Omaisten velvollisuudet liittyen vanhuksiin?
Sain puhelun liittyen tätiini. Hän on 87v ja kaaduttuaan hän on ollut leikkauksessa ja sen jälkeen siirtymässä ainakin toipumisen ajaksi palveluasumiseen. Kuulin nämä asiat fysioterapeutilta, joka soitti. Kun ihmettelin, onko hänellä lupa kertoa tätini terveystietoja minulle, hän sanoi minun olevan tätini kontaktihenkilönä terveystiedoissa. Ja hänen puhelunsa koski sitä, että omaisen velvollisuus on hakea tädille suunnitellut apuvälineet apuvälinelainaamosta ja viedä ne tädin asumisyksikköön ennen päivä x, jolloin hän tulee opastamaan tätiä niiden käytössä. Kerroin, että.olen kuullut tädistä viimeksi 7kk sitten, asun 250km päässä ja minulla ei ole aikomusta kuljetella apuvälineitä. Fysioterapeutti pahoitteli, että apuvälineiden noudot ja palautukset eivät kuulu fysioterapeutin, vaan omaisten vastuulle. Toistin, että en aio mitään noutaa ja haluan että tietoni poistetaan tädin terveystiedoista. Fysioterapeutti pahoitteli, että hän ei voi tehdä muutosta ja kysyi, että perutaanko fysioterapiakäynti tädin luo. Sanoin, että en aio kommentoida mitenkään etäisen tätini terveysasioita ja päätin puhelun.
Haluaisin kuulla, mitä kaikkea muuta voi kuulua "omaisen" vastuulle? Olin tästä aivan ällikällä lyöty ja pelkään, että pian tulee lisää yhteydenottoja.
Kommentit (616)
Ei fyssarilla ole mitään valtuuksia käskeä hakemaan apuvälineitä tai muutenkaan pakottamaan avuksi vanhukselle.
Ihan ymmärrettävää, että noinkin etäisen ja kaukana asuvan ihmisen kohdalla ei ole tarvetta, eikä halua auttaa.
Sen sijaan en ymmärrä sitä, jos lapset kokevat pakoksi auttaa ikääntyviä vanhempiaan. Jotenkin itse ajattelen sen olevan etuoikeus, että on saanut pitää vanhempansa niin pitkään, että ovat eläke- tai vanhuusiässä.
Luulenpa, että moni nykyihminen ei tajua itse vanhenevansa ja todennäköisesti tarvitsevansa apua lapsiltaan, jotka toki itse on kasvattanut juuri sellaisiksi, jollaisia ovat.
Jos on varaa maksaa yksityiselle, niin sitten nämä ei-auttavat lapset valittavat, kun perintö kuluu hoitomaksuihin.
Suo siellä, vetelä täällä, on vanha sanonta, joka edelleen pitää paikkansa, monessakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei fyssarilla ole mitään valtuuksia käskeä hakemaan apuvälineitä tai muutenkaan pakottamaan avuksi vanhukselle.
Ihan ymmärrettävää, että noinkin etäisen ja kaukana asuvan ihmisen kohdalla ei ole tarvetta, eikä halua auttaa.
Sen sijaan en ymmärrä sitä, jos lapset kokevat pakoksi auttaa ikääntyviä vanhempiaan. Jotenkin itse ajattelen sen olevan etuoikeus, että on saanut pitää vanhempansa niin pitkään, että ovat eläke- tai vanhuusiässä.
Luulenpa, että moni nykyihminen ei tajua itse vanhenevansa ja todennäköisesti tarvitsevansa apua lapsiltaan, jotka toki itse on kasvattanut juuri sellaisiksi, jollaisia ovat.
Jos on varaa maksaa yksityiselle, niin sitten nämä ei-auttavat lapset valittavat, kun perintö kuluu hoitomaksuihin.
Suo siellä, vetelä täällä, on vanha sanonta, joka edelleen pitää paikkansa, monessakin asiassa.
