Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kansalaisopiston kurssin olet jättänyt kesken?

Vierailija
31.08.2026 |

Minä joogan.

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posliininmaalauksen. Opettajaa ei kiinnostanut aloittelijat pätkääkään, vain ne 10 vuotta maalanneet tutut naiset. Sen päätarkoitus oli myydä tarvikkeita ja laskuttaa poltoista. No tarvikkeita tuli ostettua paljon turhiakin, kun en tiennyt mitä kaikkea oikeasti tarvitsee (opettajalla oli paikkakunnalla ihan maine tästä). Kävin sitten täsmä-viikonloppukursseja myöhemmin, kun oli eri opettaja. Sittemmin se harrastus on jäänyt.

Sa.anlainen kokemus, että opettaja into kurssin pitämiseen johtui hänen myymistään tarvikkeita. 

Lisäksi kaikilla oli tärpättipullo auki pulpetillaan. Tulin noin kolmen kerran jälkeen allergiseksi tärpätille ja samalla kaikille hajuvesille ym. 

Harmittaa, että menin mokomalle kurssille ollenkaan, kun nyt sitten minulla on hajusteallergia. 

Ei meillä oo  kellään tärpättiä. Pitäskö semmostakin olla? 
4 v harrastanut

Kyllä meillä oli tärpättiä. Millä putsasitte välineet?

Vesi ja saippua. Ihan hyvin lähti.

Okei. En tarkalleen enää muista, mutta varmasti myös värien ohentamiseen. 

Sen muistan, että jokaisella oli oma tärpättipullo auki pöydällään ja vaikka oli ikkunat auki, haju oli voimakas. 

Olen rakennusinsinööri ja tärpättiallergiasta on ollut paljon harmia töissä ja oman kodin ulkoseinien ym maalauksissa. Hajuton tärpätti on aivan yhtä allergisoivaa. 

Olin kurssilla ihan nuorena vuonna 1990.

No, vuonna 1990 on voitu käyttää vielä tärpättiä. Sivellinöljyä (täysin hajuton) ei ehkä ole keksittykään. Itse aloitin posliininmaalauksen vasta v. 2002, ja silloin ei enää saanut tuoda tärpättiä, piti olla tuoksuttomat tuotteet, neilikkaöljy oli hyväksytty.

Mikä helkkarin tärpättikeskustelu tämä on?

Vierailija
142/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainan kelikurssi. Liikaa pitkiä paritehtäviä ja liian vähän opetusta. Paritehtävät on ihan ok mutta melkein koko tunti meni niissä ja jos meni väärin niin ei kukaan korjannut tietenkään kun ei kukaan oppilas vielä mitään osannut.  

Sama kokemus venäjän alkeiskurssista. Opettaja laittoi täysin ummikot keskenään lukemaan tekstejä, eikä kenellläkään ollut hajuakaan, miten niitä äännetään. Sitten ope kiersi luokassa ja kysyttäessä sanoi vain muutaman sanan, että miten ne äännetään. Eihän siitä mitään tullut.

Siis korjaan tekstiäni. Ope laittoi meidät lukemaan sanoja (ei siis suinkaan tekstejä) keskenämme, sen jälkeen kun kyrilliset kirjaimet ja niiden ääntäminen oli harjoiteltu. Oli tosi turhauttavaa pähkäillä ääntämistä yhtä pihalla olevan parin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murreruno- ja haarakiilanompelukurssin.

Vierailija
144/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärpättiä, tärpättiä! 

Vierailija
145/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulukurssi. Opettaja oli suorastaan ilkeä. Esimerkiksi väänsi leuastani täysin tarpeettomasti. Katsoi usein halveksivasti. Etsi tilaisuuksia nolatakseen oppilaita. 

Menin kurssille, koska esittelytekstissä oli, että se oli tarkoitettu alkeiskurssiksi itsensä laulutaidottomiksi kokeville. Minulla on kuitenkin koulusta ysin lauluääni, joten ihan toivoton en ole. 

Hyi.

Vierailija
146/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi kielten opettaja naljaili sanoja kysyttäessä oppilaalle, että kun oppilas kerta lunttaa ja lukee kysytyn sanan kirjasta, niin voisi edes ääntää sen sitten oikein.

