Mitä mausteita käytät eniten?
Jos nyt jätetään ne itsestään selvät suolat ja pippurit pois laskuista?
Mulla menee selvästi eniten currya, paprikaa/savupaprikaa ja pizzamaustetta.
Pizzamauste toimii minulla yleismausteena vähän kaikkeen.
Maustekastikkeista menee eniten ketsuppia, soijakastiketta, sweet chiliä ja srirachaa.
Melkein joka kk saa ostaa ison pullon jokaista. Löräys sinne, liraus tänne.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos nyt jätetään ne itsestään selvät suolat ja pippurit pois laskuista?"
No en perkele jätä pois kun muuta en käytä.
Sama juttu. Suola ja mustapippuri käy lähes kaikkeen.
Meillä käytetään enemmän valkopippuria. Mustapippuri on tylsähköä tuohon valkopippuriin verrattuna.
En käytä mitään mausteseoksia tai maustekastikkeita.
Suosikkejani ovat mustapippuri, chili, basilika, oregano, persilja ja valkosipuli. Ei mene kaikki joka soppaan, mutta harvoin laitan mitään muuta maustetta.
Chili on yleensä itse kasvatettua, mutta jos haluan tehdä lievästi tulista, turvaudun kaupasta ostettuun. Omatekoisessa tulisuus ei jakaudu tasaisesti, jos sitä laittaa kovin vähän, johtuen siitä, että se on yksi maailman tulisimmista lajikkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Curry, garam masala, paprika ja savupaprika, kaneli, timjami, basilika, oregano. Soijakastike ja teriyaki loppuvat nopeammin kuin muut maustekastikkeet.
Mikä järki on käyttää kahta eri currya? Garam masala on jo itsessään curry.
Ne on ihan eri mausteseoksia.
- eri
Luonnollinen harmaa merisuola, käsittelemätön
Persilja
Laakerinlehti
Cayenne-pippuri
Neilikka
Vierailija kirjoitti:
Balsamicoa ylivoimaisesti eniten, tyhjenee paljon nopeammin kuin vaikkapa soijakastikepullo.
Basilika, oregano, timjami yrteistä käytetyimmät. Korianterijauhetta, muskottipähkinää, maustepippuria ja savupaprikaa myös kuluu.
Jos käyttää tuota paljon niin kannattaa harkita alkuperäisen balsamicon hankkimista, sillä se sisältää eläviä bakteerikantoja. Näissä kaupan balsamicoissa ne ovat tuhottu, minkä vuoksi sitä kaipaa aina lisää. Mutta jos haet sen alkuperäisen ja integroit ne bakteerikannat omaan elimistöösi, ei tarvitse välttämättä lutrata sitä sisäänsä ikuisesti, kun bakteerikanta elää suolistossasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Curry, garam masala, paprika ja savupaprika, kaneli, timjami, basilika, oregano. Soijakastike ja teriyaki loppuvat nopeammin kuin muut maustekastikkeet.
- eri
Curry on itsessään mausteseos, jonka jokainen maustetalokin tekee oman mielensä mukaan. Jos älyät lukea intialaisia keittokirjoja, niissä on oma osionsa curryille ja niissä osioissa mainitaan aina tuo garam masala. Sinä itse olet nyt pihalla kuin lumiukko.
Curry, Chililijauhe, Grillausmauste, ainakin ne purkit ensin tyhjenee. Mulle pääasia että saan ruokiini jotain makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Curry on itsessään mausteseos, jonka jokainen maustetalokin tekee oman mielensä mukaan. Jos älyät lukea intialaisia keittokirjoja, niissä on oma osionsa curryille ja niissä osioissa mainitaan aina tuo garam masala. Sinä itse olet nyt pihalla kuin lumiukko.
Curryt on ruokalajeja. On erilaisia mausteseoksia. Garam masala on ihan tietty, oma mausteseoksensa, joka on täysin eri mausteseos kuin länsimaissa myytävä curryjauhe.
Usko pois, minä en ole pihalla intialaisesta ruoasta, ruoasta tai mausteista.
Tuo meidän curryna tuntema mausteseos ei ole intialainen juttu, vaan brittien. Garam masala on aito, intialainen mausteseos. Garam masala ja meillä myytävä curryjauhe maistuvat ihan erilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Curryt on ruokalajeja. On erilaisia mausteseoksia. Garam masala on ihan tietty, oma mausteseoksensa, joka on täysin eri mausteseos kuin länsimaissa myytävä curryjauhe.
Usko pois, minä en ole pihalla intialaisesta ruoasta, ruoasta tai mausteista.
Tuo meidän curryna tuntema mausteseos ei ole intialainen juttu, vaan brittien. Garam masala on aito, intialainen mausteseos. Garam masala ja meillä myytävä curryjauhe maistuvat ihan erilaisilta.
Curry on mausteseos, itkenet sinä mitä hyvänsä. Britit ovat sitten tehneet tuon nimisiä ruokalajeja. Veikkaanpa, että et itse ole lukenut ainoatakaan intialaista keittokirjaa, uskot vain satunnaisiin nettiosumiin ja luulet niiden olevan juuri sitä ainoaa oikeaa tietoa.
Paprika (tai savupaprika) on suurimenekkisin meillä. Toisena varmaan joku persilja, jota ostan aina ison purkin.
pirkka provevcale-promese- ihan huippu. curryjauhe. pitsamauste myös spagettisoosiin- myös lisäksi basilikaa sekä salviaa.
Vierailija kirjoitti:
Paprika (tai savupaprika) on suurimenekkisin meillä. Toisena varmaan joku persilja, jota ostan aina ison purkin.
Miksi et käytä tuoretta persiljaa, jota on myynnissä hyvin pienissä kaupoissakin?
Basilika, pesto.
En tee paljon ruokaa, eniten taitaa olla käytössä myllyssä olevat valmiit sekoitukset, esim. suola-pippuri-valkosipuli-sipulisekoitus. Oikeastaan kaikki mausteet ostan aina Kreikasta, helppoja ja kevyitä tuomisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Mitä väliä, jokainen käyttää sitä mitkä maistuu tai mitä sattuu kaapissa olemaan. Ihme pätemistä mitättömällä asialla. "Väärin maustettu"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä tuoretta persiljaa, jota on myynnissä hyvin pienissä kaupoissakin?
Tuoreet yrtit on aina vähän tyhmä hankinta ihmiselle joka kokkaa harvoin ja vähän.
Eri
Valkosipulijauhe, sipulijauhe, mustapippuri, paprikajauhe, curry, persilja. Näitä varmaan eniten kuivamausteista. Myös soijaa, chilihiutaleita, aromisuolaa, liemikuutioita tulee käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa myytävä tuore ruukkupersilja ei maistu juuri miltään. Mutta se kannattaa siirtää kotona heti isompaan purkkiin. Siitä voi ottaa lehtiä syöntiin kohtuudella, mutta antaa sen myös kasvattaa uutta versoa. Persilja on kaksivuotinen kasvi, ja sen maku on parhaimmillaan ja voimakkaimmillaan toisena vuonna.