Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (629)

Vierailija
321/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa elää jo ennen eläkkeellä oloa eli käydä matkoilla sillä ei tiedä kykeneekö enää silloin kun pääsee/joutuu eläkkeelle.

Aika surkeaa on elämä, jos matkoilla käyminen on ainoa tärkeä asia. Matkustelu on enimmäkseen ihan hirveää. Lentokentät ikäviä, logistiikka kurjaa, hotellit samanlaisia ja ankeita ihan joka paikassa. Hotelleissa haiseekin pahalta. Kaupunkikohteet ovat kurjia, mutta rantakohteetkin sieluttomia ihmisgrillejä. Turistiravintoloissa ruoka on kallista ja pahaa.

Paljon enemmän nautintoa antaa kiva koti upealla maisemalla ja kaunis lähiympäristö, hyvä ruoka, kivat motivoivat harrastukset, ehkä eläimet, oma perhe, ystävät. Ehkä mökki, johon ehtii elämän aikana kiintyä ja jota voi pikku hiljaa kehittää oman maun mukaiseksi. Omin käsin tehtyjä asioita, huolella suunniteltuja yksityiskohtia. Jos jossain on kolhu, siihen liittyy tarina. Patikointiretket Suomen upeassa luonnossa. Suomen saaristo ja järvet. Talvella hiihtäminen ja kaunis luminen maisema, jos sitä vielä ajoittain on.

Vierailija
322/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet säästöön ja puolet matkusteluun. Kyllä maailmaa on hyvä nähdä ja nauttia varallisuudestaan kaiken aikaa. Pelkkä säästäminen on tylsää ja matkoja maailmalle ei kadu koskaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuohon aloituksen kysymykseen on mahdoton vastata. Kukaan meistä ei tiedä tulevien elinpäiviensä määrää.

Itse aloin nostaa varhennettua vanhuuseläkettä 62-vuotiaana yli kolme vuotta ennen vanhuuseläkkeelle jäämistäni. Tonni ylimääräistä kuussa paloi matkusteluun ja vähän parempaan autoon. Hetkeäkään en ole katunut, vaikka tuo leikkasikin nykyisestä kuukausieläkkeestäni noin satasen.

Jos elän yli 85-vuotiaaksi jään häviölle. Enpä ole tuolla päätäni vaivannut. Mukavampi käyttää rahaa nyt, kun on vielä terveyttä ja kykenee nauttimaan elämästä. Seuraavaksi Kapkaupunkiin.

Vierailija
324/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa elää jo ennen eläkkeellä oloa eli käydä matkoilla sillä ei tiedä kykeneekö enää silloin kun pääsee/joutuu eläkkeelle.

Aika surkeaa on elämä, jos matkoilla käyminen on ainoa tärkeä asia. Matkustelu on enimmäkseen ihan hirveää. Lentokentät ikäviä, logistiikka kurjaa, hotellit samanlaisia ja ankeita ihan joka paikassa. Hotelleissa haiseekin pahalta. Kaupunkikohteet ovat kurjia, mutta rantakohteetkin sieluttomia ihmisgrillejä. Turistiravintoloissa ruoka on kallista ja pahaa.

Paljon enemmän nautintoa antaa kiva koti upealla maisemalla ja kaunis lähiympäristö, hyvä ruoka, kivat motivoivat harrastukset, ehkä eläimet, oma perhe, ystävät. Ehkä mökki, johon ehtii elämän aikana kiintyä ja jota voi pikku hiljaa kehittää oman maun mukaiseksi. Omin käsin tehtyjä asioita, huolella suunniteltuja yksityiskohtia. Jos jossain on kolhu, siihen liittyy tarina. Patikointiretket Suomen upeassa luonnossa. Suomen saaristo ja järvet. Talvella hiihtäminen ja kaunis luminen maisema, jos sitä vielä ajoittain on.

Totta! Jos kritisoit matkustelua (tietyssä porukassa) olet kateellinen. Ei vaan yhtään huvita. Voisin heti lähteä maailman ympärysmatkalle, mutta ei kiinnosta. Siis olisi aikaa ja rahaa. 

Minusta kaikista parasta on tavallinen elämä; ne elämän tärkeät palikat kohdillaan. Tietäjät tietää ja nauttii.

Vierailija
325/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekin matkustelua kun matkustellaan Suomessa. Suomessa matkailu on niin kallista että parilla hotelliyöpymis hinnalla pääsee viikoksi esim. etelään. Kokemuksia olla pitää jossain. 

Vierailija
326/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.

Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?

-ap

Millä laskukaavalla kymppitonni vuodessa muuttuu puoleksi miljoonaksi parissa kymmenessä vuodessa, jos olet jo nelikymppinen? 

Toisekseen aloituksessa kirjoitat "Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e." Miksi laitoit konditionaalin, jos kuitenkin olet jo joidenkin vuosien ajan säästänyt tuon verran?

Et taida ihan pysyä omassa (keksityssä) tarinassasi.

Vierailija
327/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelin eniten elämässäni alle 30 vuotiaana. Nyt eläkeiän lähestyessä mietin, uskallanko käyttää säästöjä enää

matkusteluun, että ei tule vaikeuksia eläkkeellä. En tiedä mikä olisi riittävä määrä säästöjä eläkkeelle jäädessä. Mutta tuo, että tuli kuitenkin nuorena matkusteltua, kannatti kyllä. Olen aina etsinyt elämyksiä. Nykyisin pidän kyllä esim. sairauksien ja vaivojen hoitamista matkustelua tärkeämpänä elämänlaadun kannalta.

Vierailija
328/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on hyvä olla vararahasto esimerkiksi äkillisiä laskuja varten ( auto / kodinkone hajoaa )  tai sairastuu..

Vierailija
329/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törsää nuorena, sillä et voi olla varma että elät eläkepäiviisi saakka.

Vierailija
330/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 63 ja ajattelin asua ensi talven Alpeilla laskemassa. Pitää ruveta katsomaan vuokrakämppiä.

Vierailija
331/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.

Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?

-ap

Millä laskukaavalla kymppitonni vuodessa muuttuu puoleksi miljoonaksi parissa kymmenessä vuodessa, jos olet jo nelikymppinen? 

Toisekseen aloituksessa kirjoitat "Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e." Miksi laitoit konditionaalin, jos kuitenkin olet jo joidenkin vuosien ajan säästänyt tuon verran?

Kymppitonni vuodessa tekee 20 vuodessa 200 000. Siihen päälle sijoitusten tuotto. Minä aloitin kuukausisäästöt indeksirahastoon 14 vuotta sitten. Tällä hetkellä sijoitusteni arvo tuossa rahastossa on kasvanut 2,28-kertaisiksi. Vielä olisi kuusi vuotta aikaa odotella lisää tuottoja.

Tällä perusteella en pidä mitenkään mahdottomana, että kymppitonni vuodessa 20 vuoden ajan voisi kasvaa puoleksi miljoonaksi, siis 2,5-kertaiseksi sijoitettuun summaan nähden.

Vierailija
332/629 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä matkustamistakin harrastaa vastuullisesti. Toki joku voi olla sitä mieltä ettei lentokonelennon päästöt ole juuri mitään verrattuna keskiverto tallaajaan, joka ajaa 20 000km vuodessa henkilöautolla, ostaa uusia vaatteita ja elektroniikka usein ja syö lihaa joka päivä. Joissan valtioissa tai kaupungeissa turismi on kuitenkin se ainoa tulonlähde, joten en tyystin haukkuisi matkustamista. Matkustus on hieno tapa kerätä kokemuksia muista kulttuureista. 

Vierailija
333/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustele ja vietä mukavaa elämää ja säästä se, mikä kivasti kertyy.

