Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (598)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti uutisista/instasta saa lukea miten 40-50v tai jopa nuoremmat ovat sairastuneet vakavasti ja kuolleet. En aio elää sitku-elämää vaan elän tässä ja nyt. Teen töitä sen verran kuin tarvitsee, toki pidän reilummin puskuria.
M40
Joo ja jotkut kuolee kehtoon. Voi herran jestas sentään, kun nykypäivänä enää osata uutisia lukea ja joku hiton insta otetaan jonain uutisena.
40-50v ei kuole vielä juuri kukaan. Yli 70-vuotiaana alkaa harvenemaa tapahtumaan (etenkin miehillä) ja yli 80-vuotiaana jo kovalla kädellä. Jos pelkää kuolemaa, koska joku surullinen yksittäistapaus somessa, niin ei voi kuin onnea toivottaa. Itseä ei pelota 50-vuotiaana kuolema niin, että antaisin sen vaikuttaa mitenkään mihinkään. Ei ole mun päänvaiva, jos lähtö tulisi ennen aikojaan. Kyllä niihin eläkepäiviin vaan kannattaa varautua, aika surkealta kituuttamiselta näyttää varsinkin tulevaisuudessa, jos ei itse asian eteen mitään tee. Ja kyllä, tässä iässä olen jo nähnyt erilaisia lähtöjä, mutta en silti oleta, että huomenna kuolen varmasti, eikä kannata mitään säästää. Rappioholistitkin aina hokee tuota ja totuus on, että elävät vaan omasta toiminnastaan johtuen lyhyen, tylsän, katkeran ja usein kivuliaan elämän. Itse meinaan taas nauttia elämästä ja pitkään.
Harvoin näkee noin epäkypsää, itsekästä ja empatiakyvytöntä 5kymppistä tyyppiä.
Et ole elänyt elämää, vaan tuijottanut pankkitilisi saldoa, kiertänyt tahkoa ja reissannut. Elämääsi ei kuulu ilmeisesti ollenkaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuosta kymppitonnista säästää (sijoittaa) puolet, niin eikö sillä viidellä tonnilla vielä pysty tekemään useitakin matkoja?
20 vuodessa tuosta tulee helposti (sijoitusten tuottojen kanssa) 200 000 - 300 000 euroa, mikä on jo tosi kiva pääoma eläkepäiville.
Ai jos vuosittain laittaa 5000 € sijoituksiin 20 vuoden ajan, tekee se 200 000-300 000 € voitot??? Ja mitenköhän tämä tapahtuu? Mitä tavis voi tehdä, että onnistuu? Miksi tällaista ei opeteta jo peruskoulussa, jos niin helppoakin on, koska pienistäkin tuloista tuo viistonnia vuodessa ei ole paljon laittaa säästöön? Mulla on pienistä tuloista jokunen kymppitonni säästettynä tilillä, koska en osaa tehdä niille mitään.
En sanonut, että tekisi 200 000 - 300 000 euron voitot, vaan että sijoitusten arvo 20 vuoden päästä olisi 200 000 - 300 000 euroa. Siinä on jo mukana se itse laitettu raha, joka tässä tapauksessa (5000 euroa vuodessa 20 vuoden aikana) olisi yhteensä 100 000 euroa. Arvon olisi siis pitänyt kasvaa 2-3-kertaiseksi, jotta tuo toteutuisi.
Aloitin itse kuukausisijoitukset osakeindeksirahastoon 14 vuotta sitten. Sinne vuosien aikana laittamani raha on nyt kasvanut 2,3-kertaiseksi eli jos olisin laittanut sinne yhteensä 100 000 euroa, niin minulla olisi nyt 230 000 euron sijoitukset. Oikeasti minulla on vähemmän, koska en ole laittanut rahaa noin paljon.
Kysymyksessä on ihan perusindeksirahasto, johon kuka tahansa voi sijoittaa. Minimisijoitus on 10 euroa kerralla.
Sijoituskirjoja ja -oppaita on saatavilla vaikka kuinka paljon, myös ilmaiseksi kirjastossa.
Niin, anteeksi, en osaa käyttää edes oikeita termejä. Kuulostaa muutenkin aivan heprealta, jo sekin, että minkä niistä sijoitusoppaista sitten valitsisi luettavaksi, että olisi itselle sopiva? Helpompi toivoa, että eutanasia tulee lailliseksi ennen omaa vanhuutta...
Varmaan jokaisen pankin sivuilta löytyy opas rahastosäästämisen aloittamiseen. Pankit yrittävät yleensä tyrkyttää ja mainostaa heidän omia osakerahastojaan tai erikoisrahastoja. Niitä ei kannata valita. Aloittelijan kannattaa valita indeksirahasto ja niitäkin on joka pankilla. Helpointa on aloittaa tekemällä sijoitussopimus tai säästösopimus (termejä voi olla erilaisia eri pankeilla) oman pankin kanssa. Sen jälkeen valitsee rahaston ja sijoittaa siihen joko heti jonkun summan tai sitten laittaa summan menemään automaattisesti joka kuukausi.
Indeksirahastoja on yleensä nämä: Suomi, Pohjoismaat, Eurooppa, Amerikka, Maailma. Maailma ei tarkoita muuta maailmaa vaan koko maailmaa eli siinä on mukana myös Amerikka, jonka painoarvo on suuri. Indeksirahaston hyvyys on alhaiset kulut. Indeksirahastot sijoittavat osakkeisiin siinä suhteessa kuin yritysten arvo on suhteessa pörssin arvoon. Siksi sijoitustoiminta on kevyttä eikä vaadi aktiivista kaupankäyntiä rahastonhoitajalta ja kulut pysyvät pieninä. Niiden tuotto seuraa hyvin tarkasti pörssikurssien yleistä kehitystä, jolloin riskit ovat pienemmät kuin joissakin muissa rahastoissa. Tuotto-odotus pitkällä aikavälillä on noin 7-8 % vuodessa , mutta se voi vaihdella ja siitä ei pidä hermostua. Sijoittaminen on pitkän aikavälin hommaa. Jos rahalle on tarvetta lyhyellä tähtäimellä, määräaikainen tili voi olla varmempi vahtoehto, ellei halua ottaa mitään riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kuvittelee, ettei vanhempana tarvitse rahaa. Olen hoitanut 88-vuotiaan äitini raha-asioita kuusi vuotta. Kulut vain nousevat. Kymmenisen vuotta sitten hän matkusteli vielä aktiivisesti, silti kulut olivat pienemmät. Nyt menee kaupungin kotihoitoon yli tonni kuussa (2x15 min käynti päivässä + yksi suihkutus viikossa), turvarannekkeeseen 80€/kk. Toki nämä riippuat tuloista (eläke, sijoitustulot jne.), mutta näihin menee jo yli 45% tulosta. Esteettömän asunnon vuokra on yli tuhat euroa/kk, kerran viikossa käy kampaaja, koska hän en nivelrikkoisilla käsillään pääse edes kampaamaan hiuksiaan. Siivooja käy kaksi kertaa kuussa, välillä käy jalkahoitaja, lisäksi tietenkin ruoka, lääkkeet joissa ei kokonaaan tule katto vastaan kun on annospakkaukset (erilaisia lääkkeitä neljä kertaa päivässä) ja osaa lääkkeistä ei Kela korvaa. Lääkärissä ja hammaslääkärissä sekä silmälääkärissä käyntejä tuntuu olevan kunnoltaan rapistuvalla vanhuksella vähän väliä, joskus on sairaalajaksojakin. Vaikka eläke on hyvä, hupenevista säästöistä pitää ottaa joka kuukausi.
Sinulleko ne säästöt pitää säästää?
Ei, hieman sisälukutaitoa; kerroin mihin kaikkeen vanhalla ihmisellä voi mennä rahaa eikä hyväkään eläke riitä. Monilla on käsitys, että yhteiskunta hoitaa kaiken, kun vanhuksella ei ole riittävästi rahaa. Näinhän ei ole.
Minulla on onneksi omat sijoitukset, joista luultavasi joudun ottamaan hänen kuluihinsa kun hänen omat säästönsä ovat käytetty eikä eläke kata kaikkia kuluja.
Ok, sorry.
Olen käsityksessä, että hoitomaksut riippuvat eläkkeestä. Eli mitä parempi eläke, sen suurempi lasku hoivakodille, ja päinvastoin. Epäreilulta tuntuu. Toisaalta ehkei sitä rahaa tarvitse jäädäkään hirveästi yli? Eläkkeen pitäisi kyllä kattaa kaikki oleellinen. Erikoista jos sukulaisellasi ei ole näin.
Hoitomaksut sekä kotihoidossa oleville asiakkaille, että kaupungin maksusitomuksella oleville asiakkaille riippuvat tosiaan tuloista. Nähin hänellä menee yli 45% elin n. 1200€, vuokraan esteettömässä talossa yli tuhat euroa. Tämän jälkeen jää siis n. 400€ + eläkettä saavan hoitotuki, muistaakseni n. 150e/kk. Jää siis 550€ ruokaan, hygieniaan, lääkäreihin, silmälaseihin, mahdollisiin sairaalajaksoihin, siivoojaan, jalkahoitoon, vakuutuksiin, sähköön, kampaajaan jne. jne. Moni eläkeläinen tinkii ruokakuluistaana ja jopa lääkkeistään. Haluan, että äitini voi syödä mitä haluaa, elämänpiiri on kuitenkin siinä yksiössä pieni ja hyvä ruoka on yksi ilonaihe päivittäin, ei hän kuitenkaan kaviaaria ja sisäfilettä syö.
Paras painaa pitkää päivää, elää nuukasti, punasen lapun ruokia metsästäen.
Kiva katsella tilin saldoa ja kisua sohvalla rapsuttaen ellei peräti mirriä tarjolla pitkään jyystäen dogyssa! Hah ha aaah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuosta kymppitonnista säästää (sijoittaa) puolet, niin eikö sillä viidellä tonnilla vielä pysty tekemään useitakin matkoja?
20 vuodessa tuosta tulee helposti (sijoitusten tuottojen kanssa) 200 000 - 300 000 euroa, mikä on jo tosi kiva pääoma eläkepäiville.
Ai jos vuosittain laittaa 5000 € sijoituksiin 20 vuoden ajan, tekee se 200 000-300 000 € voitot??? Ja mitenköhän tämä tapahtuu? Mitä tavis voi tehdä, että onnistuu? Miksi tällaista ei opeteta jo peruskoulussa, jos niin helppoakin on, koska pienistäkin tuloista tuo viistonnia vuodessa ei ole paljon laittaa säästöön? Mulla on pienistä tuloista jokunen kymppitonni säästettynä tilillä, koska en osaa tehdä niille mitään.
Kyllä se suunnilleen noin toimii. Kokeile laskurilla, jos et osaa itse näpytellä laskimeen korko korolle -laskua 240 kuukauden ajan 500€ kuussa. Nordnetin sivuilla on ymsi laskuri ja Nordealla on toinen. Sepä se on, että aika moni pystyisi kyllä tulojensa ouolesta sijoittamaan sen 5000€/vuosi, mutta harvalla riittää körsivällisyyttä jatkaa sitä tasaisesti 20 vuotta ilman, että köy ryöstämässä säästöpossunsa eli käyttää sittenkin ne rahat pois. Useimmilla ne rahat vaan alkaa poltella, kun niitä on kertynyt tietty määrä.
Sitten sopii sheimata itseä varakkaampia, että tuo se vaan tuijottaa tilinsä saldoa. Kun tietää, että oman tilin saldoa katsoessa tulee vaan paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos maapallo ei kestä enää matkailua, kun olet 65?
Onko tuo mielestäsi hyvä syy mtkustella ennen kuin se kielletään? Kiire pilata oma osuus maapallosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti uutisista/instasta saa lukea miten 40-50v tai jopa nuoremmat ovat sairastuneet vakavasti ja kuolleet. En aio elää sitku-elämää vaan elän tässä ja nyt. Teen töitä sen verran kuin tarvitsee, toki pidän reilummin puskuria.
M40
Joo ja jotkut kuolee kehtoon. Voi herran jestas sentään, kun nykypäivänä enää osata uutisia lukea ja joku hiton insta otetaan jonain uutisena.
40-50v ei kuole vielä juuri kukaan. Yli 70-vuotiaana alkaa harvenemaa tapahtumaan (etenkin miehillä) ja yli 80-vuotiaana jo kovalla kädellä. Jos pelkää kuolemaa, koska joku surullinen yksittäistapaus somessa, niin ei voi kuin onnea toivottaa. Itseä ei pelota 50-vuotiaana kuolema niin, että antaisin sen vaikuttaa mitenkään mihinkään. Ei ole mun päänvaiva, jos lähtö tulisi ennen aikojaan. Kyllä niihin eläkepäiviin vaan kannattaa varautua, aika surkealta kituuttamiselta näyttää varsinkin tulevaisuudessa, jos ei itse asian eteen mitään tee. Ja kyllä, tässä iässä olen jo nähnyt erilaisia lähtöjä, mutta en silti oleta, että huomenna kuolen varmasti, eikä kannata mitään säästää. Rappioholistitkin aina hokee tuota ja totuus on, että elävät vaan omasta toiminnastaan johtuen lyhyen, tylsän, katkeran ja usein kivuliaan elämän. Itse meinaan taas nauttia elämästä ja pitkään.
Harvoin näkee noin epäkypsää, itsekästä ja empatiakyvytöntä 5kymppistä tyyppiä.
Et ole elänyt elämää, vaan tuijottanut pankkitilisi saldoa, kiertänyt tahkoa ja reissannut. Elämääsi ei kuulu ilmeisesti ollenkaan ihmisiä.
Meillä on täällä selvänäkijä. Mitään tuollaistahan ei siitä viestistä ilmene, jota hän ystävällisesti tässä kommentoi.
Suomalaiset ovat niukkuuden kansaa. Jos on rahaa, niin pitää säästää, älä missään nimessä kuluta tai nauti elämästä. Jos jonkun haaveet elämässä liittyvät parempaan elintasoon tai maailman näkemiseen, niin se on tuomittavaa syntiä.
Ei säästäminen ja vaurastuminen sovi kaikille. Keksitään vaikka mitä syitä omalle kuluttamiselle, kun raha polttelee näppejä.
Vierailija kirjoitti:
Elää paremmin?
Olen eläkeläinen ja olen tyytyväinen kun olen saanut säästettyä pyöreän summan pahan päivän varalle. On stressittömämpää elää nämä viimeiset vuodet vailla rahahuolia.
Noh, jotkut on eläkkeellä esim. 35 vuotta. Jäät reilu 6-kymppisenä ja elätkin ysivitoseksi. Siinä kyllä kuluu sekä omat että yhteiskunnan rahat. Etenkin kun harvempi yli 80v. on kovin terveenä, päinvastoin voi olla esim. dementiaa vaikka 10 vuoden ajan vielä.
Miksi täällä ihmiset on niin tyhmiä. Kaikki ajatellaan mustavalkoisesti ja negaation kautta. En ole missään nähnyt yhtä paljon typeriä ihmisiä.
Sekä että. Elämä on tässä ja nyt, joten nauti kun voit. Mutta älä tee sitä viimeisillä euroilla, eli kannattaa laittaa vähän sukanvarteen koko ajan. Sitten voi nauttia elämästä jatkossakin.
Eläkkeellä saa eläkkeen, tulot miinus verot. Kannattaa elää muttei yli varojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suunnilleen noin toimii. Kokeile laskurilla, jos et osaa itse näpytellä laskimeen korko korolle -laskua 240 kuukauden ajan 500€ kuussa. Nordnetin sivuilla on ymsi laskuri ja Nordealla on toinen. Sepä se on, että aika moni pystyisi kyllä tulojensa ouolesta sijoittamaan sen 5000€/vuosi, mutta harvalla riittää körsivällisyyttä jatkaa sitä tasaisesti 20 vuotta ilman, että köy ryöstämässä säästöpossunsa eli käyttää sittenkin ne rahat pois. Useimmilla ne rahat vaan alkaa poltella, kun niitä on kertynyt tietty määrä.
Sitten sopii sheimata itseä varakkaampia, että tuo se vaan tuijottaa tilinsä saldoa. Kun tietää, että oman tilin saldoa katsoessa tulee vaan paha mieli.
Että sinunkin piti pilata muuten asiallinen vastaus muita haukkuvalla loppukappaleella - etenkin kun arvostelit muita sheimaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sopii sheimata itseä varakkaampia, että tuo se vaan tuijottaa tilinsä saldoa. Kun tietää, että oman tilin saldoa katsoessa tulee vaan paha mieli.Että sinunkin piti pilata muuten asiallinen vastaus muita haukkuvalla loppukappaleella - etenkin kun arvostelit muita sheimaamisesta.
Anteeksi, se ei ollut tarkoitettu sinulle. Aiemmin ketjussa oli vaan syytelty siitä, että sijoittaja vain tuijottaa pankkitilinsä saldoa eikä ollenkaan elä. Se oli aika ilkeästi sanottu ja siihen tuo loppukommentti oli tarkoitettu vasteaukseksi.
Miten nämä vaihtoehdot poissulkevat toisensa?
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana ei haittaa pienempi matkabudjetti. Mitä jos ajattelisit et elät elämäntapaköyhäillen? Se ei edes vaatisi mitään paitsi asenteen muutosta. Sit saisit säästöön ja voisit vaikka reppuretkeillä silti.
Eläkkeellä olis varaa 5 tähden hotelliin.
Olen eläkeläinen enkä todellakaan kaipaa viiden tähden hotelleja, en ymmärrä miksi maksaisin vaikka rahaa olisi. En vietä matkoilla aikaani hotellissa.
Yksi hyvä kirja aloittelijalle on (hullusta nimestään huolimatta) Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulisi tietää sijoittamisesta. Se selittää perusjutut hyvin kansantajuisesti.