Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (688)
Säästäkää ihmiset rahaa - jos haluatte kunnon palvelua / apua vanhana!! Kaupunkien kotihoitopalvelut on pelkkää ilmaa, pelkkää mainontaa palvelusta/tuesta jota ei oikeasti ole eikä saa! Nyt on nähty sekin " palvelu" omakohtaisesti isän kanssa ja voi sanoa, että tyhjästä maksetaan. Joku tulee ja seisoo vartin huoneessa ja kyselee vanhukselta että mitäs pitäs tehdä!!!
Minusta todellakin kannattaa elää nyt ja tehdä nuorena kaikki sellainen, mihin on järkevä mahdollisuus. Ei kannata jättää elämää elämättä nyt säästääkseen tulevaisuutta varten jota ei voi mitenkään varmasti taata. Vaikka kuinka tunnollisesti kituuttaisi ja säästäisi, voi sairastua, joutua onnettomuuteen tai yhteiskunnan tila voi vaikkapa muuttua niin ettei niitä hyviä eläkepäiviä pääsekään viettämään niin kuin oli suunnitellut. Toimeentulon miettiminen on toki tärkeää, mutta ei kannata lykätä kaikkia haaveita ja kivoja kokemuksia vanhuusiälle. Siinä on se riski, ettei niitä sitten koskaan pääsekään toteuttamaan. Varmaa on vain nykyhetki.
Kun jäin työeläkkeelle -21 ja vaimoni -22 päätimme että säästämme rahaa aikanaan tuleviin molempien hautajaisiin. Nyt on kyseisiin tarkoituksiin tilillä noin 6000 € ajatuksella että leski tai poikamme ei joudu taloudellisiin hankaluuksiin poismenojen johdosta. Täytyy vaan ottaa käytännönläheinen asenne ja ongelmanratkaisu asioihin joita ei voi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämää kannata jättää elämättä mutta ei myöskään turhaan tuhlailla. Ehkä tuosta kymppitonnista puolet kannattaa säästää ja sijoittaa ja toinen puoli käyttää matkusteluun vuosittain lomilla. Viisi tonnia riittää kyllä kahteen kivaan lomamatkaan vuosittain. Nuorempana kannattaa suosia halvempia hotelleja kun on niin paljon muuta mistä voi nauttia, mm. jaksaa tutustua uusiin ihmisiin, tanssia aamutunneille saakka, käydä aikaisella aamu-uinnilla jne. Eläkeikäisenä voi sitten nauttia viiden tähden hotelleista ja gourmet-illallisista. Silloin on jäänyt vielä jotakin uutta koettavaa ja nautittavaa vanhanakin kun ei ole kaikkea kokenut jo nuorena.
"Ei elämää kannata jättää elämättä mutta ei myöskään turhaan tuhlailla. Ehkä tuosta kymppitonnista puolet kannattaa säästää ja sijoittaa ja toinen puoli käyttää matkusteluun vuosittain lomilla. Viisi tonnia riittää kyllä kahteen kivaan lomamatkaan vuosittain. Nuorempana kannattaa suosia halvempia hotelleja kun on niin paljon muuta mistä voi nauttia, mm. jaksaa tutustua uusiin ihmisiin, tanssia aamutunneille saakka, käydä aikaisella aamu-uinnilla jne. Eläkeikäisenä voi sitten nauttia viiden tähden hotelleista ja gourmet-illallisista. Silloin on jäänyt vielä jotakin uutta koettavaa ja nautittavaa vanhanakin kun ei ole kaikkea kokenut jo nuorena."
Näinhän se on, ja säästöön jää esim 10.000 €:a. Ja puolet aikoo käyttää. Voi ihan hyvin ottaa 2 matkaa, 2500€:a. Ja ite teen sillai, että otan aina äkkilähdöt semmoseen missä en ole ollut, ja mitkä kulloinkin saa edullisesti. Ja käyttää siellä, minkä käyttää, niin siitä 2500€:n budjetoidusta matkasta, usein vielä 1 tonni jää säästöön. Usein itse reissu 500-800, ja syömiset tms viikon kulutus toinen 500-800 €:a. Ihan hyvin tulee monessakin paikassa 100€ päivä toimeen ja syö riittävästi, aikuisella hyvä hotellin aamupala kun korvaa lounaan. Usein riittää sitten illallinen. Ja jos kuntoilee tms, on aktiviteettiä, niin ihan kevyt kasvispainoitteinen ruoka menee. Joka ilta ei myöskään jaksa pihviä tai raskasta ruokaa.
Maailmalla reppureissaajat, monetkin elävät ruuan suhteen 10€ päivä.
Eli 10.000 budjetista usein säästöön jää 5-7 tonnia jopa. Tällöin ei tuu myöskään morkkista tuhlailusta. Ja sit jos jää, esim se 7000 €, niin voi tehdä 2000€ budjetoidun, ekstra reissun.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttäisi suurin osa miettivän sitä elämästä nauttimisesta matkustelun kautta itseä ei ole taas matkustelu koskaan kiinnostanut vapaa ajan vietossa nautin tutuista maisemista mökillä ja tutusta ravintoloitsijasta joka muistaa aina minut kun menen syömään. matkustelussa ahdistaa oudot tuntemattomat paikat ja siellä liikkuminen en nauti yhtään niistä. Nyt vanhemmilla päivillä joudun matkustelemaan työn puolesta eikä mikään maksa mitään niin kyllä nuo työ reissut ihan kuitenkin menee mutta turistina ei kyllä kiinnosta yhtään matkustella joten rahaa säästyy muihin harrastuksiin. Mutta onpagn nyt päässyt työn puolesta näkemään sen matkailun ja kyllähän se näkyy mitä etukäteen olen ajatellut epämiellyttäväksi oikean junan oikean hotellin löytäminne nja epämiellyttävyys oudosta kaupungista
Työmatkoja nyt on ihan turha verrata lomamatkoihin. Ja minä taas en voi sietää mökkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.
Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?
-ap
Kuukausi Thaimaassa? Miksi ihmeessä?
Vähän kiinnostaisi ymmärtää minkälainen mieli ja elämä on ihmisellä joka ymmärtää noin vähän halua nähdä maailmaa ja kokea asioita.
N65Mua kiinnostaisi ymmärtää miksi näitä matkustelijoita ei kiinnosta yhtään miettiä massaturismin ongelmia ja omaa hiilijalanjälkeä, elämä pyörii vaan oman navan ympärillä, harvinaisen itsekästä porukkaa.
Eletään nettiaikaa ja tietoa on saatavilla entistä enemmän, miksi ihmeessä pitää raahata oma ruhonsa jonnekin maailman ääriin että pääsee kokemaan jotain, yleensä töllistelemään köyhimpien maiden ihmisiä, joilla ei ole ikinä mahdollisuutta matkustaa yhtään minnekään. Maisemat näkee kyllä vaikka Youtubevideolta, paljon videoita on myös ihmisten arkielämästä pitkin maailmaa. Mitä siellä on oikeasti pakko päästä kokemaan?
Teetkö sinä kaiken youtuben kautta? Istua möllötät nojatulossa ja tuijotat ruutua?
Teneriffa 1vko, 2 henk, 280e vuonna 2005. Nyt hinta on 10-kertainen. En matkustele enää.
Matkustelin paljon nuorempana. Nyt eläkkeellä ollessani en tee kuin yhden ulkomaan matkan vuodessa, viimeksi se kesti marraskuusta maaliskuuhun. Tänä talvena on jo menoliput ostettu ja paluu on sitten huhtikuussa. Mutta kukin tyylillään.