Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (260)
Sekä että? Fifti-sixti niiku Nykänen sano.
Kulttuurimatkoja, esm pidennetty viikonloppu.
Miksi pitää olla joko tai? Itse olen matkustellut joka iässä. 22 vuotiaana ja olin vuoden Keski-Euroopassa töissä. Ihana vuosi! Matkustelin keski-ikäisenä ja matkustelen nyt eläkeläisenä. Eläkeläisenä on hyvä matkustaa kun ei ole sidottu koulujen lomiin eikä omiin kesälomiin. Matkat eivät ole mitään luxusmatkoja. Ne suunnitellaan tarkasti ja hyvissä ajoin etsitään edullisia lentoja ja majoituspaikkoja. Matkat eivät ole kaukomatkoja, Eurooppa riittää meille hyvin. Olemme tavallinen kaksilapsinen perhe ja asumme kerrostalossa. Lapset ovat luonnollisesti jo omillaan. Molemmat ovat saaneet olla töissä ilman työttömyysjaksoja. Sairaanhoitaja ja opettaja tienaavat sen verran että nuukasti eläen jää vähän sukan varteen eläkepäiviä varten.
Mieti lähisukulaisiasi. Sieltä voit saada vihiä siitä millaisessa kunnossa itse saatat olla eläkepäivinäsi.
Meillä suvussa kaikki todella aktiivisia ja teräväpäisiä vanhuksia, eletään pitkäikäiseksi, joten teen omat talouspäätökseni sitä silmälläpitäen. Pakko tehdä, koska voi käydä niin huono mäihä, että itskein elää satavuotiaaksi. Ei siis voi tuhlata kaikkea nyt, pakko ajatella niitä päiviä, kun haluaa ehkä elää kuitenkin ns. helppoa elämää ajatellen nivelkulumia ja sellaisia. Rahani olen suojannut niin ettei vihreät (ja ketkä nyt sielä toisten vaivalla tehtyjä rahoja himoitsee) pääse jaolle ns. omasuuden pakkolunastuksen mielessä. Meillä n myös äkkikuolemia kokeneita, jotka kuolee noin 5 vuotta eläkkeellejäämien jälkeen. Jos kuulun tuohon ryhmään, niin sitä varten olen ennalta tehnyt jo testamentin. Tuohon koriin vaan ei voi laittaa kaikkia pelimerkkejä, koska olisi kurjaa sitten kävuosina 75-100 kärvistellä jonkun sossun tuen kanssa taistellen
Elät nyt. Et ehkä ole hyvässä kunnossa eläkepäivinä. Mikäli eläkettä edes on jos elät vanhaksi.
Riippuu jos on loman tarpeessa ja rahaa on niin käytän ja elän. Ei voi koskaan tietää mitä tapahtuu ja raha on rahaa, sopiva määrä takataskussa pahanpäivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhana kannata enää matkustaa, kun ei niitä matkoja ehdi sitten muistelemaan. Kun matkustaa nuorena, on koko elämä aikaa muistella hyviä reissuja.
Jos muistaa. Suoraan sanottuna minä viisikymppinen en muista oikeastaan mitään nuorena tehdyistä matkoista. Tiedän käyneeni Rodoksella, en yhtään muista, millainen se oli. Tiedän käyneeni Lontoossa (18-vuotiaana), enkä muista sieltä mitään muuta kyin Big Benin ja Harrodsin tavaratalon. Tiedän käyneeni 24- tai 25-vuotiaana kihlajaismatkalla Italiassa. Roomassa oli kuuma ja vaikea hengittää, muuta en siitäkään muista. Oltiin siellä viikko, joten on siellä jossain käyty, mutta ei muistikuvia. Oltiin toinen viikko Firenzessä, josta jäi mieleen vaatimaton hotelli. Vaikka kuinka yritän muistella, mitä siellä tehtiin tai nähtiin, ei tule mitään mieleen. Niin se muisti toimii, muistot haalenee ja hälvenee hiljalleen. Muistan lapsuudesta paljon enemmän kuin nuoruuden matkoista.
Toki pystyn palauttamaan mieleen hyvinkin nämä viimeisten 10 vuoden ajan matkustelut, esim. Kanarialla, Bulgariassa, Pariisissa, Kreetalla, Tokiossa. Korona-aikaan ei matkusteltu, mutta muutoin joka vuosi. Sanoisin, että jos tarpeeksi pitkään elän, nämäkin matkat unohtuu mielestä.
Olin 28 ja otin vuoden palkattoman vapaan töistä ja painoin maailmalle reppu selässä. Paras ikinä tekemäni päätös! Nyt ikää liki 50, kaksi lasta ja perhe eikä toivoakaan, että vaisi enää tehdä saman ja samalla tavalla kuin nuorempana. Ei kannata odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtio tulee kuppaamaan kaikki sun säästöt hoitomaksuihin.
Köyhän ei kannata säästää, jossain vaiheessa säästöt aina kostautuu. Toinen asia on jos olet ihan sikarikas niin sitten.
Sikarikkaaksi tullaan siten, että aloitetaan jostain. Jos olet päättänyt pysyä köyhänä, niin se kyllä varmasti toteutuu, mutta onko se järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Elät nyt. Et ehkä ole hyvässä kunnossa eläkepäivinä. Mikäli eläkettä edes on jos elät vanhaksi.
Niin. Jos eläkettä ei ole, niin olipa onni, ettet yhtään varautunut vanhuuteen. Ilman rahaa on niin kiva olla!
Rajahyöty lisärahalle on ilman muuta suurimmillaan silloin, jos rahaa on kovin vähän. Se ei ole työuran parhaassa vaiheessa, vaan vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Eläkepäiviä ei tule enää nyky-viiskymppisille. Töissä kituutetaan seitsemänkymppiseksi, varmaan ylikin.
Höpsis. Kun suuret ikäluokat kuolevat pois, eläkekatastrofi on pois päiväjärjestyksestä pitkän aikaa. Toki myöhemmin matala syntyvyys saattaa tehdä ongelmia. Se ei ole kuitenkaan varmaa, tekoäly saattaa korvata osan työvoiman tarpeesta ja loppu on veropolitiikkaa.
Voisiko joku selittää, miksi epäily siitä, että eläkkeelle ei pääse tai sitä ei makseta, on noin monen mielestä hyvä syy olla SÄÄSTÄMÄTTÄ vanhuuden varalle? Itse ajattelisin ihan päinvastoin, että se on syy kerätä jotain sukanvarteen jottei tule nälkä.
Työmatkat ja harrastukset on vieneet maailmalle koko elämän. Työmatkat jää jossain vaiheessa mutta vuoristomatkatt jatkuu niin kauan kuin reppu nousee selkään. Sen jälkeen voi vielä tehdä turistimatkoja. Vanhin retkellä vastaantullut oli 91.
6-kymppinen vuorikauris.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että matkustelevan ja aktiivisen ihmisen kunto ja terveys on pitempään parempi kuin kotonamakaaja. Siihen liikkumiseen ja mielen virkistymiseen rahat kannattaa sijoittaa kuin hillota pelkästään vanhuuden varalle. Kukin tulojensa mukaan.
Matkustelen harrastusten takia ulkomailla 4 viikkoa vuodessa. Yleensä 2 Euroopassa ja 2 muilla maanosilla. Suurinpiirtein 10 tonni menee vuodessa. Viikon ja viikonloput lomailen mökillä ja teen etätöitä. Asuntolaina kun on maksettu niin eläkkeellä voi jatkaa matkustelua.
Olen iloinen, että matkustelut tuli tehtyä alle viiskymppisenä. Nyt yli 60-vuotiaana ei jaksaisi enää.
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen, että matkustelut tuli tehtyä alle viiskymppisenä. Nyt yli 60-vuotiaana ei jaksaisi enää.
Ja pitää jaksaa kuitenkin loppuelämä siivota tai ostaa siivous. Omakotitaloon siivouksen osto ei ole halpaa eikä kaikki enää 90-vuotiaana jaksa siivota.
Kai eläkeläiset tietävät, että kodin siivous pitää ostaa. Ei ole ilmaispalveluja.
Oon matkustellut nuorena ja vanhemmalla iällä. Koskaan en kyllästy.
Molempi parempi. Ei kannata kituuttaa ja kärsiä, jotta voi nauttia "sitten joskus". Voihan olla, että sitä hetkeä ei koskaan tulekaan. Mutta toisaalta, onpa kiva nyt päälle kuusikymppisenä kun on reilusti säästöjä joilla voi tehdä kaikkea kivaa, vaikka reissattu on ennenkin. Tähän ikään mennessä on tullut käytyä noin 40 maassa.
Nyt teen enää 3-päiväistä työviikkoa ja kohta jään ihan kokonaan pois töistä, kun säästöt mahdollistavat tuon jo ennen sitä oikeaa eläkeikää. Kun työ ei enää kahlitse, voidaan tehdä jotain 3-6 kk matkailuautoreissuja Euroopassa. Tai köllötellä tropiikissa riippumatossa palmun alla.
Minä pyrin siihen, että minulla on vähän yli vuoden palkkaa vastaavat säästöt turvana, osa sijoituksissa. osa korkeakorkoisella tilillä, vaikka se korko ei tänä päivänä häävi olekaan. Puolisolla on sama. Ne riittää hyvin perikunnalle hautajaiskuluihin ja saavat itsekin jotain. Lisäksi saavat asunnosta rahat, meidän asunto on onneksi niin hyvässä yhtiössä ja loistopaikalla, että on helppo myydä. Tältä alueelta menee asunnot tässäkin maailman tilanteessa hetkessä. Meilläkin oli neljä kilpailijaa tästä silloin kun ostettiin. Oli pari isompaakin tarjousta, mutta heillä oli ehtoja, meillä ei ollut.
Mennään tällä. Meillä molemmilla on ihan hyvät tulot, joten muuten nautitaan. Ei matkustella paljon ulkomailla, mutta kotimaassa kyllä. Ei ole oikein jäänyt aikaa ulkomaan matkoihin kun lomat on rajalliset ja halutaan myös laskettelemassa sekä kalastusreissuilla käydä. Aika paljon käydään syömässä, teatterissa yms. Eli nautitaan pienistä asioista.
Sama täällä. Matkusteltiin lapset mukana tosi paljon. 50 maata, monessa maassa vielä monta kertaa, 5 maanosaa. Eikä ollut kallista. Matkat oli niin paljon halvempia. Nähtiin pajon, koettiin hienoja aikoja ja elämyksiä. Nykyään ei enää niin kiinnosta, säästän mieluummin ja nautin kotimaassa.