Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (602)

Vierailija
521/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarkastelee julkisen terveydenhuollon nykytilaa, niin itse ainakin yritän saada rahaa säästöön vanhuuden varalle. Harkitsen myös, että myyn asunnon jossain vaiheessa ja laitan rahat talteen, jotta pystyn maksamaan itselleni asiallisen hoidon sitten kun ei enää kotona pärjää.

Voit kuolla ennen kun olet vanha.

Vierailija
522/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto saisi olla tuossa 4500 euron paikkeilla. Niinhän se on muissakin sivistysmaissa. 

Sitten pitää olla katto myös eläkemaksuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto saisi olla tuossa 4500 euron paikkeilla. Niinhän se on muissakin sivistysmaissa. 

Suomessa se ei onnistu, koska hyvätuloisten eläkemaksuja tarvitaan jo myönnettyjen eläkkeiden maksamiseen. Asia onkin hoidettu toisella tavalla. Meidän nyt työikäisten eläkkeen kertymistä on heikennetty niin, että yli 4500€ eläkkeet ovat tulevaisuudessa erittäin harvinaisia. Lisäksi verotus on säädetty niin, että tuosta 4500€:n eläkkeestä jää itselle suunnilleen 3000€, ja ylimenevästä osasta ei jää itselle kai ihan puoltakaan. Eli hyvistä eläkkeistä maksetaan tosi isot verot.

Vierailija
524/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maissa, joissa on eläkekatto on rinnalla toinen järjestelmä, jonka kautta maksetaan lisäeläkkeitä katon päälle. Niiden piirissä ovat yleensä kaikkein suurituloisimmat eli he, joiden eläkkeen katto leikkaa. Tuollainen järjestelmä maksaa kokonaisuutena enemmmän. Järjestelmän kustannukset valuvat aina alaspäin eli lopulta sen maksaa koko kansakunta. Eläkekattojärjestelmää ei kannata rakentaa, koska suomalainen järjestelmä on yksinkertainen ja kustannustehokas.

Vierailija
525/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 55 vuotias ja olen aina elänyt kuin viimeistä päivää. Jos kuulisin sairastuneeni kuolettavaan syöpään, en muuttaisi elämässäni ja arjessani mitään, vaan jatkaisin samanlaista elämää. Eläkekertymät näyttävät n. 4500€ eläkettä, joten jos sinne asti elän, niin en tarvitse mitään säästöjä jatkaakseni elämästäni nauttimista. En ole kerännyt omaisuutta (pl. muutama auto ja asunto), enemmän olen kuluttanut kokemuksiin, matkailuun ja seikkailuihin. Vanhainkotiin en aio koskaan mennä, jos kykyni elää ja nauttia vaarantuu, niin jätän vetämättä laskuvarjon narusta ja kuolen onnellisena tehden jälleen kerran jotain ainutlaatuista, josta voi varmuudella sanoa "vain kerran elämässä".

Ohhoh, millähän palkalla tuollaiset eläkekertymät jo nyt? Anteeksi mutta vaikea uskoa... Minulla kertymä nyt n. tonni, elän kuin viimeistä päivää ja samanikäinen.

onnellinen

Ehkä hän on mies tai lapseton? Olen 54v ja suunnilleen samanikäisellä miehelläni on eläkekertymä tuota suuruusluokkaa. Oma kertymäni on 3600€. Olemme molemmat hyvätuloisia, mutta minun tuloissani näkyi lapsisakko, kunnes lapset olivat yläkouluikäisiä - kyllä, se ei lopu perhevapaisiin,- ja olin perhevapailla kaksi kertaa. 

Erosta eläkekertymässä on tullut iso, vaikka se oli alun perin pieni. Se johtuu siitä, että kertymä nousee vuosittain palkkakertoimen verran, jolloin suurempi kertymä nousee enemmän kuin pienempi kertymä. Siksi nuorena tullut ero eläkekertymään kostautuu isosti vuosikymmenten aikana. Meillä asiaa kompensoidaan niin, että minä käytän palkkaani omiin sijoituksiin suunnilleen  tuon aloittajankin mainitseman kymppitonnin vuodessa, mies taas maksaa enemmän arjen menoja.

