Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Jos lapsi laittaa kesken koulupäivän kengän vessanpönttöön, minkä minä sille töistä käsin voin?”

Vierailija
31.08.2026 |

Mitä ihmettä tuo Venja (en  

tiedä onko äiti vai isä) haluaa? Sitäkö ettei merkintöjä tehtäisi Wilmaan ollenkaan? 

Helsinkiläisen Venja Henningsin tokaluokkalainen lapsi on erittäin vilkas. Henningsillä on tullut välillä viesteistä olo, että hänen pitäisi pystyä kesken koulupäivänkin ojentamaan lastaan.

Henningsin mukaan myös hänen tuttaviensa mukaan Wilma-viestiä kilahtaa koulusta herkästi, jos lapsi ei käyttäydy koulussa toivotulla tavalla.

”Jos lapsi laittaa kesken koulupäivän kengän vessanpönttöön, minkä minä sille töistä käsin voin? 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhempi voi sille paljonkin, vaikka ei mitään juuri siinä hetkessä. Kotona voi sitten keskustella, sopia säännöistä ja seurauksista, jos moinen urpoilu jatkuu. Kaikki mokaa joskus, mutta kukaan ei perseile jatkuvasti, jos siitä tulee seurauksia. Hyvin hyvin harva lapsi on oikeasti niin uhmakas, ettei asialle voi mitään.

Vierailija
62/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran: kengällä tukitaan viemäri.  Mutta sitähän te ette millään suostu uskomaan.  Ennen siihen tarkoitukseen käytettiin täyttä vessapaperirullaa.  Eihän toki meidän lapset sellaista tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos Venjalle ei Wilmaan merkitä miksi nepsykakaran kenkä on märkä kotiin tullessa hän huutaisi naama punaisena ettei informoida tarpeeksi.

Vierailija
64/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tulisi rangaista lasta myös kotona, ei tarvitse töistä tuon takia lähteä. Mutta pitäisi kiinnostaa se oman lapsen kasvatus. Kun sen olisi tehnyt ajoissa ei edes oltaisi tässä tilanteessa. Meillä oltaisiin ainakin kaksi viikkoa kotiarestissa ilman älylaitteita ja käytäisiin pyytämässä anteeksi opettajalta ja siltä kenen kengät pöntössä on ja itse lähtisin paikalle varmistamaan että näin käy. 

Itselläni on kolme vilkasta lasta ja tuollaista perseilyä ei sallita. 

Vierailija
65/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos Venjalle ei Wilmaan merkitä miksi nepsykakaran kenkä on märkä kotiin tullessa hän huutaisi naama punaisena ettei informoida tarpeeksi.

Ehkä se oli jonkun toisen oppilaan kenkä?

Vierailija
66/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin asenteesta paistaa ettei lapsi ole koskaan kuullut kotona sanaa "ei".

Vierailija
67/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin niitä mopopoikia synnytetään. Yhtä hoidettiin viime lauantaina tien poskessa ambulanssissa päristeltyään ilmeisesti vähän liikaa. Veronmaksajien piikkiin tietysti.

Vierailija
68/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se oli jonkun toisen oppilaan kenkä?

Sitten asiasta ei pitäisi vaivata Venjaa että hänen nepsykakaransa kiusaa toista lasta heittämällä tämän kengän wcpönttöön?

Vierailija
69/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole opettajan tehtävä tarkistaa koululaisten vaatteita. Kengät ainakin omilla lapsilla on aina päivän päätteeksi märät, lapset nyt tykkää kahlata kuralätäköissä yms ja ei siihen kukaan ole kuollut että vaattet on märät, vaihtaa kotona kuivat. 

Vierailija
70/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se vilkas on, jos vanhemman asenne on tuo. "jonkun muun ongelma".

Ei hän voikaan kesken duunipäivän asialle mitään, mutta sehän on tiedoksi. Ei suinkaan mikään hätäilmoitus. kuten tuolla jo sanottiin Wilma viestejään voi hallita, ei niitä päivittäin tarvitse lukea. Tärkeät asiat soitetaan.

Opettaja laittaa wilmaviestejä, kun hänellä on siihen aikaa. Hyvähän tuommoisesta kepposesta on kotiinkin ilmoittaa. Vähän keskustella, että mitä sinne vessanpönttöön laitetaan ja mitä ei.

Moni vanhempi on vielä töissä, kun opettajalta oppilaat lähtee. Sitten on hetki aikaa naputella viestejä.... esim kahden jälkeen. Siitä ei tarvii hermostua.

Kieltämättä kuulostaa ote vähän uusavuttomalta, jos tuo kenkäviesti aiheuttaa aikuisessa noin hämmennystä. 

Ei se opettaja voi sitä viestiä laittaa juuri sopivasti silloin kun sillä vanhemmalla on illalla hetki jutella asiasta lapselle. 

Vierailija
71/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei koulu selvitä noita juttuja? Rehtorin puhuttelu ja tunti jälkkää. Seuraavasta töppäilystä sitten kaksi tuntia.

Että koulun tehtävä kasvattaa lasta kun ei ole kotona viitsitty?

Vierailija
72/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venja, entäs jos oli -40 ja tossu olisi jäätynyt tassuun kiinni🤨

Vierailija
73/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan tuollaisia temppuja ennakoitiin siten, että kengän tunkemisesta vessanpönttöön tuli rangaistus (tuntuva sellainen) sekä koulussa että kotona. Mutta enää kyseisenlaiseen kasvatukseen ei uskota.

Ai väkivaltaa???

Rangaistus ei mitenkään välttämättä ole väkivaltaa. Vapaudenriisto riittää jopa m.ur.h.a.a.j.i.l.le. 

Itse olen kasarilapsi, väkivaltaa ei ollut, rangaistuksia kyllä. Jälki-istuntoa, viikkorahan menetystä, kotiarestia. Et saanut katsoa telkkaa tai ei mentykään mummulaan. 

Lapselle vaan täytyy tehdä etukäteen selväksi mikä seuraus minkäkinlaisesta rikkeestä on, niin sen oma oikeudentaju hyväksyy sen kyllä.

Esim. Kengät vessanpyttyyn: viikkorahat jäähylle siksi saakka, että uudet kengät on säästetty uhrille -tai itselle, jos ne oli omat. Lapsen on hyvä ymmärtää että vaikka rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaana, vahingonkorvausvastuu on jo vauvoilla. 

Tämä oli näin kanssa mun lapsuudessa 70-80-luvulla, että jos rikkoi jonkun omaisuutta, niin omista rahoista joutui ostamaan uuden tai säästämään useista viikkorahoista.

Vanhemmat olivat kärppänä selvittämässä asiaa jos koulussa tai pihalla oli jotain sattunut. Ei olis tullu mieleenkään, että vanhemmat olisi vaan nostelleet hartioita, että hitsin piut, miten me liitymme asiaan kun minä olin silloin töissä? Vanhemmat ottivat täysin vastuuta lapsestaan ja lapsen käytöksestä. Opettajat ja vanhemmat vetivät yhtä köyttä.

Ja kotona sai kyllä kunnon läksytyksen jos oli tehnyt tyhmyyksiä. Kotonani ei käytetty fyysistä väkivaltaa, mutta henkisesti tuli ”ympäri korvia” ja muita rangaistuksia. Rangaistukset olivat sen verran tuntuvia, että tällaisiin tilanteisiin ei kannattanut hankkiutua.

Vierailija
74/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Minä ainakin haluaisin, että tuollaisen tiedon saisin mahdollisimman pian. Minulle, ja luultavasti työantajallenikin, tuollainen käytös olisi palkattoman vapaan, syynä pakottava perhesyy, paikka. Seuraavana päivänä, toki sovittuani asiasta opettajan kanssa, tulisi koululle vahtimaan oman muksuni käytöstä. Tuossa tapauksessahan on luultavasti kyse toisen kiusaamisesta tai vandalismista. Palkattoman vapaan "kulut" tietenkin korvattaisiin karkkien, lelujen, leffojen yms ostojen vähentämisellä.

Vierailija
75/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Jos lapsi sairastuu koulussa, niin se on asia, mihin vanhemman pitää reagoida. Koulu on kuitenkin opettajan työympäristö ja hänen kyllä pitäisi selvitä siellä ja muista sattumuksista voi tehdä yhteenvedon iltapäivällä kun koulu on jo ohi.

Kasvatus on vanhempien tehtävä. Jos kouluun tuodaan lapsi, joka häiriköi kaikkia eikä osaa käyttäytyä niin kyllä siitä on syytä vanhempien ottaa sitä kasvatusvastuuta ja käydä kotona tilanteet läpi.

Vierailija
76/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Jos lapsi sairastuu koulussa, niin se on asia, mihin vanhemman pitää reagoida. Koulu on kuitenkin opettajan työympäristö ja hänen kyllä pitäisi selvitä siellä ja muista sattumuksista voi tehdä yhteenvedon iltapäivällä kun koulu on jo ohi.

Käykö se opettaja ostamassa kuivat uudet kengät? Jos laittaa lapsen märissä kengissä kotiin niin vanhemmat kilahtaa siitäkin. 

No ei tietenkään opettaja käy kenkiä ostamassa. Lapsi laittaa toiseen jalkaansa sen vessanpöntössä uittamansa kengän ja toiseen kuivan. Kyllä niillä kotiin pääsee.

Vierailija
77/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kouluikäinen edes keksii laittaa kengän vessanpönttöön?

Sitä sopii ihmetellä ja vaikka se äiti ei tosiaan kesken työpäivän pysty asialle mitään tekemään, hänen on syytä kuulla lapsensa tekevän tuollaista. Vaikka koulupäivän aikana opettajien tuleekin selvitä lapsen kanssa, niin kyllä se kasvatusvastuu on silti lapsen vanhemmilla. Eli tuossa tapauksessa äidin (ja isän) tehtävä on lapsensa kanssa keskustella ja saada hänet ymmärtämään, että tuolla tavalla ei jatkossa käyttäydytä. 

Vierailija
78/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykö se opettaja ostamassa kuivat uudet kengät? Jos laittaa lapsen märissä kengissä kotiin niin vanhemmat kilahtaa siitäkin. 

No ei tietenkään opettaja käy kenkiä ostamassa. Lapsi laittaa toiseen jalkaansa sen vessanpöntössä uittamansa kengän ja toiseen kuivan. Kyllä niillä kotiin pääsee.

Ja varmasti myös siksi opettaja laittaa sen viestin, että vanhemmat tietävät lapsensa tulevan koulusta kotiin toinen kenkä märkänä - ja mikä siihen on syynä.

Vierailija
79/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus on vanhempien tehtävä. Jos kouluun tuodaan lapsi, joka häiriköi kaikkia eikä osaa käyttäytyä niin kyllä siitä on syytä vanhempien ottaa sitä kasvatusvastuuta ja käydä kotona tilanteet läpi.

Koulussa satuu paljon vaikeampiakin juttuja kuin tämä. Jos lapsi kastelee oman kenkänsä niin so what. Olen.paljon huolestuneempi koulukiusaamisista, jotka kohdistuu toisiin lapsiin ja joita koulu ei todellakaan aina lähde selvittämään.

Vierailija
80/87 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos lapsi laittaa kesken koulupäivän kengän vessanpönttöön, minkä minä sille töistä käsin voin? "

No kerros AP mitä se vanhempi tuolle tilanteelle töistä käsin voi? 

1. Asiasta voidaan toki kotona jutella, mutta vähän tästä kaikuu läpi se, että juttelua varmaan tehdään paljonkin arjessa.

2. Sitten voidaan toki jutella kolmikannassa koulun, terveydenhuollon ja vaikka lastensuojelun kanssa.

3. Sitten lapsi voidaan toki lääkitä rauhalliseksi

4. Tai antaa remmiä ja lapsi lähtee sijoitukseen

Mutta siinäpä ne vaihtoehdot ovat, jollei sinulla ole jotain salaista jokeria?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme