Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kansalaisopiston kurssin olet jättänyt kesken?

Vierailija
31.08.2026 |

Minä joogan.

Kommentit (175)

Vierailija
81/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämaisen tanssin kurssin. Opettaja muisti aina mainita, että hän on tanssiTAITEILIJA eikä tanssinOPETTAJA. Alkulämmittely oli joka kerta sitä, että hän piti pitkän palopuheen siitä, miten suomalaiset eivät liiku/venyttele tarpeeksi. Tanssiosuudessa hän muutti tai unohti koko ajan koreografian loppua "no enpä tiedä, tää vois olla vaikka näin". 

Vierailija
82/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabian. Vaikea kieli ja opettaja alkoi kertoa omia islamistisia näkemyksiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karaten alkeet. Olin juuri muuttanut Vaasaan, ja olin ryhmän ainoa, joka ei puhunut ruotsia äidinkielenään, tai lukioruotsia enempää. Minun takiani ryhmän vetäjät joutuivat kertomaan asiansa myös suomeksi. Ja se silmien pyörittely ja tuhahtelu... Ryhmäläiset kaikki eivät puhuneet suomea alkeita enempää, joten kommunikointi vaihtuvien parien kanssa oli vaikeaa tai mahdotonta. Tunsin olevani suureksi vaivaksi, joten lopetin kurssin.

Oliko kurssin järjestäjänä Arbis vaiko normaaleille suomalaisille tarkoitettu suomenkielinen kansalaisopisto? Ne menevät helposti sekaisin ja sittenpä olet pulassa, kun joudut vahingossa Arbikselle vaikka luulit ilmoittautuneesi suomenkieliselle kurssille.

Vierailija
84/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni kertoo tässä ketjussa, että kokee, ettei aloittelijoiden kurssi ollutkaan aloittelijoille, vaan moni oli jo konkari, eikä opettaja halunnut ottaa aloittelijoita huomioon. Tosi outoa.

Jep. Minäkin jätin jazztanssit alkeet kesken kun kävi ilmi, että suurin osa oli tanssinut jazzia aiemmin ja heille kaikki liikkeet oli jo ennestään tuttuja. Sitten minä ja muutama muu tiputtiin heti kärryltä, koska opettaja meni edistyneempien tahtiin. Miksi alkeiskursseja ei voisi oikeasti suunnata aloittelijoille ja nämä pidempään harrastavat voisivat mennä ihan omille kursseilleen? Ja alkeissa käytettäisiin aikaa siihen, että myös hitaammat oppivat. Eikö se ole alkeiden idea? 

Nimenomaan. Mutta tuossahan ope tekee virheen, jos lähtee edistyneempien tahtiin, vaikka kurssi on alkeiskurssi.

Vierailija
85/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kerroin tuolla ketjun alkupäässä keskeyttäneeni arabian kielen kurssin. Toisen kurssin kävin loppuun. Sen natiiviopettaja aloitti jokaisen tunnin vakuuttelemalla meille, että isl** on rauh** uskonto. Tarkoitus oli opetella vain arabian kirjaimet ja niiden yhdistelmät, enkä oikein tajunnut, miksi tuota rauhaa piti toistella. Tämä tapahtui vuosituhannen vaihteessa, joten nykymenosta ei ollut vielä aavistustakaan.

Vierailija
86/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kansalaisopiston jumppa vaan paikallisen urheiluseuran järjestämä jumppa. Olin vähän epävarma ja uusi siellä ja ajattelin, että otan takarivistä paikan. Se oli paha virhe, sillä muut akat potki sieltä pois tyyliin "tää on mun paikka ollut aina". Sorry, siinä ei ollut mitään varattumerkkiä lattiassa. Lähdin kesken ekan tunnin pois, koska yksi "Wanna-be-Jane-Fonda" oikeasti löi ohimennen tahalteen. Otin yhteyttä sinne seuraan ja sain kurssimaksun takaisin, maksoin vaan siitä yhdestä tunnista ja vannoin että en takuulla tule niin sisäänpäin lämpiävaan seuraan enää ikinä.

Vierailija
87/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kerroin tuolla ketjun alkupäässä keskeyttäneeni arabian kielen kurssin. Toisen kurssin kävin loppuun. Sen natiiviopettaja aloitti jokaisen tunnin vakuuttelemalla meille, että isl** on rauh** uskonto. Tarkoitus oli opetella vain arabian kirjaimet ja niiden yhdistelmät, enkä oikein tajunnut, miksi tuota rauhaa piti toistella. Tämä tapahtui vuosituhannen vaihteessa, joten nykymenosta ei ollut vielä aavistustakaan.

Näitä opettajia on joka lähtöön. Mitään varsinaisia pääsyvaatimuksia ei ole päästäkseen kansalaisopistoon opettajaksi.

Vierailija
88/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea?

Vierailija
89/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arabian kielen alkeiskurssin opettaja käytti tunnista ison osan seikkailuistaan kertomiseen ja itsensä kehumiseen. Hän pääsi lopulta asiaan, mutta uudeksi ongelmaksi kävivät muut opiskelijat. Pienessä ryhmässä oli kaksi opiskelijaa, jotka olivat tulleet kertaamaan tätä jo edellisvuonna käymäänsä kurssia ja olivat innoissaan käsi pystyssä esittelemässä taitojaan. Opettaja lähetti heidät sopivammalle kurssille. Seuraava ongelma olivat kolme huivipäistä käännynnäistä, jotka pulisivat koko ajan miehistään. He olivat niin huomattavan hitaita oppijoita, että jarruttivat koko ryhmän edistymistä. Lopulta käytin liikennejärjestelyjä tekosyynä ja häivyin.

Entä missä päin Suomea tämä oli? 

Vierailija
90/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italian kielen kurssin. Siellä oli umpi italialainen opettaja, ei puhunut suomea, vaan italiaa. Äkkiä siihen kyllästy, kun ei tajua yhtään mitään. Jo tokalla tunnilla heitti eteen kaikki 22 ääntämystä, miten tupla zz milloinkin äännetään tai milloin suhautetaan ch tai zd. 

Ukko itse lausuen ja jos et päässy samantien jyvälle, niin jotain se rähjäs. En silloin vielä antanut periksi, että kyllä mä syyslukukauden kävin. Totesin silloin, että mä tajuan tästä touhusta just yhtä paljon kun tulinkin, että moiccu. Tammikuussa en palannut tunneille, vaikka maksanutkin olin.

Vierailija
91/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä opettajia on joka lähtöön. Mitään varsinaisia pääsyvaatimuksia ei ole päästäkseen kansalaisopistoon opettajaksi.

Tämä opettaja oli hyvä. Vain tuo alkumantra oli asiaankuulumaton.

Vierailija
92/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arabian kielen alkeiskurssin opettaja käytti tunnista ison osan seikkailuistaan kertomiseen ja itsensä kehumiseen. Hän pääsi lopulta asiaan, mutta uudeksi ongelmaksi kävivät muut opiskelijat. Pienessä ryhmässä oli kaksi opiskelijaa, jotka olivat tulleet kertaamaan tätä jo edellisvuonna käymäänsä kurssia ja olivat innoissaan käsi pystyssä esittelemässä taitojaan. Opettaja lähetti heidät sopivammalle kurssille. Seuraava ongelma olivat kolme huivipäistä käännynnäistä, jotka pulisivat koko ajan miehistään. He olivat niin huomattavan hitaita oppijoita, että jarruttivat koko ryhmän edistymistä. Lopulta käytin liikennejärjestelyjä tekosyynä ja häivyin.

Entä missä päin Suomea tämä oli? 

Helsingissä, vuosia sitten. Opettaja oli kokenut suomalainen kieltenopettaja. 

Vierailija
93/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän kielen kurssin 80-luvulla. Mutta johtui siitä, että opettaja, joku iivana erosi vaimostaan ja lähti nuoremman matkaan kesken kurssin.

Heh!

Vierailija
94/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisutaitoon liittyvä

Vierailija
95/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjan, se oli ennemmin mammojen virkkauskerho. 

Tämä. Eivätkä edes osaa lausua, vaikka opettaja sanoo malliksi.

Mistä tämä mamma/äiti viha suomessa johtuu, naisviha on täällä aivan järkyttävällä tasolla. Ihan sama mitä järkevääkin joku mamma tekee, häntä vihataan. Ei tarvi kuin olla äiti niin jo vihataan. Mikä teidän päätä vaivaa? Toivottavasti seuraavassa elämässänne saatte syntyä johonkin missä se mamma on jotakin muuta kuin pullantuoksuinen virkkaaja, ehkä silmät avautuu ylimielillä. 

Voimaantuminen

Vierailija
96/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lavatanssijumppa.  Se oli kivaa, mutta selvästikään ei suunnattu aloittelijalle. Kaikki muut ilmeisesti tiesivät kuviot etukäteen, koska he osasivat jollain tyyliin "iso valssi" -käskyllä tehdä saman liikkeen, ja minä pyörin aina eri suuntaan.

Samanlainen kokemus aikuisten muodostelmaluistelusta, ei tosin ollut kansalaisopiston kurssi mutta kuitenkin. Piti olla aloittelijoille sopivaa ja oli tarve uusille ryhmäläisille, äkkiä kävi selväksi että olin ainut ensikertalainen enkä pysynyt yhtään muun ryhmän mukana. Ensimmäinen kerta jäi viimeiseksi.

Vierailija
97/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga, ensinnäkin luokassa oli jäätävän kylmä ja toisekseen sain siitä jatkuvasti suonenvetoja jalkoihin kun jalkoja piti venyttää.. Yritin pitää 4 kpl villasukkia päällekkäin, mutta pakko se oli jättää kesken. 

Vierailija
98/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenopistossa aikoinaan viittomakielen. Emme edenneet mihinkään. Minusta tuntui, että puolet ajasta kerrataan entisiä viittomia. Alussa saattoi olla vaikka kierros, jossa jokainen kertoo jotain viikostaan tai viikonlopusta. Siinä ei ollut järkeä, kun opettajan lisäksi kenenkään taidot ei riittäneet. Kierros kesti ja kesti ja opettaja yritti auttaa. Viimeisen kerran kun olin, kerrattiin värejä koko aika.  Jotkut kyseli, näytätkö vielä, miten se oranssi viitotaan. Ja sitten ne kirjoitti. En tiedä mitä, koska ei viittomia voi kirjoittaa muistiin. Kyllästyin ja jätin kesken,

Vierailija
99/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joogassa kävin aikoinaan tasan kaksi kertaa, paikkana oli todella iso liikuntasali, jossa oli hyytävän kylmä.

Eipä tainnut olla motivaatio huipussaan!

Olisi kyllä suotavaa että puuttuvan motivaation omaavat eivät vaivautuisi jotta eivät veisi paikkoja niiltä, joilla motivaatiota oikeasti on.

Tämä.

Vierailija
100/175 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenopistossa aikoinaan viittomakielen. Emme edenneet mihinkään. Minusta tuntui, että puolet ajasta kerrataan entisiä viittomia. Alussa saattoi olla vaikka kierros, jossa jokainen kertoo jotain viikostaan tai viikonlopusta. Siinä ei ollut järkeä, kun opettajan lisäksi kenenkään taidot ei riittäneet. Kierros kesti ja kesti ja opettaja yritti auttaa. Viimeisen kerran kun olin, kerrattiin värejä koko aika.  Jotkut kyseli, näytätkö vielä, miten se oranssi viitotaan. Ja sitten ne kirjoitti. En tiedä mitä, koska ei viittomia voi kirjoittaa muistiin. Kyllästyin ja jätin kesken,

;D