Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (260)
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Kattoremontti maksaa 16000 - 23000 euroa.
Olen 65v ja jäin juuri eläkkeelle. Olen täysin terve ja hyvässä kunnossa. En ole koskaan tykännyt matkustella, enkä syödä herkkuja, enkä shoppailla. Minulla on lapsia ja lastenlapsia, seuraan heidän elämää, rakastan myös kissojani, tykkään kokkaila, nauttia viiniä, lukea, kuntoilla, liikkua luonnossa, maailmanmenon seuraaminen on myös mielenkiintoista, minulla on sopivasti seuraelämää, olen sinkku ja joskus flirttiä. Teen kaikkea mukavaa, mitä ihmiselämään kuuluu. Olen onnellinen. On minulla säästöjäkin, mutta en koe että saisin siitä onnea, että ostaisin tyhmiä tavaroita. Yritän pitää itseni terveenä ja positiivisena.
Vierailija kirjoitti:
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
Jos tällä menolla mihinkään eläkepäiville edes pääsee. Itsellä vähän samat ajatukset kuin Ap:llä. Olen 39v ja miettinyt kans, että pitäisikö vain hassata johonkin mistä tykkää aina silloin tällöin. Puskuria alkaa jo olla.
Eläkepäiviä ei tule enää nyky-viiskymppisille. Töissä kituutetaan seitsemänkymppiseksi, varmaan ylikin.
Ihmiset on niin paskoja sen takia kannattaa elää ja unohtaa työnteko ei me tänne mitään töitä tultu tekee ja sit sairaana eläkkeelle mitä järkeä
Vierailija kirjoitti:
Eläkepäiviä ei tule enää nyky-viiskymppisille. Töissä kituutetaan seitsemänkymppiseksi, varmaan ylikin.
Kyllä sä eläkkeelle pääset jo 20 vuotiaana kun osaat valittaa tarpeeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
Jos tällä menolla mihinkään eläkepäiville edes pääsee. Itsellä vähän samat ajatukset kuin Ap:llä. Olen 39v ja miettinyt kans, että pitäisikö vain hassata johonkin mistä tykkää aina silloin tällöin. Puskuria alkaa jo olla.
Anna mennä vaan ei tänne synnytty kuin kuolemaan vaan
Kannattaa jättää rahaa kodin siivouksen ostoon.
En ajattele että tuo olisi joko-tai. Voi elää nytkin ja säästää jonkin verran tulevaisuuttakin ajatellen. Ei tietenkään päiviensä määrää kukaan tiedä, mutta tilastojen mukaan ihmiset elävät entistä pitempään. Jo 100-200 euroakin kuukaudessa on mukava lisätulo eläkkeen päälle, ja sillä voi tosiaan ostaa vaikka palveluja kotiin sitten kun ei itse enää jaksa.
Totta, kukaan ei tiedä päiviensä määrää eikä myöskään sitä miten terveenä säilyy. 40vuotias kuvittelee, että elää ikuisesti ja vielä terveenä. Jos säilyykin elossa ja terveenä, on se fakta että kuntosi ja voimasi romahtavat viimeistään 60+, jos et tee mitään. Lopulta et pääse sängystä ylös ja jos kaadut lattialle, sinne jäät! Eli se siitä matkailusta. Jos pieni huumori sallitaan.
Elä elämääsi nautinnolla, huomenna voit jo kupsahtaa.
Jos joka vuosi jää noin 10000 euroa ylimääräistä, niin kyllä silloin on mahdollisuus tehdä molempia eli matkustaa ja säästää. Ei ole 100 prosenttisen varmaa, että olet vielä hengissä, kun tulet eläkeikään.
en ole samassa asemassa kuin sinä sanon sen heti alkuun. Olen 52 vuotias mies ja sijoituksissa 155000. Minusta asia riippuu myös siitä mitä teet työksesi. Onko työpaikka varma eläkkeelle asti jos ei säästäminen ja sijoittaminen olisi viisasta. Jos taas työt ovat varmat en näkisi säästämistä ja sijoittamista niin tärkeänä. Mutta jos säästät rahat on sijotettava jos käyttötilille jätät inflaatio vie ostovoimaa. Sijottamisessa korkoa korolle voima on yllättävän vahva voima kun aikaa eläkkeelle on reilut 2 vuosikymmentä.
Miksi se on joko tai?! Matkusta 6000€ vuodessa ja laita 4000€ indeksirahastoihin pahanpäivänvaralle/eläkepäiviksi! Summia voi säätääkin. Olet niin nuori, että säästämällä 4000€ vuodessa saat säästettyä yli 200 000 euroa 25 vuodessa eläkepäiviä varten 6%:n tuotto-olettamalla!
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on joko tai?! Matkusta 6000€ vuodessa ja laita 4000€ indeksirahastoihin pahanpäivänvaralle/eläkepäiviksi! Summia voi säätääkin. Olet niin nuori, että säästämällä 4000€ vuodessa saat säästettyä yli 200 000 euroa 25 vuodessa eläkepäiviä varten 6%:n tuotto-olettamalla!
Niin ja sit ku sä joudut ympärivuorokautiseen hoitoon, niin kunta vie kaikki, samoin yksityinen hoitolaitos.
Olen myöskin nelikymppinen nainen ja pohtinut samaa. Mulle kuitenkin tärkeintä on se, että voin "eläköityä" aikaisemmin ja elää vapaasti poissa työelämästä. En kaipaa kaukomatkoille tai halua elää kalliimmin, ne asiat joista välitän eniten eivät maksa senttiäkään. Eli jokainen tekee omat valintansa, voithan kokeilla vaikka vuoden verran, minkälaista se sinun unelmaelämäsi olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sit ku sä joudut ympärivuorokautiseen hoitoon, niin kunta vie kaikki, samoin yksityinen hoitolaitos.
Et ole koskaan kuullut ennakkoperinnöstä? Pitää vaan tehdä se hoitotahto ja muut paperit ajoissa, jotta samana päivänä, kun aletaan jonottamaan ympärivuorokautisen hoidon paikkaa, koko omaisuus menee perillisille ennakkoperintönä jakoon tai jos ei ole perillisiä, niin sille, jolle testamentti on tehty. Mä olen tällaiset paperit jo tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Ei korvaa putkia, mutta kaiken ympärille tulleet vahingot korvaa.
Nämä eivät ole toistensa poissulkevia vaihtoehtoja. Itse asiassa olisi typeryyttä valita vain toinen...
Nautin elämästä nyt kun pystyn.