Ruoka-avustus ja pitkät jonot
Kuvaako leipäjonot oikeasti kansan tilannetta? No, ehkä se, että piseneekö jono vai lyheneekö, kuvaa jonkun verran. Mutta saanko asiallisesti kysyä: Kuinka paljon siinä jonottamisessa on sitä, että rahaa halutaan käyttää muihin asioihin kuin ruokaan?
Itse olen ollut pitkään toimeentulotuella ja sehän on yksinäiselle ihmiselle melkein 600e/kk rahana. Ruokaan menee noin 300-350e/kk. Joo, onhan se iso raha, mutta jää siitä sitten ylikin. No ei oo varaa käyttää alkoholia eikä syödä ulkona eikä hankkia suoratoistopalveluita. Mutta onko tilanne se, etttä osa (vaikka kolmannes) jonottajista haluaa toisaalla pitää yllä vähän keskiluokkaisempaa (kännyköiden tiheä uusiminen, suoratoistopalvelut, pizzeriassa syöminen...) elämää ja se mahdollistuu, kun pystyy vaikka 150e/kk vähentämään omaa ruokalaskuaan. Tai jo satasenkin vähentäminen riittää melko hyvää laadun parantamiseen toisaalla.
En sano tätä ilkeyttäni vaan olen pohtinut minkälaista ihmistä siellä on. Että onko hätä ruoasta oikeasti noin iso vai kokeeko moni työelämän ulkopuolinen, että tuo on eräänlainen keino lisätä kuukausittaista rahamäärää esim. 100 eurolla?
Enkä väitä, että jonottaminen olisi hääviä hommaa ja tämä ei liittynyt sinuun, jolla rahat menee oikeasti tärkeisiin asioihin kuten lääkkeet ja sitten et saa toimeentulotukeakaan, kun säästössä on pahan päivän varalle muutama tonni. Ymmärrän sua, tiukkaa tekee ja otat lyhyitä viileitä suihkuja. Mutta jokainen, joka on toimeentulotuella, niin pitäisi rahat riittää ruokaan ellei ole elämänhallinnan kanssa ongelmia. Se on tietenkin ikävä asia, jos on.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä 600 eurosta pitää maksaa laskut myös kuten vuokran omavastuu, netti ja muut laskut jos on. Eli korkeintaan yksinasuvalle jää 400 euroa koko kuukaudeksi. Minun vuokra on 380 euroa Raumalla. Saan asumistukea 244 euroa. Eli maksan työmarkkinatuesta vuokraa 136 euroa. Netti 37 euroa kk.
Puhutte nyt eri asioista. Toimeentulotuki on eri, kuin työmarkkinatuki.
Jos saa pelkkää toimeentulotukea niin se on muutaman kympin vähemmän kun työmarkkinatuki.
Toimeentulotuki tulee yleisemmin työmarkkinatuen päälle, ja se kustantaa täysin veden, sähkön, lääkkeet, lääkärikäynnit sekä kotivakuutuksen.
Näitä ei voi verrata toisiinsa.
Kyllä se ruoka-avun ruokakassi on varsin edullinen, makaroonia, jauhoja, näkkileipää yms. edullista perustavaraa, joista ei aina saa ilman itse ostettuja lisätarvikkeita edes ateriaa aikaan. Jos siis joku niitä hakee, päästäkseen halevmmalla, niin eipä järin hyvä bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä 600 eurosta pitää maksaa laskut myös kuten vuokran omavastuu, netti ja muut laskut jos on. Eli korkeintaan yksinasuvalle jää 400 euroa koko kuukaudeksi. Minun vuokra on 380 euroa Raumalla. Saan asumistukea 244 euroa. Eli maksan työmarkkinatuesta vuokraa 136 euroa. Netti 37 euroa kk.
Jos saa pelkkää toimeentulotukea niin se on muutaman kympin vähemmän kun työmarkkinatuki.