Vierailija
147/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sijoittamiskurssilla (Helsingin työväenopisto), jota piti eräs kauppatieteiden maisteri. Ensiksi hän yritti kaupata kirjoittamaansa kirjaa (hinta 55€), sen jälkeen hän kertoi omista huippusijoituksistaan. Jos olisi niin hyvä, niin tuskin olisi torstaisin työväenopistolla opettamassa. Yksi nainen pyysi jatkuvasti puheenvuoroa ja kyseli hyvin yksityiskohtaisia asioita omista sijoituksistaan, tyyliin minä päivänä minun kannattaa myydä Sampo A:n osakkeet, jotka ostin viime vuoden maaliskuussa? Pari kertaa kävin, sitten riitti

Vierailija
148/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan kielen opinnot

Vierailija
149/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin keskustelukurssin. Tein jo ennen ensimmäisen tunnin alkua emämokan, kun menin tietämättäni istumaan paikalle joka paljastui erään hienon rouvan vakiopaikaksi, jolla hän oli aina istunut ties kuinka monen vuoden ajan. Jouduin siirtymään vihaisten mulkaisujen saattelemana takariviin jo ennen kuin opettaja saapui paikalle, kun en tyrmistykseltäni tajunnut pitää puoliani. Olin ainoa uusi tulokas kurssilla ja huomasin hyvin pian, että ketään ei kiinnostanut keskustella kanssani. He halusivat jutella vain vanhojen tuttujen kavereidensa kanssa, eikä uusia kaivattu joukkoon. 

Joo näillä kielikursseilla on ihmisillä vakiopaikat. Ihme juttu sekin.

Niin on muuten jumppasaleissakin...

- yksi joka jätti laviksen kesken

Vierailija
150/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni kertoo tässä ketjussa, että kokee, ettei aloittelijoiden kurssi ollutkaan aloittelijoille, vaan moni oli jo konkari, eikä opettaja halunnut ottaa aloittelijoita huomioon. Tosi outoa.

Jep. Minäkin jätin jazztanssit alkeet kesken kun kävi ilmi, että suurin osa oli tanssinut jazzia aiemmin ja heille kaikki liikkeet oli jo ennestään tuttuja. Sitten minä ja muutama muu tiputtiin heti kärryltä, koska opettaja meni edistyneempien tahtiin. Miksi alkeiskursseja ei voisi oikeasti suunnata aloittelijoille ja nämä pidempään harrastavat voisivat mennä ihan omille kursseilleen? Ja alkeissa käytettäisiin aikaa siihen, että myös hitaammat oppivat. Eikö se ole alkeiden idea? 

Nimenomaan. Mutta tuossahan ope tekee virheen, jos lähtee edistyneempien tahtiin, vaikka kurssi on alkeiskurssi.

Todellakin. 

Kävin pari vuotta sitten kesäyliopistossa laulamattomille tarkoitetun kurssin, mutta kurssin alussa paljastui, että suurin osa osallistujista olikin käynyt saman kurssin jo aiemmin ja laulanut muutenkin. Opettaja valitsi sitten kurssin laulut enemmistön mukaan, vaikka ne oli ainakin mulle ja yhtä laulutaidottomalle kaverilleni ihan liian vaikeita. Harmitti kovasti, etenkin kun kurssi ei ollut ihan halpa. Ymmärrän tietysti että myös edistyneemmät haluttiin ottaa huomioon, mutta pääpainon olisi kyllä pitänyt olla niissä joille kurssi oli suunnattu. Jos edistyneemmät ei saa siitä tarpeeksi haasteita, oma vika kun ilmoittautui liian helpolle kurssille. 

Kun kurssilla on iso porukka joka on ollut siellä ennenkin ja tuttuja opettajalle, ja aloittelijat ovat vähemmistössä, niin on aika korkea kynnys pyytää hidastamaan, toistamaan ja kertomaan kunnolla mitä pitää tehdä.

Vierailija
151/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan, mutta syy oli luonnollinen, paikkakunnalta muutto. 

Vierailija
152/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni kertoo tässä ketjussa, että kokee, ettei aloittelijoiden kurssi ollutkaan aloittelijoille, vaan moni oli jo konkari, eikä opettaja halunnut ottaa aloittelijoita huomioon. Tosi outoa.

Jep. Minäkin jätin jazztanssit alkeet kesken kun kävi ilmi, että suurin osa oli tanssinut jazzia aiemmin ja heille kaikki liikkeet oli jo ennestään tuttuja. Sitten minä ja muutama muu tiputtiin heti kärryltä, koska opettaja meni edistyneempien tahtiin. Miksi alkeiskursseja ei voisi oikeasti suunnata aloittelijoille ja nämä pidempään harrastavat voisivat mennä ihan omille kursseilleen? Ja alkeissa käytettäisiin aikaa siihen, että myös hitaammat oppivat. Eikö se ole alkeiden idea? 

Nimenomaan. Mutta tuossahan ope tekee virheen, jos lähtee edistyneempien tahtiin, vaikka kurssi on alkeiskurssi.

Todellakin. 