Oma moraalini tässä menee seuraavasti:
Vanhempani päättivät, että haluavat lapsen. Se on vanhempieni täysin itsenäinen päätös, johon minulla ei ole osaa eikä arpaa. No sieltä sitten minä tupsahdin maailmaan jostain "olemattomuuden tilasta" ja yhtäkkiä olinkin olemassa. Vanhempani huolehtivat minusta, jos he ei olisi huolehtineet olisin kuollut ja päätynyt takaisin olemattomaksi. Jos he halusivat pitää lapsen, heillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin huolehti.
Vanhempani eivät olleet täydellisiä ja voin huonosti lapsena ja nuorena, jossain vaiheessa halusin tappaakkin itseni. Vanhempani olivat varmasti väsyneitä ja tekivät parhaansa, mutta silti niillä virheillä oli vaikutuksensa. Kun muutin omilleni, he eivät auttaneet minua enää ollenkaan ja sain pärjätä täysin yksin.
Vanhempani eivät ole lapsiani. Minä en ole päättänyt tuoda vanhempiani tähän maailmaan, vaan toisinpäin. Itse en koe, että minun pitäisi mitään sen suurempaa kiitollisuutta tuntea heitä kohtaan: Hehän vain toteuttivat omat halunsa.
Rakastan silti vanhempiani, mutta rakastan myös itseäni. Minä en voi pinnistellä voimiani äärimilleen vanhempia auttaakseni vaikka rakastankin heitä. JOS tilanne olisi sellainen, että olisin jotenkin tehnyt vanhempani, niin tällöin olisin velvollinen huolehtimaan heistä tietenkin, mutta koska vanhempien olemassaolo ei ole millään lailla minun valintani, ei se voi myöskään velvoittaa.
Autan sen mitä jaksan, eli todennäköisesti hyvin vähän, heillä on muitakin lapsia jotka voivat auttaa, vaikka osa kyllä on muuttaneet kauemmas: Moraalisesti tälläkään ei pitäisi olla mitään merkitystä, siis välimatkalla, olisi ihan naurettavaa jos sen perusteella määrättäisiiin ulkopuolelta että paljonko lapsien täytyy uhrata elämästään omille vanhemmilleen.
Ja minulla ei ole omia lapsia, ei ole monella muullakaan ja vaikka olisikin, ei sekään ole tae että just ne LAPSET vanhempaansa hoitaisi. Mutta, kyllä minä lapsena voin järjestää vanhemmilleni apua, jos heillä itsellään on varaa siihen ja he ei itse pysty järjestämään: Omista rahoistani pienipalkkaisena en ala kuitenkaan maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että et tunne empatiaa yksinäistä ihmistä kohtaan, jolla ei ole ketään muuta kuollessaan kuin sinut.
Ap vaikuttaa narsistiselta minäminä-tyypiltä. Ei sellainen tyyppi mitään empatiaa pysty tuntemaan kuin korkeintaa itseään kohtaan. Toivottavasti tuollaisella ihmisellä ei ole ainakaan omia lapsia.
Kuinka monen sukulaisen kontaktihenkilö sinä haluaisit olla? Omien vanhempiesi ja lastesi lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhukset eivät tajua tulleensa vanhoiksi, eivätkä tehneet nuorempina mitään järjestelyitä sen suhteen, että toimintakyky laskee. Eivätkä ole pitäneet huolta ihmissuhteistaan omiin aikuisiin lapsiinsa, tai muihin sukulaisiin. Tämä on iso 40-50-luvuilla syntyneiden helmasynti.
Nyt jo parikymppiset säästää eläkettään varten.
Itse olen 43-vuotias. Meille on päivänselvää, että vanhuutta varten säästetään palveluiden ostamista varten ja omakotitalosta luovutaan heti, kun ei saada tätä itse hoidettua. Mitään hiton mökkejä ei hommata vaivoiksi. Kunnossa on testamentti, hoitotahto. Turha lapsia on rankaista siitä, että ei vanhemmat ikääntyy. Se ei ole yllättävä asia, vaan tapahtuu ihan kaikille, jotka saavat elää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhukset eivät tajua tulleensa vanhoiksi, eivätkä tehneet nuorempina mitään järjestelyitä sen suhteen, että toimintakyky laskee. Eivätkä ole pitäneet huolta ihmissuhteistaan omiin aikuisiin lapsiinsa, tai muihin sukulaisiin. Tämä on iso 40-50-luvuilla syntyneiden helmasynti.