Varmasti lapseton. Vanhempi ei mieti itsekkäästi itsemur haa ekana, jos toinen vaihtoehto olisi vanhainkoti. Niitäkin kun on ihan hyviä.

Noilla tuloilla on varmasti säästöjäkin sen verran, että voi hankkia kotiinsa apulaisen. Hyvät vanhainkodit ovat harvassa ja ne ovat kalliita. Suomessa ei ole monta, joihin itse suostuisin menemään, olen työni vuoksi seurannut läheltä useita. 

Kotiapulaisen, anna mun nauraa. Pihit eivät kotiapulaista palkkaa.

Vierailija
526/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan sinusta kiinni mihin haluat rahasi käyttää

Kiitos keskusteluun osallistumisesta. 

Vierailija
527/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa se ei onnistu, koska hyvätuloisten eläkemaksuja tarvitaan jo myönnettyjen eläkkeiden maksamiseen. Asia onkin hoidettu toisella tavalla. Meidän nyt työikäisten eläkkeen kertymistä on heikennetty niin, että yli 4500€ eläkkeet ovat tulevaisuudessa erittäin harvinaisia. Lisäksi verotus on säädetty niin, että tuosta 4500€:n eläkkeestä jää itselle suunnilleen 3000€, ja ylimenevästä osasta ei jää itselle kai ihan puoltakaan. Eli hyvistä eläkkeistä maksetaan tosi isot verot.

Ja aivan ja vain täysin oikein onkin, että ylisuurista eläkkeistä menee paljon veroja. 

Kukaan ei oikeasti ole antanut niin moninkertaista työpanosta muihin verrattuna, varsinkaan nämä  kultaisia kädenpuristuksia hyväveli-kerholta saaneet.

Jos joku on uurastanut, niin ne on nämä pienipalkkaiset siivoajat ym, jotka tekevät monta työtä selvitäkseen. Nurinkurista.

keskipalkkainen

Vierailija
528/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuosta kymppitonnista säästää (sijoittaa) puolet, niin eikö sillä viidellä tonnilla vielä pysty tekemään useitakin matkoja?

20 vuodessa tuosta tulee helposti (sijoitusten tuottojen kanssa) 200 000 - 300 000 euroa, mikä on jo tosi kiva pääoma eläkepäiville.

Ai jos vuosittain laittaa 5000 € sijoituksiin 20 vuoden ajan, tekee se 200 000-300 000 € voitot??? Ja mitenköhän tämä tapahtuu? Mitä tavis voi tehdä, että onnistuu? Miksi tällaista ei opeteta jo peruskoulussa, jos niin helppoakin on, koska pienistäkin tuloista tuo viistonnia vuodessa ei ole paljon laittaa säästöön? Mulla on pienistä tuloista jokunen kymppitonni säästettynä tilillä, koska en osaa tehdä niille mitään. 

Vierailija
529/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuvittelee, ettei vanhempana tarvitse rahaa. Olen hoitanut 88-vuotiaan äitini raha-asioita kuusi vuotta. Kulut vain nousevat. Kymmenisen vuotta sitten hän matkusteli vielä aktiivisesti, silti kulut olivat pienemmät. Nyt menee kaupungin kotihoitoon yli tonni kuussa (2x15 min käynti päivässä + yksi suihkutus viikossa), turvarannekkeeseen 80€/kk. Toki nämä riippuat tuloista (eläke, sijoitustulot jne.), mutta näihin menee jo yli 45% tulosta. Esteettömän asunnon vuokra on yli tuhat euroa/kk, kerran viikossa käy kampaaja, koska hän en nivelrikkoisilla käsillään pääse edes kampaamaan hiuksiaan. Siivooja käy kaksi kertaa kuussa, välillä käy jalkahoitaja, lisäksi tietenkin ruoka, lääkkeet joissa ei kokonaaan tule katto vastaan kun on annospakkaukset (erilaisia lääkkeitä neljä kertaa päivässä) ja osaa lääkkeistä ei Kela korvaa. Lääkärissä ja hammaslääkärissä sekä silmälääkärissä käyntejä tuntuu olevan kunnoltaan rapistuvalla vanhuksella vähän väliä, joskus on sairaalajaksojakin. Vaikka eläke on hyvä, hupenevista säästöistä pitää ottaa joka kuukausi.