Kävin pari vuotta sitten kesäyliopistossa laulamattomille tarkoitetun kurssin, mutta kurssin alussa paljastui, että suurin osa osallistujista olikin käynyt saman kurssin jo aiemmin ja laulanut muutenkin. Opettaja valitsi sitten kurssin laulut enemmistön mukaan, vaikka ne oli ainakin mulle ja yhtä laulutaidottomalle kaverilleni ihan liian vaikeita. Harmitti kovasti, etenkin kun kurssi ei ollut ihan halpa. Ymmärrän tietysti että myös edistyneemmät haluttiin ottaa huomioon, mutta pääpainon olisi kyllä pitänyt olla niissä joille kurssi oli suunnattu. Jos edistyneemmät ei saa siitä tarpeeksi haasteita, oma vika kun ilmoittautui liian helpolle kurssille. 

Kun kurssilla on iso porukka joka on ollut siellä ennenkin ja tuttuja opettajalle, ja aloittelijat ovat vähemmistössä, niin on aika korkea kynnys pyytää hidastamaan, toistamaan ja kertomaan kunnolla mitä pitää tehdä.

Silloin kurssi on väärin markkinoitu. Ei pidä markkinoida kurssia aloittelijoille, jos se ei ole sellaisille tarkoitettu. Itse tuossa tilanteessa vaatisin rahani takaisin. 

Vierailija
153/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun naisten ryhmäjumpan jätin kesken. 

En tiedä miksi edes yritin kun vihasin noita jo lapsena.

154/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanin kieli. Työttömänä löysin määräaikaisen 3-vuorotyön. Tunteja jäi niin paljon väliin, että tipuin kärryiltä. Harmittaa.

Vierailija
155/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättänyt kesken, mutta ranskan alkeiskurssi oli täynnä vanhoja tätejä, jotka puhuivat jo valmiiksi ranskaa melkoisen hyvin.  En oikein tiedä, mitä he siellä tekivät, kun selvästikin heidän olisi kuulunut olla jollain edistyneemmällä kurssilla. Siitä tuli jotenkin outo ilmapiiri, kun porukan tasot olivat niin erilaiset, ja ne, jotka oikeasti olivat alkeita opiskelemassa, jäivät jotenkin sivuun.

Minulla jäi japanin alkeiskurssi myös kesken samoista syistä. Luokassa oli parikymppisiä nuoria kavereita, jotka jo puhuivat jonkin verran japania ja olivat koko ajan äänessä ja nauroivat kaikille, jotka äänsivät väärin tms, olivat niin olevinaan Japanin asiantuntijoita. Mietinkin, että mitä tekevät alkeiskurssilla... Luokka oli ihan täynnä ja meno oli kuin peruskoulun ylä-asteella. Pienen hennon opettajan ääni ei kantanut ja puolet asioista jäi kuulematta. Lopetin kurssin parin kuukauden jälkeen ja niin lopetti moni muukin.

Vierailija
156/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkun kurssin.

Vierailija
157/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkun kurssin.

Miksi?

Vierailija
158/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin matkailuitalian kurssin sitkeästi loppuun, mutta mieli teki keskeyttää koko ajan. Nimestä päätellen piti olla matkauluitalian alkeiskurssi, mutta opetus oli kieliopin ja oikeiden taivutussääntöjen jankkausta. Minun sininen rannerenkaani, sinun sininen rannerenkaasi, hänen sininen rannerenkaansa..

Kurssi oli yhteensä vain 10  tuntia. Odotin fraasien ja ravintolassa, hotellissa, nähtävyyksillä pärjäämisen sanastoa ja tien kysymisen opettamista. Tämä oli ennen nykyisiä älypuhelimia kieliohjelmineen.

Vierailija
159/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. 

Silloin kurssi on väärin markkinoitu. Ei pidä markkinoida kurssia aloittelijoille, jos se ei ole sellaisille tarkoitettu. Itse tuossa tilanteessa vaatisin rahani takaisin. 

Mielenkiinnolla odotan mitä kohta alkavasta saksan kurssista tulee... Menin viime syksynä samaan alkeiden jatkoon kuin jo vuoden opiskelleet. Olin saksaa opiskellut vuosia aiemmin ja kävin pika-alkeet ennen kurssia ja pärjäsin ok. Nyt se meidän ryhmä on yllättäen saksan alkeet.  Kirja on alkeiskirja, mutta ilmeisen laaja ja keväällä oli puhe, että alkuosa kerrataan ripeästi ja jatketaan sitten uusiin asioihin.  Mutta kurssia siis markkinoidaan alkeina ja se on opintopistekurssi eli ne näyttötehtävät on määrätty ja ne on todella tyyliin osaan esitellä itseni lyhyesti. Sinne voi totta kai tulla joku aivan alkeista aloittava ja sen mukaan pitää edetä. Saa nähdä onko sinne tulossa nyt näitä vähintään jo kaksi vuotta (osa selvästi pidempään) opiskelleita kokemaan ahaa-elämyksiä sen parissa miten sanotaan "minun nimeni on"! Toki tämä on vähemmän suosittujen kielten ongelma, kursseja täytyy jotenkin yhdistellä.

Vierailija
160/175 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto