Minkä kansalaisopiston kurssin olet jättänyt kesken?
Kommentit (175)
Eikös se ole aikuisopisto?
Enkä ole jättänyt mitään kesken. Jotain 30 vuotta ainakin olen eri kursseilla käynyt.
Kansalaisopisto - työväenopisto - aikuisopisto - arbis
Monta on nimeä
Joogassa kävin aikoinaan tasan kaksi kertaa, paikkana oli todella iso liikuntasali, jossa oli hyytävän kylmä.
Aikuisbaletin. Se oli aivan ihanaa, mutta minua alkoi nolottaa, kun olin niin hidas oppimaan. Erittäin haikein mielin jättäydyin sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Joogassa kävin aikoinaan tasan kaksi kertaa, paikkana oli todella iso liikuntasali, jossa oli hyytävän kylmä.
Eipä tainnut olla motivaatio huipussaan!
Olisi kyllä suotavaa että puuttuvan motivaation omaavat eivät vaivautuisi jotta eivät veisi paikkoja niiltä, joilla motivaatiota oikeasti on.
Karaten alkeet. Olin juuri muuttanut Vaasaan, ja olin ryhmän ainoa, joka ei puhunut ruotsia äidinkielenään, tai lukioruotsia enempää. Minun takiani ryhmän vetäjät joutuivat kertomaan asiansa myös suomeksi. Ja se silmien pyörittely ja tuhahtelu... Ryhmäläiset kaikki eivät puhuneet suomea alkeita enempää, joten kommunikointi vaihtuvien parien kanssa oli vaikeaa tai mahdotonta. Tunsin olevani suureksi vaivaksi, joten lopetin kurssin.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisbaletin. Se oli aivan ihanaa, mutta minua alkoi nolottaa, kun olin niin hidas oppimaan. Erittäin haikein mielin jättäydyin sitten pois.
Olisit vain jatkanut. Kurssit ovat niille, joita kiinnostaa. Taidoista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Olet valitettavasti aikuisopiston-alkushokki -ilmiön uhri. Olen nähnyt muutamia tapauksia, joissa henkilö on turhan päiten kokenut rimakauhun ja jättänyt vastaisuudessa ilmestymättä.
Mietipä vähän: Jos ne muut jotakin oikeasti osaisivat, olisivatko aikuisopiston kurssilla vai Savoy teatterin näyttämöllä?
Ne kurssit on harrastelijoille, joita omasta osaamattomuudesta huolimatta kiinnostaa joku juttu.
Ainut kriteeri on innostus/motivaatio.
Mene vain uudestaan balettiin!
Öljyvärimaalauksen. Luulin että oppisin siellä maalaamaan, mutta se olikin paikallisten harrastajien kahvittelukerho. Kaikki osasivat jo kaiken, joten opetusta ei ollut.
Tanssin. Luulin menneeni alkeiskurssille, mutta lähes kaikki muut kanssaosallistujat olivat kokeneita, jotka kävivät samaa kurssia vuodesta toiseen. Kurssin vetäjä meni sitten tämän enemmistön tahtiin. Minä ja muut aloittelijat jätimme kurssin kesken.
En jättänyt kesken, mutta ranskan alkeiskurssi oli täynnä vanhoja tätejä, jotka puhuivat jo valmiiksi ranskaa melkoisen hyvin. En oikein tiedä, mitä he siellä tekivät, kun selvästikin heidän olisi kuulunut olla jollain edistyneemmällä kurssilla. Siitä tuli jotenkin outo ilmapiiri, kun porukan tasot olivat niin erilaiset, ja ne, jotka oikeasti olivat alkeita opiskelemassa, jäivät jotenkin sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Tanssin. Luulin menneeni alkeiskurssille, mutta lähes kaikki muut kanssaosallistujat olivat kokeneita, jotka kävivät samaa kurssia vuodesta toiseen. Kurssin vetäjä meni sitten tämän enemmistön tahtiin. Minä ja muut aloittelijat jätimme kurssin kesken.
Ei olisi kannattanut. Vuosikymmeniä musiikin soittoon liittyvällä kurssilla olen huomannut että uudet melkein pystymetsästä tulevat pääsevät nopeasti mukaan.
Yksi tapaus oli kun henkilö ilmestyi ensimmäiselle tunnille ja sitten säikähti eikä enää tullut. On jäänyt vaivaamaan se tapaus, siinä olisi varmaan opittavaa opetuspuolella: Ei kannattaisi säikyttää uusia tulokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Englannin keskustelukurssi Turussa. Oli liian helppoa, ja muu porukka oli eläkeikäisiä kälättäviä naisia, jotka kävivät saman kurssin joka vuosi uudestaan ja ihailivat pulpeteistaan miespuolista opettajaa.
;D
Joogan, portugalin ja espanjan. Joogassa oli järkyttävän ahdasta että oikein ahdisti, portugalissa opettaja ei opettanut mitään vaan soitteli omia lempibiisejään, ja espanja oli muuten hyvä, mutta työvuorot muuttuivat ja alkoivat mennä kurssin kanssa päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän kielen kurssin 80-luvulla. Mutta johtui siitä, että opettaja, joku iivana erosi vaimostaan ja lähti nuoremman matkaan kesken kurssin.
:D
Luovan kirjoittamisen kurssin. Piti lukea ääneen muille omia kirjoituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Italian kurssin. Opettaja oli todella huono.
Millä tavalla huono?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kannattanut. Vuosikymmeniä musiikin soittoon liittyvällä kurssilla olen huomannut että uudet melkein pystymetsästä tulevat pääsevät nopeasti mukaan.
Yksi tapaus oli kun henkilö ilmestyi ensimmäiselle tunnille ja sitten säikähti eikä enää tullut. On jäänyt vaivaamaan se tapaus, siinä olisi varmaan opittavaa opetuspuolella: Ei kannattaisi säikyttää uusia tulokkaita.
Opettaja määräsi tekemään korkeita hyppyjä, piruetteja ilmassa jne., kun aloittelijat vasta etsivät sitä oikeaa jalkaansa, ettei olisi kahta vasenta jalkaa. Jos kokeneempien vauhdissa ja tyylissä ei pysynyt, niin opettaja ei ollut tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja määräsi tekemään korkeita hyppyjä, piruetteja ilmassa jne., kun aloittelijat vasta etsivät sitä oikeaa jalkaansa, ettei olisi kahta vasenta jalkaa. Jos kokeneempien vauhdissa ja tyylissä ei pysynyt, niin opettaja ei ollut tyytyväinen.
No, opetuspuolessakin on valitettavasti hajontaa. On osittain tuurista kiinni pääsetkö järkevään opetukseen. Olin yhden lukukauden soittokurssilla, jossa opettaja jakoi kopioimaan nuotteja läjäkaupalla ja soitteli malliksi itsekseen, oppilaat eivät soittaneet oikeastaan ollenkaan. Siitä tuli sitten sen verran palautetta että jäi sen opettajan osalta yhteen lukukauteen.
Ranskan, tulin kipeäksi.