Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää nyt, eikä "sitkun" Koska meillä on vain tämä hetki. Huomisesta ei tiedetä.
Noin toimien varmistaa kyllä, että on jatkuva stressi siitä, jos sattuukin olemaan elossa vielä ensi kuussa.
Tutkimusten mukaan mikään ei lisää ihmisen onnellisuutta yhtä paljon kuin se, että on riittävästi vararahaa, jotta ei tarvitse olla huolissaan tulevaisuudesta.
Meinasin vastata että ei yhtään, kun en käteistä käytä. Tarkistin kuitenkin tilanteen, ja siellähän oli korttien välissä 20€ seteli. En tiedä mistä se on sinne ilmaantunut ja miten kauan se on siellä ollut. Luultavasti vuosia, kun en vuosin ole sieltä maksukortiakaan ottanut. Maksan puhelimella, on kätevämpää ja turvallisempaa.
Mulla ei lompakossa edes ole kolikkotaskua, se on pieni korttilompakko. Seteli mahtuu jos taittaa 3 tai 4 osaan.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin vastata että ei yhtään, kun en käteistä käytä. Tarkistin kuitenkin tilanteen, ja siellähän oli korttien välissä 20€ seteli. En tiedä mistä se on sinne ilmaantunut ja miten kauan se on siellä ollut. Luultavasti vuosia, kun en vuosin ole sieltä maksukortiakaan ottanut. Maksan puhelimella, on kätevämpää ja turvallisempaa.
Mulla ei lompakossa edes ole kolikkotaskua, se on pieni korttilompakko. Seteli mahtuu jos taittaa 3 tai 4 osaan.
Ohoh, meni ketjut sekaisin. Tuo ylläoleva oli tarkoitettu toiseen ketjuun missä joku kyseli että paljonko on rahaa lompakossa. Sori.
Eiköhän sitä nyt kannata "elää", vielä kun on toimintakunnossa. Nelikymppisenä ajattelee, että sitten kun sitä pääsee eläkkeelle, niin sitten on aikaa matkustella. Mutta kukaan ei osaa ennustaa 20-25 vuoden päähän, mikä on toimintakyky, onko edess hengissä jne. 10000€ vuodessa säästöön on aika paljon. Laita puolet ja loput johonkin kivaan.
Kannustan ikäihmisiä kuluttamaan jos suinkin on varaa. Kaikkeen mahdolliseen, mistä tykkää. Kun ei tiedä milloin on viimeinen elinpäivä, pitää nauttia mahdollisimman paljon asioista, hankkia kokemuksia ja elämyksiä. Tänään puhuin ex työtoverin kanssa, ikäihminen hänkin ja hän kertoi että on vaikeaa saada lääkärinaikaa julkiselle. Lisäsi, ettei raski yksityiselle mennä. Muistutin, että itseensä ja hyvinvointiinsa pitää satsata, jopa yksityislääkäriin jos ei muuten. Naapuri kävi ja maksoi 1500e ja on tyytyväinen. Ei mennyt perille kannustus ystävälleni ja ihmettelen, et miksi kun varaa on. Sen tiedän oikein hyvin. Mistä se pihtaaminen tulee? On yksi dementian merkkikin.
Hieman huolestuttava keskustelu, siis niiden osalta jotka kertoo miten vanhetessa lihaskunto ja kroppa ja aivot vaan huononee. Tottahan se on, mutta ei oikein naurata.
Olen 63 vee ja vielä 65 vuotiaaksi pitäis jaksaa. Yksinkertaista duunarihommaa.
Mitään ei ole missään säästössä. Olen ajatellut että 2 luottokorttia yhteensä 10 000 limitillä voi sit käyttää hätätilanteessa. Kun kuolen niin menee luottotappiohin sillä mun kuolinpesästä ei jää jaettavaa. Itse asiassa taidan alkaa kunnolla käyttämään niitä siinä vaiheessa, kun ns. latu kapenee ja perälauta näkyy.
suurin osa vanhuksista pärjää kotonaan loppuun asti. Korkeintaan viimeiset pari viikkoa sairaalassa hoidossa. Ja tuo on nykyisin tavoitekin, että hmiset saavat olla kotonaan niin pitkään kuin mahdollista. Nyt en lähde vastamaan siis niiden palstalaiten puolesta, joiden omaiselta on kadonneet kädet ja jalat, sokeus vienyt näön ja kuurous korvat ja kaikkien näiden lisäksi dementia, joka saa kiljumaan 24/7, josta syystä ovat sairaalassa lääkittynä koomaan. (tuo hitunen satiiria sille/nille palstan väärinymmärtäjille, jotka aina yrittävä olla ymmärtämättä viestn pointtia a siksi vääristelevät viestejä).
Noniin, kun lähdetään siitä, että suurin osa vanhuksista pärjää kotonaan hyvin lähelle loppuaan, niin siitä voimme jo pääellä, että heillä ei ole tarvetta 24/7 hoivalle. Riittää ehkä, että joku tulee aamulla hoitamaan aamuhommat, päivällä päivän hommat ja illalla illan hommat. Sitten tähän lisäksi kodin siivous (voidaan hoitaa älylaitteilla pitkälle) ja pyykinpesu (nykyisin on myös pesukoneita, jotka hoitaa latauksen jälkeen itse pyykin pesun ja kuivauksen, joten jäljelle jää vain tekstiilien laittaminen koneeseen ja niiden sieltä poisotto). Ei se loppujen lopuksi niin paljon maksa, jos vaikka yksityiseltä tilaa sellaisia hommia mitä ei itse jaksa tehdä.
meillä onneksi on jo kaikenlaisia laitteita helpottamaan arjessa selvitymistä, joita kannattaa miettiä jo ennen kuin vanhuus iskee. Opetella käyttämään vaikka robotti-imuria, tai kaupan robottikujetusta, niin aivot pysyy virkeinä uuden oppimiselle ja voi näin pidentää omaa kotona-asumisaikaansa.
Jos on varaa niin kannattaa ihmeessä nauttia nuoruudestaan.
Ei se työelämä mihinkään katoa vaikka työn tarjonta itsessään katoaa.
"Eläkkeitä maksetaan 41 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Matkailuautolla reissaaminen on sinänsä kallis tapa reissata, jos lasketaan mukaan sen auton osto. Mutta kun investointi on jo tehty eikä siitä ole lainaakaan, ei käyttäminen lopulta ole kovin kallista."
Neuvosi on samaa sarjaa kuin älä osta vanhaa asuntoa (johon voit saada pankista lainaa), koska niissä on korkeammat vastikkeet ja remontteja tulossa, vaan osta puolen miljoonan uusi asunto (johon et saa lainaa), koska niissä ei ole korjattavaa ja vastikkeet pieniä.
Kannattaa aina investoida asioihin, joihin ei ole varaa, koska ostamisen jälkeen käyttäminen ei ole kallista. ;D
Vierailija kirjoitti:
"Matkailuautolla reissaaminen on sinänsä kallis tapa reissata, jos lasketaan mukaan sen auton osto. Mutta kun investointi on jo tehty eikä siitä ole lainaakaan, ei käyttäminen lopulta ole kovin kallista."
Neuvosi on samaa sarjaa kuin älä osta vanhaa asuntoa (johon voit saada pankista lainaa), koska niissä on korkeammat vastikkeet ja remontteja tulossa, vaan osta puolen miljoonan uusi asunto (johon et saa lainaa), koska niissä ei ole korjattavaa ja vastikkeet pieniä.
Kannattaa aina investoida asioihin, joihin ei ole varaa, koska ostamisen jälkeen käyttäminen ei ole kallista. ;D
Tuo ei ollut neuvo kenellekään, vaan vastaus jollekulle joka kommentoi taloudellista tilannettamme, jossa on varaa pitkiin reissuihin.
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää jo ennen eläkkeellä oloa eli käydä matkoilla sillä ei tiedä kykeneekö enää silloin kun pääsee/joutuu eläkkeelle.
Aika surkeaa on elämä, jos matkoilla käyminen on ainoa tärkeä asia. Matkustelu on enimmäkseen ihan hirveää. Lentokentät ikäviä, logistiikka kurjaa, hotellit samanlaisia ja ankeita ihan joka paikassa. Hotelleissa haiseekin pahalta. Kaupunkikohteet ovat kurjia, mutta rantakohteetkin sieluttomia ihmisgrillejä. Turistiravintoloissa ruoka on kallista ja pahaa.
Paljon enemmän nautintoa antaa kiva koti upealla maisemalla ja kaunis lähiympäristö, hyvä ruoka, kivat motivoivat harrastukset, ehkä eläimet, oma perhe, ystävät. Ehkä mökki, johon ehtii elämän aikana kiintyä ja jota voi pikku hiljaa kehittää oman maun mukaiseksi. Omin käsin tehtyjä asioita, huolella suunniteltuja yksityiskohtia. Jos jossain on kolhu, siihen liittyy tarina. Patikointiretket Suomen upeassa luonnossa. Suomen saaristo ja järvet. Talvella hiihtäminen ja kaunis luminen maisema, jos sitä vielä ajoittain on.
Olen samassa sarjassa ulkomaille matkustelun kurjuusajattelussa.
Itseäni ärsytää pakkaaminen, matkalle lähdön esivalmistelut, lähtöpaikalle siirtymiset ja siellä jonottamiset ja odottamiset nin paljon, että lähden matkalle vain erityisestä pakosta. Esim. jos perheenjäsenet "pakottaa". Muuten jään mieluummin kotiin ja käyn kastelemassa matkallelähtijöiden kukat, syöttämässä ja lenkittämässä eläimet jne.
En muutenkan koe matkustelua ulkomaille mitenkään erityisen tärkeänä. Ihmsiet on ihan samanlaisia ympäri maailman: pyrkivät saamaan rahaa, jolla voivat mahdollistaa elämisensä. Tavat ja kieli on erilaisia, mutta niitä nähdäkseen ei tarvtse lähteä mihinkään. Luonto ja eläimet siellä on erilaisia, niitä olisi kiva katsoa (pidän paljon enemmän eläimistä kuin ihmisistä) ja eläkkeelle päästyäni aionkin lähteä pitkälle matkalle yhteen sieluni lempikohteeseen. Siellä sitten olen pidempään: matkallelähtöstressi minimoitu.
Kannattaa säästää kaikki eläkkeelle ja sitten saada slaagi kuusikymppisenä. Ikinä ei tiedä millaiset kortit on saanut jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää kaikki eläkkeelle ja sitten saada slaagi kuusikymppisenä. Ikinä ei tiedä millaiset kortit on saanut jaossa.
Heh, joku tuolla aiemmin ehdotti, että kannattaa vanhempana satsata omaan hyvinvointiin, mm poistattaa kaulaheltta ja hommata silikonit. Nauroin ääneen. Jos on vanhuksena noissa kantimissa itsetunto, niin kallonkutistaja on oikeampi osoite.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata SÄÄSTÄÄ vaan SIJOITTAA.
Tottakai sijoittaa, jos kaikki menee niin kuin pitää. Onko sekään pomminvarmaa ja täysin riskitöntä? Mitäs jos tapahtuukin joku pörssisahaus ja notkahdus, jossa tehdään tappiota oikein kunnolla? Kun illalla skoolataan skumppaa ja syödään kaviaaria, Porschen ollessa latauksessa, niin aamulla saa lähteä keräämään tyhjiä tölkkejä, koska yöllä sun nukkuessa keksittiin pistää sun elämän käsikirjoitus uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää nyt, eikä "sitkun" Koska meillä on vain tämä hetki. Huomisesta ei tiedetä.
Sijoita huomiselle ja menetä kaikki, koska yöllä vähäsen kurssit notkahti.
Vierailija kirjoitti:
55 vuotta katseltu, miten paskat kortit sai jaossa. Jo heti jaossa, heti ensimmäisenä, kävi niin paska säkä, joten mitä tässä kannattaa ja voi hirveästi odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoita huomiselle ja menetä kaikki, koska yöllä vähäsen kurssit notkahti.
Kuinka moni sijoittajista elää koroillaan? En ymmärrä sijoittamisesta mitään, muutama tonni rahastoissa. Ei kiinnosta. Itse koen, että sijoitukset on rahaa vasta sitten, kun olet siirtänyt ne pankkitilillesu. Miten joku voi elää sijoitusutopiassaan, että 20 vuoden päästä on miljuunia? En todellakaan ymmärrä. Elämä on tässä ja nyt - ei eilen eikä huomenna vaan nyt. Elämässä pitää olla myös riskinottoa, vaaran tuntua ja seikkailua - elämä ei ole suorittamista. Nykyään näkee liikaa suorittajia ja varmistuksen varmistajia. Saatanan tylsää.
Joskus mietin, että pitäiskö tyhjentää pankkitilit…