Toimeentulotuki tulee yleisemmin työmarkkinatuen päälle, ja se kustantaa täysin veden, sähkön, lääkkeet, lääkärikäynnit sekä kotivakuutuksen.
Työmarkkinatukea ei ole kuukausiin enää ollut olemassakaan. Nykyään on yleistuki ja siihen on suunnitteilla liittää myös asumistuki ja lopulta myös toimeentulotuki, eli lopulta on vain yhden niminen tuki eli yleistuki. Mitkä sitten tulevat olemaan ehdot sellaisen saamiselle, onkin jännä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea ei ole kuukausiin enää ollut olemassakaan. Nykyään on yleistuki ja siihen on suunnitteilla liittää myös asumistuki ja lopulta myös toimeentulotuki, eli lopulta on vain yhden niminen tuki eli yleistuki. Mitkä sitten tulevat olemaan ehdot sellaisen saamiselle, onkin jännä juttu.
Toimeentulotuki tulee yleisemmin yleistuen päälle, ja se (toimeentulotuki) kustantaa täysin veden, sähkön, lääkkeet, lääkärikäynnit sekä kotivakuutuksen.
Noin. Helpottaako nyt ymmärtämistä, että kyse ihan eri tuista.
Tätä lokkeilun maksimointia harrastaa etenkin ne leipäjonojen vapaaehtoiset... Saavat ne täydet toimeentulotuet ja vievät hävikkiruoista kaikki lihatuotteet ja vastaavat kuin lokit, jättäen leipäjonon asiakkaille tyyliin pussin vaaleata leipää ja ehkä pari hedelmää.
Paikallista ruokajonoa kun olen katsellut, niin valtaosa siellä on päihdeongelmaisia ja monella on kaljatölkki kädessä jo siinä klo 11 kun kyseinen ruokajakelu alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voi mennä noin paljon ruokaan? Minulla menee työttömänä 80-100€/kk ja syön terveelliesti.
Ihmisillä on erilaisia tarpeita. 100
€:lla ei saa riittävästi ruokaa kuukaudeksi vähänkin enemmän syövä ja liikkuva ihminen. Jos tekee kaiken alusta asti itse ja syö vain kaalia ja perunaa niin hengissä pysyy mutta ei siinä paljon proteiinin määrällä juhlita. Jos syön lihaa ja maitotuotteita ja kalaa menee se 10€ päivässä helposti ruokaan.
Minä käyn leipäjonossa, jotta pystyn käymään uimahallissa vesijuoksemassa (johon menee muutama kymppi kuussa) ja pääsen kansalaisopiston pianotunneille (n. 180 €/kausi). Vesijuoksu on ainoa liikunta josta pidän ja pianonsoitto on kehittävä harrastus, joka tuo tavoitteita elämääni ja auttaa mua pysymään järjissäni. Ilman leipäjonoa en tekisi paljon mitään muuta kuin lojuisin kotona katsomassa telkkaa ja somettamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voi mennä noin paljon ruokaan? Minulla menee työttömänä 80-100€/kk ja syön terveelliesti.
€:lla ei saa riittävästi ruokaa kuukaudeksi vähänkin enemmän syövä ja liikkuva ihminen. Jos tekee kaiken alusta asti itse ja syö vain kaalia ja perunaa niin hengissä pysyy mutta ei siinä paljon proteiinin määrällä juhlita. Jos syön lihaa ja maitotuotteita ja kalaa menee se 10€ päivässä helposti ruokaan.
Proteiinia saa myös kasvikunnan tuotteista. Kuivatut herneet ja linssit on ihan ehdotonta köyhäilyruokaa. Jos vatsa ei tunnu kestävän, ei kannata luovuttaa vaan aloittaa pienistä määristä ja siirtyä vähitellen isompiin - näin suoliston bakteerikanta saa aikaa sopeutua muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisten opiskelijoiden osuus ruokajonoissa on jo noin 30–40 prosenttia.
Tampereen kaupunki on huolissaan siitä, että yksi ryhmä näyttää nyt tarvitsevan erityisen paljon ruoka-apua.
Tampereen apulaispormestari Jaakko Mustakallio (vihr.) sanoo, että Tampereen ruokajonoissa olevista arviolta noin 30–40 prosenttia on kansainvälisiä opiskelijoita.
Niitähän huijattiin Suomeen helpolla työtilanteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia saa myös kasvikunnan tuotteista. Kuivatut herneet ja linssit on ihan ehdotonta köyhäilyruokaa. Jos vatsa ei tunnu kestävän, ei kannata luovuttaa vaan aloittaa pienistä määristä ja siirtyä vähitellen isompiin - näin suoliston bakteerikanta saa aikaa sopeutua muutokseen.
Minulle tuli kihti noista. En voi syödä joka päivä. Ja silloinkin rkl. Harmittaa valtavasti, oli aovan tajuttoman kipeät isovarpaat.
Lääkäri oli vaan että olishan sen kaljan lipittämisestäkin voinut saada. Vaankun en ole niin tuli vasta nyt kun 50v ja yritin terveellisemmän ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Paikallista ruokajonoa kun olen katsellut, niin valtaosa siellä on päihdeongelmaisia ja monella on kaljatölkki kädessä jo siinä klo 11 kun kyseinen ruokajakelu alkaa.
Näiden takana on hauska jutella kaverin kanssa matkailusta ja sijoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä vedin eilen kännit ja tälläkin hetkellä siemailen olutta että rapula helpottaa hivenen. Säästin ruokaa viime kuulta. On vielä yli 200 jälellä millä elää ensi kuuhun. Useasti en juo. En haluaisi muutenkaan.
T.Kelaloinen
PersuBoin rölläysyritys vol 666
En tiedä kun en ole oikeutettu tt-tukeen vaikka nälkäkuolema uhkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä lokkeilun maksimointia harrastaa etenkin ne leipäjonojen vapaaehtoiset... Saavat ne täydet toimeentulotuet ja vievät hävikkiruoista kaikki lihatuotteet ja vastaavat kuin lokit, jättäen leipäjonon asiakkaille tyyliin pussin vaaleata leipää ja ehkä pari hedelmää.
Onko kukaan niin kateellinen ja katkera kuin tavallinen suomalainen köyhille 😁
Suomessa kateus on kiimaakin kovempi
Vierailija kirjoitti:
PERSKUTARALAA!!!
Tuet riittää ruokaan jos ei tupakoi ja osta viinaa. Miksi minun ei ole tarvinnut mennä ruokajonoon. Saan samat tuet kuin muutkin ja aina minulla on ruokaan rahaa. Säästöönkin jää rahaa. Ne ruokajonossa olevat juo paljon alkoholia ja tupakkiin menee varmasti 100 euroa kuukaudessa joten rahaa ei jää ruokaan.
Ei kuvaa. Huomasin eilen tämmöisen jonon, oikein hyvä kuntoista porukkaa siellä oli, toki narkit vähän heikommassa kuin eläkeläiset, oli siellä pari spugeakin seassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan niin kateellinen ja katkera kuin tavallinen suomalainen köyhille 😁
Suomessa kateus on kiimaakin kovempi
Tässä ei ole kyse kateudesta, vaan siitä miten nämä leipäjonot pyörivät verorahoilla, vaikka oikeasti vain ne vapaaehtoiset hyötyvät niistä. Mikä järki tässä? Olisi parempi jos kaupat saisivat hävikkiä myytyä tehokkaamin, jotta nämä joilla on oikeasti vaikeata taloudellisesti, saisivat sitä ruokaa edullisemmin. Nyt vain nämä vapaaehtoisesti mussuttavat kaiken sen ilmaisen ruoan. Painotan, tämä nykyinen järjestelmä pyörii verorahoin, ja kauppojen hyväuskoisuudesta.
Käyn hakemassa säästöä, jotta voi huvitella sitten säästyneillä rahoilla. Jonossa on paljon ulkomaalaisia lähinnä ukranalaisia ja joitakin nekruja pajeetteja.