Nyt jo parikymppiset säästää eläkettään varten.
Itse olen 43-vuotias. Meille on päivänselvää, että vanhuutta varten säästetään palveluiden ostamista varten ja omakotitalosta luovutaan heti, kun ei saada tätä itse hoidettua. Mitään hiton mökkejä ei hommata vaivoiksi. Kunnossa on testamentti, hoitotahto. Turha lapsia on rankaista siitä, että ei vanhemmat ikääntyy. Se ei ole yllättävä asia, vaan tapahtuu ihan kaikille, jotka saavat elää pitkään.
omakotitalosta luovutaan heti, kun ei saada tätä itse hoidettua.
Se koska omakotitaloa ei saa enää itse hoidettua on aika liukuva käsite ja määritelmä tuntuu myös muuttuvan kun ikää tulee lisää.
Käsittämätöntä että Suomessa on menty tähän.
"Sen sijaan en ymmärrä sitä, jos lapset kokevat pakoksi auttaa ikääntyviä vanhempiaan. Jotenkin itse ajattelen sen olevan etuoikeus, että on saanut pitää vanhempansa niin pitkään, että ovat eläke- tai vanhuusiässä."
Kas kun ne lapsetkin alkavat ikääntyä. Itse olen yli kuusikymppinen, vanhempien auttamista on kestänyt kohta kymmenen vuotta. Voit uskoa, että olen väsynyt, kun oma terveyskin on huono. Olen tänä aikana päässyt lomalle kolme kertaa yhden yön ajaksi ja kerran lapsen häiden takia kolmen vuorokauden reissun. Näitä varten sain sovittua kotihoidon kanssa lisäkäynnit. Ai niin, yksi leikkauskin oli, mutta sitä en osaa pitää lomana. Toivon sinulle samaa kuin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
"Sen sijaan en ymmärrä sitä, jos lapset kokevat pakoksi auttaa ikääntyviä vanhempiaan. Jotenkin itse ajattelen sen olevan etuoikeus, että on saanut pitää vanhempansa niin pitkään, että ovat eläke- tai vanhuusiässä."
Kas kun ne lapsetkin alkavat ikääntyä. Itse olen yli kuusikymppinen, vanhempien auttamista on kestänyt kohta kymmenen vuotta. Voit uskoa, että olen väsynyt, kun oma terveyskin on huono. Olen tänä aikana päässyt lomalle kolme kertaa yhden yön ajaksi ja kerran lapsen häiden takia kolmen vuorokauden reissun. Näitä varten sain sovittua kotihoidon kanssa lisäkäynnit. Ai niin, yksi leikkauskin oli, mutta sitä en osaa pitää lomana. Toivon sinulle samaa kuin itselleni.
Näinhän se on. Tuurasin pari kertaa vuodessa vanhempiani jotta hekin pääsivät välillä lomalle ja isovanhempien hoito onnistui silti. Minulla oli siihen mahdollisuus, kaikilla lapsenlapsille ei. Ei silti kannata toivoa kenellekään mitään ikävää.
Omainen yleensä mielellään hoitaa ja auttaa jos ihmissuhde on kunnossa mutta aina ei näin ole. Sellaistakin olen nähnyt ja kuullut että vanhempien käytös aikuisia lapsiaan ja heidän perhettään kohtaan ylittää kunnianloukkauksen rajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Tuurasin pari kertaa vuodessa vanhempiani jotta hekin pääsivät välillä lomalle ja isovanhempien hoito onnistui silti. Minulla oli siihen mahdollisuus, kaikilla lapsenlapsille ei. Ei silti kannata toivoa kenellekään mitään ikävää.
Toivoin mitä ikävää? Vanhempien hoitaminen oli alkuperäisen kommentin kirjoittaneelle etuoikeus. Minähän toivoin hänelle vain sitä etuoikeutta mahdollisimman paljon. Saa nauttia sydämensä kyllyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat.
Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.
Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.
No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua??
Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.
Mikä on hoitava taho?
Onhan siellä sairaalassa/kuntoutuspaikassa sosiaalihoitaja.
Minulla on vanhemmat kuolleet enkä suostu auttamaan appivanhempia.
Olen hoitanut itse lapseni, myös vauvavuodet mentiin miehen kanssa omillaan.
Samaan aikaan appivanhemmat tekivät kaikkensa auttaakseen miehen veljen perhettä.
Olen kuunnellut ja joutunut kuuntelemaan toistuvasti anopin suusta miten hän on aikanaan selvinnyt omin avuin. Oma mies on lapsuudesta asti saanut pärjätä vähemmällä mitä veljensä.
Mies saa auttaa, (jos) haluaa.
Outo argumentti tämä, että henkilöt jotka haluavat laittaa auttamiselle rajat, eivät itse ymmärtäisi omaa tulevaa vanhuuttaan. Minä pyrin laittamaan auttamiselle jaksamiseni mukaiset rajat, koska periaatteeni on, että jokaisen on todellakin hyväksyttävä ja ymmärrettävä oma ikääntyminen. Ja siihen on velvollisuus varautua silloin, kun pää toimii ja realiteetit ymmärretään. Niin minä teen ja saan odottaa samaa muilta. Ellei näin ole toiminut, saa syyttää itseään.
Kannattaa jo elinaikana antaa lapsille lasstenlapsille jos on mistä antaa. Mikäli on jo aika raihnainen ja hoitokoti häämöttää. Siihen asti ostaa kotiin palvelut kuten siivous, netillä tilata ruoat ja kotiin kanto, jalkahoidot jne jne, Muutenhan ne menee hoitokodille kuukausittain varsinkin jos pieni eläke.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jo elinaikana antaa lapsille lasstenlapsille jos on mistä antaa. Mikäli on jo aika raihnainen ja hoitokoti häämöttää. Siihen asti ostaa kotiin palvelut kuten siivous, netillä tilata ruoat ja kotiin kanto, jalkahoidot jne jne, Muutenhan ne menee hoitokodille kuukausittain varsinkin jos pieni eläke.
Voi antaa sen mihin on varaa, mutta ensinnäkin lahjavero tulee hyvin nopeasti maksettavaksi jos ei lapsia ole montaa ja toisaalta on hyvä olla omaa varallisuutta juuri sen takia etteivät ne lapset välttämättä auta vanhusta. Omat rahat tuovat myös turvallisuuden tunnetta monelle vanhukselle ja se voi olla tärkeä asia. Suomessa ainakin toistaiseksi vain tulot vaikuttavat hoitokodin tai kotihoidon maksuihin, ei varallisuus sinänsä.
Juoppo-sekakäyttäjä-lapsi, lisätään vielä asunnoton, olisko hoitajaksi ja asiointiin?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla laillista, että kuka tahansa saa ilman lupaa ilmoittaa lähiomaisekseen kenet vaan, etenkin jos mukana seuraa kaikenlaisia omaisen velvollisuuksia?
Kieli pitkällä tämäkin äm mä sitten perintöä kuitenkin odottelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat.
Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.
Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.
No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua??
Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.
Mikä on hoitava taho?
Älä sinä puutu tähän, kun et kerran tiedä edes sitä missä täti on ollut hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla laillista, että kuka tahansa saa ilman lupaa ilmoittaa lähiomaisekseen kenet vaan, etenkin jos mukana seuraa kaikenlaisia omaisen velvollisuuksia?
Onkohan aloittajan tapauksessa kuitenkin tehty edunvalvontavaltuutus?
Ap vaikuttaa narsistiselta minäminä-tyypiltä. Ei sellainen tyyppi mitään empatiaa pysty tuntemaan kuin korkeintaa itseään kohtaan. Toivottavasti tuollaisella ihmisellä ei ole ainakaan omia lapsia.