Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (265)

Vierailija
261/265 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa matkustella, kun on kaupassa hyllyttämässä tavaroita työkokeilussa 595 yleistuella.

Vierailija
262/265 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusta ja nauti elämästä mutta kohtuudella ja pidä huoli kunnostasi. Eläkkeelläkin haluaa ja pystyy matkustelemaan ja nauttii elämästä ja silloinhan sitä on aikaa. Ei se matkustelu itsessään ole tärkeintä vaan se mstä pidät ja mitä harrastat. Itse kävin vaeltamassa, Nepal ja Kilimanjaaro, Peru ja Euroopan kohteet. Muuten Afrikan safarit ja Amazonin sademetsät, nekin aika vaativia reissuja mutta myös erittäin antoisia. Eläkkeellä kuljin vielä Euroopan patikointimatkoilla mutta kun 70v tuli täyteen kierrän kotimaata ja onneksi kunto on säilynyt. Aurinko- tai kylpylälomat eivät ole koskaan kiinnostaneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/265 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on tärkeitä asioita, jotka lisää omaa hyvinvointia. Kannattaa tehdä molempia. 

Säästämisen lisäksi kannattaa ehdottomasti miettiä ja varmistaa, että OMIA rahoja ja säästöjä myös pystyy suojelemaan. Tarvittaessa pitää pystyä toimimaan nopeasti. Pankit antavat mielikuvan, että ovat turvallisia ja "asiakasystävällisiä". Sitä ne ei todellakaan ole.

Esimerkki:  Pankkitilin lopetus. Ensin rahat pois johonkin muualle turvaan ja vasta sitten ilmoittaa pankille tilin lopetuksesta, muuten tulee ongelmia.

Vierailija
264/265 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eläkepäiviä varten?

Vierailija
265/265 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nelikymppinen, anna palaa, matkustele, satsaa itseesi, vanhana on ihan sama miltä näyttää, mikään ei kuitenkaan näytä miltään vanhan naamassa ja vaatteissa, tasa-arvo kukoistaa hoitokodeissa, sama hoito, ja se, jolla on rahaa maksaa ite ja toinen vapaamatkustajana. Kyllä yhteiskunta pitää huolen.

Kääkkä on kääkkä oli rikas tai köyhä tai siltä väliltä. Rajoitteita tulee kaikille jossain muodossa ja 

liikkuva elämäkin hidastuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä