Minkä kansalaisopiston kurssin olet jättänyt kesken?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän kielikursseilla on näitä, jotka eivät olet tehneet miltei ikinä läksyjä ja ovat aivan pihalla esim. kun pitäisi tehdä parityöskentelyä. Ja joillakin ei sitten millään mene ääntämissäännöt jakeluun, vaikka niitä on tankattu vuodesta toiseen.
Korjaus: Hämmästyttävän USEIN kielikursseilla on näitä, jotka...
Minäkin joogan. Kämmenet väärän muotoiset etteivät mene lattiaan kiinni tasaisesti, valisti opettaja.
Arabian alkeiskurssin. Opettaja oli oikein mukava mies (en muista, mistä maasta oli kotoisin), mutta aivan onneton opettaja. Meillä ei ollut mitään kurssimateriaalia, tunnit menivät niin, että hän puhui, ihan innostuneesti ja innostavasti kyllä, mutta kirjoitti jotakin taululle seisten koko ajan edessä ja pyyhki kirjoittamansa sitten pois. Toinen puoli luokasta ei koskaan nähnyt, mitä hän sinne kirjoitti. Oli aika vaikea yrittää tehdä muistiinpanoja uusista sanoista.
Viimeinen niitti oli opiskelijatoveri, joka käyttäytyi minusta vähän aggressiivisesti. Aina, jos kysyin opettajalta, että hei mikäs tuo sana olikaan, niin tuo toinen opiskelija huusi kovaan ääneen "ON OLLU!" Eli ilmeisesti tuo opettajan käyttämä sana oli tullut vastaan jollakin aiemmalla oppitunnilla. Minä itse olin välillä pois (yleensä flunssan takia), joten osa sanoista oli mennyt siksi ohi. Kuten sanoin, materiaalia ei ollut, joten jos oli kerrankin pois, putosi kelkasta.
Menin englannin keskustelukurssille (edistyneille), jossa oli tarkoitus keskustella ajankohtaisista aiheista. Aiheita oli mm. suomalaiset kesäperinteet (ajankohtaista?) ja harrastaminen. Osa kurssilaisista käytti suomea englannin sijaan kun halusivat selittää jotain vaikeaa. Yksi keski-iän ylittänyt selasi jatkuvasti sanakirjaa. Keskustelu ei todellakaan ollut sujuvaa/miellyttävää. Jätin neljän kerran jälkeen kurssin sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joogassa kävin aikoinaan tasan kaksi kertaa, paikkana oli todella iso liikuntasali, jossa oli hyytävän kylmä.
Eipä tainnut olla motivaatio huipussaan!
Olisi kyllä suotavaa että puuttuvan motivaation omaavat eivät vaivautuisi jotta eivät veisi paikkoja niiltä, joilla motivaatiota oikeasti on.
Hyytävän kylmä sali ja motivaation puute sinusta samoja asioita?
Suomalaiselle kaupunkilaisjuntille jo 20 astetta on hyytävän kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Posliininmaalauksen. Opettajaa ei kiinnostanut aloittelijat pätkääkään, vain ne 10 vuotta maalanneet tutut naiset. Sen päätarkoitus oli myydä tarvikkeita ja laskuttaa poltoista. No tarvikkeita tuli ostettua paljon turhiakin, kun en tiennyt mitä kaikkea oikeasti tarvitsee (opettajalla oli paikkakunnalla ihan maine tästä). Kävin sitten täsmä-viikonloppukursseja myöhemmin, kun oli eri opettaja. Sittemmin se harrastus on jäänyt.
Sa.anlainen kokemus, että opettaja into kurssin pitämiseen johtui hänen myymistään tarvikkeita.
Lisäksi kaikilla oli tärpättipullo auki pulpetillaan. Tulin noin kolmen kerran jälkeen allergiseksi tärpätille ja samalla kaikille hajuvesille ym.
Harmittaa, että menin mokomalle kurssille ollenkaan, kun nyt sitten minulla on hajusteallergia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karaten alkeet. Olin juuri muuttanut Vaasaan, ja olin ryhmän ainoa, joka ei puhunut ruotsia äidinkielenään, tai lukioruotsia enempää. Minun takiani ryhmän vetäjät joutuivat kertomaan asiansa myös suomeksi. Ja se silmien pyörittely ja tuhahtelu... Ryhmäläiset kaikki eivät puhuneet suomea alkeita enempää, joten kommunikointi vaihtuvien parien kanssa oli vaikeaa tai mahdotonta. Tunsin olevani suureksi vaivaksi, joten lopetin kurssin.
Kuulosta kamalalta paikalta tuo Vaasa.
Muuten hyvä paikka mutta ihmiset ovat mulkkuja, aivan kuten kaikki muutkin ruotsia puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän kielikursseilla on näitä, jotka eivät olet tehneet miltei ikinä läksyjä ja ovat aivan pihalla esim. kun pitäisi tehdä parityöskentelyä. Ja joillakin ei sitten millään mene ääntämissäännöt jakeluun, vaikka niitä on tankattu vuodesta toiseen.
Korjaus: Hämmästyttävän USEIN kielikursseilla on näitä, jotka...
Tähän on harrastus, ei työ. Ymmärrettävää, että ei tee läksyjä.
Menin Helsingin työväenopiston viikonlopun kestävälle kakkukurssille. En voinut palata perjantain jälkeen, kun yksi iäkkäämpi rouva oli niin epähygieeninen ja haisi pahalle. Hän ei pessyt käsiään kertaakaan, kynnenaluset mustat, rasvaiset hiukset (auki) ja vaatteet aivan likaiset. Kamala haisuli - keittiössä! EI!
Joogan, kuten aloittajakin. Aloittelijaryhmässä oli yksi ohjaaja ja neljäkymmentä osallistujaa, joten ei ohjaaja mitenkään voinut ohjata ja seurata kuka tekee oikein ja kuka väärin.
Kivenhionta vedellä. Olin liian nuori ja ahdistunut. Nyt keski-iässä voi olla ok.
Työelämän Ruotsinkurssin. En vaan jaksanut päntätä niitä läksyjä vielä aikuisenakaan.
Ruotsin keskustelukurssin. Tein jo ennen ensimmäisen tunnin alkua emämokan, kun menin tietämättäni istumaan paikalle joka paljastui erään hienon rouvan vakiopaikaksi, jolla hän oli aina istunut ties kuinka monen vuoden ajan. Jouduin siirtymään vihaisten mulkaisujen saattelemana takariviin jo ennen kuin opettaja saapui paikalle, kun en tyrmistykseltäni tajunnut pitää puoliani. Olin ainoa uusi tulokas kurssilla ja huomasin hyvin pian, että ketään ei kiinnostanut keskustella kanssani. He halusivat jutella vain vanhojen tuttujen kavereidensa kanssa, eikä uusia kaivattu joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posliininmaalauksen. Opettajaa ei kiinnostanut aloittelijat pätkääkään, vain ne 10 vuotta maalanneet tutut naiset. Sen päätarkoitus oli myydä tarvikkeita ja laskuttaa poltoista. No tarvikkeita tuli ostettua paljon turhiakin, kun en tiennyt mitä kaikkea oikeasti tarvitsee (opettajalla oli paikkakunnalla ihan maine tästä). Kävin sitten täsmä-viikonloppukursseja myöhemmin, kun oli eri opettaja. Sittemmin se harrastus on jäänyt.
Sa.anlainen kokemus, että opettaja into kurssin pitämiseen johtui hänen myymistään tarvikkeita.
Lisäksi kaikilla oli tärpättipullo auki pulpetillaan. Tulin noin kolmen kerran jälkeen allergiseksi tärpätille ja samalla kaikille hajuvesille ym.
Harmittaa, että menin mokomalle kurssille ollenkaan, kun nyt sitten minulla on hajusteallergia.
Ei meillä oo kellään tärpättiä. Pitäskö semmostakin olla?
4 v harrastanut
Eräällä online kielikurssilla opettaja muodosti parit ja parin kanssa piti puhua lyhyesti itsestään. Minun parini aloitti, eikä hänellä ollut aikomustakaan lopettaa puhumista ja en ehtinyt sanoa mitään, kun koko harjoitus oli jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä oo kellään tärpättiä. Pitäskö semmostakin olla?
4 v harrastanut
Kyllä meillä oli tärpättiä. Millä putsasitte välineet?
Vierailija kirjoitti:
Menin Helsingin työväenopiston viikonlopun kestävälle kakkukurssille. En voinut palata perjantain jälkeen, kun yksi iäkkäämpi rouva oli niin epähygieeninen ja haisi pahalle. Hän ei pessyt käsiään kertaakaan, kynnenaluset mustat, rasvaiset hiukset (auki) ja vaatteet aivan likaiset. Kamala haisuli - keittiössä! EI!
Mulla oli yhdellä kielikurssilla samanlainen haisuli. Koko puolitoistatuntia piti miltei oksennusta pidätellä ja opettaja yritti availla ikkunoita, mutta eihän sille kukaan voinut mitään sanoa. Oli aina helpottavaa, kun tämä haisuli oli poissa.
Minullakin oli työväenopisto, Helsingissä soi, ei kansalaisopisto. Menin ompelukurssille, jonka teema oli uudet vaatteet. Tajusin, ettei taidot kerta kaikkiaan riitä. En ole juuri koulun jälkeen ommellut. En myöskään ymmärrä kaavoista mitään. Jos haluaa tuunata kaavaa, siinähän pitäisi olla joku ompelumestari. Tein mekon, jonka hihoista tuli liian tiukat minulle, muutenkin se oli sellaista tuhertamista. Minulla jäi ehkä 4 viineistä kertaa käymättä, koska en niillä taidoilla halunnut jatkaa. Osaan neuloa sukkia ja se riittäköön käsityötaidoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni kertoo tässä ketjussa, että kokee, ettei aloittelijoiden kurssi ollutkaan aloittelijoille, vaan moni oli jo konkari, eikä opettaja halunnut ottaa aloittelijoita huomioon. Tosi outoa.
Aika yleistä tuntuu olevan. Itse yritin hiukan yli 10 vuotta sitten opiskella media-assistentiksi aikuisopistossa. Parille opettajalle ei kuitenkaan ilmeisesti ollut selvää, että suurimmalla osalla opiskelijoista ei ollut alalta käytännössä mitään kokemusta. Vain yksi tai kaksi oli tehnyt aikaisemmin jotain alaan liittyvää työtä. Eihän siitä mitään tullut. Moni, minä mukaan lukien, jätti homman kesken.