän satsi maksaa 10,45€, eikä lääkettä uskalla jättää ottamatta, sillä seurauksena lääkkeettömyydestä olisi hengenvaarallinen suolitukos. Pegorion ei kuulu lääkekorvauksen piiriin, eikä sitä lasketa lääkekattoon.
Ite olen toimeentulotuella ja ei mua nyt kaataisi euron päivässä maksava lääke muutama kymppi kuussa
Tiesitkö, että joillain voi olla useampia lääkkeitä, joita on otettava joka päivä? Siihen lisäksi vielä käsikauppalääkkeet, koska lääkäri ei suostu kirjoittamaan buranareseptiä. Noin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkoon jokainen tekemään edullista ruokaa itse. Tarvitsee vain kattilan ja paistinpannun.
Wolttaus- ja pikaruokakielto näille uusavuttomille tuhlareille. Ei lounaita "ulkona".
Näin, perunat, juurekset kuoritaan ja pilkotaan kotona.
Nyt on syksyn kasvis- ja juuressato parhaimmillaan.
Tänään keitin ison kattilallisen perunakasviskeittoa johon pilkoin tarjousnakkeja. Ruisleipää sen kanssa ja kyllä oli hyvää! Leipiä on aina alessa.
T. Köyhä ja hoikka
Just tollasta höttöhiilariruokaa mitä köyhät ahtaa kupuihinsa.
Olen nähnyt kuinka lihava köyhä mättää kaksin käsin kilon karkkipusseja kärryyn, tarjous suklaalevyt lisäksi ja muutamat lihapiirakat ja hampurilaiset. Pakan painikkeeksi sokerilimua tai siideriä. Että semmosta on köyhän elämä Suomessa.
Ja mistä tiesit oliko hän töissä oleva. Moni vakituisen työn omaava on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi lokoisaa, mutta kun pikkasen kiristettiin rahanjakoa alkoi ulvominen. Vielä on varaa kiristää, kun ruokajonojen antimia plokataan roskikseen. Töitä on, mutta ei tekijöitä.
Töitä on, palkanmaksua ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jokaisella jää toimeentulolain mukaan noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen käteen, kyllä tuolla summalla ruokaa saa ostettua.
"
Mistä näitä ääliöitä valehtelijoita koko ajan riittää.
Minä olin 4 vuotta pelkällä Työmarkkinatuella 595€/kk ei euroakaan mitään muita tuloja tai tukia.
Toimeentulotuki ja työmarkkinatuki ovat eri asioita. Aloituksen tutkimuksessa toimeentulotukea saavat olivat niitä, jotka näkivät nälkää, vaikka heidän rahatulonsa on lähes sama kuin mediaanituloisella palkansaajalla. Työmarkkinatuella, yleistuella, ansiosidonnaisella, tai pienellä palkalla elävillä ei valitettavasti ole koskaan ollut yhtä suuria etuja.
Työmarkkinatukea ei enää ole. Sen tilalla on yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, arvasit väärin. Löytyy useampikin. Kaikki tosin pärjäävät koulussa hyvin, heillä on paljon kavereita ja jokainen harrastaa liikuntaa, niin mistä heitä pitäisi sääliä? Siitä, että meillä ei ole lemmikkejä? No lopetan tämän aiheen keskustelun tähän, kun menee selväsit off-topic.
Miten te kaupassa päättelette kuka on työtön ja kuka töissä oleva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu myy nyt jo toista vuotta perintöosaketta sisarensa kanssa. Perintöasuntoja ei saa myytyä, jäävät eläkeläisten aikuisten lasten riesaksi.
"Tuttu" 😂😆🤣
🤡👮
Sukulainen.
Saman olen huomannut, vähintään nyt yksi koira tai pari kissaa. Itelle ei tulisi mieleenkään ottaa lemmikkejä taakakseni kun olen köyhä. Silloin kun vähän paremmin meni niin ennakoin sen että jossain vaiheessa voin olla köyhä. Jotkut vissiin pitää lemmikkiä jonain perusoikeutena, ilmastomuutoksenkin kannalta olisi parempi ettei lemmikkejä olisi.