Vierailija
530/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kuvittelee, ettei vanhempana tarvitse rahaa. Olen hoitanut 88-vuotiaan äitini raha-asioita kuusi vuotta. Kulut vain nousevat. Kymmenisen vuotta sitten hän matkusteli vielä aktiivisesti, silti kulut olivat pienemmät. Nyt menee kaupungin kotihoitoon yli tonni kuussa (2x15 min käynti päivässä + yksi suihkutus viikossa), turvarannekkeeseen 80€/kk. Toki nämä riippuat tuloista (eläke, sijoitustulot jne.), mutta näihin menee jo yli 45% tulosta. Esteettömän asunnon vuokra on yli tuhat euroa/kk, kerran viikossa käy kampaaja, koska hän en nivelrikkoisilla käsillään pääse edes kampaamaan hiuksiaan. Siivooja käy kaksi kertaa kuussa, välillä käy jalkahoitaja, lisäksi tietenkin ruoka, lääkkeet joissa ei kokonaaan tule katto vastaan kun on annospakkaukset (erilaisia lääkkeitä neljä kertaa päivässä) ja osaa lääkkeistä ei Kela korvaa. Lääkärissä ja hammaslääkärissä sekä silmälääkärissä käyntejä tuntuu olevan kunnoltaan rapistuvalla vanhuksella vähän väliä, joskus on sairaalajaksojakin. Vaikka eläke on hyvä, hupenevista säästöistä pitää ottaa joka kuukausi.

Ymmärrän kaiken muun, mutta miksi sinä (ja muut äidin luona käyvät läheiset) et kampaa hiuksia käydessäsi? 

Vierailija
531/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti uutisista/instasta saa lukea miten 40-50v tai jopa nuoremmat ovat sairastuneet vakavasti ja kuolleet. En aio elää sitku-elämää vaan elän tässä ja nyt. Teen töitä sen verran kuin tarvitsee, toki pidän reilummin puskuria.

M40

Joo ja jotkut kuolee kehtoon. Voi herran jestas sentään, kun nykypäivänä enää osata uutisia lukea ja joku hiton insta otetaan jonain uutisena.

40-50v ei kuole vielä juuri kukaan. Yli 70-vuotiaana alkaa harvenemaa tapahtumaan (etenkin miehillä) ja yli 80-vuotiaana jo kovalla kädellä. Jos pelkää kuolemaa, koska joku surullinen yksittäistapaus somessa, niin ei voi kuin onnea toivottaa. Itseä ei pelota 50-vuotiaana kuolema niin, että antaisin sen vaikuttaa mitenkään mihinkään. Ei ole mun päänvaiva, jos lähtö tulisi ennen aikojaan. Kyllä niihin eläkepäiviin vaan kannattaa varautua, aika surkealta kituuttamiselta näyttää varsinkin tulevaisuudessa, jos ei itse asian eteen mitään tee. Ja kyllä, tässä iässä olen jo nähnyt erilaisia lähtöjä, mutta en silti oleta, että huomenna kuolen varmasti, eikä kannata mitään säästää. Rappioholistitkin aina hokee tuota ja totuus on, että elävät vaan omasta toiminnastaan johtuen lyhyen, tylsän, katkeran ja usein kivuliaan elämän. Itse meinaan taas nauttia elämästä ja pitkään.

Ai oikein meinaat elää pitkään, wow mikä päätös :D 

Vierailija
532/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulleko ne säästöt pitää säästää?

Vierailija
533/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuosta kymppitonnista säästää (sijoittaa) puolet, niin eikö sillä viidellä tonnilla vielä pysty tekemään useitakin matkoja?

20 vuodessa tuosta tulee helposti (sijoitusten tuottojen kanssa) 200 000 - 300 000 euroa, mikä on jo tosi kiva pääoma eläkepäiville.

Ai jos vuosittain laittaa 5000 € sijoituksiin 20 vuoden ajan, tekee se 200 000-300 000 € voitot??? Ja mitenköhän tämä tapahtuu? Mitä tavis voi tehdä, että onnistuu? Miksi tällaista ei opeteta jo peruskoulussa, jos niin helppoakin on, koska pienistäkin tuloista tuo viistonnia vuodessa ei ole paljon laittaa säästöön? Mulla on pienistä tuloista jokunen kymppitonni säästettynä tilillä, koska en osaa tehdä niille mitään. 