Nyt kun ollaan yli kuusikymppisiä, ei kaukolennot enää tunnu niin houkuttelevilta kuin ennen koronaa. Silloin lennettiin joka talvi kauas, mutta nyt ei enää oikein huvita nähdä vaivaa edes Eurooppaan. Mukavaa elämää vietetään Suomessa esimerkiksi majoittumalla jossakin erikoisemmassa kylpylähotellissa tai upgreidaamalla sviittiin.

Vierailija
334/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen eri, mutta räknäilin. Sillä laskukaavalla, mitä esim Nordnetin laskuri käyttää.  Ihan tavallista perusmatematiikkaa, korkoa korolle. Tuottoprosenttina käytin sitä, mikä on itselläni ollut 10 vuoden aikainen keskiarvo. Ja kuukausisäästösumma 850€, kun asteikko menee 50€ välein. 

Toki siinä kohtaa, kun takana on vasta ensimmäisen 10 vuotta, tuo ei näytä toimivan ollenkaan noin mahtavasti. Isot tuotot tulevat vasta lopussa. Silti kyllä ne sieltä tulevat.

Vierailija
335/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen eri, mutta räknäilin. Sillä laskukaavalla, mitä esim Nordnetin laskuri käyttää.  Ihan tavallista perusmatematiikkaa, korkoa korolle. Tuottoprosenttina käytin sitä, mikä on itselläni ollut 10 vuoden aikainen keskiarvo. Ja kuukausisäästösumma 850€, kun asteikko menee 50€ välein. 

Toki siinä kohtaa, kun takana on vasta ensimmäisen 10 vuotta, tuo ei näytä toimivan ollenkaan noin mahtavasti. Isot tuotot tulevat vasta lopussa. Silti kyllä ne sieltä tulevat.

Pitää lisätä, että omalla toteutuneella tuottoprosentilla laskuri antaa paljon yli puoli miljoonaa. Tuo puoli miljoonaa tulee näköjään 8% tuotolla. Hyvä niin. Itselläni toteutunut tuotto kattaa lisäksi maltillisen inflaation. 

Vierailija
336/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jos olet sinkku, niin tee nyt nelikymppisenä asioita, joista olet unelmoinut ja muista myös ne "kerran elämässä" harvinaisemmat tekemiset. Säästä kuitenkin myös ikääntymiseesi. Nyt kerrot, että voisit säästää vuodessa 10 000 euroa ja se on todellakin paljon rahaa, etenkin jos osaat sijoittaa oikein. Ei kannata perustilillä ylimääräisiä rahojaan makuuttaa, korot olemattomat. Jos kuitenkin kuolet suhteellisen nuorena, vaikka viisvitosena, niin tee virallinen testamentti, jossa ohjaat säästösi itsellesi mielekkäälle taholle. Ellei sinulla siis ole lähisukulaisia, joille haluat säästösi jättää? Mua itseäni ainakin harmittaisi hitokseen, jos mun säästöni ohjautuisivat jonnekin/jollekin, joille en todellakaan haluaisi säästöjäni jättää.

Vierailija
337/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on hyvä olla vararahasto esimerkiksi äkillisiä laskuja varten ( auto / kodinkone hajoaa )  tai sairastuu..

Pieneläkeläisenä olen iloinen, että tuli pikkuhiljaa säästettyä ja sijoitettua.

Esim. hammasremonttini ovat sitä lajia, joita julkisella ei hoideta.

Muutoinkin käytän yksityislääkäriä, koska vaivani (oireeni) eivät ole toistaiseksi läpäisseet terveyskeskuksen puhelinkerberoksen seulaa. Yksityisen kautta olen saanut tutkitettua asian, josta seurasi diagnoosi ajoissa, joten pystytään vielä hoitamaan.

- Kiitos julkiselle puolelle siitä, että ompelua vaatinut haavani hoidettiin kiireellisenä. :)

Vierailija
338/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempi parempi. Ei kannata kituuttaa ja kärsiä, jotta voi nauttia "sitten joskus". Voihan olla, että sitä hetkeä ei koskaan tulekaan. Mutta toisaalta, onpa kiva nyt päälle kuusikymppisenä kun on reilusti säästöjä joilla voi tehdä kaikkea kivaa, vaikka reissattu on ennenkin. Tähän ikään mennessä on tullut käytyä noin 40 maassa. 

Nyt teen enää 3-päiväistä työviikkoa ja kohta jään ihan kokonaan pois töistä, kun säästöt mahdollistavat tuon jo ennen sitä oikeaa eläkeikää. Kun työ ei enää kahlitse, voidaan tehdä jotain 3-6 kk matkailuautoreissuja Euroopassa. Tai köllötellä tropiikissa riippumatossa palmun alla.

Te olette selvästi hyvätuloisia. Moni sellainen, joka "kituuttaa ja kärsii" ei koskaan pääse tilanteeseen, että voisi matkustella puolet vuodesta. 

Pariskunta, joista toinen suuri- ja toinen pienituloinen. Yhteensä suunnilleen kuin kaksi suomalaista keskituloista. Tulevat eläkkeet on aivan samoin suuri ja erittäin pieni. Yhteensä ei mitään valtaisaa, mutta kyllä niillä kaksi ihmistä toimeen tulee ilman suurempaa tuskaa.

Matkailuautolla reissaaminen on sinänsä kallis tapa reissata, jos lasketaan mukaan sen auton osto. Mutta kun investointi on jo tehty eikä siitä ole lainaakaan, ei käyttäminen lopulta ole kovin kallista. Jos pidetään kuukausittaiset ajokilometrit maltillisina (eli edetään hitaasti ja viihdytään välillä viikko tai pari paikoillaan), vältetään 5 tähden kalliita leirintäalueita ja ensisijaisesti kokataan itse, ei eläminen reissun päällä tule paljoa kalliimmaksi kuin kotona. Näin etenkin jos ollaan maassa, jossa on halvempaa kuin Suomessa. Norjassa tai Tanskassa ei kannata pitkään olla. Pitkät reissut pärjätään pelkillä kuukausieläkkeillä ilman säästöjen tarvetta tai luottokorttivelkaa.  Tarkkana saa kyllä olla jotta tuohon pääsee. 

Raha ei siis rajaa matkailuautoreissujen pituutta vaan se tulee muista seikoista, kuten esim. lastenlasten ikävöinnistä.

Vierailija
339/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sellainenkin, joka kituuttaa ja kärsii, VOI päästä vauraaseen elämään kiinni. Pitää vaan olla tarpeeksi suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen.

Minulla on kaksi lasta, joille molemmille sijoitin pienen salkun heidän ollessaan alaikäisiä. Kun salkut siirtyivät lasten omaan hoitoon täysi-ikäisenä, kummallakin oli noin 10 000 euroa. Toinen lapsista alkoi sijoittaa säännöllisesti pienistä tuloistaan, toinen taas tuumasi, että nuorena pitää elää ja niilläkin kympeillä on paljon enemmän huvitusta kun osallistuu bileisiin opiskeluaikana.

Noh, tämä sijoittava lapsi on myös osallistunut ihan kaikkiin mahdollisiin opiskelijarientoihin, ei ole jäänyt mistään paitsi sen viisikymppisen takia, mikä menee rahastoihin. Mutta. Kun molemmilla oli saman verran muutama vuosi sitten, nyt toisella on  noin 14 000 ja toisella 18 000, mikä on prosenteissa jo tosi iso ero. Ja ero kasvaa koko ajan kiihtyvällä tahdilla.

Vierailija
340/629 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen, että matkustelut tuli tehtyä alle viiskymppisenä. Nyt yli 60-vuotiaana ei jaksaisi enää.

Ja pitää jaksaa kuitenkin loppuelämä siivota tai ostaa siivous. Omakotitaloon siivouksen osto ei ole halpaa eikä kaikki enää 90-vuotiaana jaksa siivota.

robotti-imuri hoitaa imuroinnin 

robottimoppi hoitaa mppauksen

robotti-ikkunanpesijä pesee ikkunat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan