Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pieleen elämän on pitänyt mennä, että asuu myöhäiskeski-ikäisenä 24 neliön vuokrayksiössä?

Vierailija
31.08.2026 |

Ja perusteena toiselta puolelta maata muuttamiselle on että haluaa asua lähellä aikuista lastaan. 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ei vaan halua sitoa omaisuuttaan isoon kämppään. Yhdelle ihmiselle riittää varsin hyvin tuon kokoinen boksi

Hänhän valittaa tuossa jutussa että ei riitä. 

Vierailija
42/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla  siksi koska minulla ei ole lapsia. 

Se oli tiedossa jo nuoresta lähtien enkä ole halunnut pankin palloa jalkaan. 

Enkä sitä, että joku kaukainen tuntematon sukulainen saisi minun maksaman asunnon joskus kun kuolen. 

Kaukainen tuntematon sukulainen ei peri sinua ilman testamenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muutin myöhäiskeski-ikäisenä uudelle paikkakunnalle, mutta kaksioon. En ymmärrä mitä hirveää on siinä, että muutin paikkakunnalle, jossa lapseni asuvat. Mulla on ihan oma elämä täällä. 

Olen kyllä apn kyselemä epäonnistuja: yli 15 v yksinhuoltajana ja sitten työkyvyttömäksi syövän takia. 

Kävin katsomassa asuntoa ennen kuin otin sen, varmistin juurikin, että on tilaa kuivausrummulle yms. Keittiön tiesin olevan liian pieni, mutta mulla on isohko astiakaappi ja pyörillä liikkuva saareke irtokalusteina. Neliöitä on lähes 50 eli mulle ihan riittävästi.

Ei kaikki ole terveitä, ap, se voi mennä "pieleen".

Vierailija
44/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua karmii ihmiset, jotka tunkevat perässä lähelle poismuuttaneita lapsiaan. Onko käynyt mielessä, että se lapsi saattoi olla sitä mieltä että se etäisyys oli ihan hyvä asia? Ja miten vähän täytyy ihmisen omassa elämässä olla sisältöä että on valmis jättämään kaiken ja muuttamaan johonkin koirankoppiin toiselle puolelle maata tällaisen takia. 

Ehkä sä et pidä vanhemmistasi ja haluat pitää ne kaukana itsestäsi, mutta on myös perheitä joissa aikuisilla lapsilla on lämmin suhde ikääntyviin vanhempiinsa, ja toivoo että he asuisivat lähempänä. Kyse on myös lastenlasten ja isovanhempien suhteesta, heillekin voi olla tärkeätä nähdä mummoa ja vaaria useammin.

Lol, juu sehän se onkin se vallitseva asenne tälläkin palstalla. :D Suurin osa mammojen omia eläkeikäisiä vanhempia koskevista ketjusta on sarjaa miten pääsen tästä vanhasta harakasta eroon. 

Minä ja mies ollaan juteltu miten meidän kannattaisi järjestää asuminen sitten vanhuusvuosina. Oma lapsi on esittänyt, että me muutettaisiin pääkaupunkiseudulle, niin oltaisiin lähempänä toisiamme. Lapsenlapsia meillä ei vielä ole, mutta jos on, niin olisi kiva voida auttaa heidän hoidon suhteen. Uskoisin, että saisimme lapselta apua sitten myöhemmin.

Vierailija
45/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ei vaan halua sitoa omaisuuttaan isoon kämppään. Yhdelle ihmiselle riittää varsin hyvin tuon kokoinen boksi

Hänhän valittaa tuossa jutussa että ei riitä. 

Missä jutussa?

Vierailija
46/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tossa toi valitus keittolevystä, pitäisi olla just noin - iso levy takana kattilalla jossa potut tms ja pieni levy edessä paistikasarille jossa kastike YHDELLE.. Kannattaisi ehkä kattoa peiliin jos käyttää ton kokosta pannua. 

En tiedä miten sinä kastikkeesi teet, mutta itse teen useamman päivän kastikkeen kerralla. Sitä syödään sitten monta päivää, vaikka syöjiä onkin usein vain se yksi. Perunoita ja makaroneja yms. on sitten vaan yhdelle eli pienempi kattila riittää. 

Vierailija
47/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suurimman osan aikuisuuttani asunut isoissa omatkotitaloissa, jotka nyt olen myynyt ja muuttanut pieneen 30 neliön yksiöön vuokralle. Tähän saa tuet, ei ole velkaa ja tästä voi huoletta lähteä Pattayalle bailaamaan talorahoja.

Miksi mammat yläpeukuttaa näin ilmeistä paskapuhetta? Kuinka kujalla olette? 

Vierailija
48/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tossa toi valitus keittolevystä, pitäisi olla just noin - iso levy takana kattilalla jossa potut tms ja pieni levy edessä paistikasarille jossa kastike YHDELLE.. Kannattaisi ehkä kattoa peiliin jos käyttää ton kokosta pannua. 

En tiedä miten sinä kastikkeesi teet, mutta itse teen useamman päivän kastikkeen kerralla. Sitä syödään sitten monta päivää, vaikka syöjiä onkin usein vain se yksi. Perunoita ja makaroneja yms. on sitten vaan yhdelle eli pienempi kattila riittää. 

Tuossa on se huono puoli, että joutuu syömään samaa ruokaa useamman päivän.

Vierailija
49/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämä meni täysin pieleen. 50 vuotiaana asun yksiössä, ei ole töissä ollut juuri koskaan. Ei ole tyttöystävää. En ole seurustellut koskaan. Ei kellään voi olla huonompi elämä kun minulla.

