”Jos lapsi laittaa kesken koulupäivän kengän vessanpönttöön, minkä minä sille töistä käsin voin?”
Mitä ihmettä tuo Venja (en
tiedä onko äiti vai isä) haluaa? Sitäkö ettei merkintöjä tehtäisi Wilmaan ollenkaan?
Helsinkiläisen Venja Henningsin tokaluokkalainen lapsi on erittäin vilkas. Henningsillä on tullut välillä viesteistä olo, että hänen pitäisi pystyä kesken koulupäivänkin ojentamaan lastaan.
Henningsin mukaan myös hänen tuttaviensa mukaan Wilma-viestiä kilahtaa koulusta herkästi, jos lapsi ei käyttäydy koulussa toivotulla tavalla.
”Jos lapsi laittaa kesken koulupäivän kengän vessanpönttöön, minkä minä sille töistä käsin voin?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Jos lapsi sairastuu koulussa, niin se on asia, mihin vanhemman pitää reagoida. Koulu on kuitenkin opettajan työympäristö ja hänen kyllä pitäisi selvitä siellä ja muista sattumuksista voi tehdä yhteenvedon iltapäivällä kun koulu on jo ohi.
Vanhemmalle tulee ilmoittaa jälki-istunnosta koulupäivän aikana, ei sen päätyttyä.
Haistakaa jo paska niiden lasujenne kanssa. Koululla ei ole lakisääteistä valtaa määrätä huoltajalle erillistä velvollisuutta käyttää digitaalisia alustoja tiettyyn aktiivisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei koulu selvitä noita juttuja? Rehtorin puhuttelu ja tunti jälkkää. Seuraavasta töppäilystä sitten kaksi tuntia.
Tietenkin koulu selvittää mutta opettajan kuuluu raportoida nämä myös huoltajille. Wilma-merkinnät on myös sitä varten että jos tarvitaan tukitoimia niin se on ikään kuin tilasto tai raportti johon vedotaan.
Kenkä laitetaan vessanpönttöön siksi, että sillä saadaan tukituksi viemäri. Kenkä on tietenkin kaverin kenkä. Kun tarpeeksi monta viemäriä on tukittu, on koulu kaaoksessa. Vanhemmilla ei ole aavistustakaan siitä, mitä näiden mukä viattomien temppujen takana on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Jos lapsi sairastuu koulussa, niin se on asia, mihin vanhemman pitää reagoida. Koulu on kuitenkin opettajan työympäristö ja hänen kyllä pitäisi selvitä siellä ja muista sattumuksista voi tehdä yhteenvedon iltapäivällä kun koulu on jo ohi.
Vanhemmalle tulee ilmoittaa jälki-istunnosta koulupäivän aikana, ei sen päätyttyä.
Siksi jälki-istuntoon ei jätetäkään samana päivänä vaan siirretään usein seuraaville päivälle, jotta huoltaja ehtii lukea viestin.
Nykyiset vessapaperirullat ovat niin isoja, että onneksi niitä ei saa tungettua vessanpönttöön. Aikaisemmat pienet sopivat hyvin tähän ilkivaltatemppuun.
Vierailija kirjoitti:
Haistakaa jo paska niiden lasujenne kanssa. Koululla ei ole lakisääteistä valtaa määrätä huoltajalle erillistä velvollisuutta käyttää digitaalisia alustoja tiettyyn aktiivisuuteen.
Mikä tahansa mikä on huoli on myös lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilmasta voi ottaa ilmoitukset pois käytöstä ja tilata sähköpostimuistutuksen saapuneista vaikka vain kerran viikossa (tai ei ikinä). Problem solved.
Koulukuraattori
Huoli-ilmoitus
Sosiaalityöntekijät
Rullatirullaa alkaa heti.
Lapsi sairastuu koulussa niin pitää reagoida heti. Perseilyt ehtii selvittää työpäivän jälkeen, ei kuitenkaan asenteella eihän lapseni touhut koulussa minulle kuulu.
Perseilyn selvittely kotona on raa'asti myöhässä, vaikkakin tarpeellista sekin.
Perseilevän rauhattoman lapsen pitäisi myös saada, kuvainnollisesti, näpeilleen heti ja välittömästi.
Eikö nykyopeista ole auktoriteetilla ja aggressiivisesti rähähtämään enää ollenkaan? Vanhemmille kaipaaminen ilman omaa höykytystä vain rapauttaa auktoriteettia - häirikkö huomaa että opelta puuttuu uskallus ja selkäranka.
Mun lapsen koulussa on erittäin tiukka rehtori. Siellä voi yhden kerran tehdä typeryyksiä, toisesta rehtorin puhuttelu ja kolmannesta jälki-istunto perjantaina koulupäivän jälkeen. Siellä todella istutaan selkä suorana, kädet pulpetilla ja katse seinässä. Jos kiemurtelee, potkii jne., niin saa uuden jälki-istunnon ja tuolla ollaan tarvittaessa klo 17 asti, jos ei ohjeiden mukainen toiminta onnistu.
Harva lapsi on toistamiseen kokeilemassa, miltä perjantainen rangaistus tuntuu. Tekisi varmaan hyvää Venjalle ja perheelleen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten velvollisuus lukea paperista reissuvihkoa. Vai osaako lukea ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten kouluikäinen edes keksii laittaa kengän vessanpönttöön?
Koska on erittäin vilkas. No eikähän vilkaskin kerrasta opi tässä tapauksessa kun kävelee märällä kengällä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Venjan kersa taitaa olla vähän vajaa. Tunkis itsensä pönttöön seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi jälki-istuntoon ei jätetäkään samana päivänä vaan siirretään usein seuraaville päivälle, jotta huoltaja ehtii lukea viestin.
Mutta viesti laitetaan samantien, jotta vanhempi voi tarvittaessa siihen reagoida. Viestihän voi olla myös sellainen, että lapsi on määrätty poistumaan koulun alueelta ennen koulupäivän päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti "kaverit" laittaneet, kiusaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kenkä? Kiusatakseen.
Tuollaisessa tapauksessa kannattaa kyllä selvittää oliko kyseessä kiusaamistapaus ja kiusaamisen uhri kertoo että heitti itse oman kenkänsä pyttyyn koska pelkää kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on erittäin vilkas. No eikähän vilkaskin kerrasta opi tässä tapauksessa kun kävelee märällä kengällä kotiin.
Todennäköisesti kyse on jonkun toisen kengistä ja se joku toinen tekee toivottavasti rikosilmoituksen. Sitten riidellään, että kattaako koulun vakuutus vai uhrin vakuutus, Venjan vanhemmat ei maksa, koska lapsi oli koulun vastuulla,
Vierailija kirjoitti:
kotikasvatus
Vierailija kirjoitti:
Wilmasta voi ottaa ilmoitukset pois käytöstä ja tilata sähköpostimuistutuksen saapuneista vaikka vain kerran viikossa (tai ei ikinä). Problem solved.
Jos prosessointikyky riittäisi tuon tekemiseen, lapsikaan ei varmaan panisi kenkiä vessanpyttyyn.
Kantoonsa vesa kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kenkä? Kiusatakseen.
Tuollaisessa tapauksessa kannattaa kyllä selvittää oliko kyseessä kiusaamistapaus ja kiusaamisen uhri kertoo että heitti itse oman kenkänsä pyttyyn koska pelkää kiusaajia.
Just, syyllinen on aina joku muu?
No, ei todellakaan ole.