Jos sijoitat 5000 € vuodessa eli 417 € kuukaudessa rahastoihin, joiden tuotto-odotus on 7 % (pitkän aikavälin keskiarvo), on sijoitusten arvo 20 vuoden päästä 217 000 €. Voitosta menee pääomaveroa  noin 30 - 40 000 €. Jos inflaatio on 2 %, lopullinen potti vastaa ostovoimaltaan noin 170 000 euroa. Ja pääomaverohan menee vain siitä osuudesta, jonka myyt.

Vierailija
534/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?

Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään  aiemmin.

Ei jäädä virallisesti eläkkeelle vaan niiden säästöjen/sijoitusten turvin jäädään pois työelämästä. Eläkettä voi sitten hakea kun on virallisesti eläkeiässä. Näin ovat tehneet muutamat tuttuni ja näin aion tehdä minäkin, tosin vain n. vuotta aiemmin kuin virallinen eläkeikä alkaa. Minulla ei ole kalliita harrastuksia ja pakolliset elinkustannuset ovat melko matalat. Olen ihan keskituloisen palkalla pystynyt sekä sijoittamaan että toteuttamaan asioita, joita olen halunnut;  asunto hyvällä paikalla Helsingissä on maksettu, olen matkustanut monella mantereella ja asunutkin ulkomailla. Rahaton vanhuus perlottaa sen verran, että olen halunnut turvata sen taloudellisesti. Mielenrauhallakin on arvonsa. Toki voin kuolla aiemmin, mutta voin elää myös yli kahdeksankymppiseksi kuten sukulaiseni.

Vierailija
535/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, että tekisi 200 000 - 300 000 euron voitot, vaan että sijoitusten arvo 20 vuoden päästä olisi 200 000 - 300 000 euroa. Siinä on jo mukana se itse laitettu raha, joka tässä tapauksessa (5000 euroa vuodessa 20 vuoden aikana) olisi yhteensä 100 000 euroa. Arvon olisi siis pitänyt kasvaa 2-3-kertaiseksi, jotta tuo toteutuisi.

Aloitin itse kuukausisijoitukset osakeindeksirahastoon 14 vuotta sitten. Sinne vuosien aikana laittamani raha on nyt kasvanut 2,3-kertaiseksi eli jos olisin laittanut sinne yhteensä 100 000 euroa, niin minulla olisi nyt 230 000 euron sijoitukset. Oikeasti minulla on vähemmän, koska en ole laittanut rahaa noin paljon.

Kysymyksessä on ihan perusindeksirahasto, johon kuka tahansa voi sijoittaa. Minimisijoitus on 10 euroa kerralla.

Sijoituskirjoja ja -oppaita on saatavilla vaikka kuinka paljon, myös ilmaiseksi kirjastossa. 

Vierailija
536/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, hieman sisälukutaitoa; kerroin mihin kaikkeen vanhalla ihmisellä voi mennä rahaa eikä hyväkään eläke riitä. Monilla on käsitys, että yhteiskunta hoitaa kaiken, kun vanhuksella ei ole riittävästi rahaa. Näinhän ei ole.

Minulla on onneksi omat sijoitukset, joista luultavasi joudun ottamaan hänen kuluihinsa kun hänen omat säästönsä ovat käytetty eikä eläke kata kaikkia kuluja. 

Vierailija
537/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, hieman sisälukutaitoa; kerroin mihin kaikkeen vanhalla ihmisellä voi mennä rahaa eikä hyväkään eläke riitä. Monilla on käsitys, että yhteiskunta hoitaa kaiken, kun vanhuksella ei ole riittävästi rahaa. Näinhän ei ole.

Minulla on onneksi omat sijoitukset, joista luultavasi joudun ottamaan hänen kuluihinsa kun hänen omat säästönsä ovat käytetty eikä eläke kata kaikkia kuluja. 

Ok, sorry. 

Olen käsityksessä, että hoitomaksut riippuvat eläkkeestä. Eli mitä parempi eläke, sen suurempi lasku hoivakodille, ja päinvastoin. Epäreilulta tuntuu. Toisaalta ehkei sitä rahaa tarvitse jäädäkään hirveästi yli? Eläkkeen pitäisi kyllä kattaa kaikki oleellinen. Erikoista jos sukulaisellasi ei ole näin.

Vierailija
538/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaiken muun, mutta miksi sinä (ja muut äidin luona käyvät läheiset) et kampaa hiuksia käydessäsi?

En pääse käymään hänen luonaan päivittäin, veljeni ei juuri äidin luona käy vaikka asuu aivan vieressä.  Muita sukulaisia ei ole, eikä kotihoitajat kampaa, heillä on niin kiireinen aikataulu. Kampaaja rullaa hänen hiuksensa, niin ne pysyvät siisteinä. Toki myös leikkaa hiuksia välillä.

Vierailija
539/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, että tekisi 200 000 - 300 000 euron voitot, vaan että sijoitusten arvo 20 vuoden päästä olisi 200 000 - 300 000 euroa. Siinä on jo mukana se itse laitettu raha, joka tässä tapauksessa (5000 euroa vuodessa 20 vuoden aikana) olisi yhteensä 100 000 euroa. Arvon olisi siis pitänyt kasvaa 2-3-kertaiseksi, jotta tuo toteutuisi.

Aloitin itse kuukausisijoitukset osakeindeksirahastoon 14 vuotta sitten. Sinne vuosien aikana laittamani raha on nyt kasvanut 2,3-kertaiseksi eli jos olisin laittanut sinne yhteensä 100 000 euroa, niin minulla olisi nyt 230 000 euron sijoitukset. Oikeasti minulla on vähemmän, koska en ole laittanut rahaa noin paljon.

Kysymyksessä on ihan perusindeksirahasto, johon kuka tahansa voi sijoittaa. Minimisijoitus on 10 euroa kerralla.

Sijoituskirjoja ja -oppaita on saatavilla vaikka kuinka paljon, myös ilmaiseksi kirjastossa. 

Niin, anteeksi, en osaa käyttää edes oikeita termejä. Kuulostaa muutenkin aivan heprealta, jo sekin, että minkä niistä sijoitusoppaista sitten valitsisi luettavaksi, että olisi itselle sopiva? Helpompi toivoa, että eutanasia tulee lailliseksi ennen omaa vanhuutta... 

Vierailija
540/602 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio tulee kuppaamaan kaikki sun säästöt hoitomaksuihin.

Köyhän ei kannata säästää, jossain vaiheessa säästöt aina kostautuu. Toinen asia on jos olet ihan sikarikas niin sitten.

Väärä asenne. 

Säästäminen ei ole koskaan pahasta, säästäminen ei "kostaudu". 

Tuhlaaminen sen sijaan kostautuu. Ani harva big spender osaa säätää rahankäyttöään tarpeen mukaan pienemmäksi. 

Mutta säästeliäästi elänyt ihminen pärjää aina: hyvässä tilanteessa säästänyt on aina niskan päällä, tuli sitten korona tai kolera. 

Kun omat kulutustottumukset ovat maltilliset, ei henkilökohtaisen kriisinkään aikana ole suurta hätää - jos tulot romahtavat tai menot kasvavat itsestä riippumattomista syistä, on aina se parhaassa asemassa, jolla tilillä on pätäkkää, tai vaikkapa sijoitukset jauhamassa koko ajan lisää.

Itse olen ihan tavallinen, säästäväisesti elävä keskituloinen palkansaaja. Olen laittanut rahaani viimeisen 15 vuoden aikana sijoituksiin, tätä ennen maksoin omaa asuntoa pois. Tällä hetkellä 4 sijoitusasuntoa tuo rahaa joka kuukausi, lisäksi osakesalkkua on tullut kasvatettua viime vuosina. Jemmarahaa on yleensä vähän yli 10 tonnia, mutta isoon tarpeeseen pystyy irrottamaan melko nopeasti osakesalkusta, hitaammin sijoitusasunnoista (isoissa kaupungeissa sellaisilla alueilla, joissa myyntiajat ovat olleet aika lyhyitä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän