Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (598)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elää paremmin?
Olen eläkeläinen ja olen tyytyväinen kun olen saanut säästettyä pyöreän summan pahan päivän varalle. On stressittömämpää elää nämä viimeiset vuodet vailla rahahuolia.
Noh, jotkut on eläkkeellä esim. 35 vuotta. Jäät reilu 6-kymppisenä ja elätkin ysivitoseksi. Siinä kyllä kuluu sekä omat että yhteiskunnan rahat. Etenkin kun harvempi yli 80v. on kovin terveenä, päinvastoin voi olla esim. dementiaa vaikka 10 vuoden ajan vielä.
Tuo ei ole syy säästää vähemmän, vaan se on syy pyrkiä sijoittamaan niin, että voi eläkkeellä hyödyntää sijoitusten tuottoja eikä tarvitse koskea pääomaan.
Täälläkin näkee sitä, että laskeskellaan , miten pitkään 300 000 euroa riittää, jos käyttää tonnin kuussa. Se riittää ikuisesti, jopa niin, että vuosittain nostaa summaa inflaation verran, jos se on sijoitettuna ja käyttää 4% vuodessa tuottoja. Siitä menee kyllä veroa silloin, mutta ei mitään hirveitä määriä. Itselle jää suunnilleen 850 euroa kuussa nykyrahassa, vaikka sitä jatkaisi 35 vuotta tai ylikin. Se on kelpo summa eläkkeen päälle ja tekee tosi ison eron elämänlaatuun.
Tämähän on ihan nerokasta, mutta se tosiaan vaatii sen 500 euroa kuussa sijoituksiin noin 20 vuoden ajan, eli nelikymppisenä pitäisi herätä toimimaan asian suhteen jos kuusikymppisenä aikoo jäädä työelämästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Huomista ei ole meille kenellekään luvattu.
Ja silti se aika monelle tulee. Sitäkin kannattaa hieman ajatella ja varautua, vaikka nauttisikin nyt elämästä.
Mikäli eläkekatto tulee (täysin järjetön ajatus kylläkin) niin meikä ja arvioiden n. 50% muistakin yli 7.000e/kk eläkettä jo kerryttäneet suuntaa ulkomaille halvempien kustannusten perään. Kulutus pois suomesta. Siinähän jaatte taas pienempää kakkua tasavertaistamalla
Ei kannata. Eipähän kaduta jos kuolee tai sairastuu ennen aikojaan. On ehtinyt elää elämää eikä odottaa.
Esim. Mun vanhemmat kuoli molemmat saappaat jalassa. Ei käyttäneet mitään ns vanhusten palveluita koskaan.
Kun nuorempana tajuaisi että vuosikymmenien mittaan elämästä saa kyllikseen ja siihen väsyy, niin ei eläisi ainakaan säästöliekillä parhaita päiviään. Vanhana en paljoa enää jaksa, enkä halua uusia kokemuksia. Liekki on ns, sammunut ja elämässä tarvitsee lähinnä rauhaa ja hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata SÄÄSTÄÄ vaan SIJOITTAA.
Esim Sosped-säätiö auttaa peliriippuvaisia ja yhteiskunta ei saa leikata tällaisten säätiöiden rahoitusta niin että sijoitus- ja muut uhkapeli-riippuvaiset saadaan ohjattua tarvitsemansa hoidon piiriin.
Onpas paljon tässä ketjussa hetkessä elämisen puolesta puhujia. No onko ihmekään, 38 % ja kansasta elää kokonaan ilman säästöjä Danske Bankin tutkimuksen mukaan, ei ole minkäänlaisia säästöjä edes pahan päivän varalle.
Olisipa osannut nuorena sijoittaa niin ei olisi enää mahdollisesta palkasta lainkaan riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata SÄÄSTÄÄ vaan SIJOITTAA.
Esim Sosped-säätiö auttaa peliriippuvaisia ja yhteiskunta ei saa leikata tällaisten säätiöiden rahoitusta niin että sijoitus- ja muut uhkapeli-riippuvaiset saadaan ohjattua tarvitsemansa hoidon piiriin.
Ei sijoittaminen ole uhkapeliä kuin niille jotka ei aiheesta ymmärrä hölkäsen pöläystä. Silloinkin kannattaa kyllä säästää, jos oma ymmärrys ei muuhun riitä.
Tämä on ihan oma valinta, että haluaako vanhempana katuojaan syömään kiviä vai ei. Mitään "matkamuistoja" ei arkkuun saa mukaan.
Minulla osakesalkussa nyt 500 000 euroa ja ikää 45 vuotta. Mutta matkustelkaa te ja ottakaa vaikka vielä muutama tatuointi ja koira lisää niin hyvä tulee. Minua ei nyt haittaa vaikka jäisin työttömäksi. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla osakesalkussa nyt 500 000 euroa ja ikää 45 vuotta. Mutta matkustelkaa te ja ottakaa vaikka vielä muutama tatuointi ja koira lisää niin hyvä tulee. Minua ei nyt haittaa vaikka jäisin työttömäksi. Tsemppiä!
No nyt oli dramaattinen, typerä ja katkera viesti :D
Aivan kuin vaihtoehdot olisivat matkustelu ja varattomuus, tai sitten tuollainen katkera elämä ja puolen millin sijoitukset.
Jäin omalle eläkkeelle 57 vuotiaana. Työnteko ei enää kiinnostanut. Sijoituksia on nyt noin 300k, ja tuntuu että kulutan vähemmän kuin varallisuus kasvaa. Olisi pitänyt jo aiemmin jäädä omalle eläkkeelle. Laitoin ETF rahastoihin, ja tuotot ovat olleet pitkään yli 20% vuosi.
Asun tietysti ulkomailla ja hiekkaranta on tuossa 50m päässä.
Jos on realistista säästää 10 tuh vuodessa, niin kyllä siitä puolet voi laittaa tämän hetken elämiseen ja puolet säästää tulevaa varten. Useimmat nykyihmiset ovat eläkeiässä niin hyväkuntoisia, että jaksavat ja haluavat elää normaalielämää, ei mitään paikalleen jämähtynyttä.
Toki voi olla vanhana sairas, mutta sairastua voi minkä ikäisenä vaan. Siksi ei kannata elää sitku-elämää.
Eläkkeitä verotetaan raskaammin kuin palkkatuloja.. Lisäksi peritään eläketulon korotettu maksu, ns. raippavero. Sitten on vielä veroissa perittävänä korotettu sairaanhoitomaksu.
Jos eläkkeellä haluaa vähänkin pitää samanlaista elintaso kuin työssä olless, esim syödä joka päivä, niin kyllä kannattaa ajoissa alkaa säästää ja sijoittaa.
Niin ja hankkiutua hyväpalkkaiseen työhön, ja tehdä ylitöitä, että sitä työeläkettä kertyy.
Vapaa- ja sapattivuodet sekä ylipitkät lomat eivät kerrytä eläkettä. Eläke kertyy vain ansaituista euroista.
Eläkkeellä enää ei jaksa, ei kannata odottaa sinne asti. Varsinkaan vähänkään fyysisempää aktiviteettia.
Kannattaa säästää ja elää kuitenkin samalla haluamallaan elintasolla omaa elämäänsä.
"Syökäämme ja juokaamme, huomenna me kuolemme!"
Huomista ei ole meille kenellekään luvattu.