Vierailija
50/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua karmii ihmiset, jotka tunkevat perässä lähelle poismuuttaneita lapsiaan. Onko käynyt mielessä, että se lapsi saattoi olla sitä mieltä että se etäisyys oli ihan hyvä asia? Ja miten vähän täytyy ihmisen omassa elämässä olla sisältöä että on valmis jättämään kaiken ja muuttamaan johonkin koirankoppiin toiselle puolelle maata tällaisen takia. 

Ehkä sä et pidä vanhemmistasi ja haluat pitää ne kaukana itsestäsi, mutta on myös perheitä joissa aikuisilla lapsilla on lämmin suhde ikääntyviin vanhempiinsa, ja toivoo että he asuisivat lähempänä. Kyse on myös lastenlasten ja isovanhempien suhteesta, heillekin voi olla tärkeätä nähdä mummoa ja vaaria useammin.

Lol, juu sehän se onkin se vallitseva asenne tälläkin palstalla. :D Suurin osa mammojen omia eläkeikäisiä vanhempia koskevista ketjusta on sarjaa miten pääsen tästä vanhasta harakasta eroon. 

Minä ja mies ollaan juteltu miten meidän kannattaisi järjestää asuminen sitten vanhuusvuosina. Oma lapsi on esittänyt, että me muutettaisiin pääkaupunkiseudulle, niin oltaisiin lähempänä toisiamme. Lapsenlapsia meillä ei vielä ole, mutta jos on, niin olisi kiva voida auttaa heidän hoidon suhteen. Uskoisin, että saisimme lapselta apua sitten myöhemmin.

Kyselyjen mukaan suomalaiset ehdottomasti eivät halua hoitaa ikääntyneiden vanhempiensa asioita. 

Vierailija
51/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni asuu alle 30 m2 asunnossa ihan onnellisena. Hänellä on lisäksi kesämökki, missä viettää suurimman osan ajastaan touko-syyskuussa. Ei tarvitse enempää neliöitä. Asui ennen omakotitalossa, mutta siitä oli vaikeampi lähteä viikkoa pidemmäksi ajaksi pois, ellei saanut jotain tuttavaansa "talkkariksi". 

Voisin itsekin asua nykyistä pienemmässä asunnossa, 40-45 m2 riittäisi hyvin.

Vierailija
52/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla  siksi koska minulla ei ole lapsia. 

Se oli tiedossa jo nuoresta lähtien enkä ole halunnut pankin palloa jalkaan. 

Enkä sitä, että joku kaukainen tuntematon sukulainen saisi minun maksaman asunnon joskus kun kuolen. 

Kaukainen tuntematon sukulainen ei peri sinua ilman testamenttia.

Täällä ei siis ymmärretty sarkasmia. 

Sitä en ole halunnut, että maksaisin koko elämäni jotain pankkilainaa, olisin peloissani työpaikasta, miten saan maksut maksettua, 

kieltäytyisin matkusteluista ym sen takia, että että saan kokoon rahat, jolla saan maksettua sen stanan osakkeen! 

Ja sitten kuolla kupsahtaisin ja asunto menisi pikkuserkun serkulle (varoitus, sarkasmia) tai kodittomille kissoille testamentilla (mikä ei olisi kovin huono idea, utta ei kuitenkaan) tai jopa kaupungille, jossa asun! 

Ymmärrättekö nyt rautalangasta?

Vierailija
53/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut että hänellä saattaa olla se omakotitalo ja huvila tuon yksiön lisäksi, ja toimivat välit lapsiin?

En nyt sinänsä muuttaisi lapsen perään, meillä on molemilla oma elämä. Mutta tunnen yhden joka lahjakkaana ihmisenä tuli yksin helsinkiin jo 16-vuotiaana opiskelemaan. Kaikki meni hyvin, mutta jotenkin häntä vähän vaivasi jälkeenpäin se että kotona olo loppui niin tosi varhain. 

Vierailija
54/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut muuttaa keski-iässä jopa autoon tai veneeseen. Joillekin se on ihana vapaus kun voi lopettaa ison kodin jatkuvan puunaamisen ja huoltamisen ja keskittyä muihin asioihin, joista nauttii. 

Vierailija
55/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut että hänellä saattaa olla se omakotitalo ja huvila tuon yksiön lisäksi, ja toimivat välit lapsiin?

En nyt sinänsä muuttaisi lapsen perään, meillä on molemilla oma elämä. Mutta tunnen yhden joka lahjakkaana ihmisenä tuli yksin helsinkiin jo 16-vuotiaana opiskelemaan. Kaikki meni hyvin, mutta jotenkin häntä vähän vaivasi jälkeenpäin se että kotona olo loppui niin tosi varhain. 

Tuli ihan ahdistus: yksiö, omakotitalo ja huvila yhdelle ihmiselle hoidettavaksi. Tsiisus, toki, jos kiinteistöjen ylläpito on se mihin haluaa itsensä sitoa ja omaisuus tuo onnen.  

Vierailija
56/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei tuo onnea, mutta köyhyys on hirveä häpeä.

Vierailija
57/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä tuota nykylänkytystä asuntojen koosta, kun samaan aikaan yksi muotioikku on, ettei kodissa ole oikeastaan mitään. Eli pitää olla järjettömän iso asunto ja sitten siellä ei ole mitään tavaroita.

Toisaalta onko joillakin somessa esiteltävillä "näyttelyasunnoilla" mitään tekemistä normaaliasumisen kanssa? 

Vierailija
58/58 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maailmassa tapahtuu karmivampiakin asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi